ازدواج با اختلاف سنی 12 و 15 سال و بیشتر

هر زمان که سخن از ازدواج می شود یکی از معیارهایی که مد نظر قرار می گیرد فاصله سنی بین دختر و پسر است. اختلاف سنی زیادی جزو مسائلی می باشد که باعث نگرانی خانواده و زوجین می شود، در این مقاله به بررسی ازدواج با اختلاف سنی زیاد پرداخته شده است.

از گذشته تا به الان بر اساس سنت و عقاید حاکم بر خانواده، فرهنگ و همچنین بر اساس دیدگاه های روانشناسی و علمی، مطلوب این بوده که در هنگام ازدواج، پسر از دختر بزرگتر باشد و اختلاف سنی آن ها بین 3 تا 7 سال و نهایت10 سال باشد، اگر چنین چیزی از نظر سنی بین دختر و پسر حاکم باشد برای همگان از جمله خانواده، جامعه و خود دختر و پسر امری پذیرفته شده است.

ازدواج با اختلاف سنی زیاد

 اما امروزه شاهد تغییراتی در معیارهای افراد برای ازدواج هستیم و می بینیم که گاهی این فاصله سنی مطلوب بین دختر و پسر برقرار نیست و ممکن است صحبت از ازدواج با اختلاف سنی زیاد 12 و 15 سال و حتی بیشتر باشد، به اینصورت که مشاهده می کنیم تمایل دختر خانم ها به ازدواج با آقایانی که اختلاف سنی زیادی با آن ها دارند بیشتر شده است، در مورد آقایان هم چنین چیزی را مشاهده می کنیم و ازدواج پسران جوان با خانم هایی با فاصله سنی زیاد (ازدواج معکوس)، به مراتب بیشتر از قبل به چشم می خورد.

در اکثر مواقع خانواده ها در واکنش به تصمیم فرزندانشان برای چنین ازدواجی مخالفت شدیدی بروز می دهند، اما معمولا موفق به تغییر نظر فرزندشان نمی شوند و همین امر باعث اختلاف و درگیری بین خانواده ها و فرزندان می شود. البته گاهی نیز پیش می آید که خانواده دختر، اصرار به ازدواج دخترشان با فردی با فاصله سنی زیاد دارند و معتقدند که اگر دخترشان با فردی پخته و سن بالاتر ازدواج کند موفق تر خواهد شد و او هم در کنار همسرش به پختگی می رسد. 

حال با توجه به تغییرات معیارهای ازدواج، نیاز است که ابعاد مختلف ازدواج با چنین شرایطی را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به نقاط مثبت و منفی این سبک از ازدواج پی ببریم و نهایتا بتوانیم تصمیم گیری آگاهانه ای در این امر داشته باشیم.

در ابتدا نیاز است که به علت شناسی این مسئله بپردازیم و دلایل افزایش ازدواج با اختلاف سنی زیاد را مورد بررسی قرار دهیم:

اگر بخواهیم به علت و عوامل افزایش ازدواج با اختلاف سنی زیاد بپردازیم، می توانیم از نظر ابعاد شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی – اقتصادی آن را تبیین کنیم.

  • ابعاد شخصیتی

بدیهی است که تصمیم گیری در هر زمینه ای به شدت وابسته به ابعاد و ویژگی های شخصیتی و همچنین افکار افراد است. 

افرادی که سلطه گر باشند و تمایل به ریاست در هر زمینه ای را داشته باشند، طبیعتا ازدواج با فردی بزرگتر از خودشان را نمی پسندند. این افراد ممکن است همیشه به دنبال فردی باشند که بتوانند به او ریاست کنند و در اکثر مواقع نظر خودشان را به کرسی بنشانند، اینگونه افراد اگر که با فردی هم سن خود نیز ازدواج کنند از نظر احساس ریاست و سلطه گری ممکن است ارضا نشوند، به همین دلیل ممکن است به دنبال فردی باشند که فاصله سنی زیادی با وی داشته باشند و در واقع 12 تا 15 سال یا حتی بیشتر، از او کوچکتر باشد.

در مقابل افرادی نیز هستند که معتقدند پختگی کامل و توانایی انجام کاری را به صورت مستقل ندارند و از نظر فکری و رفتاری فردی وابسته هستند. این افراد را می توانیم جزء افرادی وابسته و سلطه طلب به حساب آوریم، چنین افرادی معتقدند که با ازدواج با شخصی که از آن ها بزرگتر است و فاصله سنی زیادی با آن ها دارد و از پختگی لازم برخوردار است می تواند ضعف های شخصیتی شان را جبران کنند و با تکیه به این فرد می توانند به اهدافشان برسند. بنابراین انتخاب چنین افرادی نیز ازدواج با فردی بزرگتر از خود با فاصله سنی بسیار زیاد است.

  • شرایط خانوادگی و تاثیر رابطه والد – فرزند

جالب است که بدانید بسیاری از تصمیم گیری های ما وابسته به شرایط خانوادگی ما و در واقع رابطه ما با پدر و مادرمان است. 

همه ما نیاز به دریافت محبت، توجه و حمایت از خانواده های مان داریم و اگر چنین چیزی را از خانواده های مان دریافت نکنیم طبیعتا در برخی از جنبه های زندگی خود کمبودهایی را احساس می کنیم.

حال تصور کنید که آقا پسری حمایت و محبت کافی را از خانواده و علی الخصوص مادر خود دریافت نکرده باشد و همیشه در ذهنش حسرت دریافت چنین محبتی را داشته باشد، چنین فردی در صورت مواجهه با خانمی سن بالاتر از خود و دریافت محبت از جانب او احساس می کند که کمبودهای عاطفی اش در حال جبران شدن است، گویی مادری مهربان پیدا کرده که می تواند تمام نیازهای عاطفی اش را تامین کند. در واقع چنین فردی ناخودآگاه به دنبال مادری مهربان است نه همسر، به همین دلیل است که برخی از آقایان تمایل زیادی به ارتباط با خانم های سن بالاتر از خودشان دارند چون معتقدند این فرد به شدت آن ها را درک می کند و از نظر شرایط عاطفی او را تامین می کند.

در مورد دختر خانم نیز این مسئله صدق می کند، دختر خانمی که حمایت کافی را از جانب خانواده اش دریافت نکرده باشد و همیشه احساس تنهایی کند و از همه مهمتر رابطه خوب و مطلوبی با پدرش نداشته باشد، با دیدن مردی که به نظر مسن می آید ولی بسیار حمایت گر است مجذوب او می شود و طبیعی است که تصور کند با ازدواج با چنین مردی و با تکیه بر او می تواند به تمام خواسته های خود برسد، گویی که فرشته نجات خود را پیدا کرده، زمانی که چنین امری در تصمیم گیری برای ازدواج دخیل باشد می توانیم بگوییم بین زوجین رابطه والد-فرزندی صورت گرفته است. از آنجا که هدف از ازدواج چیزی فراتر از این موارد است بنابراین ازدواج در چنین شرایطی مطلوب نیست و می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد.

  • شرایط اجتماعی – اقتصادی

اوضاع اقتصادی نیز به خصوص در زمان فعلی، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار گرایش به ازدواج با فاصله سنی زیاد است.

هرچقدر که شرایط اقتصادی نامساعدتر باشد، طبیعتا ازدواج برای جوانان سخت تر خواهد شد، در این شرایط چون از آقایان انتظار می رود که بتوانند حداقل هایی را برای شروع زندگی مشترک تامین کنند و آقایان جوان معمولا در شرایط اقتصادی نامطلوب توان فراهم کردن چنین شرایطی را ندارند، دختر خانم ها تمایل به ازدواج با آقایانی را پیدا می کنند که از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی را داشته باشند و از آن جا که آقایان مسن از نظر شرایط اقتصادی اوضاع بهتری نسبت به پسران جوان دارند، این امر باعث می شود که شاهد افزایش ازدواج دختر خانم ها با افرادی بسیار بزرگ تر از خودشان باشیم.

از طرفی پسرهای جوان وقتی انتظارات و توقعات دختر خانم های جوان را برای شروع زندگی مشترک مشاهده می کنند، ترجیح می دهند با خانمی ازدواج کنند که انتظارات پایین تری داشته باشد و حتی از نظر شرایط مالی مستقل باشد، به همین دلیل تمایل آقایان به ازدواج با خانم های بزرگ تر از خودشان بیشتر می شود.

همچنین تغییرات اجتماعی و راحت تر بودن افراد برای برقراری رابطه با جنس مخالف، باعث شده است که دیگر به مانند قبل، پسرهای جوان ارضای نیازهای خود را منوط به ازدواج ندانند و معتقد باشند که بدون ازدواج نیز می توانند نیازهای عاطفی، جسمی و جنسی خود را رفع کنند و دیگر نیازی به برعهده گرفتن مسئولیت و تحمل خرج های سنگین برای رفع نیازهایشان را ندارند و همین کاهش تمایل به ازدواج در پسرهای جوان، باعث شده است که دختر خانم ها به ازدواج با افراد سن بالاتر گرایش بیشتری پیدا کنند.

در هنگام ازدواج با فاصله سنی زیاد، یکی یا هر سه عوامل ذکر شده دخیل می توانند دخیل باشند که هرچقدر که عامل های بیشتری در این امر دخالت داشته باشند تمایل افراد برای ازدواج با افراد بزرگتر از خود نیز بیشتر می شود.

معایب ازدواج با اختلاف سنی زیاد

برای یافتن پاسخ این سوال نیاز است که ابتدا تفاوت های فردی و البته استثنائات را در نظر بگیریم.

واقعیت این است که زندگی هیچ دو زوجی شبیه به هم نیست و ما نمی توانیم به صورت قاطع بگوییم که هر فردی که ازدواجی با فاصله سنی زیاد داشته باشد قطعا با مشکل مواجه می شود، طبیعتا استثنائاتی وجود دارد اما اگر بخواهیم واقع بینانه در این مورد صحبت کنیم باید بگوییم که ازدواج با اختلاف سنی زیاد مشکلات منحصر به فرد خود را دارد.

  • واکنش اطرافیان

از جمله این مشکلات برخورد و واکنش اطرافیان است. شاید با خود بگویید که واکنش اطرافیان اهمیتی ندارد و نیاز است که افراد برای خودشان زندگی کنند. 

البته که تفکر شما درست است اما نیاز است که این نکته را در نظر بگیرید که انسان به طور ذاتی اجتماعی است، از طرفی فرهنگ حاکم بر ایران، با فرهنگ حاکم بر غرب بسیار متفاوت است و فرد گرایی در ایران به اندازه غرب غالب نیست، بنابراین معقولانه این است که بر اساس شرایط خودمان در مورد زندگی مان تصمیم گیری کنیم نه بر اساس شرایط حاکم بر زندگی غربی. 

بنابراین در هنگام تصمیم گیری برای ازدواج با فاصله سنی زیاد، ممکن است واکنش هایی از دیگران دریافت کنید که چندان برای شما مطلوب نباشد و روی رابطه شما تاثیر بگذارد. ممکن است بارها این جمله را بشنوید که همسرت پیر است و اصلا به تو نمی آید، در اینصورت ممکن است به مرور زمان نسبت به همسر خود دلسرد شوید.

 همچنین زمانی که همسر شما جوان تر بودن شما را می بیند و متوجه کنایه های اطرافیان می شود ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست دهد و حتی حساسیت زیادی نسبت به شما نشان دهد و همین کاهش اعتماد به نفس و ترس از دست دادن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند و باعث شود که در زندگی تان آرامش کافی نداشته باشید، بنابراین اگر فردی هستید که حرف های اطرافیان تاثیر زیادی روی شما می گذارد، به شما پیشنهاد می کنیم از چنین ازدواجی صرف نظر کنید.

  • عدم درک متقابل

در صورت ازدواج با اختلاف با سنی زیاد، شما نمی توانید منکر تفاوت نسل و دهه تولد خودتان و تاثیر آن بر رفتار و دیدگاهتان بشوید. هر دوی شما از دو دهه متفاوت هستید و این مسئله قطعا روی افکار و رفتار شما بی تاثیر نیست. به خصوص در دهه اخیر که انقلابی در شیوه زندگی و افکار افراد اتفاق افتاده و تغییرات بسیار سریع و چشم گیر بوده اند این مسئله اهمیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین در صورت ازدواج با فاصله سنی زیاد نیاز است که این مسئله را در نظر بگیرید که ممکن است بین شما و همسرتان از نظر دیدگاه اختلاف زیادی به چشم بخورد و گاهی احساس کنید که درک متقابلی از هم ندارید.

همچنین تفاوت سنی باعث می شود که هرکدام تان از نظر میزان انرژی و شور و شوق تفریح و ریسک پذیری با یکدیگر متفاوت باشید و همین امر باعث می شود که فردی که جوان تر است و شور و شوق بیشتری دارد احساس کند که همسرش به نیازهای او توجهی نمی کند و در واقع همراه خوبی برای او نیست.

  • عدم توازن در مدیریت

ازدواج با فردی بسیار بزرگ تر باعث می شود که همسر بزرگ تر شما در بسیاری از مواقع احساس کند که شما هنوز پختگی لازم را بر گذران زندگی ندارید، به همین دلیل ترجیح دهد که تصمیم گیرنده اصلی در زندگی خودش باشد و همین امر باعث می شود که مفهوم زندگی مشترک زیر سوال برود و یک نفر تصمیم گیرنده و فردی دیگر برای همیشه مطیع باشد.

در چه صورتی ریسک ازدواج با فاصله سنی زیاد کم می شود؟

علی رغم تمام موارد مطرح شده از مشکلات و پیامدهایی که ازدواج با فاصله سنی زیاد می تواند داشته باشد نیاز است که به این مسئله توجه کنیم که تنها سن شناسنامه ای ملاک نیست، بلکه سن عقلی و شناختی افراد است که اهمیت ویژه ای دارد. چنانچه هر دو فرد به بلوغ روانی و عقلی رسیده باشند و هر دو از ثبات شخصیتی و هیجانی برخوردار باشند، و همچنین در دیگر ملاک ها توافق لازم را با یکدیگر داشته باشند، طبیعتا ریسک ازدواج با فاصله سنی زیاد کم می شود و می توانیم بگوییم که امکان درک متقابل بین زوجین وجود دارد.

هرچقدر که افراد از نظر دوره سنی به یکدیگر نزدیک تر باشند در ازدواجشان کمتر به مشکل می خورند، مثلا ازدواج دو فرد مسن با فاصله سنی زیاد نمی تواند مشکل ساز باشد، اما اگر دختر 17 ساله نوجوانی با مردی 30 ساله یا بیشتر ازدواج کند، طبیعتا مشکلات زیادی با یکدیگر دارند چون دختر خانم در حال حاضر در سن نوجوانی به سر می برد و در این دوران فرد هنوز به ثبات هیجانی و روانی لازم نرسیده است ولی مرد 30 ساله فردی پخته است که در دوران سنی متفاوتی به سر می برد و به همین دلیل درک دختر 17 ساله برای او بسیار دشوار است. اگر چه چنین ازدواجی در ابتدا برای هر دو فرد جذاب باشد اما زوجین به مرور متوجه مشکلات آن خواهند شد.

برای کاهش ریسک ازدواج با فاصله سنی زیاد، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

اول اینکه سعی کنید واقع بین باشید و احساساتی تصمیم نگیرید، در ابتدا سعی کنید بیشتر خودتان را بشناسید و به انگیزه درونی تصمیمتان پی ببرید، اگر فکر می کنید کمبودی در زندگی تان باعث چنین انتخابی شده سعی کنید مقاومت کنید و حتما با یک مشاور مشورت کنید، شما قبل از هر چیز، نیازمند این هستید بتوانید ضعف های شخصیتی خودتان را بشناسید و آن ها را برطرف کنید.

اگر احساس می کنید که تنها دلیل انتخابتان عشق است، سعی کنید ابعاد مختلف عشق تان را بررسی کنید و این مسئله را بسنجید که آیا واقع شما همدیگر را درک می کنید و آیا در دیگر ملاک ها با یکدیگر سنخیت دارید، آیا می توانید نسبت به واکنش اطرافیان بی توجه باشید و عشقتان را برای همیشه پایدار نگه دارید؟ نیاز است که شما تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهید و از خودتان این سوالات را بپرسید و صادقانه به آن ها جواب دهید تا بتوانید تصمیمی عاقلانه بگیرید و با آمادگی از تمامی مشکلات پیش رو تصمیم گیری کنید.

مهمترین مسئله اینکه حتما از مشاور کمک بگیرید. مشاور می تواند در امر تصمیم گیری و روشن شدن مسیر انتخابی تان کمک بسیار زیادی به شما بکند. بنابراین قبل از هر تصمیم قاطعانه و اقدامی برای ازدواج، سعی کنید به مشاور مراجعه کنید تا بتوانید بررسی های لازم را در این مورد انجام دهید و در نهایت بتوانید با اطمینان بیشتری تصمیم گیری کنید. 

منبع : ازدواج با اختلاف سنی 12 و 15 سال و بیشتر 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -