از نامزدی تا عقد چند کیلومتر است؟( راهنمایی عملی)

از نامزدی تا عقد چند کیلومتر است؟( راهنمایی عملی)

دوران نامزدی تا عقد یکی از شیرین ترین دوره های زندگی افراد می باشد و مدت زمان این دوره به شرایط خانوادگی و عرف جامعه بستگی دارد، دوران نامزدی فرصت مناسبی می باشد تا افراد یکدیگر را بشناسند و بتواند یکدیگر را بیشتر محک بزنند.

زوجین در این دوران با چالش های بسیاری رو به رو می شوند، آن ها از زمان خواستگاری تا عقد باید به درستی این چالش ها را مدیریت کنند تا زندگی آینده آن ها را تحت تاثیر قرار ندهد و درگیر این مسائل نشوند.

در ادامه در مورد مسائل مهم، مشکلات و چالش های زمان نامزدی تا عقد مطالبی را بیان می کنیم و مطالعه آن می تواند برای شما مفید و سودمند باشد، هم چنین در این خصوص مشاوره قبل از ازدواج بسیار مناسب است و راهکارهای مناسبی را در اختیار زوجین قرار می دهد.

از نامزدی تا عقد، نقش خواستگاری

نقش خواستگاری در عرف و فرهنگ ما بسیار پررنگ است و نقش بسیار مهمی در ازدواج دارد، در جلسه خواستگاری در مورد مهم ترین مسائلی که ممکن است در آینده زوجین اتفاق بیفتد صحبت می شود و در این مراسم توافقاتی در میان دختر و پسر و خانواده های آن ها صورت می گیرد و این توافقات به میزان زیادی زندگی زن و مرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در ادامه این مقاله به چند نکته مهم که در خواستگاری باید به آن توجه شود را بیان می کنیم:

  1. از نامزدی تا عقد: میزان تشابه خانواده ها

اولین مسئله ای که باید در جلسات خواستگاری مورد بررسی قرار گیرد میزان تشابه خانواده ها می باشد، در صورتی که شرایط خانواده ها به یکدیگر نزدیک تر باشد در آینده زوجین با اختلاف ها و تعارضات کمتری رو به رو می شوند و با یکدیگر سازگارتر خواهند بود.

تشابهات خانواده ها مسئله ای است که در عرف جامعه به هم کفو بودن معروف می باشد، زمانی که زوجین هم سطح یکدیگر باشند در صورتی که در زندگی مشترک با چالش ها و مشکلاتی رو به رو شوند راحت تر می تواند از پس آن برآیند و خواهند توانست به کمک یکدیگر مشکلاتشان را حل کنند.

  1. هدف از ازدواج را در فرد بررسی کنید

هر کس برای ازدواج می تواند هدف متفاوتی داشته باشد، سبک زندگی افراد در آینده بر اساس دیدگاه شان تعیین می شود به طور مثال برخی از افراد برای رسیدن به کمال و رشد روانی و اجتماعی شان ازدواج می کنند تا در زندگی مشترک با همکاری و کمک به یکدیگر بتواند به این کمال برسند.

اما برخی دیگر بر اساس مقتضیات عرف ازدواج می کنند و به طور معمول سبک زندگی این افراد با افرادی که به دنبال رشد و ترقی در زندگی هستند متفاوت می باشد، زیرا این افراد برای خود و زندگی شان هدف مشخصی ندارند.

توجه داشته باشید که هدف از ازدواج ممکن است خوشبخت شدن باشد، به طوری کلی این هدف برای ازدواج امری اشتباه می باشد و باعث می شود که افراد توقع زیادی از همسر خود داشته باشند و تصور کنند که وظیفه همسرشان این است که آن ها را خوشحال کند.

  1. از نامزدی تا عقد، بررسی همه مسائل را به جلسه اول خواستگاری واگذار نکنید

ازدواج تصمیم بسیار مهم در زندگی هر فرد به حساب می آید، به همین دلیل انتظار نداشته باشید که در طی چند ساعت بتوانید در مورد مهم ترین تصمیم زندگی تان به نتیجه برسید و بررسی همه مسائل را به جلسه خواستگاری واگذار نکنید، زیرا در این شرایط نخواهید توانست در مورد این مسائل بحث کافی و مفیدی داشته باشید و بیشتر دچار سردرگمی می شوید.

در جلسه خواستگاری مسائل مختلف را اولویت بندی کنید و چند موضوع که از نظر شما اهمیت بیش تری دارند را در اولویت اصلی قرار دهید و در جلسه آن ها را مطرح نمایید، در صورتی که در مورد مسائل بیان شده به توافق رسیدید می توانید قرارهای دیگری بگذارید و برنامه برای دیدارهای بعدی تان در نظر بگیرید تا بتوانید بقیه مسائل را بهتر و دقیق تر مورد بررسی قرار دهید،

توجه داشته باشید که برای داشتن یک ازدواج موفق، شناخت قبل از ازدواج بسیار مهم است به همین دلیل در مورد شناخت قبل از ازدواج دقت بسیاری داشته باشید.

زمان خواستگاری تا عقد

از نامزدی تا عقد، دختر و پسر تلاش می کنند تا یکدیگر را بهتر بشناسند، گاهی این مسئله باعث می شود تا دوران نامزدی بسیار طولانی شود و تصمیم در مورد تصمیم شان مردد شوند، این مسئله به این دلیل اتفاق می افتد زیرا برخی از افراد در مورد ملاک های خود شناخت کافی و درستی ندارند و از راه های درست و اصولی برای آشنایی بیش تر استفاده نمی کنند،

در این شرایط برای شناخت خود و اطمینان از انتخاب تان باید از مشاوره کمک بگیرید تا انتخاب صحیح و ازدواج موفقی داشته باشید.

در حقیقت عاملی که باعث می شود در مورد همسرتان به شناخت اصولی و بهتری برسید و آگاهی بیشتری به دست آورید این است که برای شناخت خودتان وقت بگذارید و خودتان را بهتر بشناسید، معیارها و ملاک های ازدواج تان را به طور واضح و دقیق مشخص کنید و با استفاده از اصول صحیح و درست، شناخت دقیقی در دوران نامزدی به دست آورید.

در این شرایط باید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا بتوانید با این اصول بیشتر آشنا شوید و آگاهی شما در این خصوص افزایش یابد، در صورتی که شما از خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید مسیری درستی را طی خواهید کرد و کمتر دچار تردید و سردرگمی می شوید و در این موقعیت زودتر می توانید در مورد آینده تان تصمیمی قاطع و درستی بگیرید.

از نامزدی تا عقد، چند نکته مهم در مورد دوران نامزدی

دوران نامزدی، دورانی مهم و سرنوشت ساز برای ازدواج و آینده شما محسوب می شود، برای این که دوران نامزدی مقدمه ای برای آینده ای بهتر و روشن تر شود رعایت کردن یکسری از نکات لازم و ضروری می باشد، که در ادامه این مقاله به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  1. سعی کنید خودتان باشید

تصویری که در این دوران به همسر آینده تان نشان می دهید بسیار زیاد برای او اهمیت دارد، همانطور که شما در دوران نامزدی دوست دارید طرف مقابل تان را به خوبی بشناسید و شناخت و آگاهی بیشتری در مورد او کسب کنید، این مسئله برای طرف مقابل تان نیز اهمیت دارد.

به همین دلیل سعی کنید در این دوران خودتان باشید و تلاش نکنید خودتان را متفاوت و بهتر نشان دهید، زیرا در این فرصت شما باید همدیگر را بهتر بشناسید و اطلاعات کافی در مورد یکدیگر کسب کنید. هم چنین سعی کنید اشتباهاتی که در زمان اشنایی از نامزدی تا عقد و پیش از ازدواج صورت می گیرد را تکرار نکنید.

به هیچ چیز تظاهر نکنید زیرا این تظاهر ها باعث به وجود آمدن اختلاف و تعارضات زوجین بعد از ازدواج می شود، زیرا افراد برای همیشه نمی توانند به تظاهر کردن ادامه دهند و زمانی که زیر یک سقف مشترک می روند با تصویر واقعی یکدیگر آشنا می شوند و در صورتی که این تصویر نسبت به دوران نامزدی متفاوت باشد مسلما زوجین با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد.

  1. از نامزدی تا عقد، به قابلیت ها و مهارت های رفتاری فرد دقت کنید

دوره نامزدی همان دوران آشنایی است برای این که بتوانید در این دوران طرف مقابل تان را به خوبی بشناسید و به شناخت کافی برسید باید رفتارها و واکنش های او را در موقعیت های مختلف مورد بررسی قرار دهید.

به عنوان مثال مهارت کنترل خشم بسیار مهم است و باید به آن توجه داشته باشید و آن را در نظر بگیرید، زمانی که طرف مقابل تان خشمگین می شود و یا ناکام و شکست خورده است به واکنش او توجه کنید و دقت کنید که تا چه حد قادر است که در واکنش های خود تجدید نظر کند.

  1. برخورداری از سلامت روانی

یکی از مقدمات اصلی برای ازدواج، سلامت روان و صفات شخصیتی کارکشته می باشد، به همین دلیل در این دوران باید به سلامت روانی و اجتماعی طرف مقابل تان دقت کنید و برای بررسی کردن این موضوع می توانید به روانشناس مراجعه کنید،

در این شرایط روانشناس به شما کمک می کند تا درباره خود و فرد مقابل تان به بینش و شناخت بیشتری برسید و به خوبی از نقاط قوت و ضعف های یکدیگر باخبر شوید و هم چنین برای رفع ضعف و ناتوانی های خود برنامه ریزی های لازمی انجام دهید تا در آینده با چالش ها و مشکلات کمتری رو به رو شوید.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

بر اساس مطالبی که بیان شده  است دوران نامزدی تا عقد از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا زوجین در این دوران به شناخت نسبتا جامعی از یکدیگر می رسند و می توانند زندگی مشترک شان را با اطمینان خاطر شروع کنند، در این دوران کمک گرفتن از مشاوره قبل از ازدواج اهمیت بسیاری دارد و به شما کمک می کند تا انتخاب درستی داشته باشید.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از روانشناسان و متخصصان با تجربه تشکیل شده اند و خدماتی را به صورت حضوری و غیرحضوری ارائه می دهند.

منبع : از نامزدی تا عقد چند کیلومتر است؟( راهنمایی عملی)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -