آیا اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج منجر به طلاق می شود؟

اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج می تواند چالش های بسیاری برای زوج ها به همراه داشته باشد، زیرا به نوعی اختلاف فرهنگی در ازدواج به حساب می آید، در صورتی که اختلاف زیاد بین سطح تحصیلات زوجین به وجود آید باعث می شود که آن ها درک و دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل مختلف داشته باشند این اختلاف در بسیاری از موارد باعث به وجود آمدن اختلاف نظرهای عمیق و تعارض هایی در طرفین شود.

در صورتی که می خواهید با کسی ازدواج کنید که نسبت به شما سطح تحصیلی متفاوتی دارد در این صورت باید به نکاتی توجه داشته باشید تا احتمال اختلاف و مشکل در شما به حداقل برسد، در ادامه این مقاله نکاتی را بیان می کنیم که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد و در تصمیم گیری به شما کمک کند هم چنین در این خصوص می توانید با صحبت با متخصصان در مشاوره قبل از ازدواج به شناخت بهتری در این زمینه برسید. 

اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

در بسیاری از موارد زنان با تحصیلات بیشتر همسر خود راحت تر کنار می آیند به عنوان مثال بسیاری از زنان با مدرک تحصیلی دیپلم با مردانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر هستند ازدواج می کنند و در این خصوص کمتر با مشکل رو به رو می شوند اما در صورتی که شرایط برعکس شود مردان سخت تر می توانند با این شرایط سازگار شوند.

از طرفی دیده شده است که معمولا زنانی که تحصیلات بالا دارند دیر تر ازدواج می کنند و ازدواج آن ها کم تر به طلاق ختم می شود.

از طرفی آمار همچنین نشان داده است که مردان تحصیل کرده بیش تر از مردانی که تحصیل نکرده اند علاقه ازدواج و تشکیل خانواده دارند. 

از طرفی بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تحصیلات باعث نمی شود که فرد بهتری باشیم و به تفاوت میان تحصیلات خود و همسرشان اهمیتی نمی دهند اما بر اساس آمار می توان گفت که میزان طلاق در میان زوج هایی که از تحصیلات بالایی برخورد هستند پایین تر است.

متاسفانه ازدواج هایی که در سنین پایین و تنها با در نظر گرفتن عشق و علاقه انجام می شود بیش ترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده اند. 

چرا برخی مردان، زنان با تحصیلات بالاتر را نمی پذیرند؟

در بسیاری از موارد مردان نمی توانند زنان با تحصیلات بالاتر را بپذیرند و علت این امر ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی مانند قدرت طلبی، برتری جویی و سلطه گری بیشتر در مردان می باشد، البته باید توجه داشته باشید این ویژگی ها تنها مخصوص مردان نمی باشد و زنان هم دارای این خصوصیات هستند اما بر اساس بررسی های انجام شده مردان بیشتر این خصوصیات را از خودشان نشان می دهند.

بر اساس صفات ذکر شده مردان اگر در روابطشان در جایگاه پایین تری قرار گیرند احساس ناخوشایندی به آن ها دست می دهد و معمولا آن ها در ازدواج زنانی را انتخاب می کنند که در جنبه های مختلف در وضعیت هم سطح یا پایین تری از خودشان قرار داشته باشد.

رویارویی مردان و زنان سلطه طلب

مردان سلطه طلب در صورتی که در کنار زنان سلطه طلب قرار بگیرند به طور معمول با مشکلات بیشتری رو به رو خواهند شد زیرا هیچ کدام از آن ها دوست ندارند تا جایگاه پایین تری داشته باشند و به همین دلیل لازم است قبل از ازدواج در مورد خصوصیات و صفات شخصیتی خود و همسرتان شناخت داشته باشید تا به آگاهی بیشتری دست یابید در این زمینه مراجعه به روانشناس به شما کمک بسیاری می کند.

مزایای نبود اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

به طور کلی متخصصان معتقدند هر چقدر اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج زن و مرد به یکدیگر نزدیک تر باشد زوجین رضایت بیشتری از زندگی شان خواهند داشت و با چالش های کمتری رو به رو می شوند، استدلال های بسیاری در مورد مزایای هم سطح بودن تحصیلات زن و مرد وجود دارد که برای این که همسر مناسبی را انتخاب کنید می توانید به موارد زیر توجه کنید. 

1. اشتراک بیشتر در تربیت فرزندان

یکی از مهم ترین موقعیت هایی که اختلاف زن و مرد در سطح تحصیلات در آن آشکار می شود تربیت فرزندان می باشد، افرادی که تحصیلات بالاتری دارند معمولا در تربیت فرزند خود بیشتر به نکات و توصیه های علمی توجه می کنند و علاقمند هستند که تربیت فرزندشان را بر اساس این نکات شکل بدهند.

در صورتی که همسر این افراد بر اساس تجربیات خود و بدون توجه به اصول و نکات تربیتی با کودک برخورد کند در این حالت تعارض و اختلاف نظر میان زوجین به وجود می آید اما در صورتی که زوجین سطح تحصیلی نزدیک به هم داشته باشند در تربیت فرزندشان اشتراکات بیشتری خواهند شد و این اشتراکات، پرورش و تربیت فرزندان را برای آن ها لت بخش تر می کند در نتیجه چگونگی رفتار با فرزند از جمله مواردی می باشد که باید با همسرتان به توافق برسید.

2. افزایش احساس شادی و رضایت زناشویی

تحقیقات بسیاری در مورد رضایت زناشویی زوجین انجام شده است و در بسیاری از آن ها مشخص شده زوجینی که فاصله تحصیلی کمی نسبت به یکدیگر دارند، زندگی شاد تر و رضایت بخشی دارند و از زندگی مشترک شان احساس رضایت می کنند.

3. نبود اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج: پیشرفت تحصیلی فرزندان

زوج هایی که سطح تحصیلی آن ها مناسب و نزدیک به هم می باشد بیشتر برای وضعیت تحصیلی فرزندشان وقت می گذارند، فرزندان این زوجین به دلیل دریافت حمایت تحصیلی بیشتر، فرصت بیشتری برای پیشرفت در طول دوران تحصیلی شان پیدا می کنند.

4. کاهش اختلاف نظرها از مزایای نبود اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

تحصیلات دانشگاهی به میزان زیادی در برداشت و نگرش افراد در مورد مسائل مختلف زندگی اثر می گذارد افرادی که فاصله تحصیلی آن ها کم است به طور معمول بیشتر می توانند نگرش های یکدیگر را در مورد حوزه های مختلف زندگی درک کنند و با آن ها کنار بیایند. در اینجا می توان به نقش تحصیلات در ازدواج پی برد.

علاوه بر این موارد نزدیک بودن سطح تحصیلی افراد به یکدیگر باعث می شود تا علایق، سلیقه ها و تفریحات آن ها به یکدیگر نزدیک شود همه این موارد به میزان زیادی در افزایش کیفیت زندگی مشترک تاثیر بسزایی دارد.

معایب اصلی اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

به هیچ وجه اختلافات در ازدواج را دست کم نگیرید اگر سطح تحصیلی زن و مرد فاصله زیادی با یکدیگر داشته باشد باعث می شود تا نگرش آن ها در مورد موضوعات با یکدیگر متفاوت شود و در این حالت احتمال بروز مشکلات بسیار بالا می رود.

1. بالا رفتن احتمال طلاق

وجود فاصله تحصیلی زیاد به خصوص زمانی که سطح تحصیلی زن از مرد بیشتر باشد باعث می شود تا ریسک طلاق تا حد زیادی بالاتر رود، زیرا این زوج ها به طور معمول برداشت ها، نگرش ها و سبک زندگی آن ها نسبت به یکدیگر متفاوت می باشد و این تفاوت ها باعث می شود تا قدرت سازگاری آن ها در زندگی کنار هم کاهش یابد.

2. دوگانگی در تربیت فرزندان

فرزندان بیش از هر کسی از اختلافات موجود بین زن و مرد آسیب می بینند افرادی که سطح تحصیلی آن ها با یکدیگر متفاوت است به طور معمول در تربیت فرزندشان به گونه ای متفاوت عمل می کنند این موضوع باعث می شود تا کودکان دچار اصول دوگانگی و سردرگمی نسبت به تربیت پدر و مادرشان شوند و نتواند در میان به هویت منسجمی برسند.

3. افزایش سوء تفاهم ها

فاصله تحصیلی باعث به وجود آمدن سوء تفاهم هایی در میان زوجین می شود به عنوان مثال کسی که از تحصیلات کمی برخوردار می باشد ممکن است احساس کند که در خانواده از سطح پایینی برخوردار می باشد و این مسئله باعث شود که او نسبت به رفتارهای همسرش حساس شود و دائما فکر کند که همسرش قصد تحقیر و سرزنش او را دارد.

تحصیلات در ازدواج چقدر مهم است؟

در انتها به عنوان یک جمع بندی می توان عنوان کرد که تحصیلات نمی تواند ضامن خوشبختی زوجین باشد، اما می تواند باعث پیشرفت، مطالعه بیش تر و جایگاه اجتماعی بهتری شود که مزایای قابل توجهی می باشد. بنابراین معمولا به زوجین توصیه می شود در ازدواج در سنین پایین خودداری کنند اما مدرک تحصیلی هیچ گاه به عنوان ضامنی برای خوشبختی عنوان نشده است این بستگی به دیدگاه خود شما دارد که تا چه میزان به مدرک همسرتان اهمیت می دهید. 

همان طور که توضیح داده شد مردان به دلایل زیادی تمایل دارند جایگاه خود را در خانواده حفظ کنند و دوست ندارد قدرت خود را با همسرشان شریک شوند.

تاثیر خدمات روانشناسی بر ازدواج موفق

ازدواج امری پیچیده می باشد و عوامل بسیاری بر روی آن تاثیر می گذارند و باعث می شوند که ازدواج به سوی موفقیت و یا شکست هدایت شود، یکی از این عوامل اختلاف سطح ازدواج می باشد که باید به صورت دقیق و درست مورد بررسی قرار گیرد.

در صورتی که عوامل مهم و تاثیرگذار ازدواج را بشناسید خواهید توانست مشکلات میان خود را به درستی حل کنید و زندگی مشترک تان را به خوبی آغاز نمایید در این خصوص روانشناسان این عوامل را مورد بررسی قرار داده اند و راهکارهای صحیح و درست را به شما آموزش می دهند. می توانید برای حل مشکل خود با مشاوران ما تماس گرفته یا سوال خود را در قسمت نظرات عنوان کنید. 

منبع : آیا اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج منجر به طلاق می شود؟ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -