ازدواج مجدد | آمادگی و زمان مناسب برای ازدواج مجدد

آمادگی و زمان مناسب برای ازدواج مجدد

ازدواج مجدد شروعی جدید برای افرادی است که به علت طلاق یا مرگ شریک زندگی، فقدان همسرشان را تجربه کرده اند، البته ازدواج مجدد با چالش های بسیاری همراه می باشد.

هم چنین به دلیل شرایط اقتصادی، داشتن فرزند و از دست دادن اعتماد نسبت به شریک زندگی، ازدواج مجدد به دغدغه های بزرگی تبدیل می شود و فرد دچار سردرگمی می شود و با چالش هایی رو به رو می شود.

همچنین ممکن است زمان مناسب برای ازدواج مجدد را به درستی ندانید به همین دلیل باید از مشاور قبل از ازدواج کمک بگیرید تا زمان مناسب برای ازدواج مجدد را بررسی کند و شما را با چالش های پیش رو آشنا کند تا بتوانید برای شروع یک زندگی مشترک جدید آماده شوید. در این مقاله به بررسی جامع ازدواج مجدد می پردازیم.

ازدواج مجدد

ازدواج مجدد می تواند نقطه عطفی برای زندگی هر فردی باشد که یک بار زندگی زناشویی را تجربه کرده اند و طلاق گرفته است زیرا از زندگی شان راضی نبوده اند در این صورت اگر ازدواج موفقیت آمیزی داشته باشند می تواننپد در کنار همسر جدید به آرامش و خوشبختی برسند.

هر چند در ازدواج مجدد تجربه شما نسبت به گذشته بیشتر می باشد و نسبت به معیارهای انتخاب همسر آینده تان آگاه تر هستید و شناخت بهتری از خودتان دارید اما باز هم با چالش های بسیاری رو به رو خواهید شد که باید نسبت به آن ها آگاهی داشته باشید.

ازدواج با مرد مطلقه یا ازدواج با زن مطلقه پیچیدگی های بسیاری دارد که نیاز به تامل دارد، حتی ازدواج پ بعد از فوت همسر در شرایطی که فرزندی داشته باشید اوضاع و شرایط را مانند طلاق و جدایی برای شما دشوار می کند.

زمان مناسب برای ازدواج مجدد

فرایند سازگاری با مرگ همسر یا طلاق یا از دست دادن یک رابطه باید به درستی طی شود و فرد بتواند در این زمان به آمادگی لازم برای ازدواج مجدد برسد، در شرایطی که طلاق ناگهانی اتفاق می افتد و یا فرد به صورت ناگهانی فوت می شود نیاز به طی کردن زمانی در حدود ۶ ماه تا ۱ سال دارد تا بتواند با شرایط به وجود آمده کنار بیاید.

بعد از این که رابطه به اتمام می رسد به طور معمول شما باید مراحی مانند انکار، خشم، غم و نهایتا پذیرش مسئله را طی کنید.

این مراحل بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی می باشد و زمانی که فرد این مراحل را طی کرد، آمادگی روحی او به سطح قابل قبولی خواهد رسید. در این شرایط باید ازدواج فرد در زمان مناسبی باشد به طوری که فرد به خاطر فرار از تنهایی و افسردگی تن به ازدواج مجدد ندهد.

آماده شدن و زمان مناسب برای ازدواج مجدد

در صورتی که به ازدواج مجدد فکر می کنید و در مورد آن نگرانی هایی دارید باید موارد زیر را به درستی بررسی کنید تا آمادگی لازم و زمان مناسب برای ازدواج مجدد را به دست آورید، بر اساس مطالبی که گفته شد بهتر است مدت زمان حداقل ۶ ماهه ای از رابطه قبلی تان گذشته باشد تا بتوانید در مورد رابطه جدید تصمیم درستی بگیرید.

مرحله اول

اولین کاری که باید انجام دهید این است که رابطه قبلی تان را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید به درستی علت شکست خود را پیدا کنید و درک روشنی از علت شکست تان داشته باشید.

در این شرایط قرار نیست که خودتان را سرزنش کنید بلکه چیزی که مهم است باید سهم خود را از شکست شناسایی کنید و قبول کنید که شما هم در این جدایی نقشی داشته اید.

مرحله دوم

در صورتی که مرحله اول به خوبی انجام شده است باید هدف گذاری کنید و اهداف و انگیزه خودتان را از ازدواج مجدد مشخص کنید و ببینید که چه انتظاراتی از ازدواج مجددتان دارید.

دانستن این امر باعث می شود تا فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا کنید و در جلسه خواستگاری با همسر آینده تان صریح باشید تا او بداند وارد چه خانه ای با چه شرایطی می شود و از او چه خواسته ها و انتظاراتی دارید.

مرحله سوم

زمانی که فرد مورد نظرتان را پیدا کردید باید به طور واضح انتظارات خود را به او بگویید و سعی کنید چیزی از او مخفی نکنید. هم چنین در مورد گذشته تان به طور روشن برخورد کرده و ابهامات فرد جدید را به خوبی برطرف سازید.

اما توجه داشته باشید که لزومی به گفتن تمام جزئیات نمی باشد. هم چنین از تعریف کردن بیش از حد نیز بپرهیزید، همسر جدید شما نمی تواند جایگزین فرد مقابل تان شود بلکه باید خودش باشد به همین دلیل سعی کنید طرف را به خاطر خودش بخواهید و زندگی جدیدی را آغاز کنید.

چالش های ازدواج مجدد

ازدواج مجدد برای مردان و زنان با چالش های بسیاری همراه می باشد اگر در مدت زمان کمی بعد از طلاق به ازدواج فکر کنید.

چنین به نظر می رسد که پای کس دیگری در میان بوده است و شما به خاطر ازدواج با او تصمیم به جدایی گرفته اید. یا اگر بعد از مرگ همسر بلافاصله به ازدواج فکر کنید فشارهای فرهنگی مانع تان خواهد شد و در این شرایط از شما انتظار دارند تا زمان بیش تری را صبر کنید.

در صورتی که به خاطر فرار از افسردگی و تنهایی به ازدواج مجدد فکر می کنید، به احتمال زیاد ازدواج موفقی نخواهید داشت هم چنین ممکن است با چالش های موجود با مسائل ازدواج در سن بالا مواجه شوید.

  1. چالش های مرتبط با جنسیت

چالش مرتبط با جنسیت در مورد کسانی که همسرشان فوت کرده بسیار بیشتر دیده می شود و سختگیری های فرهنگی و عرفی در مورد آن ها بیشتر از مردان است.

به خصوص زنانی که از ازدواج قبلی شان فرزندانی دارند این سختگیری ها بیشتر است و انتظار می رود تا آخر عمر خودشان را وقف فرزندشان کنند و از نیازهای عاطفی و جنسی شان بگذرند در حالی که از مردان این چنین انتظاراتی نمی رود و ازدواج دوم مردان از نظر بسیاری از مراجع قانونی تا حد زیادی مورد تایید است.

  1. زمان مناسب برای ازدواج مجدد – چالش های مرتبط با فرزندان

یکی دیگر از چالش های ازدواج مجدد، فرزندان می باشند. اگر فرزندان بسیار خردسال باشند راحت تر با این مسئله کنار می آیند به ویژه زمانی که والدشان فوت شده باشد. در مورد طلاق این پذیرش برای فرزندان دشوارتر می شود. در این شرایط باید در مورد به چرایی بهم خوردن ازدواج قبلی به فرزندان طلاق توضیحاتی داده شود.

زمانی که تصمیم به ازدواج مجدد گرفتید باید برای فرزندتان به خوبی صحبت کنید و به آن ها بگویید که قرار نیست فرد جدید به جای والد آن ها بیاید و ازدواج با همسر سابق یعنی پدر یا مادر فرزندتان آرزوی او بوده است.

قبل از ازدواج مجدد باید مسائل مختلف را به خوبی با فرزندتان حل کنید و مسائل مربوط به حضانت باید روشن شود تا در زمان ازدواج مجدد چالشی به وجود نیاید هم چنین همسر جدید باید فرزندان را بپذیرد در غیر این صورت وادار کردن وی به پذیرش بچه ها می توانید عواقب بدی برای کودک و والد به همراه داشته باشد.

توصیه هایی برای ازدواج مجدد

برای این که بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید باید به نکاتی که روانشناسان خانواده بیان می کنند توجه بفرمایید که در ادامه این مقاله به چند مورد از این توصیه ها اشاره کرده ایم:

  1. از فروکش کردن بحران های گذشته مطمئن شوید

از دست دادن زندگی مشترک چه به صورت طلاق چه به خاطر مرگ همسر با بحران های روانی بسیاری همراه می باشد و فرد با احساساتی مانند خشم، اندوه زیاد، دلتنگی برای روابط سابق و سایر موارد این چنین همراه است.

این مسائل نشان می دهد که هنوز با پیامدهای مرتبط با روابط قبلی درگیر می باشد و نتوانسته از آن ها عبور کند. به همین دلیل قبل از تصمیم گیری برای ازدواج قبلی از خودتان بپرسید آیا از نظر روحی به ثبات رسیده اید یا نه؟

توجه داشته باشید که هیچ گاه برای التیام زخم های گذشته وارد رابطه عاطفی جدیدی نشوید زیرا این کار فشارهای روانی بسیاری به همراه دارد و احتمال شکست را افزایش می دهد.

  1. انتظارات خود را متعادل نمایید

برخی از افراد به خاطر این که یک بار در زندگی مشترک شکست خورده و آسیب دیده اند سعی می کنند ملاک ها و معیارهای اشتباه و سخت گیرانه ای را برای ازدواج مجدد در نظر بگیرند، این مسئله باعث می شود که احساس کنند تحمل تجربه مجدد هیچ گونه تعارض و اختلافی را ندارند و می خواهند یک زندگی آرامی داشته باشند.

توجه داشته باشید که وجود اختلاف در هر رابطه عاطفی وجود دارد و اجتناب ناپذیر است و زندگی با تنش هایی همراه می باشد. در صورتی که برای ازدواج مجدد ملاک های بسیار سخت گیرانه در ذهن داشته باشید زمانی که با کوچک ترین مشکلاتی رو به رو شوید شما را به یاد مشکلاتی در زندگی گذشته می اندازد و آستانه تحمل تان تا حد زیادی کاهش می یابد.

به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که در این شرایط واقع گرا باشید و برای ازدواج مجدد معیارهای مناسبی را در نظر بگیرید در این خصوص می توانید از روانشناس و مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

  1. فرزندان خود را آماده کنید

قبل از این که تصمیم به ازدواج مجدد بگیرید باید فرزندتان را برای این موضوع آماده کنید، بسیاری از کودکان به خاطر از دست دادن پدر یا مادر خود در ازدواج قبلی هنوز آسیب دیده و نگران هستند.

حضور یک فرد دیگر در زندگی تان باعث می شود تا نگرانی فرزندتان بیشتر شده و احساس نادیده گرفته شدن، تنهایی، خشم و اضطراب در او به وجود آید. در این شرایط باید بستری را فراهم کنید تا بتوانید صمیمانه احساسات و افکار خود را با فرزندتان در میان بگذارید و او نیز با شما راحت باشد.

باید به فرزندتان نشان دهید که برای عواطفش ارزش قائل هستید و ناراحتی های آن ها را درک می کنید. در صورتی که فرزندتان مقاومت بیشتری در برابر ازدواج مجدد نشان می دهد می توانید از مشاور کودک یا خانواده  کمک بگیرید، راهنمایی های آن ها برای تلطیف اوضاع و شرایط موثر می باشد.

  1. برای ارتقای مهارت های خود در زندگی تلاش کنید

بسیار مهم است که اگر در گذشته طلاق گرفته اید بتوانید برای خودتان سهمی را در نظر بگیرید. در واقع اتمام یک زندگی مشترک یا رابطه عاطفی به طور کامل تنها به خاطر نقص های یکی از طرفین نمی باشد، در این صورت باید نسبت به مشکلات بینش داشته باشید و قبل از ازدواج مجدد برای حل آن ها اقداماتی را انجام دهید.

بهبود مهارت هایی مانند مهارت همدلی، گفت و گوی موثر، نه گفتن قاطعانه، توانایی حل مسئله و نحوه مدیریت هیجانات از جمله مواردی است که می تواند در ازدواج مجدد نقش بسیار مهمی داشته باشد.

برای تقویت این مهارت ها می توانید در جلسات مشاوره و روان درمانی با یک روانشناس، کارگاه های آموزش مهارت های زندگی شرکت کنید و یا از کتاب های خود یاری کمک بگیرید.

  1. با منابع مطمئن مشورت کنید

برای ازدواج مجدد باید موضوعات گوناگونی را بررسی کنید و سعی کنید از نظر هیجانی به نوعی ثبات درونی برسید.

این موقعیت برای بسیاری از افراد استرس زا و فشارآور می باشد و این مسائل باعث می شود تا برای تصمیم گیری دچار تردیدهای زیادی شود. برای حل این مشکلات سعی کنید از منابع مطمئن کمک بخواهید و در این خصوص با آن ها مشورت کنید.

در این خصوص روانشناسان متخصص در حیطه زوج و خانواده، جلسات روان درمانی برگزار می کنند  و از این طریق سطح روانی فرد را می سنجند و ویژگی های شخصیتی شما و همسرتان را مورد بررسی قرار می دهند تا میزان سازگاری در ازدواج مجدد مورد ارزیابی قرار گیرد.

در نتیجه کمک گرفتن از آن ها می تواند بینش خوبی را در مورد زندگی مشترک ایجاد کرده و در اختیار زوجین قرار دهد.

  1. حد و مرزهای ارتباط با همسر سابق را مشخص کنید

قبل از ازدواج مجدد در مورد مسائل مرتبط با زندگی گذشته تان به طور شفاف با همسر آینده تان صحبت کنید، در صورتی که به هر دلیل مجبور هستید به خاطر فرزندتان با همسر سابق تان در ارتباط باشید.

باید این موضوع را با همسر آینده تان در میان بگذارید و در مورد چگونگی این ارتباط و حد و مرزهای آن گفت و گو نمایید.

این موضوع بعد از ازدواج می تواند به نوعی نگرانی و احساس عدم امنیت در همسر آینده تان تبدیل شود به همین دلیل از همان ابتدا تکلیف این موضوع را روشن کنید و به همسر خود در مورد این ارتباطات اطمینان بخشید.

منبع : ازدواج مجدد | آمادگی و زمان مناسب برای ازدواج مجدد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -