وبلاگ

۵ قصه برای اموزش احساسات کودکان

قصه برای اموزش احساسات سرمایه گذاری  بزرگ، مهم و اساسی برای آینده است و به آن ها کمک می کند تا در آینده نیز به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و احساسات خود را به شکلی درست و سالم بیان کنند.

در کنار قصه برای اموزش احساسات، برای آموزش احساسات به کودکان می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • برای کودکان کتاب بخوانید و داستان تعریف کنید.
  • با کودکان درباره احساسات خود صحبت کنید. حتی می توانید احساسات خود را در زمان های مختلف به آن ها بگویید مثلا ” از اینکه تو مرا در آغوش کشیدی خیلی خوشحال شدم”
  • به کودکان اجازه دهید تا احساسات خود را بیان کنند، به هیچ عنوان احساسات او را قضاوت نکنید و بدون هیچ حواس پرتی به آن ها گوش دهید.
  • بیان احساسات با موسیقی و نقاشی یا سفالگری نیز ممکن است بنابراین به کودک خود راه مناسب را برای بروز احساسات نشان دهید. ممکن است حتی کودک شما دوست داشته باشد بنویسد.
  • احساسات خود را به درستی بیان کنید تا از شما یاد بگیرند.
  • برای ایجاد رفتار مناسب کودک، او را تشویق کنید تا به مرور یاد بگیرد که بروز احساسات امری مثبت و مفید برای او است.
  • از نام گذاری احساسات استفاده کنید، در مورد اسم احساسات مختلف و لحظه ای که آن احساس ایجاد می شود با کودک خود صحبت کنید.
  • انیمیشن آموزش احساسات به کودکان نیز به شما کمک می کند به این منظور می توانید انیمیشن درون و بیرون ( inside out) را برای کودک خود بگذارید.

شعر احساسات برای کودکان

قلب کوچک من یه عالمه احساس داره

گاهی شاده و گاهی خیلی غم داره

گاهی عصبانی میشه

گاهی می‌ترسه و جمع میشه

گاهی خجالت میکشه

یه گوشه مچاله میشه

قلب کوچک من یه عالمه احساس داره

گاهی دلش میخواد یه جا تنها باشه

اما همیشه می‌خواد یه عالمه دوست داشته باشه

من میدونم

همه این حس‌ها طبیعیه

مهم اینه یاد بگیرم با این حس‌ها چیکار کنم

مامانم به من میگه

احساسمو نقاشی کنم

یا باهاش شعر بسازم، داستان بگم

مامانم به من میگه من یه عالمه احساس دارم

و این خیلی قشنگه

قلب کوچک من یه عالمه احساس داره

پیشنهاد مشاور: ۹ بازی احساسات برای کودکان (کودکان ۹ تا ۱۵ سال)

۱.احساسات رنگی

در سرزمین های دور دختری زیبا و شاد به نام مینا زندگی می‌کرد که عاشق رنگ ها و نگاه کردن به آن ها بود.  یک روز صبح که مینا بیدار شد متوجه شد که تمام رنگ های دنیا ناپدید شده اند و دنیا به رنگ خاکستری درامده است. هم چیز غمگین شده بود و سارا نمی دانست که چکار کند تا دوباره رنگ ها برگردند. ناگهان پرنده ای رنگارنگ و زیبا ظاهر شد و به سمت سارا آمد. سارا با ناراحتی گفت ” رنگ ها کجا رفته اند؟ من باید چکار کنم؟” پرنده رنگارنگ لبخند زد و گفت ” لازم نیست ناراحت باشی من بهت کمک می کنم تا دوباره جهان را رنگارنگ کنی”

پرنده مینا را به دیدن گل ها برد، هرکدام از گل ها رنگی داشتند. پرنده با صدایی زیبا به مینا گفت ” به هر گل نگاه کن و بگو چه احساسی داری؟”

مینا به گل‌های سفید نگاه کرد و با هیجان گفت: من احساس آرامش پیدا میکنم.

گل های قرمز را لمس کرد و گفت : من محبت را احساس می کنم.

گل های زرد را با شوق نگاه کرد و گفت: رنگ زرد باعث میشه کلی هیجان و شوق داشته باشم.

پرنده با هیجان به به سارا نگاه کرد و گفت: “احساسات تو مثل گل ها هستند، خاکستری هم رنگی است و غم هم احساس است باید آن را به عنوان بخشی از زندگی بپذیری .”

از آن روز به بعد، مینا به تمام احساسات خود احترام می‌گذاشت و سعی می‌کرد از هر لحظه زندگی خود لذت ببرد حتی اگر غمگین باشد.

۲. به دنبال احساسات

در روزهای دور، دختری به نام شیما بود که نمی توانست احساسات خود را به خوبی تشخیص دهد، شیما نمی توانست تشخیص دهد که ناراحت، شاد یا عصبانی است.

یک روز شیما در جنگل راه میرفت و فکر می کرد چرا احساسات خود را نمی توانست تشخیص دهد.  همون لحظه پروانه ای با بال های زیبا و رنگارنگ ظاهر شد و به سارا گفت: سلام شیما من اومدم به تو کمک کنم تا احساسات خودت رو بشناسی.

این پروانه زیبا شیما را به دیدن گل‌های رنگارنگ سارا خوشحال و شاد شد. بعد از آن پروانه او را دیدن درختان شکسته جنگل و گل های پژمرده برد، سارا با دیدن این چیزها احساس غم پیدا کرد. با کمک پروانه زیبا، شیما یاد گرفت تا احساسات خود را تشخیص دهد و تمام احساسات مهم است و باید به آن ها احترام بگذارد.

در این زمان بود  که شیما متوجه شد احساسات غم و شادی باهم وجود دارد، درختان و گل ها به مرور پژمرده می شوند و درختان و گل های جدید ایجاد می شوند و روند زندگی ادامه پیدا می کند. تمام احساسات، چه مثبت و چه منفی، طبیعی هستند و شیما یاد گرفت که نباید از غم بترسد بلکه غم نیز یک احساس طبیعی است.

 

۳.  داستان خرگوش بامزه

در این قصه برای اموزش احساسات آمده است که در یک جنگل دور و پر از حیوون های بامزه خرگوش پشمالو شاد و بامزه ای وجود داشت که دوست های زیادی داشت، اما نمی تونست احساسات خود را کنترل کند.

یک روز خرگوش بامزه ما داشت با دوستاش توپ بازی می کردند که توپ پشت بوته ها افتاد و گم شد. خرگوش کوچولو با عصبانیت داد زد ” توپ من کو” داد و فریاد خرگوش باعث شد حیوون ها بترسند و عقب برن. پشمالو با دیدن اینکه دوستاش از اون دور شده بودن گریه کرد و ناراحت شد.

جغد دانا که از اونجا رد میشد به خرگوش کوچولو گفت” چی شده خرگوش بامزه چرا ناراحتی؟”

پشمالو بامزه با ناراحتی گفت که چه اتفاقی افتاده، جغد دانا با مهربونی گفت: ” خرگوش پشمالو اشکالی نداره همه عصبانی میشن ولی باید سعی کنی عصبانیت خود را کنترل کنی.”

خرگوش پشمالو با ناراحتی گفت که نمیتونه این کار رو کنه، جغد دانا با مهربونی گفت:

  • این دفعه که عصبانی شدی قبل از هرکاری تا ده بشمار.
  • سعی کن با آرامش صحبت کن.
  • سعی کن به چیز های خوب فکر کنی مثلا به خونه یا هر کسی که دوست داری مثل مادرت

خرگوش بامزه از جغد بامزه تشکر کرد. دفعه بعد که خرگوش عصبانی شد صبر کرد و تا ده شمرد و متوجه شد که اروم شده و این خیلی خوشحالش میکرد.

۴. داستان کودکانه در مورد غم و شادی

در آسمان های دور ابر غمگینی زندگی می کرد که همیشه گریه می کرد و اشک های او به روی زمین می ریخت. یک روز خورشید به دیدن ابر ناراحت آمد و از او پرسید که چرا گریه می کند؟

ابر گفت” من خیلی تنها هستم و هیچ دوستی ندارم دیگران دوست ندارند با من دوست شوند.

خورشید گفت ” تو میتونی دوست های زیادی پیدا کنی، نباید گریه کنی، من دوست توام و به تو میگم که فقط کافیه با دیگران ارتباط برقرار کنی تا با آن ها دوست شوی”

ابر گفت ” ولی من همیشه گریه میکنم چجوری ممکنه دوست پیدا کنم؟ هیچ کس دوست نداره با کسی که همیشه گریه میکنه دوست بشه”

خورشید گفت: “تو ولی منبع حیاتی اگه به گیاه ها آب ندی همه خشک میشن، تو باعث میشی جهان سرسبز باشه تو میتونی با تمام گل ها و جیوانات دوست باشی.”

ابر به حرف خورشید گوش داد و بازهم شروع به بارش کرد اما این بار اشک های ابر از شادی بود. ابر به همه کمک می کرد و همه باهم دوست شده بودند.

 

 

۵. داستان کوتاه کودکانه درباره احساسات

در یک شهر کوچک که در دامنه کوهی بلند و سرسبز قرار داشت، خواهر و برادری در این شهر زندگی می کردند به نام سیما و نیما. هردو عاشق بازی بودند ولی گاهی سر اسباب بازی ها باهم دعوا می کردند.

یک روز مادرشان که دید باهم دعوا میکنند آن ها را جمع کرد و گفت ” بیایید یک داستان برایتان تعریف کنم”

مادرشان آن دو را پیش خود نشاند  و گفت  ” در جنگلی دور پری کوچکی زندگی می کرد که احساسات تمام حیوانات را مشاهده می کرد پری کوچک که مسئول جنگل بود ناگهان دید که خرگوش و سنجاب سر یک سیب دعوا می کنند و هرکدام آن را می خواهند.”

سیا با ناراحتی گفت: “وای، چه بد نباید باهم دعوا می کردند!”

نیما هم با ناراحتی گفت: “آره منم دوست ندارم دعوا کنم کاش باهم دعوا نمی کردند.”

مادرشان در ادامه داستان گفت ” پری جنگل پیش اونا رفت و گفت خرگوش کوچولو و سنجاب باهوش لازم نیست باهم دعو ا کنید با هم میتونید از سیب استفاده کنید”

خرگوش و سنجاب به حرف پری گوش دادند و دیگر نیازی نبود باهم دعوا کنند .

مادر سارا و علی نگاه مهربانی به آن ها کرد و گفت: “شما هم ممکنه سر یک چیزی باهم زیاد دعوا کنید اما کافیه در مورد احساسات خود باهم صحبت کنید تا دیگه باهم دعوا نکنید.”

پس از آن هر اتفاقی می افتاد سیما و نیما یاد داستانی می افتادند که مادرشان تعریف می کرد، آنها فهمیدند که با هم بودن و با هم بازی کردن خیلی بهتر از دعوا کردن است.

منبع : ۵ قصه برای اموزش احساسات کودکان

۱۱ بازی با کودک ۹ ساله که باید انجام دهید!

بازی با کودک ۹ ساله برای افزایش و بهبود یادگیری خلاقانه، افزایش عزت نفس و حس کنجکاوی آن هاخیلی مفید است. بسیاری از والدین تصور می کنند که کودک ۹ ساله آن ها دیگر تمایلی به بازی ندارد، اما اینگونه نیست. در حقیقت بازی راهی برای یادگیری در مورد خودشان و دنیای اطرافشان است
کودک از نه تا ۱۲ سالگی به بازی های زیر علاقه مند است:
  • ورزش های تیمی (فوتبال، والیبال، بسکتبال و غیره)
  • رشد علاقه به رشته های هنری و ایجاد وسایل جدید مانند موسیقی، رقص، نقاشی یا صنایع دستی
  • توانایی بالا در ایجاد و تکمیل پازل یا نقشه
  • علاقه مند به اختراع و کشف وسایل جدید
  • به داستان‌ و اجرای نمایش علاقه دارد مثلا می تواند نمایش عروسکی برای خانواده خود اجرا کند.
  • باخت را یاد میگیرد و می تواند برای برد تلاش کند.

اسباب بازی برای پسر ۹ ساله

  • دوچرخه سواری
  • طناب بازی
  •  پیاده روی
  • اسکیت برد
  • پینگ پنگ
  • شنا 
  • فوتبال
  • وسایل اسکی
  • تنیس

هرکدام از اسباب بازی ها با توجه به نیاز و علاقه مندی کودک شما می تواند تهیه و استفاده شود.

 

بازی با کودک ۹ ساله

۱.بازی با کاغذ

مداد رنگی و کاغذ برای بازی کودک نه ساله کافی است، تنها لازم است کمی خلاقیت داشته باشید. اگر کودک شما خسته است کافی است دفتری برای بازی تهیه کنید و اسم دفتر را دفتر بازی بگذارید. می توانید از بازی های قدیمی مثل اسم و فامیل یا دوز شروع کنید تا بازی های خلاقانه ای اوریگامی و بازی های خلاقانه دیگر.

۲. بازی های میزی

بایز بورد گیم یا بازی های میزی فعالیت های جالب و هیجان انگیزی برای کودکان است. از بازی های ساده مانند شطرنج گرفته تا بازی های دیگرمی تواند برای کودک هیجان انگیز باشد. اگر شطرنج ندارید می توانید سعی کنید با کاغذ و مهره شطرنجی بسازید و با این کار به کودک خود کمک کنید تا خلاقیت خود را نیز پرورش دهد.  خیلی از کودکان در سن نه و ده سالگی با جنگا بازی می کنند و علاقه زیادی به آن دارند.

 

۳. خلاقیت کودک خود را به کار ببرید

نقاشی، مجسمه سازی و ساخت داستان و شعر همه راه هایی برای بازی و همزمان به کار بردن خلاقیت کودک و افزایش هوش او است. بهترین راه برای افزایش خلاقیت استفاده از راه هایی است که کودک خلاقیت خود را به کار ببرد. علاوه بر این ساخت داستان های جدید به بیان و مهارت های زبانی کودک کمک بسیار زیادی می کند.

۴.  جستجوی گنج

بازی جست و جوی گنج ( treasure hunt) یک فعالیت در خانه است که تمام ابعاد ذهنی و جسمی آن ها را به کار می گیرد. در جاهای مختلف خانه هدایای کوچک آمده کنید و نقشه ای برای این گنج تهیه کنید و داستانی برای آن بسازید و علاوه بر آن معماهایی در آن قرار دهید تا این جست و جو را جذاب تر بسازد. این بازی باعث می شود که کودکتان تا ساعت ها با شما مشغول بازی و سرگرمی باشد. می توانید سرنخ ها را در کتاب یا چیزهایی قرار دهید که دوست دارید کودکتان به آن ها علاقه مند شود.

بازی دخترانه ۹ ساله

۵. بازی های ویدیویی

بازی های ویدیویی معمولا موضوع مورد علاقه کودکان است، می توانید از میان کلی بازی های مختلف بازی های مناسبی را برای فرزندتان انتخاب کنید و با کمک آن ها کودک خود را مشغول کنید.

۶. ورزش

شاید عجیب باشد اما ورزش به هر شکلی می تواند برای تفریح کودک نیز استفاده شود. برای ورزش کودک می توانید با توجه به علاقه کودک تصمیم بگیرید که چه ورزشی برای او مناسب است. می توانید ساعتی از روز را برای دو، شنا یا ورزشی که کودکتان دوست دارد اختصاص دهید و اگر کودکتان پس از مدتی علاقه خود را از دست داد ناامید نشوید چون کودک در حال شناختن خود و استعدادش است و این امر ممکن است نیاز به زمان زیادی داشته باشد.

 

بازی در خانه برای کودکان ۱۰ ساله دو نفره

۷. پانتومیم

بازی های دست جمعی در خانواده طرفدارهای زیادی دارد. پانتومیم که در اپلیکیشن های مختلف هم دیده می شود کمک زیادی به ارتباط با خانواده و افزایش شادی کودک دارد. این بازی را حتما انجام دهید و کودک خود را تشویق کنید تا درکنار هم بخندید و زمان باکیفیت و شادی را سپری کنید.

۸. رقص

رقص به کودکان کمک می کند تا فعالیت جسمانی کافی را داشته باشند و علاوه بر این آهنگ های شاد کمک می کنند تا حس و حال خوبی را تجربه کنند حتما همراه فرزند خود برقصید و کودکتان را در این راه تشویق کنید تا اوقات خوشی را در کنار هم سپری کنید.

۹. چیستان و سوال

چیستان و سوال می تواند کمک کند تا هوش کودک خود را به چالش بکشید اما باید دقت داشته باشید که با توجه به سن کودک خود انتخاب کنید تا بتواند آن را حدس بزنید. چیستان را پس از حل شدن برای کودک خود توضیح دهد تا متوجه شود که چرا به این پاسخ رسیده اید.

بازی در خانه برای کودکان ۱۰ ساله تک نفره

  • ایروبیک
  • طناب زدن
  • کتاب خواندن 
  • داستان نویسی
  • نقاشی
  • حفظ تعادل روی یک پا
  • ورزش

اهمیت بازی با کودک ۹ ساله

  1. رشد شناختی: رشد شناختی کمک می کند تا کودک هنگام مواجه با مشکلا برای آنها راه حل های خلاقانه پیدا کنند.
  2. رشد اجتماعی: بازی دسته جمعی و دوستانه در تقویت مهارت های اجتماعی به کودکان کمک زیادی می کند.

  3. رشد عاطفی: بازی با کودک ۹ ساله به مرور باعث می شود تا تنش و اضطراب کودک کاهش پیدا کرده و آرامش پیدا کند.

نکات بازی با کودک ۹ ساله

  • بازی متناسب با  علایق و شرایط سنی کودک انتخاب کنید.
  • از بازی با کودک لذت ببرید و ساعتی را در روز به بازی با کودکتان اختصاص دهید.
  • فضایی امن برای بازی کودک انتخاب کنید که در آن اضطراب و نگرانی نداشته باشد و راحت بازی کند. علاوه بر این از دور به بازی آن ها نظارت داشته باشید.
  •  کودک خود را در حین بازی تشویق و حمایت کنید.
  •  به کودک خود اجازه دهید تا در حین بازی خلاقیت خود را به کار بگیرد و از تغییر دادن بازی با توجه به خلاقیت کودکتان استقبال کنید.
  • به علایق کودک توجه کنید و بازی هایی انتخاب کنید که کودک به آن علاقه دارد.
  • به سطح مهارت کودک خود توجه کنید، نباید بازی خیلی سخت یا آسان باشد.
  • تنوع داشته باشید تا هر کدام را که کودک دوست داشت انتخاب کند.
  • با کودک خود  مشارکت کنید. کودک از شما یاد میگیرد بنابراین با او همراه شوید.

منبع : ۱۱ بازی با کودک ۹ ساله که باید انجام دهید!

اوتیسم آسپرگر

اوتیسم آسپرگر (Asperger Syndrome) نوعی اوتیسم است که از طریق مشکلات رفتاری مختلف بروز می کند و نشانه بارز آن عدم علاقه به تماس‌های اجتماعی یا دوری از موقعیت‌های اجتماعی مشخص می‌شود. افراد درگیر این سندرم اغلب در درک احساسات و عواطف دیگران را دشوار می دانند و در این امر مشکلات زیادی دارند. تبعیض و انزوای اجتماعی معمولاً نتیجه آن است. اوتیسم آسپرگر را نمی توان به طور کامل درمان کرد، بنابراین افراد مبتلا برای مادام العمر ناتوان می شوند.

اوتیسم انواع مختلفی دارد. این اختلال تاثیر بسیار زیادی بر رشد دارد و این تاثیر در طیف های مختلف بروز پیدا می کند.  اساساً سه دسته اوتیسم وجود دارد:

  • اوتیسم در اوایل دوران کودکی
  • سندرم آسپرگر
  • اوتیسم غیر معمول

که در ادامه به توضیح سندرم آسپرگر پرداخته شده است. نظرات و سوالات خود را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

اوتیسم آسپرگر چیست؟

اوتیسم آسپرگر اختلال مادرزادی از گروه اختلالات طیف اوتیسم است. این اختلال در اولین نشانه ها خود را  به صورت مشکل اجتماعی، اختلالات ارتباطی و رفتارهای تکراری نشان می دهد.

تفاوت اوتیسم آسپرگر با سایر انواع اوتیسم در موارد زیر دیده می شود:

  • این نوع اوتیسم اغلب پس از سال سوم زندگی قابل مشاهده است.
  • تاخیر در رشد زبان مشاهده نمی شود.
  • تاخیر در رشد شناختی مشاهده نمی شود.
  • هوش فرد بالاتر از حد متوسط ​​افراد مبتلا به اوتیسم است.
  • تاخیر در رشد حرکتی دیده می شود.
  •  روی محتوای خاصی (مانند قطار، رایانه یا شخصیت های مورد علاقه) تمرکز می کنند.

در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان افراد مبتلا به اختلال آسپرگر مهارت های اجتماعی و ارتباطی با درمان های تضمینی انجام می شود با این روش های به روز دنیا کودکان یاد می گیرند که چگونه با استفاده از تمرینات مختلف با احساسات خود کنار بیایند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

علل

اوتیسم آسپرگر ریشه در ناهنجاری های رشدی مغز دارد.  عوامل که باعث ایجاد این مشکل می شوند شامل موارد زیر است:

  • سن بالا والدین
  • عفونت مادر در دوران بارداری
  • مصرف دارو در دوران بارداری

علائم

علائم سندرم آسپرگر در هر کودک کمی متفاوت است زیرا شدت و درصد اختلال رشد در کودکان یکسان نیست. علائم اوتیسم آسپرگر شامل موارد زیر است:

علائم در دوران کودکی:

  • مشکل در تماس چشمی: کودکان مبتلا به این اختلال  در برقراری تماس چشمی مشکل دارند. علاوه بر این نمی توانند حالات چهره و احساسات افراد دیگر را درک کنند.
  • حافظه عالی
  • مشکل در زبان و بیان
  • علاقه مند به یک روتین مشخص
  • رفتار نامناسب به دلیل ناامیدی و اضطراب و افسردگی

علائم سندرم آسپرگر در نوجوانی :

عدم علاقه یا تمایل به تعامل با پسران و دختران هم سن و سال خود، اگرچه ممکن است تسلط بهتری بر قوانین اساسی اجتماعی وجود داشته باشد.

  • عدم تعامل اجتماعی: دوست یابی و رفتارهای اجتماعی برای کودکان مبتلا به این اختلال امری بسیار سخت است.
  • روال های مشخص
  • استفاده از زبان به صورت کاملا سطحی
  • ناتوانی در تشخیص کنایه و طعنه: ممکن است با آن ها شوخی کنید ولی افراد مبتلا به این اختلال متوجه شوخی نمی شوند.
  • مشکلات کم فیزیکی و ناتوانی
  • عدم بلوغ عاطفی
  •  احساس عدم درک و تنهایی
  • داشتن آداب و رسومی که از تغییر آن به شدت امتناع می ورزند، مانند یک روال بسیار سفت و سخت قبل از خواب یا قبل از ورزش
  • اضطراب، استرس و افسردگی
  • وسواس
  • مشکلات تحصیلی 

علائم سندرم آسپرگر در بزرگسالی :

  • مشکل در پیدا کردن و حفظ دوست یا روابط
  • مشکل در انجام  کار تیمی
  • ناتوانی در همدلی: افراد مبتلا به این اختلال نمی توانند با دیگران همدلی کنند و اغلب در مواقع حساس نظرات خود را بدون همدلی بیان کنند.
  • کلیشه های حرکتی که ممکن است مانند تیک عصبی به نظر برسد.
  •  احساس برتری نسبت به دیگران
  • اضطراب و افسردگی
  • مشکل در تصمیم گیری
  •  کمال گرایی 
  • نمی تواند راحت عذرخواهی کند

 

تفاوت آسپرگر و اوتیسم

شدت علائم و آسیب در اوتیسم بسیار شدید تر از سندرم آسپرگر است و کودک اغلب مهارت زبانی ندارد و به ندرت می تواند به خوبی ارتباط برقرار کند. مشکلات یادگیری و ارتباطی  در اوتیسم بیشتر است و همین درمان آسپرگر را آسان تر می سازد. بسیاری از والدین در سن دو تا هفت سالگی تشخیص سندرم آسپرگر را می دهند. در ادامه تفاوت های سندرم آسپرگر و اوتیسم ذکر شده است:

  1. زبان:  اوتیسم  با تاخیر زبانی مشاهده می شود در حالی که، کودکان مبتلا به آسپرگر کلمات عجیبی بیان می کنند و ارتباط خوبی با زبان دارند.
  2. شیوع: اختلال سندرم آسپرگر معمولا یک در هر ۳۰۰ نفر رخ می دهد و دو تا سه برابر بیشتر از اوتیسم دوران کودکی شیوع دارد.
  3. حرکتی: کودکان مبتلا به اوتیسم دست های خود را حرکت می دهند، در حالی که کودکان مبتلا به آسپرگر این مشکلات را ندارند ( البته گاهی عدم هماهنگی دیده می شود اما جدی نیست)

پیشنهاد مشاور: اهمیت بازی برای کودکان

درمان سندرم آسپرگر

درمان سندرم آسپرگر به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع و شدت اختلالات
  • سن کودک
  • اهداف و ایده های کودک
  • بیماری های دیگر

درمان این اختلال با حمایت فردی و پیشنهادات درمانی همراه است. در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان افراد مبتلا به اختلال آسپرگر مهارت های اجتماعی و ارتباطی با درمان های تضمینی انجام می شود با این روش های به روز دنیا کودکان یاد می گیرند که چگونه با استفاده از تمرینات مختلف با احساسات خود کنار بیایند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

نقش والدین

به والدین کودکان مبتلا به این اختلال توصیه می شود که در قدم اول ویژگی های کودک را درک کند و با کمک روانشناس درک کند که کودک به چه موضوعی علاقه دارد و در مسیر درست درمانی و آموزشی قرار بگیرد. به هیچ عنوان ناامید نشوید با کمک مناسب و مداوم می توانید تمام عوامل نگران کننده را کنترل کنید.

متاسفانه کودکان مبتلا به سندرم آسپرگر نی نی سایت بسیار مضطرب هستند و همان طور که گفته شد از تغییر ترس دارند و همین باعث اضطراب دائمی آن ها می شود بنابراین برای هر تغییری باید با روانشناس صحبت کنید و کودک را به صورت مناسب برای آن آماده کنید. به مرور و با افزایش سن کودک متوجه این اختلال می شود و  عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد که با کمک شما می تواند به این مشکل نیز غلبه کند، گاهی اوقات این موارد باعث افسردگی می شود. بنابراین نباید در هیچ زمانی از کودک خود غافل شوید و او را سرزنش کنید.

آسپرگر باهوش

افراد مبتلا به سندرم آسپرگر تمایل دارند جزئیات کوچک را به راحتی حفظ کنند. علاوه بر این، هنگامی که آن ها به موضوعی علاقه مند هستند، می توانند بهتر بر روی آنها تمرکز کنند، اما این باعث نمی‌شود که آنها با استعداد باشند. دلیل خوبی وجود دارد که چرا آسپرگر را یک اختلال موفق می نامند. تمرکز و فداکاری او باعث می شود بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال موفق باشند.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم اختلالی پیچیده و متنوع در زمینه عصبی رشدی است که باعث مشکلات زیادی در آینده می شود. اوتیسم به عنوان اختلالات پردازش اطلاعات و ادراک شناخته می شود که بر توسعه تعامل اجتماعی، ارتباطات و رپرتوار رفتاری تأثیر می گذارد، به همین دلیل گفته می شود که درمان اوتیسم در مراحل اولیه اهمیت بسیار زیادی دارد و تشخیص آن در سنین کودکی روند درمان را بسیار سریع و راحت تر می کند.

علاوه بر این متاسفانه افراد مبتلا به اوتیسم اغلب با برخی دیگر از اختلالات روانی همراه می شوند( ترس های مفرط، فوبیا، اختلالات خواب و خوردن) دیده می شود که افراد مبتلا به اوتیسم در تصمیم گیری و تکمیل کارهای خود نیز مشکل دارند.

پیشنهاد مشاور: داستان کوتاه در مورد راستگویی و صداقت برای کودکان

در مراحل ابتدایی دیده می شود که رشد کودکان مبتلا به اوتیسم تغییر کرده است و همین والدین را نگران می کنند. این کودکان کمتر به رابطه اجتماعی افراد دیگر علاقه دارند و بیشتر به اشیا یا موضوعات خاص علاقه نشان می دهند. تشخیص صحیح کودک خود به زمان و صبر زیادی دارد زیرا روانشناس باید تمام رفتارهای کودک را زیر نظر بگیرد تنها یک عامل به معنی اوتیسم نیست.

درمان این اختلال با حمایت فردی و پیشنهادات درمانی همراه است. در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان افراد مبتلا به اختلال آسپرگر مهارت های اجتماعی و ارتباطی با درمان های تضمینی انجام می شود با این روش های به روز دنیا کودکان یاد می گیرند که چگونه با استفاده از تمرینات مختلف با احساسات خود کنار بیایند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

کودکان مبتلا به اوتیسم در اوایل کودکی معمولاً در اوایل مهدکودک در یادگیری زبان با مشکلاتی مواجه می شوند که ممکن است دیده نشود. در این اختلال رشد کودک و نوجوان به طور کامل آسیب دیده است و باعث می شود که مراقبین آن ها چالش های زیادی را تجربه کنند. حتی دیده می شود که والدین از مشکلات فرزندشان آسیب بیش تر و شدید تری را می بینند، بنابراین والدین نیز نیاز به کمک مشاور یا اطرافیان خود دارند زیرا کودک مبتلا به اوتیسم نیاز به توجه بسیار بیش تری دارد و این امر نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد.

منبع : اوتیسم آسپرگر

بیماری اوتیسم

بیماری اوتیسم عبارتی پزشکی است که به اختلالات مختلف در زمینه رشدی اشاره دارد. کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات زیاد و جدی را در زمینه ارتباطات اجتماعی و بیان دارند، البته اوتیسم در درجه های مختلف دیده می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال علایق کلیشه ای دارند (برای مثال به یک رشته یا فعالیت تکراری علاقه شدیدی دارند و آن کار را مدام تکرار می کنند). البته باید توجه داشته باشید که این ویژگی ها در تمام کودکان یکسان نیستند و هر فردی با شدت متفاوتی این علائم را نشان می دهد.

از نظر جنسیت پسران بسیار بیشتر از دختران در خطر ابتلا به اختلال اوتیسم قرار دارند به صورتی که آمار پسران مبتلا به این بیماری سه تا چهار برابر دختران می باشد. استعدادهای ذهنی این افراد نیز متفاوت است: آن ها هوش طبیعی با توانایی های شگفت انگیزی در زمینه های خاص (استعداد فردی) مانند ریاضیات، موسیقی دارند.

بیماری اوتیسم

بیماری اوتیسم یک اختلال شایع در دوران کودکی است که در بسیاری از کودکان جهان وجود داشته و در اصطلاح به آن در خود ماندگی نیز گفته می شود. کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم همانطوری که از اصطلاح آن پیدا است نمی توانند به خوبی با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند.

بیماری اوتیسم معمولا از قبل از سن سه سالگی بروز پیدا می کند و گرچه در سنین و دوران مختلف میزان اثر آن بر بدن و ذهن کودک متفاوت می باشد اما به هر حال تاثیرات بد آن باعث اختلال در برقراری ارتباط کودک اوتیسمی با دیگران می شود. تعداد کودکانی که به بیماری اوتیسم گرفتار هستند روز به روز در جهان در حال افزایش است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

خبر خوش این است که مغز کودک اوتیسمی می تواند از طریق تمرین تغییر کند، با کمک دستگاه های نوروتراپیمی توانید مغز کودک اوتیسمی خود را در جهت مطلوب تغییر دهید، به این منظور می توانید با مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

بیماری اوتیسم چیست و چه علائمی دارد

علائم اوتیسم چیست؟ اوتیسم علائم متفاوتی دارد اما به سه ویژگی بارز نشان داده می شود که در ادامه به آن ها پرداخته شده است:

۱.اختلال در تعامل اجتماعی

کودکان مبتلا به اوتیسم نمی توانند مانند کودکان دیگر احساسات را درک کنند و اغلب والدین از همدلی آن ها تعجب می کنند این امر باعث می شود که کودک در ایجاد روابط با کودکان دیگر یا والدین مشکل داشته باشند. این کودکان معمولاً از تماس چشمی به شدت اجتناب می کنند و حالت چهره کمی را نشان می دهند به طور مثال ممکن است بسیار کم لبخند بزنند یا شاهد خنده از ته دل آن ها باشیم.  کودکان مبتلا به اوتیسم ارتباط کمی با همسالان خود داشته و اغلب ترجیح می دهند تنها بازی کنند و در تقلید از کودکان دیگر مشکل دارند.

۲. اختلال در ارتباط و زبان

یکی از ویژگی های بارز در کودکان اوتیسم اختلال در زبان و ارتباط است که در مورد قبلی هم کمی به آن اشاره کردیم، متاسفانه تکلم در ودکان اوتیسم گاهی اصلا رشد نمی کند یا به شدت تاخیر دارد و لحن صحبت متفاوتی نیز دارد. علاوه بر این در سنین بالاتر کودک اوتیسم نمی تواند متوجه کنایه و جوک شود و در درک این مسائل نیز مشکل دارد.

۳. رفتارها و علایق تکراری و کلیشه ای

کودکان مبتلا به اوتیسم علاقه بسیار زیادی به تکرار یک رفتار مشخص دارند به طور مثال ممکن است بارها و بارها یک بازی را تکرار کنند به صورتی که والدین را کلافه کند علاوه بر این کودکان اوتیسم نیاز زیادی به یکسانی در محیط خود دارند و معمولاً «ترس از تغییر» دارند و در برابر هرگونه تغییری مقاومت بالایی نشان می دهند. ممکن است عجیب به نظر برسد اما آن ها دوست دارند ساعت ها به تماشای وسایلی مانند ماشین لباسشویی یا چراغ راهنمایی بپردازند.

 

۴. اختلالات همراه

متاسفانه اوتیسم ممکن است همراه با اختلالات دیگری بروز پیدا کند. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم در نظافت دوران نوزادی مشکل دارند حتی با افزایش سن نیز از رفتن به توالت امتناع می کنند و در برابر تغییر در رژیم غذایی مقاومت بالایی را نشان می دهند که باعث آسیب به آن ها می شود.

واکنش در این کودکان دسته بندی متفاوتی دارد برخی از کودکان اوتیسمی به کوچکترین لمس واکنش شدید و نگران کننده ای نشان دهد، در حالی که دیگری به لمس واکنش ندارد ولی دربرابر کوچک ترین صدا واکنش های شدیدی را نشان می دهند، موهای خود را می کشد یا سر خود را به دیوار می کوبد.

برخی از بیماری اوتیسم در اوایل کودکی یا پس از بلوغ با صرع مواجه می شوند. اضطراب و  افسردگی به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بیشتر رخ می دهد  و باعث آسیب در آینده آن ها می شود.

پیشگیری از اوتیسم

متاسفانه روش پیش گیری کامل و جامعی برای این اختلال وجود ندارد اما شناخت و فهم به موقع این بیماری در کودک می تواند سبب درمان بهتر و کامل تر کودک در سن پایین تر باشد.

سابقه خانوادگی و یا ژنتیک فرد نیز در این زمینه تاثیر گذار است مثلا احتمال اینکه کودک مبتلا به اوتیسم از خانواده ای باشد که یکی از نزدیکان و یا اعضای خانواده دارای این اختلال باشد زیاد است و یا اگر کودکی مبتلا به اوتیسم در خانواده ای باشد احتمال اینکه یک کودک دیگر با این اختلال مواجه شود زیادتر می شود.

علت اوتیسم چیست؟

به نظر می رسد که وجود اختلال در سیستم عصبی باعث عدم عملکرد درست مغز می شود. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال اوتیستیک در انجام بازی و ارتباط با دیگران و رفتارها و مهارت های اجتماعی دچار مشکل و اختلال هستند به دلیل آنکه مغز آنها در برقراری مهارت ها و روابط اجتماعی و ارتباط با دیگران درست عمل نمی کند.

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است که در برخی از علوم مانند ریاضیات یا هنر نابغه باشند اما برخی دیگر از کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است هوش کمی داشته و دوران تحصیل مشکلات متعددی با یادگیری داشته باشند و به نوعی یادگیری در آنان با اختلال و کندی صورت گیرد.

کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباط با دیگر افراد و هم سن و سالان خود دچار مشکل هستند و برخی از آن ها در دوران نوجوانی و جوانی بدتر نیز شده و به کلی در برقراری ارتباط و هم کلام شدن با دیگران به مشکل بر می خورند.

از نظر بیماری ها باید گفت کسانی که بیماری های خاص دیگری دارند احتمال ابتلا به اوتیسم بیشتری نیز دارند و نکته دیگر این است که سن والدین و پدر و مادر کودک در هنگام تولد او می تواند یکی دیگر از دلایل افزایش دهنده احتمال ابتلا به اوتیسم در کودک باشد و در این باره احتمال داده می شود که فرزند یک والدین بزرگسال و پیرتر احتمال بیشتری در ابتلا به اوتیسم دارد.

 

نقش والدین

والدین باید به این نکته دقت کند که اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و برای درمان آن به موقع اقدام گردد کودک می تواند بسیاری از مهارت های لازم را طی دوره درمان آموخته و در آینده نیز می تواند همانند یک فرد عادی و بدون هیچ مشکلی زندگی کند اما این مستلزم سختی کشیدن های والدین و کودکان مبتلا به اوتیسم در فرایند درمان است.

درمان بیماری اوتیسم در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی با درمان های تضمینی انجام می شود، در این مرکز کودک با این روش های به روز دنیا کودکان یاد می گیرند که چگونه با استفاده از تمرینات مختلف با احساسات خود کنار بیایند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

در نحوه برقراری ارتباط کلامی در کودکان مبتلا به اوتیسم باید گفت که این کودکان در برقراری های کلامی مشکل داشته مثلا اگر فردی در رابطه با موضوعی با آن ها صحبت کند او آن صحبت ها را نادیده گرفته و در مورد موضوع مورد علاقه خود صحبت را ادامه می دهد و به قول معروف انگار نه انگار که موضوع بحث اصلا چیز دیگری بوده است.

تحقیقات پژوهشگران بر روی مغز افراد اوتیسمی نشان می دهد که این نوع کودکان از نظر اندازه، مغزی به مراتب کوچک تر از سایر هم سن و سالان خود دارند و به همین دلیل شاید مشکلاتی در سیستم و عملکرد مغزی در آنان به وجود اید. به هر حال برای درمان بیماری اوتیسم فرایندی وجود دارد که به تشخیص پزشک و آزمایشات بر روی کودک در نظر گرفته می شود.

ایا کودکان اوتیسم خوب میشوند

بیماری اوتیسم چیست و چگونه درمان میشود؟ متاسفانه اوتیسم قابل درمان نیست اما نباید ناامید شوید. با درمان در کودکی و حمایت مناسب، می توانند مانند کودکان سالم در جامعه حضور داشته باشند اما درمان نباید در هیچ زمانی قطع شود.

خبر خوش این است که مغز می تواند از طریق تمرین تغییر کند، با کمک دستگاه های نوروتراپیمی توانید مغز کودک اوتیسمی خود را تغییر دهید، به این منظور می توانید با مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

چهره کودکان اوتیسم

برخی از ویژگی‌های بارز درظاهر کودکان اوتیسمی عبارتند از:

  • صورت پهن‌تر
  • قسمت صورت میانی کوتاه‌تر
  •  چشمان بازتر
  • دهان بزرگ‌تر

مطالعات در این زمینه نشان می دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با کودکان دیگر ، چشم‌های گشادتر و صورت پهن‌تری ادارند.

منبع : بیماری اوتیسم

۱۴ روش معجزه آسای درمان افسردگی بدون دارو

روش های درمان افسردگی می تواند جایگزین داروهای ضد افسردگی شود. احساس افسردگی و غم و اندوه پاسخ طبیعی بدن به مشکلات و فقدان زندگی است.

گاهی اوقات آن را مانند جمعه بعد از ظهر احساس می کنید، اما زمانی که چند روز یا چند هفته طول می کشد، شما از افسردگی رنج می برید.

اگر چه علل شایع افسردگی ترکیبی از عوامل ژنتیکی، ویژگی های فیزیکی و شرایط محیطی و روانی افراد است، شایع ترین علت افسردگی تغییر در میزان هورمون های بدن، عادات ارثی، حوادث زندگی و حتی آسیب های دوران کودکی و چالش ها و مسائل مرتبط است.

نشانه های رایج افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی، با توجه به سن، جنسیت و وضعیت اجتماعی، علائم و نشانه های مختلفی را نشان می دهند.

اما برخی از نشانه های رایج این بیماری است است که دشوار است که تمرکز کنند،

  • جزئیات و تصمیمات را فرا بگیرند،
  • خستگی مداوم و کاهش انرژی،
  • ناامیدی و بدبینی،
  • بی خوابی و بد خوابی،
  • بی حوصلگی،
  • عصبی بودن،
  • یا از دست دادن ناگهانی اشتها،
  • سردرد،
  • گرفتگی عضلانی،
  • مشکلات گوارشی،
  • گریه.

نوروتراپی و لورتا روش معجزه آسا درمان افسردگی

این روش های با جدیدترین دستگاه های درمانی جهانی صورت گرفته و هیچگونه عوارضی به همراه ندارد. یکی از بهترین و موثرین ترین روش های درمان افسردگی است.

برای آشنایی و دریافت پروتکل درمانی از دکتر دادخواه کمک بخواهید.

چگونه با دکتر دادخواه در ارتباط باشم؟

می توانید اطلاعات بیشتر درمورد لورتا کسب کنید.

روان درمانی

تلاش برای جلوگیری از درمان افسردگی شما را منزوی می سازد. پس چرا کمک نمی گیرید؟ یکی ار روش های درمان افسردگی، روان درمانی است. در ادامه دلایلی ذکر شده است که بسیاری از افراد بخاطر آن ها از کمک مورد نیاز خود اجتناب می کنند:

  • انتظار برای رهایی به مرور زمان. افسردگی با گذشت زمان سخت تر شده و زندگی را برای مدت طولانی تری دشوار می کند.
  • ترس از نیاز به دارو، همه درمان‌های افسردگی نیاز به دارو ندارند و بسیاری از داروها موقتی هستند.
  • همیشه احساس غم نمی کنید، اما غم و اندوه تنها علامت یا اثر افسردگی نیست.
  • از صحبت با پزشک یا درمانگر خجالت می کشید، اما دلیلی برای این موضوع وجود ندارد زیرا این یک وضعیت پزشکی واقعی مانند دیابت یا کلسترول بالا می باشد.
  • از پرداختن به موضوعات ریشه ای و قدیمی در درمان می ترسید.
  • آگاهی محدود. برخی از افراد گاهی اوقات شدت مشکلات را به حداقل می رساند و منطقی می داند که آنچه در حال وقوع است «آنقدرها هم بد نیست» یا «همه تحت فشار قرار می گیرند».
  • احساس بی کفایتی. بسیاری از مردم بر این باورند که ناکافی می باشند و باید بتوانند به تنهایی از عهده افسردگی خود برآیند.
  • در دسترس نبودن: برخی افراد نمی دانند چگونه کمک بیابند، در مناطق محروم این مشکل شدید تر می باشد.
  • غرو. گاهی اوقات مردم فکر می کنند که باید بتوانند مشکلات خود را بدون هیچ گونه نظر حرفه ای حل کنند و به تنهایی مشکلات خود را پشت سر بگذارند.
  • اطلاعات غلط. مردم همچنین از درمان سلامت روان چشم پوشی می کنند، زیرا اطلاعات نادرستی در مورد درمان افسردگی دارند.

بدیهی است که هیچ یک از این دلایل عدم مراجعه به روانشناس را توجیح نمی کند و تا مراجعه نکنید هیچ معجزه برای درمان افسردگی رخ نمی دهد. شما لایق یک زندگی جذاب و کامل هستید، از درمان افسردگی اجتناب نکنید. به دنبال کمک باشید تا بتوانید به لذت روزمره از چیزها و افرادی که دوست دارید بازگردید.

افسردگی

میزان افسردگی در جهان حدود بیست تا بیست و پنج درصد از جمعیت است.

این آمار در کشورهای مختلف متفاوت است، به عنوان مثال، در کشورهایی که زلزله یا جنگ یا تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، افسردگی افزایش می یابد.

در تهران آمار نشان می دهد که تقریبا سی و چهار درصد ​​از ساکنین پایتخت دارای نشانه های بیماری روحی هستند، اما آمار بیماری های روانی و افسردگی در جامعه ایران حدود بیست یک تا بیست و پنج درصد است.

شاید با این مقدمه کوتاه و مرور دقیق علائم افسردگی وضعیت شما یا خودتان یا بستگان خود با این وضعیت تشخیص داده شده است.

آنچه در این مقاله پیشنهاد می شود جایگزین درمان های طبیعی به جای داروهای ضد افسردگی است.

داروهای ضد افسردگی، اگرچه تعادل شیمیایی مغز شما را متعادل می کند، اما همانطور که با سایر داروها نیز ممکن است باعث عوارض شود، و از آنجا که درمان این بیماری ها طولانی است، علاوه بر صرف هزینه زیاد، ممکن است اثرات دارو باقی بماند.

البته روش هایی که در متن شما در نظر گرفته می شود، راه های ساده ای هستند که ممکن است پیش از مواجهه یا درمانگر در اوایل بیماری باشد.

  • تمرین خودآگاهی

یکی دیگر از روش های درمان افسردگی تمرین تعمل در خود است.

هنگامی که شما افسرده هستید، افکار منفی، مانند سدی، جریان زندگی شما را مختل می کند و ذهن شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

از آنجایی که شما نمی توانید افکار خود را کنترل کنید، ترس و سرخوردگی شما را فلج می کند.

روانشناسان در مطالعه ای درباره افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی متوجه شده اند که تمرکز حواس، با هدف گیری و متمرکز کردن ذهن به موضوعات خاص در حال حاضر، القاء و تقویت نگرش مثبت و بنابراین، آرامش ذهن این افراد بسیار مفید و موثر است.

سایت “مشاورانه” با همکاری برترین روانشناسان ایران به ارائه خدمات مشاوره خانواده ، ازدواج ، مشاوره تلفنی ، ارائه تست روانشناسی و شخصیت شناسی با پاسخ تحلیل و هوشمند ، مشاوره روانشناسی ، جنسی ، استفاده از جدیدترین روش تشخیص و درمان اختلال روانی: افسردگی، اضطراب، بیش فعالی، شب ادراری، دو قطبی و غیره پرداخته است.

 

  • مراقبه

بنابراین، هنگامی که احساس می کنید که افکار منفی به شما حمله می کنند، یک خواب راحت را در موقعیت خوب داشته باشید و یا یک سفر داشته باشید.

سبک نیلوفر یا ارابه یک شکل از نشستن است که از سنت مدیتیشن در هند باستان ریشه دارد.

در این مورد، پاها در ران های مخالف قرار می گیرند. این حالت نشستن یک حالت است که در سنت هندو یوگا معمول است.

گفته شده است که این شکل نشستن شبیه یک گل لوتوس است.

هدف رسیدن به تنفس بر اساس نوع تمرین مراقبه (فیزیوتراپی) و دستیابی به ثبات فیزیکی می باشد.

 

  • روش درمان افسردگی از طریق خنده

خداوند مردم را در راه غلبه بر مشکلات زندگی قرار داده است: خواب، امید و خنده.

در بودیسم، خنده بسیار مهم است و هر بودایی باید حدود پانزده دقیقه در روز بخندد.

در مراسم بودا، این خنده پانزده دقیقه ای برابر با چهار ساعت عبادت است.

همچنین، برخی از مردم هند عادت کرده اند هر سی دقیقه حداقل یک دقیقه بخندند و سپس فعالیت های روزانه خود را آغاز می کنند.

ما همگی می دانیم که اگر ما در مورد مشکلات خنده دار باشیم، همیشه یک نقطه خنده دار هستیم.

دانشمندان گفته اند بهترین روش برای درمان انواع افسردگی در انسان این است که بخندد.

این روش درمانی هیچ هزینه ای ندارد و همیشه در دسترس است.

خنده نه تنها مفید برای تخریب غم و اندوه است، بلکه باعث افزایش مقاومت بدن به انواع بیماری ها می شود.

 

  • خدیدن یکی از روش های درمان افسردگی

هنگامی که علائم افسردگی رخ می دهد، خود را در یک موقعیت خنده دار قرار دهید.

تماشای یک فیلم کمدی، خواندن کتاب های کمیک و دیدار با دوستان می تواند بهترین حالت برای شما باشد.

مهم نیست که عمق خنده شما، کودکانه، احمقانه یا عجیب و غریب است.

روزانه خنده را در نظر بگیرید تا از بسیاری از صدمات روحی و روانی دور بمانید.

اختلال روانی ترسناک نیست ما به راحتی درمان می کنیم

  • خود را محدود نکنید

عدم محدودیت خود می تواند راه درمان افسردگی بدون دارو باشد.

افسردگی را به عنوان یک هیولای مضر که هر روز بر روی شانه های شما قرار می گیرد تصور کنید و در گوش هایتان در جهان پر از تاریکی و شرارت زندگی می کنید.

این به طور مداوم به شما یادآوری می کند که شما یک فرد بی ارزش هستید و سزاوار و شایسته روابط اجتماعی نیستید.

از افراد سمی زندگی خود خلاص شوید

اما از سوی دیگر، در نظر داشته باشید که در حضور و گذراندن وقت با کسانی که سعی در عدم اطمینان دادن به شما دارند، باید آن را نادیده بگیرید تا از افسردگی فرار کنید.

این ها هیچ مزیتی ندارند این درست همانند گفتن کسی که سرطان دارد می گوید که تومورهایی دارد که بدخیم هستند و یا دیابتی دارد که قصد دارد قند خون خود را از بین ببرد.

  • تعطیلات ویژه

نویسنده زندگی افسردگی، شما باید یاد بگیرید چگونه افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید به عنوان بخشی از نیازهای شما برای درمان افسردگی تبدیل کنید.

بنابراین محیط اطراف خود را با افرادی با افکار مثبت و پذیرش نگرش آنها به شما کمک می کند تا تفکر مثبتی را در ذهن خود داشته باشید و در واقع خود را در محیط زیست قرار دهید.

  • احتیاط در استفاده از مواد اعتیاد آور

به عنوان یک درمان سنتی و گیاهی برای افسردگی، استفاده از برخی داروهای گیاهی و گیاهان مانند زعفران مرسوم و معمول بوده است.

  • ویتامین C

راه درمان افسردگی مناسبی است در صورتی که در بلند مدت استفاده نشود.

تحقیقات نشان داده است استشمام بوی پوست پرتغال و مرکبات نیز مفید است. خوردن پرتقال یا نوشیدن آب پرتقال می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند کمتر استرس و اضطراب داشته باشید. این به این دلیل است که طعم تازه و مرکباتی پرتقال می تواند سطح سروتونین را در مغز افزایش دهد.

 

  • غذای خوب بخورید

بر اساس مطالعات بر اساس یافته های مطالعه ما، ممکن است بین برخی از رفتارهای غذایی و علائم و نشانه های افسردگی در افراد در هر سنی ارتباط معناداری وجود داشته باشد. بر اساس یافته‌ها، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، به‌ویژه رژیمی که حاوی سبزیجات و میوه‌ها است، و پرهیز از رژیم‌های التهابی مانند غذاهای ناسالم، فست فود، و مصرف زیاد گوشت ممکن است خطر ابتلا به علائم افسردگی را کاهش دهد.

ویتامین دی می تواند افسردگی، بیماری زوال عقل و دیابت را کاهش دهد.

اما برای درمان افسردگی، استفاده از سایر مواد مغذی همچنین می تواند به طور روزانه سبب کاهش افسردگی شده به شرطی که مقدار مناسب یا بیشتر از این مواد به بدن ما برسد.

موادی مانند اسیدهای آمینه، فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب، امگا ۳، سلنیوم، ویتامین B و روی.

  • سالاد خوردن

البته، همراه با این مواد مفید، غذاهایی وجود دارد که می توانند سطح قند خون، سیستم عصبی یا آسیب مغزی را که می بایست تا حد امکان جلوگیری شود، از بین ببرد.

مواد مانند الکل، کافئین، شیرین کننده های مصنوعی، روغن های هیدروژنه، غذاهای فرآوری شده، قندهای تصفیه شده و غذاهای غنی شده با سدیم.

  • طب سوزنی را امتحان کنید

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله زنان و مامایی، طب سوزنی در درمان افسردگی مفید است.

محققان با طب سوزنی در صد و پنجاه زن باردار توانستند علائم افسردگی را تا شصت و سه درصد افزایش دهند.

اگر چه نتایج قطعی در مورد نقش طب سوزنی در سلامت روان نیاز به تحقیق بیشتر دارد، شما هنوز هم می توانید نتایج مثبت و شواهد قطعی اثرات طب سوزنی را همان طور انتظار دارید ببینید.

  • تمرین و ورزش

گرچه افسردگی تمام انرژی فرد را از بین می برد، ورزش چه افسرده باشیم، چه افسرده نباشیم همانند داروهای ضد افسردگی یا حتی بیشتر است.

در یک مطالعه توسط دکتر ویلیس هزار و صد و پنجاه  مرد میانسال میانسال به مدت صد سال مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج این تحقیق نشان داد مردان دارای ورزش منظم یک چهارم کمتر نسبت به دیگران افسرده هستند.

فعالیت فیزیکی طرفداران خود را به عنوان راهی برای تناسب اندام و از بین بردن فشار خون بالا، دیابت، چاقی و سایر بیماری ها است.

تحقیقات گسترده نشان می دهد که فعالیت بدنی علائم برخی اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی را از بین می برد و از عود مجدد پس از درمان جلوگیری می کند.

یک تیم تحقیقاتی دریافت که ورزش نیز در کوتاه مدت و دراز مدت به عنوان دارو ضد افسردگی مفید است.

ورزش برای کاهش افسردگی بیشترین تأثیر را بر کسانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند و همچنین میزان بروز افسردگی را در تمام گروه های سنی کاهش می دهد، بیشتر افراد با سن بیشتر است، افسردگی بیشتر به آن وابسته است.

  • اثرات ورزش بر اضطراب اجتماعی

ورزش برای زنان و مردان سودمند است و پیاده روی و دویدن نیز در کاهش افسردگی بیشتر از دیگر انواع ژیمناستیک موثر هستند.

هر چه برنامه تمرین و تعداد جلسات بیشتر باشد، بیشتر در کاهش افسردگی موثر خواهد بود.

موثرترین و بهترین روش برای درمان افسردگی از طریق روان درمانی و ورزش است.

بنابراین، کارشناسان ورزش را به عنوان بخشی از یک برنامه درمان افسردگی برای بیماران توصیه می کنند.

انجام تمرینات منظم با شدت و ریتم مناسب، سطح آمادگی جسمانی و در نتیجه توانایی قلب و عروق خونی را افزایش می دهد که پاسخ شما به استرس قلبی عروقی و پاسخ های احساسی و ذهنی شما به استرس را کاهش می دهد.

همچنین به عبارت دیگر، با ایجاد توانایی های جسمی از طریق تمرینات ورزشی، این تفکر مثبت که من قوی و انعطاف پذیر در برابر مشکلات هستم تقویت شده و روان فرد را در موقعیت خوب قرار می دهد.

  • انجام کار داوطلبانه یکی از روش های درمان افسردگی

بر اساس تحقیقات انجام کارهای داوطلبانه سبب کاهش اضطراب و افسردگی در افراد می شود.

باورها و اعتقادات خود، به انجام کار داوطلبانه اهمیت دهید و در برخی موارد، صحبت کردن با بستگان درباره افسردگی کافی نیست.

شما احساس می کنید که باید به یک حلقه بزرگتر از افراد (دوستان، همکاران، و غیره) بروید.

این نشانه خوبی است.

به این ترتیب، سعی کنید به سازمان هایی بر روی اهداف و شعار های خود تمرکز کنید.

برای آنها داوطلبانه کار کنید.

مهم است که چه کاری می توانید انجام دهید، بنابراین می توانید علائم افسردگی را برطرف کنید، سلامت خود را بهبود بخشید و خطر مرگ را بیست و دو درصد کاهش دهید.

 

  • با این حال، مبارزه را متوقف نکنید.

نکته مهم در مورد افسردگی این است که: شما ممکن است مجبور باشید با آن برای بقیه زندگی خود مبارزه کنید.

از آنجا که عادت و نحوه افسردگی این است که شما را طرد کند و به شما و هر جا که برمی گردد، فقط در لحظه ای که آن را انتظار نداشته باشید، آن را در چهره شما نمایان می کند.

با تمام این ها، اگر بتوانید از روش های درمان افسردگی ذکر شده در بالا استفاده کنید، می توانید آنها را در هر برخورد نیز فشار دهید و آنها را شکست دهید.

منبع : ۱۴ روش معجزه آسای درمان افسردگی بدون دارو

۹ تکنیک برتر در مشاوره ازدواج

دعوا بخشی از ارتباط میان زوجین را شکل می دهد. به دلیل اینکه دو فرد کامل یکسان نیستند و در مورد جهان پیرامون خود دیدگاه های مختلفی دارند. ما زوجینی را می بینیم که در موضوعات مختلف با هم تفاوت سلیقه و عقیده دارند. این امر بستر رویکردهای مشاوره ازدواج را شکل می دهد. در واقع زوجین متفاوت نیاز به رویکرهای مشاوره ای مختلف دارند.

چرا مشاوره زوج ها مهم است؟

دعوای بین زوجین گاهی می تواند سازنده باشد و گاهی تهدیدی جدی برای رابطه به حساب می آید. دعوا نکردن زوجین در رابطه غیر ممکن است اما این دعواها کم کم به کل رابطه را تحت الشعاع خود قرار می دهد و مهمترین منبع استرس و دلخوری زوجین می شود.

تلفن رزرو وقت مشاوره با مراکز برتر ایران ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵

اینکه در رابطه همیشه از دعوا پرهیز شود، تقریبا غیر ممکن است چرا که دو فرد دقیقا مثل هم نیستند.

بنابراین باید یاد بگیریم چگونه با این دعواها مواجه شویم و بجای آسیب به رابطه، رابطه را تقویت کنیم.

چرا زوجین بعد از یکسال زندگی عاشقانه طلاق می گیرند؟

دکتر دادخواه در پاسخ به این سوال گفتند: بسیاری از افراد در ابتدای رابطه خود احساس می کنند شخصیت رویایی خود را پیدا کرده اند و او را فردبی با شخصیت فوق العاده خطاب می کنند.

با فرض اینکه این دو شخص شباهت های زیادی با هم داشته باشند و دچار اختلالات روانی نباشند بعد از چند سال، حس بدی نسبت به هم پیدا کرده و یا دچار اختلافات شدید می شوند. چرا؟

ابتدا با یک مثال شروع کنیم، فردی می خواهد شنا کند و عاشق شنا کردن است ولی شنا یاد نگرفته است. اگر درون استخر بپرد، آیا زنده می ماند؟

ممکن است ابتدا در بخش کم عمق پریده باشد و زنده بماند ولی با گذشت زمان که در بخش عمیق وارد می شود، غرق می شود.

جواب این است که آموزش های پیش از ازدواج شما را برای آغاز رابطه آماده می کند، نحوه حرکت در موقعیت های مختلف زندگی را به شما می آموزد و شما را برای قرارگیری در بخش های عمیق رابطه آماده می کند.

آیا در مشاوره پیش از ازدواج می تواند از اختلالات آگاه شد؟

بله یکی از فواید معجزه آسا، مشاوره پیش از ازدواج اگاهی از اختلالات و درمان اختلالات پیش از ورود به رابطه است.

هنگامی که یکی از زوجین درگیر اختلالات روان و یا شخصیت باشد، رابطه را پیچیده کرده و آسیب های شدیدی به رابطه وارد می کند.

ارتباطات عملکردی منجر به درک بهتری بین شما و فرد مقابلتان می شود و ادراک نکته ی کلیدی برای رابطه و پیوند موفق لازم است. معرفی گونه های مختلف از مشاوره و درمان به شما کمک می کند تا بدانید کدام نوع از مشاوره ازدواج برای شما بهتر است.

در جلسه مشاوره ازدواج چه می گویند؟

جلسه مشاوره ازدواج به سه بخش تقسیم می شود:

بخش اول شناسایی ویژگی های شخصی هر زوج به صورت جداگانه

دوم: بررسی رابطه زوجین

سوم: آموزش و آمادگی برای ازدواج

در بخش اول از تست های و آزمون های شناختی و روانشناسی استفاده میشود و مشاور و روانسج آن ها را تحلیل می کند. اگر یکی از زوجین درگیر اضطراب، افسردگی، وسواس، دوقطبی باشد، تشخیص داده شده و پیش از ازدواج به درمان آن پرداخته می شود. برای نمونه مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کاملاترین مجموعه آزمون ها شناختی را دارد که توسط روانسنج تحلیل می شود.

بخش دوم نوع برقراری ارتباط میان زوجین بررسی می شود. آیا زوجین می توانند بعد از ازدواج نیازهای (عاطفی – جنسی – اجتماعی و غیره ) یکدیگر را پاسخ دهند؟ آیا تفاوت ها اجازه می دهد این دو زوج زندگی موفقی داشته باشند؟

سوم: اگر زوجین مناسب یکدیگر بودند به آنان کمک می شود تا خود را برای آغاز زندگی مشترک آمده کنند. چگونه اختلافات خود را بعد ازدواج حل کنند و چه رفتارهایی در قبال خانواده، دوستان و همکاران داشته باشند؟

تست مشاوره ازدواج

دو نوع تست مشاوره ازدواج وجود دارد:

نوع اول تست های ازدواج عمومی: این تست ها پاسخ مشخصی دارد و مجموعه کامل آن را به صورت رایگان می توانید دانلود کنید. مثلا “فول تست ” که هم برنامه اندروید و هم IOS دارد و کاملا رایگان از مایکت و سیب اپ دریافت کنید.

دوم تست ها و آزمون های روانشناسی و شناختی تحلیلی است. این تست ها به صورت منحصر به فرد و با توجه به ویژگی های شخصی هر فرد توسط روانسنج تحلیل شده و روانشناس نیز بر تحلیل آن نظارت دارد. این تست ها در مراکز مشاوره معتبر صورت می گیرد.

تعداد و نوع تست بر اساس نظر مشاور ازدواج می تواند متفاوت باشد. یا حتی اگر اختلال روانی مشاهده شد تست جدایی برای فرد گرفته می شود.

مشاوره ازدواج آنلاین

در سایت مشاوره در پایین تمامی صفحات مشاوره ازدواج آنلاین ارائه می شود و این امکان را برای زوجین فراهم می کند تا صوالات خود را مطرح کنند و دلیل حجم بالای سوالات ظرف مدت یک روز پاسخ شما در همان صفحه ارسال می شود. شما می توانید با مشخصات و نام مستعار سوال بپرسید و کسی متوجه هویت نشود.

البته مشاوره ازدواج آنلاین هیچگاه کیفیت مشاوره حضوری را نداشته و مشاوره حضوری پیش از ازدواج به تمامی زوجین پیشنهاد می شود.

هزینه مشاوره ازدواج

هزینه مشاوره ازدواج در مراکز متفاوت است و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بابت ۴۰ دقیقه می باشد. این تعرفه ها به صورت سالانه و گاه شش ماه یکبار اعلام می شود. متاسفانه برخی کلینک ها ممکن است این تعرفه ها را رعایت نکنند. یا خدمات با کیفیتی را ارائه ندهند پس در انتخاب مرکز مشاوره دقت کنید.

سوالات مشاوره ازدواج

کاملترین مجموعه سوالات مشاوره ازدواج برای شما به تفکیک جلسه فراهم شده است.

این سوالات باید از طرف مقابل پرسیده شود تا علاوه بر شناخت، زوجین را برای زندگی مشترک آماده کند.

روش های مشاوره ازدواج

۱٫ روش گاتمن

روش مشاوره زوجین گاتمن حاصل بیش از سه دهه پژوهش و تمرین در کلینیک های روانشناسی بوده و روی با بیش از ۳ هزار زوج مورد بررسی قرار گرفته است.

روش گاتمن از تکنیک های مشاوره زوجین برای افزایش احساس، نزدیکی و احترام استفاده می کند. این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا زمانی که حس می کنید در یک تگنا قرار گرفته اید، دعوا و مشاجره را حل کنید.

شما و فرد مقابلتان یاد می گیرید تا همدیگر را درک کنید و در مورد مسائل و مشکلات با آرامش به بحث بپردازید.

روش گاتمن در مشاوره زوج ها، نشان می دهد که چگونه نقشه های سرزمین عاشقانه روابط خود را ترسیم کنید و در این نقشه نگرانی ها، استرس ها، تفریحات، امیدها و تاریخچه ی، در مورد دنیای روانشناختی فرد مقابلتان را بازسازی کنید.

علاقه و تحسین با توصیف احترام و تقدیر از همدیگر تقویت می شود.

این روشی از مشاوره زوجین است که به شما کمک می کند تا نیازهای خود را بیان کنید و بر مدیریت دعوا بیش از حل دعوا تاکید دارد. شما و فرد مقابلتان یاد می گیرید که صادقانه در مورد انگیزه ها و اعتقاداتتان صحبت کنبد.

صداقت و تعهد در یک رابطه بلند مدت و مادام العمر در این شیوه تقویت می شوند.

۲٫ روایت درمانی

یکی از تکنیک های مشاوره زوجین، روایت درمانی است، که به دنبال جدا کردن مسئله از فرد با استخراج مسائل مد نظر است.

درمانگر از شما می خواهد که مسائل و مشکلات خود را بصورت روایی تعریف کنید و سپس به شما کمک می کند که بخش های منفی از داستان خود را بازنویسی کنید.

مساله ای که خود فرد تشخیص نمی دهد اما با آن درگیر است، مشخص می شود و این سبب می شود که شما دید جدیدی به موقعیت خود پیدا کنید.

روایت درمانی به شما کمک می کند تا به مشکلات از زوایای مختلف نگاه کنید:

شما در داستان زندگی خود نقش پویایی خواهید داشت.

این پویایی قابلیت تغییر داستان را دارد. روایت درمانی به شما کمک می کند تا گذشته را کشف کرده و بخش های منفی را روشن سازید در حالی که اگر این رخ ندهد مخفی باقیمی ماند و به شما آسیب می رساند. با کشف مفاهیم و رفتارها، شما به بینشی از حقایق دست خواهید یافت که در حل مشکلات شما و همسراتان بسیار موثر است.

بدین ترتیب، روش های جدیدی برای برخورد با مشکلاتتان بخصوص از روش بازنویسی روایت رابطه تان، پیدا خواهید کرد.

۳٫ درمان زوجین با محوریت درمان عاطفی | مشاوره ازدواج آنلاین

درمان عاطفی در زوج درمانی، برای اولین بار توسط دکتر سوزان جانسون مطرح شد.

این نوع از مشاوره ازدواج برای اولین بار برای زوج ها بکار رفت اما بعدها ثابت شد که برای مشاوره خانواده نیز مفید می باشد. روش دکتر جانسون در سراسر دنیا در بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز خصوصی و مراکز آموزشی بکار می رود.

هرچندعاطفه درمانی در اغلب موارد مفید است، با این حال، اگر افسردگی مشکوک ناشی از ناآرامی های مربوط به رابطه باشد، باید درمان ویژه ای را مدنظر قرار داد.

معمولا به عنوان یک رویکرد کوتاه مدت، درمان عاطفی سه هدف عمده دارد:

  1. شناخت نسبت به احساسات
  2.   تقویت پاسخ های احساسی مهم 
  3. گسترش احساسات

به عنوان تضمین یک پیوند محکم بین شما و فرد مقابلتان استفاده می شود. درمان در طول تعاملات موقعیت هر شریک جنسی را تغییر می دهد و تعاملات مفید و جدیدی را در مشارکت شما ایجاد میکند.

اثبات شده که در درمان عاطفی، در بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد موارد، روابط از وضعیت مساله دار به وضعیت بازیابی رابطه بهبود یافته است.

۴٫ روانشناسی مثبت نگر در مشاوره ازدواج

روانشناسی مثبت نگر بر احساسات، مهارت های فردی و توانایی های سازنده تاکید دارد و بر این باور است که شادی ناشی از عوامل دهنی و احساسی است. این نوع روانشناسی به تقویت تصویر ذهنی و احساسی ما نسبت به شادی می پردازد.

روانشناسی مثبت نگر به شما کمک می کند تا لحظات شاد را به محض اتفاق افتادن،  تشخیص دهید. در صورتی که معمولا خاطرات شاد را یادآورد می شوند و در لحظه در شادی ها لذت نمی برند.

طی این نوع از درمان، شما یاد می گیرید تا بر احساسات مثبت متمرکز شوید و در لحظه حال زندگی کنید. بسیاری از زوج ها روانشناسی مثبت نگر را مفرح و رهایی بخش می دانند.

متخصصان معتقدند ادراک شادی را از حادثه ای به حادثه دیگر دیکته می کند. برخی از افراد احساسات خود را حین بروز تشخیص نمی دهند اما بعد از گذشت زمانی از آن حادثه که منجر به بروز احساس شده است، آن را به وضوح تشخیص می دهند.

در این تکنیک از هشدارها استفاده می شود.

درمانگر به مراجعان هشدار می دهد تا به آنها یادآوری کند که تجاربی را که در حال حاضر دارند رکورد کنند. این تمرین به شما یاد می دهد تا از لحظاتی که به تجربه در می آیند، لذت ببرید.

۵٫ رابطه درمانی بر اساس تصویر ذهنی (Imago)

رابطه درمانی بر اساس تصویر ذهنی تکنیک های زوج درمانی روحی و رفتاری را با تکنیک های روان شناختی غربی، ترکیب می کند تا مولفه های ناهشیار که در انتخاب طرف مقابل تاثیرگذار است را به شما نشان دهد.

در این روش، شما و فرد مقابلتان به شیوه های مثبت در یک موضوع به چالش کشیده می شوید تا یک دعوای سازنده داشته باشید.

درمانگر دعوا را به عنوان راه حل وضعیت می بیند تا به عنوان یک مشکل.

بررسی دعوا نکته ی کلیدی برای پیدا کردن راه حلی این عدم هماهنگی است. اختلافات احساسی در یک رابطه اغلب به عنوان نارضایتی، انتقاد یا خشم بیان می شود. این باعث می شود شما آسایش و راحتی را در افراد بیرون از رابطه خود جست و جو کنید.

رابطه درمانی بر اساس تصویر ذهنی، ریشه ی احساسات رفتارهای منفی را بررسی می کند تا علت ارتباط مشکل بین شما و فرد مقابلتان را کشف کند.

دانستن اینکه هر زوج به شیوه ی متفاوتی ارتباط برقرار می کند به حل مسائل کمک می کند. زوج ها یاد می گیرند که عدم تفاهمات نشانه هایی از عدم وجود عشق نیستند اما به نوبه خود زمانی که از طریق ارتباط برقرار کردن و مکالمه می توانند حل شوند، اتفاقاتی معمولی به حساب می آیند.

۶٫ تجزیه و تحلیل روش هایی که شما ارتباط برقرار می کنید

عدم توانایی برای ارتباط برقرار کردن به شیوه های سالم، در واقع بنیان بسیاری از مشکلات در رابطه هاست. دعواها و مشاجره ها در هر ارتباطی رخ می دهند اما با یادگیری برقرار کردن رابطه و با روشن کردن موقعیت ها، شما می توانید دعوا را به یک بحث سازنده تبدیل کنید.

ارتباط مهارتی است که مستلزم تلاش آگاهانه است.

آنچه که از نظر شما کاملا روشن و واضح به نظر می رسد ممکن است برای فرد مقابل شما به درستی قابل درک نباشد.

این مهم است که شما آنچه که در ذهنتان است بتوانید بگویید نسبت به اینکه از فرد مقابل انتظار داشته باشید از روی حالات شما و یا زبان بدنتان ذهن شما را بخواند.

چرا که محتملا خواندن ذهن از روی رفتار و حالات منجر به سوء تعبیر می‌شود.

تجزیه و تحلیل روش هایی که شما و فرد مقابلتان برای ارتباط برقرار کردن استفاده می کنید، بینش به سوء تعبیرها و عدم درک ها به شما می دهد. یک درمانگر می تواند شما را به اشکال عملکردی ارتباط راهنمایی کند که این عدم درک مقابل و سوء تعبیرها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

یادگیری روش های جدید برای ارتباط برقرار کردن ممکن است در وهله ی اول غیر طبیعی جلوه کند اما به مرور به شما و فرد مقابلتان کمک خواهد کرد تا همدیگر را حمایت کرده و رشد دهید.

۷٫ کشف ریشه های ناخودآگاه مشکلات

برخی از تکنیک های مشاوره زوجین یک رویکرد روانشناختی پویا برای درمان بکار می گیرند.

هدف روشن کردن ریشه های ناهشیار مسائل و مشکلات است، خواه این مشکل مربوط به یکی از طرفین رابطه باشد و یا هر دو. این نوع از مشاوره زوجین غالبا زمانی که الگوهای غیر عقلانی از عکس العمل وجود دارد، مناسب تر هستند.

اعتقاد مشاور تکنیک روانشناسی پویا بر این است که حوادث مهم زندگی و تجارب دوره کودکی تمایلات رفتاری افراد را شکل می دهند.

چنین تجاربی ممکن است یک نیاز تامین نشده یا دید مخدوشی از واقعیت را ایجاد کنند که منجر به رفتار نامتعادل و مشکل دار می شود. بینش به این حوادث برای تغییر ادراکات و الگوهای عملکردی رفتار بکار می رود.

موقعیت هایی مانند سوء استفاده جنسی از کودک یا یک والدین نامناسب می‌تواند منجر به انتظارات غیرمعقول از یک رابطه شود. انتظارات غیر منطقی گاها منجر به عدم اعتماد غیر منطقی یا حسادت می شوند.

در طی مشاوره زوجین، درمانگر تجارب عمده گذشته را به منظور تغییر انتظارات نادرست و روشن کردن واکنش های غیر منطقی به حوادث کنونی بررسی و کشف می کند.

۸٫ ارتقای صمیمیت جنسی برای افزایش نزدیکی

زوج درمانی بدون در نظر گرفتن این که مشکلات در رابطه شما وجود دارند یا نه، مفید و مناسب است. زوج درمانی محدود به شناسایی و حل مشکلات نیست؛ بلکه نزدیکی و صمیمیت جنسی را در یک ارتباط را بهبود می دهد.

مشاوران به زوجین کمک می کنند تا زندگی خود را با افزایش رشد دوستی و صمیمیت و راه هایی برای نشان دادن عواطف و احساسات، غنی تر سازند.

با فراهم آوردن تمرین هایی برای افزایش حمایت دو جانبه، درمانگر به هر زوج یاد می دهد چگونه بر مسائل موجود غلبه کنند و چگونه رابطه شان را مستحکم تر کنند.

یادگیری این که چگونه بدون کمک درمانگر با چالش ها باید مواجه شد، به اندازه ی غلبه بر هر مشکل دیگری که شما در حال حاضر تجربه می کنید دشوار است.

این مشاوره سبب افزایش صمیمیت زوجین برای حل مشکلات ارتباطی می شود.

بکارگیری این نوع از مشاوره قبل از ایجاد تعهدات عمده برای آینده ارتباط شما بسیار سودمند است. برخی از زوجین این نوع از درمان را در ارتباط فعلی خود سودمند می دانند چرا که کمک می کند ارتباط بدون مشکلی داشته باشند.

۹٫ مشاوره فردی

مشاوره فردی زمانی که یکی از زوجین تمایلی به انجام درمان ندارد یا به عنوان پیش مقدمه ای برای زوج درمانی بکار می رود. اگر هر دو فرد قادر به دریافت کمک با روش های ارتباطی نیستند، مشاوره زوجین می تواند غیرموثر باشد.

یک مساله رایج در درمان فردی، حق حریم شخصی است که مطرح می شود. برخی از درمانگرها به مراجعان خود اصرار می کنند که قبل از اینکه درمانگر با شریک آنها بصورت فردی کار کند، حد و حدود حریم خود را تعیین کنند.

بهترین نتیجه زمانی می تواند انتظار رود که هر دوی زوجین متعهد به مشاوره باشند حتی اگر آنها خیلی هم به رابطه متعهد و پایبند نیستند.

برای اینکه برای مشاور به روشنی مشخص شود که چه چیزی دقیقا باعث دعوا می شود، هر زوج بایستی در هر جلسه به تنهایی و یا با همدیگر حضور پیدا کند.

مشاوره به خود: آیا می تواند کارساز شود؟

در صورتی که ازدواج شما به نقطه ای رسیده است که فکر می کنید نیاز به یک مشاوره دارید، ممکن است به نظر برسد که انجام مشاوره به تنهایی و توسط خود ایده ی جالبی باشد. انتخاب تکنیک های مناسب مشاوره زوج که در بالا مطرح شد می تواند به موفقیت بیشتر کمک کند.

با این حال، بعضی مواردی وجود دارند که شما می توانید برای بهبود رابطه خود انجام دهید. در سالهای اخیر تعداد زیادی کتاب و مطلب در مورد مشاوره به زوجین نوشته شده که می توانید با مراجعه به آنها تا حدی آگاهی اولیه را پیدا کنید.

راهکارهایی برای بهبود رابطه | مشاوره ازدواج

برخی از کارها را نیز می توانید انجام دهید تا به بهبود رابطه تان کمک کنید از جمله:

• شب ها قرار رمانتیک ترتیب دهید – زمانهایی برای بودن با همدیگر و به دور از حضور دیگران، بدون فشارهای ناشی از کار و سرو صدای کودکان یکی از بهترین گزینه هایی است که شما را به هم نزدیک می کند.

• ازدواج را در اولویت کارهایتان قرار دهید– توجه کنید کدام یک از شما کارهایی انجام می دهد که به ازدواج شما آسیب می زند.

• صحبت کنید– نه در مورد مسائل بلکه در مورد احساسی که راجع به این مسائل دارید. رو در رو نشستن بدون مزاحمت تلویزیون یا بچه هایی که در اطراف در حال شلوغی و دویدن هستند، ضروری است.

• به دنبال نکات مثبت باشید– ما اغلب به خصوصیات بدی که فرد مقابلمان دارد متمرکز هستیم در حلی که باید آگاهانه توجه خود را به خصوصیات خوب او در هر روز از زندگی معطوف کنیم.

• به تعطیلات بروید- دور شوید. حتی یک هفته دور بودن از کار و زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. این می تواند همه چیز را برای هر دوی شما تغییر دهد.

• نهایتا مهم تر از هر چیز این است که اگر مشکلی دارید آن را قبول کنید و متعهد به حل این مشکل باشید چرا که کلید موفقیت در این است.

  • مشاوره ازدواج رایگان
  • سوالات مشاوره ازدواج
  • تست مشاوره قبل ازدواج
  • مشاوره ازدواج آنلاین
  • مشاوره قبل ازدواج آنلاین
  • مشاور ازدواج خوب در تهران
  • مشاوره ازدواج مشهد
  • سوالات ازدواج

منبع : ۹ تکنیک برتر در مشاوره ازدواج

اعتیاد کودک به گوشی

اعتیاد کودک به گوشی امروزه در کودکان شدت گرفته است و به مسئله ای عادی تبدیل شده است. با توجه به اینکه کودکان ب جذب گوشی های هوشمند می شوند باید فکری برای این مسئله کرد، بزرگسالانی که خود اعتیاد به گوشی دارند نباید فرزندان خود را سرزنش کنند زیرا کودکان به چیزهایی جذب می شوند که در اطراف خود می بینند. اما برخلاف بزرگسالان  اعتیاد کودک به گوشی عوارض جبران ناپذیری دارد. برای اینکه متوجه شوید کودکتان دچار این اعتیاد شده است یا نه سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا فرزند من خواب کافی و تغذیه درستی دارد؟
  • آیا هر روز یا حداقل سه روز در هفته فعالیت فیزیکی دارد؟
  • آیا با خانواده خود ارتباط سالمی دارد؟ آیا با شما صحبت می کند
  • در مدرسه پیشرفت درسی دارد؟
  • فعالیت جانبی در کنار گوشی دارد؟ موضوعی است که برای یادگیری آن تلاش کند یا به آن علاقه نشان بدهد؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا خیر است باید به دنبال درمان این اعتیاد باشید.

اعتیاد کودک به گوشی

اعتیاد کودکان به گوشی برای والدین مانند یک زنگ خطر است. با تغییراتی که در دنیا رخ داده است گوشی پل ارتباطی با تمام جهان شده است و همین گوشی همراه و اینترنت را برای کودک جذاب می کند. امروزه جواب هر سوالی در فضای مجازی پیدا می شود این ویژگی است که تا کنون هیچ نسلی به آن دسترسی نداشته است و همین باعث می شود که کودکان دیگر علاقه ای به کوشش و تلاش برای یافتن پاسخ سوال خود نداشته باشند.

گوشی همراه برای کودکان به عنوان یک پاداش فوری بوده و همین امر به سرعت باعث اعتیاد شدید کودک به گوشی می شود و با افزایش سن به مرور بدتر می شود و آسیب های بیش تری را برای کودکان به همراه دارد.

عوارض

همان طور که گفته شد اعتیاد کودک به گوشی خطرات زیادی را به همراه دارد که باعث می شود به مرور در معرض مشکلات زیر قرار بگیرند:

  • اختلالات توجه
  • مشکلات عاطفی و فرهنگی
  • بروز مشکلات اجتماعی و رابطه ای
  • تاثیر بر رشد مغز
  • عوارض جانبی شامل مشکلات خواب، خستگی، اختلالات خوردن یا نمرات ضعیف می شود.

حال بیایید این عوارض را کمی دقیق تر بررسی کنیم تا متوجه اهمیت اعتیاد کودک به گوشی بشویم.

اختلالات توجه

یک نظرسنجی جدید نشان داده است که ۸۲ درصد از آمریکایی ها تلفن هوشمند دارند یا می توانند از آن استفاده کنند، ۹۲ درصد هنگام خرید، ۷۸ درصد هنگام غذا خوردن در خانه و ۴۴ درصد هنگام عبور از خیابان این کار را انجام می دهند، علاوه بر این، طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، ۷۳ درصد از نوجوانان به تلفن هوشمند دسترسی دارند و ۹۲ درصد از آنها می گویند که هر روز آنلاین می شوند( منبع ) این آمار نگران کننده و واقعا عجیب است. این امر به این معنی است که افراد دیگر توجهی به کاری که انجام می دهند ندارند.

متاسفانه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که کودکانی که مشکلات رفتاری دارند، سریع‌تر دچار اعتیاد به گوشی می شوند. برای درمان قطعی بیش فعالی و اعتیاد به گوشی همراه می توانید با روانشناسان کودک مرکز ستاره ایرانیان با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

 

تاثیر بر رشد مغز

همان طور که می دانید مغز کودکان و جوانان همواره در حال رشد است به خصوص کودکان با سرعت قابل توجهی رشد مغزی پیدا می کنند. بسیاری از والدین در جلسات مشاوره عنوان می کنند که کودک آن ها از موجودهای خیالی مانند جادوگرها، زامبی ها، خون آشام ها و موارد دیگر می ترسند. و با وجود تلاش والدین برای توضیح اینکه این موضوع واقعیت ندارد باز هم از این موجودات خیالی می ترسند. متاسفانه کودکا به خصوص در سنین پایین تفاوت واقعیت و تخیل را درک نمی کند و همین باعث فوبیاهای شدید در دوران کودکی می شود که در آینده نیز ادامه دار می شود.

یکی از راه های شناخت دنیا برای کودکان از طریق حس ها است. چشیدن، لمس کردن، شنیدن، دیدن بسیار مهم است این تجربیات باید متفاوت باشد و باعث می شود که کودک ارتباط سالمی با محیط خود برقرار کند و حواس مختلف را نیز توسعه دهد. در این شرایط تنها بینایی و شنوایی بیدار می شود.

رسیدن به مرحله بعد در بازی برای کودکان احساس پاداش سریع را به دنبال دارد چیزی که در زندگی واقعی رخ نمی دهد. دور شدن از این فضا برای او باعث ایجاد احساس نگرانی و اضطراب می شود.

مشکلات خواب، خستگی، اختلالات خوردن یا نمرات ضعیف

مشکلات خواب، خستگی، اختلالات خوردن یا نمرات ضعیف از عوارض استفاده بیش از اندازه گوشی همراه و بازی های ویدئویی است که در جلسات مشاوره بسیار عنوان می شود. والدین و معلمان از این مسئله بسیار شاکی هستند. خواب و تغذیه سالم برای رشد بسیار مهم و حیاتی است و باید حتما توسط والدین چک شود تا کودک رشد درست و سالم را داشته باشد.

 

چگونه وابستگی کودک به گوشی را کم کنیم

در اولین قدم باید از ایمن بودن فضایی که کودکتان در آن قرار دارد اطمینان حاصل کنید، برخی از پلتفرم ها برای کودکان شرایط خاصی را تهیه کرده اند. بنابراین بیایید ۱۱ گام برای کاهش وابستگی کودک به گوشی را بررسی کنیم:

  1.  همان طور که گفته شد از ایمن بودن فضایی که کودکتان در آن قرار دارد اطمینان حاصل کنید زیرا هدف ما قطع مصرف گوشی نیست بلکه استفاده به اندازه و بهینه از گوشی است.
  2.  تشویق به فعالیت فیزیکی مفید را هر روز تبلیغ کنید. کودک به اطراف خود نگاه می کند بنابراین ورزش کنید تا کودک خود را به فعالیت های فیزیکی تشویق کنید. حتی می توانید با هم برای دو در ساعت مشخصی از روز بیرون بروید. در این ساعات استفاده از گوشی را برای خود و کودکتان ممنوع کنید.
  3. اگر کودکتان سوالی دارد سعی کنید به او کتاب نیز معرفی کنید. اطلاعات دنیای مجازی سریع اما سطحی است. اگر کودک شما به نجوم، گرافیک، یادگیری زیان یا هر هنری علاقه دارد در کنار فضای مجازی کتاب هایی در این باره برای او تهیه کنید و خودتان نیز در روز ساعتی را به کتاب خواندن اختصاص دهید.
  4. سعی کنید حواس مختلف کودک خود را تحریک کنید. این کار باعث می شود که کودک دنیا را با تمام حواس خود درک کند. در این زمینه می توانید از بازی های مختلف استفاده کنید.
  5. کودکان و نوجوانان اغلب به دلیل استفاده از گوشی همراه خواب کافی ندارند.مطمئن شوید که فرزندتان در ساعت لازم و مناسب به خواب می رود و مطمئن شوید که نیم ساعت قبل از خواب از گوشی استفاده نمی کنند. خواب کافی در رشد اهمیت زیادی دارد بنابراین حتما این مورد را جدی بگیرید.

متاسفانه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که کودکانی که مشکلات رفتاری دارند، سریع‌تر دچار اعتیاد به گوشی می شوند. برای درمان قطعی اعتیاد به گوشی همراه می توانید با روانشناسان کودک مرکز ستاره ایرانیان با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

 

غذا دادن به کودک با گوشی

در جلسات مشاوره همیشه با مادران نگرانی روبرو می شویم که نگران هستند زیرا کودک آن ها علاقه دارد هنگام غذا خوردن کارتون ببیند یا با گوشی بازی کند و والدین از این محرک پاداش برای غذا دادن به کودک استفاده می کنند.

در سنین نوزادی این کار به شدت خطرناک است زیرا حتی ممکن است باعث می شود کودکان از ارتباط چشمی خودداری کنند و همین باعث می شود والدین نگران شوند که کودک دچار مشکل عصبی شده باشد. سعی کنید هنگام شیر دادن به کودک به چشمان او نگاه کنید و ارتباط اولیه مادر و فرزند را شکل دهید.

در سنین بالاتر کودکان در حال ارزیابی قوانین هستند و همین باعث می شوند که به شما فشار بیاورند تا قوانین خود را بشکنید. اما این کار چه اشکالی دارد؟  در هنگام دیدن کارتون یا بازی کودک شما به شخصیت هایی که میبیند توجه کاملی دارد به صورتی که اگر با آن ها حرف بزنید ممکن است صدای شما را نشوند. آنها خانواده را مشاهده نمی کنند، آنها را نمی چشد.

این امر علاوه بر اینکه حس ها را تحت تاثیر قرار می دهد اغلب مثل حرکت ربات است و کودک حتی احساس نمی کند که سیر می شود یا نه بنابراین یا بیش از اندازه غذا می خورد یا اصلا غذایی نمی خورد که باعث چاقی یا اختلال رشدی می شود. بنابراین این امر را جدی بگیرید.

گوشی موبایل برای کودکان

آیا کودکتان به شما فشار می آورد تا برای او گوشی تهیه کنید؟ تلفن های همراه فواید زیادی دارند و نباید این امر را نادیده گرفت، با گوشی همراه می توانید موقعیت کودک خود را درک کنید و با او ارتباط برقرار کنید. با این حال، تعیین قوانین اساسی ضروری است، با او جدی صحبت کنید که در مورد قوانین انعطاف ندارید و باید در ساعت مشخص از گوشی استفاده کند و در مورد این مسئله کاملا واضح صحبت کنید. به او بگویید که در میز ناهار و شام اجازه استفاده از گوشی را ندارد.

به هیچ عنوان به عنواغن پاداش ساعت استفاده از گوشی را افزایش ندهید، موارد زیادی وجود دارد که می تواند پاداش عالی برای کودک شما باشد.

چگونه کودکان را از موبایل دور کنیم

  1. کنترل کنید.
  2. در مورد فضای مجازی و معایب آن کامل با کودک خود صحبت کنید و آگاهی کامل را به او بدهید. شاید تصور کنید کودکتان معایب آن را درک نمی کند اما برعکس کودکتان کاملا آگاه است.
  3. حتما قوانین واضحی داشته باشید.
  4. پیشرفت درسی کودکتان را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که گوشی همراه به درس کودکتان آسیب نمی رساند.
  5. قوانین خود را نشکنید.
  6. الگو خوبی برای کودکتان باشید و حتما با همسرتان در این راه همراه باشید و سعی کنید از گوشی استفاده نکنید تا فرزندتان یاد بگیرد.

منبع : اعتیاد کودک به گوشی

چگونه در چت دلبری کنیم برای پسر

چگونه در چت دلبری کنیم برای پسر ؟ چت کردن یکی از راه‌های رایج ارتباط با دیگران در دنیای مدرن است. این روش ارتباطی مزایای زیادی دارد، از جمله اینکه می‌توان در هر زمان و مکانی با دیگران ارتباط برقرار کرد و همچنین می‌توان با استفاده از ایموجی‌ها و شکلک‌ها، احساسات خود را بهتر بیان کرد.

اگر شما به یک پسر علاقه دارید و می‌خواهید او را جذب کنید، می‌توانید با استفاده از چت، دلبری کنید. در این مقاله، نکاتی را برای دلبری در چت برای پسر ارائه می‌دهیم.

چگونه در چت دلبری کنیم برای پسر

۱٫ به او توجه کنید

**اولین قدم برای دلبری در چت، این است که به پسر مورد علاقه‌تان توجه کنید. این توجه می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد، از جمله اینکه:

  • به پیام‌های او سریع پاسخ دهید.
  • به حرف‌هایش با دقت گوش دهید و واکنش نشان دهید.
  • از او سوال بپرسید تا متوجه شوید که به چه چیزهایی علاقه دارد.
  • از او تعریف کنید و به او بگویید که او را دوست دارید.

توجه به پسر مورد علاقه‌تان، نشان می‌دهد که او برای شما مهم است و به او اهمیت می‌دهید. این موضوع، باعث می‌شود که او احساس خوشایندی داشته باشد و بیشتر به شما جذب شود.

 ۲٫ از جملات و کلمات محبت‌آمیز استفاده کنید

استفاده از جملات و کلمات محبت‌آمیز، یکی از راه‌های موثر برای دلبری در چت است. این جملات می‌توانند ساده و کوتاه باشند، اما باید از صمیم قلب گفته شوند.برای مثال، می‌توانید به پسر مورد علاقه‌تان بگویید:

  • “تو خیلی جذاب هستی.”
  • “من خیلی خوش شانس هستم که تو را در زندگی‌ام دارم.”
  • “تو همیشه به من لبخند می‌آوری.”
  • “من عاشق تو هستم.”

استفاده از این جملات، به پسر مورد علاقه‌تان نشان می‌دهد که شما به او علاقه دارید و او را دوست دارید. این موضوع، باعث می‌شود که او احساس خوبی داشته باشد و بیشتر به شما جذب شود.

 ۳٫ شوخ‌طبع باشید

گر می‌خواهید در چت دلبری کنید، سعی کنید شوخ‌طبع باشید و با او جوک و لطیفه تعریف کنید. البته، دقت داشته باشید که شوخی‌های شما بیش از حد رکیک یا توهین‌آمیز نباشد. شوخی‌های مناسب، می‌توانند باعث ایجاد حس شادی و سرگرمی در پسر مورد علاقه‌تان شوند و او را بیشتر به شما جذب کنند.

۴٫ از او سوال بپرسید

چگونه در چت دلبری کنیم برای پسر؟ پرسیدن سوال، یکی از راه‌های خوبی برای شروع مکالمه و شناخت بیشتر پسر مورد علاقه‌تان است. همچنین، سوال‌های شما می‌تواند نشان دهد که شما به او علاقه دارید و می‌خواهید بیشتر با او آشنا شوید.

برای سوال پرسیدن، می‌توانید از موضوعات مختلفی استفاده کنید، از جمله:

  • کار و تحصیل
  • علاقه‌مندی‌ها
  • خانواده و دوستان
  • خاطرات

پرسیدن سوال‌های مناسب، باعث می‌شود که مکالمه شما با پسر مورد علاقه‌تان، جذاب و پر از شور و هیجان باشد.

 ۵٫ به او احساس خاص بودن بدهید

یکی از مهم‌ترین نکات برای دلبری در چت، این است که به پسر مورد علاقه‌تان احساس خاص بودن بدهید. این موضوع را می‌توانید با انجام کارهای زیر به او نشان دهید:

  • به او بگویید که او برای شما خاص است.
  • به او بگویید که او را متفاوت از دیگران می‌بینید.
  • به او بگویید که او را دوست دارید و او را می‌خواهید.

احساس خاص بودن، یکی از نیازهای مهم همه انسان‌ها است. اگر بتوانید این نیاز را در پسر مورد علاقه‌تان برآورده کنید، او بیشتر به شما جذب خواهد شد.

۶٫ صبور باشید

دلبری در چت، یک فرآیند زمان‌بر است. نباید انتظار داشته باشید که با انجام چند کار ساده، پسر مورد علاقه‌تان بلافاصله عاشق شما شود. برای اینکه بتوانید در چت دلبری کنید، باید صبور باشید و تلاش کنید که با او رابطه‌ای پایدار

ارسال پیامک به کسی که مجذوب او شده اید می تواند یک راه عالی برای آشنایی با شخص جدید و ایجاد یک رابطه قبل از ملاقات حضوری باشد . اما بهترین راه‌های جذب با متن چیست؟

آنها را بهتر بشناسید، همچنین ارسال پیامک به شما این امکان را می دهد که قبل از ملاقات حضوری با آن شخص، بهتر بشناسید. شما می توانید در مورد علایق آنها، چیزهایی که آنها را می خنداند و چیزهایی که آنها را روشن می کند آشنا شوید. وقتی زمان ملاقات حضوری فرا می رسد، این اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد.

با چه کلماتی دلبری کنیم

چگونه در چت دلبری کنیم برای پسر؟

  1. از تعارف استفاده کنید: تعریف و تمجید راهی عالی برای ایجاد احساس خوب در پسر و نشان دادن علاقه خود به او است. مردها منیت هایی دارند و دوست دارند این منیت ها را نوازش کنند. با تعریف کردن از ظاهر، هوش یا هر چیزی که به نظر شما جذاب است، به او اطلاع می دهید که به او علاقه مند هستید.
  2. جسور باشید: جسور بودن می تواند راهی عالی برای جلب توجه یک پسر باشد و به او بفهماند که شما علاقه مند هستید.
  3. خودتان باشید: تو بودن همیشه بهترین سیاست است. با خودتان بودن، به او اجازه می دهید تا بفهمد شما واقعی هستید و فقط سعی نمی کنید او را تحت تاثیر قرار دهید. مردان قدر صداقت را می دانند و می خواهند در کنار زنانی باشند که خودشان هستند.
  4. صادق باشید. مهم است که از کلماتی استفاده کنید که واقعاً احساس می‌کنید. اگر احساسات شما واقعی نباشد، طرف مقابل شما متوجه خواهد شد.
  5. متناسب با موقعیت باشید. استفاده از کلماتی که مناسب موقعیت نیستند، می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. برای مثال، استفاده از کلمات عاشقانه در یک موقعیت رسمی، ممکن است مناسب نباشد.
  6. خلاق باشید. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که تکراری نباشند. استفاده از کلمات جدید و خلاقانه، می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد

کارهایی که نباید انجام دهید

  • مدام بهش پیام میدن
  • همیشه از او بخواهید کارهایی را برای شما انجام دهد
  • بیش از حد در دسترس بودن
  • پاسخ دادن خیلی سریع
  • همیشه متن های بسیار طولانی ارسال می کنید
  • اگر فوراً پیامک ارسال نکند عصبانی می شود

اینها فقط چند نمونه هستند. اگر متوجه شدید که هر یک از این کارها را انجام می دهید، سعی کنید از میزان پیامک خود بکاهید. شما نمی خواهید او را خفه کنید

هنگامی که یک یا دو پیامک ارسال کردید، مهم است که منتظر بمانید تا او برای شما پیامک ارسال کند. اگر مدام به او پیامک می‌فرستید، ممکن است فکر کند که شما نیازمند یا چسبنده هستید. اگر فوراً پیامک نداد، نگران نباشید. ممکن است مشغول باشد یا علاقه ای نداشته باشد. در هر صورت، بهتر است به او کمی فضا بدهید و اجازه دهید وقتی آماده شد به شما پیامک بدهد.

چگونه پشت تلفن دلبری کنیم

دلبری از پشت تلفن کار چندان سختی نیست، اما نیاز به کمی مهارت و تمرین دارد. در اینجا چند نکته برای دلبری از پشت تلفن آورده شده است:

  • صدای شما مهم است. صدای شما اولین چیزی است که شخص مورد علاقه شما می شنود، بنابراین مطمئن شوید که صدای شما واضح، گرم و جذاب باشد. هنگام صحبت، آرام و مطمئن باشید و از لحن و آهنگ صداهای مختلف استفاده کنید تا مکالمه را جذاب تر کنید.
  • به او توجه کنید. به حرف های او گوش دهید و نشان دهید که به آنچه می گوید علاقه دارید. از او سوال بپرسید و به پاسخ هایش واکنش نشان دهید. این نشان می دهد که شما به او اهمیت می دهید و به صحبت هایش علاقه مند هستید.
  • شوخ طبع باشید. شوخ طبعی می تواند مکالمه را سرگرم کننده و جذاب تر کند. از شوخی های مناسب و لطیف استفاده کنید تا او را بخندانید.
  • او را تحسین کنید. به او بگویید که او را دوست دارید و از ویژگی های مثبت او تعریف کنید. این کار باعث می شود که او احساس خوبی داشته باشد و به شما بیشتر علاقه مند شود.
  • از عبارات عاشقانه استفاده کنید. عبارات عاشقانه می توانند احساسات شما را به شخص مورد علاقه تان منتقل کنند. از عباراتی مانند “دوستت دارم”، “تو زیبا هستی” و “من بدون تو نمی توانم زندگی کنم” استفاده کنید.

با چه کلماتی دلبری کنیم

تعارفات و تعریف و تمجیدها

تعارفات و تعریف و تمجیدها می‌توانند احساس خوبی در طرف مقابل ایجاد کنند و به او نشان دهند که مورد توجه و تحسین شما قرار دارد. برای مثال می‌توانید بگویید:

  • تو خیلی زیبا هستی.
  • من عاشق لبخند تو هستم.
  • تو خیلی بامزه هستی.
  • تو خیلی باهوش هستی.
  • تو خیلی مهربون هستی.

 

ابراز علاقه و محبت

ابراز علاقه و محبت به طرف مقابل یکی از موثرترین راه‌های دلبری است. برای مثال می‌توانید بگویید:

  •  دوستت دارم.
  • تو خیلی برام مهمی.
  •  من به تو افتخار می‌کنم.
  •  خوشحالم که تو رو دارم.
  • بدون تو نمی‌تونم زندگی کنم.

قدردانی و سپاسگزاری

قدردانی و سپاسگزاری از طرف مقابل نشان می‌دهد که شما به او اهمیت می‌دهید و از کارهایش قدردانی می‌کنید. برای مثال می‌توانید بگویید:

  • ممنونم که همیشه کنارمی.
  • ممنونم که همیشه به فکر من هستی.
  • ممنونم که همیشه به من کمک می‌کنی.
  • ممنونم که همیشه منو می‌خندونی.
  • ممنونم که همیشه منو شاد می‌کنی.

توجه و همراهی

توجه و همراهی با طرف مقابل نشان می‌دهد که شما به او اهمیت می‌دهید و دوست دارید زمان خود را با او بگذرانید. برای مثال می‌توانید بگویید:

  • دوست دارم بیشتر با تو باشم.
  • دوست دارم با تو همه جا برم.
  • دوست دارم با تو حرف بزنم.
  • دوست دارم با تو وقت بگذرونم.
  • دوست دارم با تو زندگی کنم.

البته، مهم است که این کلمات و جملات را از صمیم قلب بگویید و احساس آن‌ها را در صدای خود منعکس کنید. در غیر این صورت، طرف مقابل متوجه ریاکاری شما خواهد شد.

منبع : چگونه در چت دلبری کنیم برای پسر

درمان و دلیل قهر طولانی

قهر طولانی از جمله رفتارهای مخربی است که در بسیاری از خانواده ها دیده می شود. افراد مختلف معمولا از این روش برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می کنند. قهر می تواند علت های مختلفی داشته باشد اما به هر دلیلی که باشد پیامدهای نامناسبی را به همراه دارد.

روانشناسی قهر

قهر نوعی رفتار دفاعی برای آزار طرف مقابل یا ناراحت شدن و سرسنگین بودن با همسر یا افراد دیگر به هر نیتی است. البته این امر همیشه بد نیست شاید با قهر فرد نسبت به رفتار اشتباهش آگاه شود اما نباید در طولانی مدت از این روش استفاده کرد.

تفاوت قهر و لجبازی

قهر و لجبازی هر دو رفتاری متفاوت هستند و ریشه در خصوصیات اخلاقی فرد دارند. هردوی آن ها حاصل خشم افراد درونگرا کم جرات، منفعل،  پرخاشگر، خجالتی و پرتوقع هستند، این افراد نمی توانند احساسات خود را بیان کنند و قهر برای آن ها نوعی اعتراض می باشد که از جانب کسی که دارای ویژگی‌های ذکر شده است ابراز می‌شود.

لجبازی به معنای پافشاری روی نظر و عقیده خود فرد است. این افراد با عقاید و افکار دیگران مخالفت می‌کنند و از موضع خود کوتاه نمی‌آیند.

چه کسانی بیشتر قهر می کنند؟

افرادی که بیشتر قهر می کنند انتقاد ناپذیر بوده، اعتمادبه نفس پایینی دارند و به دلیل ترس و اضطرابی که دارند نمی توانند از خود دفاع کنند در نتیجه به قهر رو می‌آورند.این افراد برای جلوگیری از اضطراب و فرار، واکنش های کناره‌گیری را انتخاب می‌کنند. همچنین کودکانی که والدینشان از قهر برای تنبیه استفاده می کنند در بزرگسالی هم در مواجهه با مشکلات از این واکنش استفاده می کنند.

اگر متوجه علت قهر طولانی مدت شدید، مهم است که با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علت قهررا شناسایی کنید و درمان مناسب را دریافت کنید. برای صحبت با برترین متخصصان می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

دلایل قهر کردن

مهم ترین دلایل قهر عبارت است از:

  • والدین آن ها از قهر کردن به عنوان تنبیه استفاده کرده اند مثلاً والدین برای اینکه فرزندشان اشتباهی را تکرار نکند با او قهر می‌کنند.
  • برای جلب توجه، برخی از افرادی که در شرف ازدواج هستند قهر می کنند تا نامزدشان نسبت به آن ها بی توجه نشود.
  • آزار و اذیت یک نفر به قدری زیاد است که به فکر قطع ارتباط کامل می افتند.
  • گاهی در رابطه افراد نمی توانند به درستی منظور خود را بیان کنند، وهمین موضوع باعث دلخوری و خشم طرف مقابل و با یکدیگر قطع ارتباط می کنند.
  • اگر فردی عزت نفس پایین و آسیب‌دیده ای داشته باشد وقتی با نظر و عقیده او مخالفت شود.
  • باج گیری عاطفی، در واقع فرد برای رسیدن به خواسته هایش از این روش استفاده می کنند .
  • الگوبرداری فرزندان از والدین. وقتی والدین برای تنبیه فرزندشان از قهر استفاده می کنند.
  • ناتوانی در بیان مشکلات، وقتی افراد مهارت گفت و گو و حل مسئله را نمی دانند شناخت کافی نسبت به یکدیگر ندارند.

پیامد و معایب قهر بر روی روابط

گاهی قهر کردن می تواند حتی از کتک‌کاری هم بدتر باشد زیرا سکوت برای برخی از افراد بسیار زجرآور است و مسائلی که می تواند تنها با صحبت برطرف شود به کینه تبدیل می‌شود که به مرور زمان باعث سردی رابطه می‌شود، اگر قهرها ادامه دار باشد فرد به مرور از چشم همسرش می‌افتد و اگر این روش برای فرد عادی شود دیگر تلاشی برای بهبود رابطه نمی کند. به یاد داشته باشید که قهر روش درستی برای برخورد با مشکلات نیست زیرا باعث می‌شود سوءتفاهم‌ها باقی بماند.

چگونه جلوی قهر را بگیریم؟

برای اینکه رابطه خود با همسرتان و یا افراد دیگر را حفظ کنید باید دست از این رفتار بردارید و به جای رفتارهای تخریب گر، رفتارهای مهرورزی را جایگزین کنید. در طول روز ساعاتی را کنار هم بنشینید و با اعضای خانواده صحبت کنید، جلسات خانوادگی برگزار کنید و مشکلات را در جلسه مطرح کنید.

  1. سکوت: با قهر کسی تنبیه نمی‌شود بلکه کدورت‌ها بیشتر می‌شود، به جای قهر کردن سکوت کنید و البته پیش از سکوت به طرف توضیح دهید«که به خاطر شرایط پیش آمده ادامه بحث می تواند اوضاع را بدتر کند بنابراین ترجیح می‌دهم فعلاً سکوت کنم»
  1. پیش قدم شوید: اگر احساس می کنید که قهر شما یا همسرتان بیش از اندازه طولانی شده و به رابطه بین شما آسیب می زند، برای بهبود آن پیش قدم شوید و هرگز تصور نکنید که این کار باعث می شود که کوچک شوید. در این شرایط بهتر است که همیشه یک نفر پیش قدم نشود زیرا به مرور احساس می کند که تنها کسی است که برای رابطه تلاش می کند.
  1. ناراحت نشوید: ممکن است همسر شما تیکه بی اندازد یا رفتار شما را مسخره کند اما سعی کنید که ناراحت نشوید، برخی از افراد هنگام عصبانیت نمی توانند رفتار خود را کنترل کنند و همسر شما نیز ممکن است یکی از این افراد باشد بنابراین در این هنگام به اخلاق های خوب همسر خود فکر کنید و به یاد داشته باشید که با عصبانیت شما فقط همه چیز بدتر می شود.
  1. لجبازی ممنوع: همیشه راه آشتی را باز بگذارید و در صورت لزوم معذرت خواهی کنید نگه داشتن یک رابطه وحل مسئله یک مهارت است. رفتن به اتاق و بیرون نیامدن، قطع کردن تلفن و موارد دیگر همگی جزو لجبازی هایی هستند که شرایط را سخت تر می کنند.

۵٫ همسر خود را تشویق به حرف زدن کنید: از همسر خود بخواهید تا دلیل ناراحتی خود را برای شما توضیح دهد. مثلا ممکن است بگویند «وقتی امروز تلفن من را جواب ندادی بسیار ناراحت شدم.» پس از شنیدن حرف همسرتان حتما با او همدردی کنید و بگویید که اگر شما هم جای او بودید همچین احساسی پیدا می کردید و سپس به او قول دهید که سعی می کنید همیشه تماس های او را پاسخ دهید.

۶٫ مشاوره: برای بسیاری از افراد مشاوره آخرین راه محسوب می شود، اما اگر زوجین به موقع به مشاور مراجع کنند توانایی بسیار بیش تری در بهبود زندگی خود پیدا می کنند. به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از یک متخصص می تواند در بهبود و ادامه رابطه شما نقش مهمی داشته باشد.

اگر متوجه علت قهر طولانی مدت شدید، مهم است که با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علت قهررا شناسایی کنید و درمان مناسب را دریافت کنید. برای صحبت با برترین متخصصان می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

۷٫محرک ها را شناسایی کنید: اگر همسر شما ناراحت می شود که “فراموش کردید کودک خود را از مدرسه به خانه بیاورید” یا “فراموش کردید سالروز ازدواج خود را جشن بگیرید”، بهترین کار وارد کردن زمان کارها در تقویم گوشی است. به این شکل شما محرک های عصبانیت را شناسایی و از دعواهای آینده جلوگیری کرده اید.

۸٫ تقویت مهارت های حل مسئله:  مهارت های حل مسئله می تواند به شما کمک کند تا با موقعیت های دشوار به طور موثرتری کنار بیایید. وقتی مهارت های حل مسئله خود را تقویت می کنید، کمتر احتمال دارد که در شرایط استرس زا قهر کنید.

۹٫شناسایی علل قهر: اولین قدم برای مقابله با قهر، شناسایی علل آن است. وقتی می دانید که چه چیزی باعث قهر شما می شود، می توانید راهکارهای موثرتری برای مقابله با آن پیدا کنید.

تفاوت قهر در مردان و زنان

قهر در زنان بیش تر و معمولا به خاطر جلب توجه است  ولی وقتی مردان دچار چالش های هیجانی و عاطفی می شوند از پس حل کردن آن برنمی‌آیند قهر می‌کنند و در مواقع ناراحتی و مشکلات بیش تر با رفتارهای فیزیکی یا داد زدن خشم خود را بروز می دهند.

  • تفاوت‌های بیولوژیکی: هورمون‌های جنسی، نقش مهمی در بروز احساسات و رفتارها دارند. تستوسترون، هورمون جنسی غالب در مردان، با ویژگی‌هایی مانند تسلط، رقابت و پرخاشگری مرتبط است. این هورمون می‌تواند باعث شود که مردان در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا یا ناراحت‌کننده، بیشتر به رفتارهای پرخاشگرانه، مانند قهر کردن، متوسل شوند.
  • تفاوت‌های اجتماعی: انتظارات اجتماعی نیز می‌تواند بر نحوه قهر کردن مردان و زنان تأثیر بگذارد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، از مردان انتظار می‌رود که قوی و کنترل‌شده باشند و احساسات خود را پنهان کنند. این انتظارات می‌تواند باعث شود که مردان در مواجهه با احساسات منفی، مانند خشم، از قهر کردن به عنوان راهی برای بیان آن احساسات استفاده کنند.
  • تفاوت‌های فرهنگی: در برخی فرهنگ‌ها، قهر کردن به عنوان یک روش عادی و پذیرفته‌شده برای بیان نارضایتی یا عصبانیت تلقی می‌شود. در این فرهنگ‌ها، زنان و مردان ممکن است به یک اندازه از قهر کردن استفاده کنند. در مقابل، در برخی دیگر از فرهنگ‌ها، قهر کردن به عنوان یک رفتار غیراخلاقی یا غیرقابل‌قبول تلقی می‌شود. در این فرهنگ‌ها، زنان و مردان ممکن است کمتر از قهر کردن استفاده کنند.
  • تفاوت‌های رفتاری: در مجموع، مردان و زنان ممکن است به روش‌های مختلفی قهر کنند. مردان ممکن است بیشتر از زنان به رفتارهای پرخاشگرانه، مانند سکوت کردن، نادیده گرفتن یا دور شدن از شریک زندگی خود، متوسل شوند. زنان ممکن است بیشتر از مردان به رفتارهای غیرمستقیم، مانند گریه کردن، انتقاد کردن یا طعنه زدن، متوسل شوند.

عواقب قهر طولانی

قهر طولانی می تواند عواقب منفی زیادی برای فرد داشته باشد، از جمله:

  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی
  • تضعیف روابط بین فردی
  • مشکلات شغلی و تحصیلی
  • افزایش خطر سوء مصرف مواد

نتیجه گیری

قهر طولانی یک مشکل جدی است که می تواند عواقب منفی زیادی برای فرد داشته باشد. اگر با قهر طولانی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید با انجام اقداماتی که در این مقاله ذکر شد، به مقابله با آن کمک کنید.

منبع : درمان و دلیل قهر طولانی

بی اختیاری ادرار در کودکان

بی اختیاری ادرار در کودکان اصطلاحی پزشکی برای عدم کنترل مثانه است که منجر به نشت تصادفی ادرار می شود. بی اختیاری ادرار یک مشکل بسیار شایع در کودکان است که شیوع آن تقریباً به ۲۰ درصد می رسد که متاسفانه اغلب ناشناخته و دست کم گرفته می شود، در نتیجه تعداد کمی از کودکان موفق به حل کامل مشکل خود می شوند.

بی اختیاری ادرار در کودکان در طول روز در دختران شایع تر است. شب ادراری در پسران و کودکانی که سابقه خانوادگی بی اختیاری شبانه دارند بیشتر است. بی اختیاری شبانه و روز هر دو علائم هستند (نه تشخیص) و پزشکان به دنبال علل زمینه ای هستند.

علت بی اختیاری ادرار در کودکان

بی اختیاری ادرار در کودکان ممکن است در طول روز یا شب رخ دهد و  گاهی اوقات ممکن است نشان دهنده برخی از مشکلات سلامتی مانند موارد زیر باشد:

  • رویدادهای استرس زا مانند طلاق یا جدایی والدین، جابجایی یا مرگ در خانواده می توانند باعث بی اختیاری ادرار در کودک شوند (معمولاً موقتی).
  • کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می گیرند ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شوند.
  • عفونت مجاری ادراری
  • دیابت، وضعیتی که در آن گلیسمی بیش از حد بالا است
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات عصبی
  • یبوست، وضعیتی که در آن کودک کمتر از دو بار در هفته مدفوع می کند یا مدفوع سفت، خشک، کوچک و به سختی دفع شود،
  • آپنه انسدادی خواب (OSA)، وضعیتی که در آن تنفس در طول خواب متوقف می شود، اغلب به دلیل التهاب یا بزرگ شدن لوزه ها 
  • مشکلات ساختاری دستگاه ادراری

امکان دارد این تخلیه، روزها نیز اتفاق بیفتد اما اکثر اوقات در شب این اتفاق رخ می دهد. تخلیه ی ادرار معمولا با خواب هایی که کودک می بیند همراه است. امکان دارد که کودک در خواب خود را در شرایطی مناسب برای ادرار ببیند و به همین علت عمل تخلیه صورت می گیرد. و سپس کودک پس از بیدرای می بیند که جای خود را خیس کرده است.

در اغلب موارد بی اختیاری ادرار در کودکان علت مشخصی ندارد و اغلب نتیجه عوامل متعدد است. اگرچه این اختلال بر بسیاری از کودکان تأثیر می گذارد، اما به طور کلی به مرور زمان ناپدید می شود.

اختلالات ادراری در کودکان

  • هیدرونفروز. به تورم در یک یا هر دو کلیه به دلیل تجمع ادرار گفته می‌شود.
  • عفونت کلیه
  • رفلاکس وزیکوورترال (ریفلاکس ادراری). برگشت ادرار از مثانه به کلیه‌ها است.
  • مثانه بیش‌فعال. فرد به طور مکرر و ناگهانی ادرار دارد.
  • گلومرولونفریت. این یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب گلومرول ها که در کلیه ها هستند و مواد زائد را از خون خارج می کنند و ادر تولید ادرار نقبش دارند. این التهاب منجر به تجمع مواد زائد در خون، تورم و نارسایی کلیه شود.
  • دریچه های خلفی پیشابراه (PUV). نقص مادرزادی است که بر مجرای ادرار تأثیر می گذارد.
  • بیماری کلیه پلی‌کیستیک. این کیست می توانند و باعث بزرگ شدن کلیه ها شوند.

 

درمان بی اختیاری ادرار در کودکان

برای رفع این اختلال راه های متعددی وجود دارد و با استفاده از این روش ها، موفقیت هایی به دست آمده است. برای نمونه چند روش از این روش های درمانی را ذکر می کنیم:

  • نکته مهم دیگر این است که کودک را سرزنش نکنید، او حتی اگر نشان ندهد نیز ناراحت است (مثلاً به دلیل تمسخر به دلیل بوی بد یا خیس کردن خود)، والدین باید از او حمایت کنند و باعث شوند او احساس تنهایی نکند. آموزش صحیح دفع ادرار، چه در پسر و دختر و همچنین زمان انجام آن بسیار مهم است، یعنی یاد بگیرید که به طور منظم هر ۲-۳ ساعت به دستشویی برود.
  • رژیم غذایی و تغذیه: به نظر نمی رسد رژیم غذایی و تغذیه نقش موثری در ایجاد یا پیشگیری از بی اختیاری ادرار در کودکان داشته باشند، اگرچه اطمینان از مصرف خوب مایعات در طول روز و اجتناب از مصرف کافئین (موجود در بسیاری از نوشابه ها) می تواند مفید باشد.
  • دارو درمانی: از این روش باید به ندرت و بسیار کم و همچنین فقط به عنوان آخرین وسیله استفاده کرد. پزشکان معمولی که بیشتر به عینیات و به مسائل قابل لمس تکیه دارند به درمان های داروئی و دینامیک شب ادراری تمایل دارند. شاید دارو در موارد شدید اختلال که سبب بروز مسائل جدی اجتماعی – هیجانی در کودکان می شود، استفاده اش ضروری به نظر می رسد اما اگر مشکلات منازعه ای و هیجانی کودک را از بین نبریم، دادن دارو سبب به وجود آوردن مشکل جدیدی خواهد شد. داروهایی همانند ” ایمی پیرامین ” و ” بلادن ” که در درمان شب ادراری مؤثر می باشند و ترشح را کم می کنند، امکان دارد که تجویز شود و یا به کودک بگویند قبل از خواب آب و یا مایعات استفاده نکند تا ادرار زیادی تولید نشود. همچنین امکان ددارد که پزشک بگوید که نصف شب کودک را از خواب بیدار کنید که در توالت ادرار خود را تخلیه کند یا هر شب که جایش را خیس نکرد، به او پاداش بدهید و یا بگویید که روش های مشابه دیگر را به کار بگیرید. در مورد شب ادراری سطحی و خفیف ، امکان دارد که که این گونه وسیله ها مؤثر باشد، اما در مورد شب ادراری شدید نه تنها این روش ها مؤثر نیست ، نیز امکان دارد که مشکل را بغرنج تر کند. تمام این وسایل و این روش ها ی بازداشتن، زمانی مؤثر هستند که مشکلات عاطفی کودک حل شوند و صمیمیت و رابطه خوبی بین کودک و والدین وجود داشته باشد.

بی اختیاری ادرار در کودکان چقدر شایع است؟

بی اختیاری ادرار در کودکان نسبتا شایع در کودکان است و بیش تر کودکان در دوره ای با این مشکل مواجه می شوند. این مشکل با توجه به  رشد فیزیکی و اجتماعی، سیستم عصبی مرکزی و محیط فرهنگی متفاوت است. به طور کلی می توان بیان کرد که اکثر بیمارانی که با بی اختیاری ادرار به پزشک اطفال مراجعه می کنند در ۲ گروه قرار دارند:

  • دختران (به ندرت پسران) ۴ سال و بالاتر با عادت به تعویق انداختن ادرار، همراه با بی اختیاری، یبوست و عفونت ادراری مکرر.
  • کودکان از هر دو جنس در سنین پیش دبستانی (۴-۶ سال)

فقط بخش بسیار کوچکی از کودکان مبتلا به بی اختیاری ادرار در کودکان دارای مشکلات عملکردی جدی هستند.

مشکل بی اختیاری ادرار در کودکان در روز یا شب ۲۰ درصد از جمعیت کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.  این اختلال باید توجه زیادی شود زیرا این فقط یک مشکل اجتماعی نیست و در برخی موارد نشانه عفونت یا ناهنجاری های دستگاه ادراری است که می تواند منجر به آسیب احتمالی در آینده به عملکرد کلیه شود.

بی اختیاری ادرار در مدرسه

بی اختیاری ادرار نه تنها برای کودکان شرم آور است، بلکه برای معلمان و مراقبان نیز دشوار است.

بنابراین با معلمان به طور واضح و آشکار صحبت کنید تا توجه و آگاهی کافی داشته باشند. بنابراین می توانند از کودک بخواهند که قبل از هر بیرون رفتن، قبل از غذاخوری یا به طور منظم در طول روز به توالت برود. در صورت بروز حادثه، وسیله ای را در مدرسه بگذارید که برای تعویض لباس کافی باشد.

کودک خود را عصبانی یا تحقیر نکنید، به خصوص در مقابل دوستان یا کارکنان مدرسه: این رفتارها نتیجه معکوس دارند. آنها فقط ناراحتی احتمالی را تقویت می کنند و از ایجاد یک تبادل سازنده جلوگیری می کنند.

چرا بی اختیاری ادرار باعث عفونت دستگاه ادراری می شود؟

افزایش فشار درون مثانه، ناشی از عملکرد نادرست ساختارهای مسئول ادرار است و می‌تواند به بافت داخلی “لوله‌هایی” که از کلیه ها به مجرای ادرار می‌رسند آسیب برساند. ارتباط قوی بین یبوست و عفونت های مکرر دستگاه ادراری به خصوص در دختران وجود دارد. علل می تواند متفاوت باشد، مانند: تغییر اکوسیستم روده، انسداد مکانیکی، یا کلونیزاسیون باکتریایی غیرطبیعی دستگاه ادراری (پری مجرای ادرار).

علائم عبارتند از: مدفوع سفت، اجابت مزاج دردناک، دفعات دفعات کمتر از ۵ بار در هفته و بی اختیاری مدفوع ( اختلال وزیکو روده ای ).

علت بی اختیاری ادرار در نوجوانان

علل جسمی

  1. عفونت مجاری ادراری
  2. یبوست
  3. مشکلات عصبی
  4. ناهنجاری های مادرزادی
  5. بیماری های مزمن
  6. داروها

علل روانی

  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
  • آسیب های روحی

سن کنترل ادرار در کودکان

کنترل ادرار در روز و شب در دختران زودتر رخ می دهد : در سن ۳ سالگی، ۸۴ درصد از دختران و ۵۳ درصد از پسران آموزش توالت روزانه را فرا گرفته اند. یک سال بعد، این ارقام به ترتیب به ۹۸% و ۸۸% می رسد.

بی اختیاری ادرار شبانه، ۱۰ تا ۲۰ درصد از کودکان ۵ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. سپس شیوع آن در طول سال ها کم کم کاهش می یابد و فقط ۱٪ از کودکان ۱۵ ساله را شامل می شود. این نوع بی اختیاری در پسرها دو برابر دختران است.

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در کودکان

  • شب هایی که کودک دچار شب ادراری می شود را می توان در یک تقویم ثبت کرد. تقویم باید به‌گونه‌ای طراحی شود که شب‌های خشک را برجسته کند (مثلاً با یک برچسب مخصوص زیبا که کودک می‌تواند انتخاب کند)، اما شب‌هایی که کودک دچار شب ادراری می شود را به‌طور منفی برجسته نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به سادگی خالی می‌گذارد.
  • ابتدا باید به کودکانی که رفتن به توالت را به تعویق می اندازند توضیح داد که بین نگه داشتن ادرار و شب ادراری ارتباطی وجود دارد. سپس باید در زمان های مشخصی به توالت فرستاده شوند.
  • اگر علل جسمی شب ادراری رد شده باشد و مشکوک به وجود دلایل روانی باشد، متخصص اطفال ممکن است والدین و کودک را به روانشناس کودک و نوجوان ارجاع دهد. همکاری والدین نیز الزامی است. می توانید اطلاعاتی در مورد تحولات قبلی، حوادث بالقوه استرس زا و تلاش های قبلی برای تحت کنترل درآوردن مشکل ارائه دهید.

برای صحبت با برترین متخصصان کودک می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

 

منبع : بی اختیاری ادرار در کودکان