عشق بعد از ازدواج| عشق قبل ازدواج یا بعدازدواج

حتما شنیده اید که اگر در میان زوجین عشقی وجود نداشته باشد بعد از ازدواج به وجود می آید، اما بسیاری از افراد بعد از ازدواج در رابطه با معنا و مفهوم عشق دچار سردرگمی می شوند . این افراد نسبت به شرایط آگاهی لازم را ندارند و اطلاعات آن ها در میان زندگی مشترک کافی نیست به همین دلیل واکنش های نابهنجاری از خودشان نشان می دهند.

زمانی که آن ها بعد از ازدواج درگیر وضعیت نامناسب می شوند فکر می کنند که بین خود و همسرشان تفاهم لازم وجود ندارد و این امر باعث نگرانی آن ها می شود.

در این مقاله شرایطی را بررسی می کنیم که ازدواج شما با کمبود عشق و محبت رو به رو است. اگر احساس می کنید که زندگی شما به کمک حرفه ای نیاز دارد سعی کنید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید تا موضوع مورد نظر را بررسی کند و زیبایی را به زندگی شما برگرداند.

اول ازدواج بعد عشق: تعریف افراد از عشق

بهتر است ابتدا با معنی و مفهوم عشق آشنا شوید و عناصر عشق را برای خودتان مشخص کنید. به طور کلی بسیاری از افراد تعریف درستی از عشق ندارند و اگر از آن ها در مورد عشق بپرسید سعی می کنند با جملات زیبا احساسات خود را در مورد عشق بیان کنند. 

این نوع نگاه به عشق تنها زمانی مورد قبول است که فرد پیش زمینه لازم شناخت عشق داشته باشد و بتواند به طور واقع گرایانه احساس خودش را در مورد عشق بیان کند.

به یاد داشته باشید که عشق تنها به معنی دوست داشتن نمی باشد و  بیش تر از دوست داشتن را شامل می شود. عشق باعث تکامل افراد در کنار یکدیگر می شود، اما در این موقعیت سوالی که مطرح می شود این است که تکامل انسان در مسیر عشق شامل چه مواردی می شود؟ آیا زندگی مشترک زیر یک سقف و آمیزش آن دو با یکدیگر به عنوان عشق شناخته می شود؟

در صورتی که درک کامل و مشخصی از مفهوم عشق نداشته باشید به شناخت کافی از عشق نخواهید رسید و در این زمینه دچار سردرگمی خواهید شد. عشق شامل جنبه های فراوانی می شود که برخی از آن ها عبارت اند:

  • تکامل جنسی
  • تکامل شناختی
  • تکامل روانی

افرادی که عشق را تنها زندگی مشترک زیر یک سقف و الگوی منظم رابطه جنسی با همسرشان می دانند، احتمالا بعد از ازدواج دچار سردرگمی می شوند، زیرا آن ها تصور می کنند که تمام عشق را تجربه کرده اند و عشق چیز دیگری برای آن ها ندارد، در این صورت ممکن است به طور طبیعی از عشق دوری کنند.

پیشنهاد مشاور: ادامه ازدواج ناموفق یا طلاق | ادامه زندگی بخاطر فرزند

کمرنگ شدن عشق بعد از ازدواج

علاوه بر موارد بیان شده و عدم شناخت کامل زوجین با عشق، عوامل دیگری هم بر روی آن تاثیر می گذارد. در این خصوص باید به تفاوت عشق در میان زنان و مردان توجه کرد، زیرا زنان و مردان روش های مختلفی برای بیان علاقه خود دارند، برای آگاهی در این خصوص می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

1. عشق بعد از ازدواج، انتظارات بی جا

یکی از دلایلی که باعث می شود نسبت به مفهوم عشق درک درستی نداشته باشید انتظارات بی جا و بی اساس می باشد. برخی از افراد فکر می کنند که بعد از ازدواج عشق در میان آن ها به وجود آمده و حل کننده همه مشکلات است ولی این دیدگاه کاملا غلط می باشد.

به یاد داشته باشید که عاشق شدن و رسیدن به عشق هیچ گاه به معنی حل مشکلات نمی باشد، بلکه عشق نعمتی است که خداوند در میان زوجین قرار داده است تا به کمک آن بتوانند مشکلات را کنار زده و برای رفع مشکلات، اقدامات لازم را انجام دهند.

2. دروغگویی

برای دروغگویی دلایل بسیاری وجود دارد، برخی از افراد به خاطر دوست داشتن یک شخص و گاه برای جلوگیری از اتفاق و اختلاف تلخ دروغ می گویند. اما اگر در زندگی مشترک به همسرتان دروغ بگویید در واقع به خودتان دروغ گفته اید و تنها اوضاع را بدتر کرده اید.

دروغ گویی از آفت های خطرناک در زندگی مشترک می باشد و باعث به وجود آمدن مشکلات و اختلافات بسیار عمیقی در میان زوجین می شود. به یاد داشته باشید که صداقت در زندگی مشترک از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا اگر دروغ بگویید ممکن است زندگی مشترک تان با خطراتی رو به رو شود و عشق و زندگی مشترک تان را تهدید کند.

3. عدم اعتماد در رابطه| اول ازدواج بعد عشق

زندگی مشترک با صداقت حس اعتماد به نفس در زوجین ایجاد می شود. زوجین با اعتماد به یکدیگر، روابط خوبی با یکدیگر خواهند داشت و از زندگی زناشویی شان راضی بوده و احساس خوشبختی می کنند. برای این که زندگی مشترک تان پایدار و دوام داشته باشد باید با یکدیگر صادق بوده و حس اعتماد در طرف مقابل ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که هر دروغ یا خیانتی شما را از یکدیگر دور می کند.

در صورتی که در میان زوجین اعتماد وجود داشته باشد، می توان لذت وجود یک مونس و همدم را در زندگی تجربه کرد. اعتماد باعث می شود که زوجین بتوانند به یکدیگر تکیه کرده و از وجود هم لذت ببروند.

افرادی که اعتماد همسرشان را خدشه دار می کنند به مرور زمان روابط میان آن ها با مشکلاتی رو به رو می شود و از احساسات مثبت خالی می شود در این شرایط عشق جای خود را به شک و اضطراب می دهد و اختلافاتی در زندگی مشترک شان به وجود می آید.

4. عشق بعد از ازدواج، ساختن تصویر خیالی از همسر

زمانی که فرد عاشق می شود، چشم بر روی صفات منفی و ویژگی های ناپسند فرد بسته است و قادر نیست آن ها را ببیند. عشق باعث می شود تا فرد به جای این که شخصیت واقعی طرف مقابل را دوست داشته باشد، عاشق تصویر ذهنی خود شود. بعد از ازدواج زمانی که از نزدیک با شریک زندگی اش رو به رو می شود انگار با شخصیت جدیدی مواجه شده است و در صورتی که با رفتار ناپسندی از فرد ببیند نمی تواند آن را بپذیرد.

این در حالی است که همه افراد نقاط ضعف خودشان را دارند و سیاهی و تاریکی خاصی در وجودشان هست و هیچ شخصی کامل نیست. عشق واقعی زمانی در میان افراد ایجاد می شود که با وجود شناخت همه جنبه های مثبت و منفی، شریک زندگی اش را بپذیرد و او را با وجود آن نقاط منفی دوست داشته باشد.

5. نداشتن مهارت کنترل خشم

خشم از هیجانات اصلی همه انسان ها می باشد و افراد در موقعیت های مختلف زندگی با آن رو به رو می شوند. اگر فرد مهارت های لازم برای کنترل خشم را نداشته باشد و نتواند به درستی آن را مدیریت کند، رفتارهای مخربی از خود نشان خواهد داد و با پرخاشگری و عصبانیتش فرد مقابل را تحت فشار قرار می دهد.

قدرت و تاثیر خشم بسیار زیاد بوده و در صورتی که به درستی کنترل نشود آسیب های بسیاری به روابط فرد وارد می کند و کیفیت زندگی مشترک شان را کاهش می دهد. 

البته توجه داشته باشید که پرخاشگری تنها شامل برخورد فیزیکی نمی شود بلکه رفتارهای دیگری را هم در بر می گیرد که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • داد زدن
  • فحش دادن
  • حرف زدن با گوشه و کنایه
  • ناتوانی  در ابراز مشکلات و نگرانی ها

مهارت گفت و گوی موثر

برخی از زن و شوهرها مهارت گفت و گوی موثر را ندارند و نمی توانند مشکلاتشان را به درستی و با آرامش با یکدیگر در میان بگذارند و با یکدیگر صحبت کنند، همین مسئله باعث می شود تا میان آن ها دعوا و درگیری ایجاد شود و از بیان خواسته ها و نگرانی هایشان سر باز بزنند، در این حالت مشکلاتی بین آن ها ایجاد می شود، اما در برابر مشکلات به وجود آمده سکوت می کنند. 

این سکوت اگر چه در کوتاه مدت می تواند زندگی آن ها را نجات دهد، اما در بلند مدت باعث درگیری و مشکل در میان زوجین می شود و آن ها را از یکدیگر دور می کند.

حرف زدن به موقع و مناسب در مورد احساسات اهمیت بسیاری دارد، شما نباید اجازه دهید گفت و گو به مشاجره و جر و بحث تبدیل شود. در صورتی که در این زمینه موفق نیستید و نمی توانید گفت و گوی صحیحی با یکدیگر داشته باشید بهتر است از مشاور کمک بگیرید تا مهارت های لازم برای ازدواج را به شما آمورش دهند و اطلاعات شما در این خصوص افزایش یابد.

6. عشق بعد از ازدواج، نبود صمیمیت کافی میان زوجین

یکی از فاکتورهای مهمی که در میان زوجین منجر به عشق سالم می شود، صمیمت می باشد. زوجینی که تنها عشقشان در رابطه جنسی می باشد و بیرون از رابطه صمیمیتی در میان آن ها وجود ندارد به مرور زمان از یکدیگر دلسرد شده و عشق و شور اولیه در آن ها باقی نمی ماند. 

برای به وجود آمدن روابط دوستانه و صمیمی با یکدیگر سعی کنید زمان بیشتری با یکدیگر بگذرانید و در این زمان ها سرگرمی هایی را انجام دهید که هر دو نسبت به آن علاقه مند می باشید. انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی، فیلم دیدن یا خواندن کتاب که هر دو به آن علاقه دارید مفید بوده، عشق را در وجودتان بیشتر کند و باعث صمیمیت بیش تر در میان شما شود.

7. سنگینی بار رابطه بر دوش یکی از زوجین

در زندگی مشترک سعی کنید تعادل و توازن را حفظ کنید تا بار مسئولیت و مشکلات زندگی به دوش یک نفر نیفتد. در کنار همسرتان باید همکاری و حمایتگری را تمرین کنید و علاوه بر نیازهای خود به نیازهای طرف مقابل هم توجه کنید و آن ها را در اولویت زندگی تان قرار دهید. 

در صورتی که در رابطه تان تعادل برقرار نباشد فشار های روانی بسیاری بر روی طرف مقابل وارد می شود و این امر مانع از عشق ورزی شده و بر روی روابط صمیمانه زوجین تاثیر منفی می گذارد و به مرور رابطه آن ها را به سمت سردی می برد.

8. فقدان مهارت های حل مسئله در طرفین

یکی از مهارت های اساسی در زندگی مشترک، مهارت حل مسئله می باشد، مهارت حل مسئله به این معناست که فرد زمانی که با مشکلاتی رو به رو می شود به خوبی بتواند هیجانات خود را مدیریت کند و بر روی احساسات منفی تمرکز نداشته باشد و سعی کند گزینه های مثبت را در نظر گرفته و به دنبال راهکارهایی برای حل موضوع باشد.

 افرادی که از مهارت حل مسئله برخوردار نیستند زمانی که با مشکلی رو به رو شوند احساس می کنند به آخر خط رسیده اند و قادر به حل آن نخواهند بود در نتیجه نمی توانند عشق شان را از سر بگیرند و در زندگی مشترک دچار مشکل خواهند شد.

9. عشق بعد از ازدواج، غرق شدن در مشغله های کاری

برای این که عشق بعد از ازدواج در میان شما باقی بماند بهتر است برای آن تلاش کنید و برنامه ای برای بهتر شدن روابطتان در نظر بگیرید. بسیاری از زوجین در اوایل زندگی برای بهتر شدن شرایط اقتصادی و مالی تلاش می کنند ولی متاسفانه از هدف اصلی زندگی دور می شوند و زندگی با عشق و آرامش بخشی در کنار یکدیگر نخواهند داشت.

 اما زوجین باید حد تعادل را رعایت کنند، اگر چه مشغله های کاری آن ها زیاد است اما زمانی را هر چند کوتاه به شریک زندگی شان اختصاص دهند و رفتارهای عاشقانه ای داشته باشید تا روابط صمیمانه و عاشقانه در میان شما افزایش یابد. به همسرتان نشان دهید که برای عشق و محبتی که در میان شما وجود دارد ارزش قائل هستید و به آن توجه می کنید.

مفهوم کامل عشق

بر اساس مطالبی که بیان شد عشق به معنی تمایل فرد به تکامل و رشد در کنار فرد دیگری می باشد. این تکامل بر تمام جنبه های زندگی فرد اثر می گذارد. هم چنین بر طبق گفته های موجود در کتاب ها و محافل علمی، زوجین مکمل یکدیگر هستند و رشد و تعالی هر یک از آن ها بدون وجود دیگری امکان پذیر نخواهد بود.

زمانی که میان زن و مرد عشقی به وجود می آید، ازدواج و ادامه دار شدن عشق باعث یکی شدن زن و مرد می شود. این یکی شدن باعث می شود تا توانایی هر یک از آن ها بر روی توانایی های طرف دیگر اثر بگذارد تا با لذت و تکامل بیشتری زندگی شان را ادامه دهند و قدرت و لذت بیشتری در زندگی کسب کنند. 

عشق میان زوجین باعث یکی شدن آن ها می شود و آن ها در کنار یکدیگر می توانند تمام مصائب و سختی ها را پشت سر گذارند و زندگی عاشقانه ای در کنار یکدیگر داشته باشند.

سخن آخر

توجه داشته باشید هر چه عشق در میان زوجین افزایش یابد، لذت بیشتری از زندگی شان خواهند برد. هم چنین با کمک مشاور می توانید عشق بعد از ازدواج را در خودتان تقویت کنید تا خانواده سالم تر و موفق تری داشته باشید. در این راستا می توانید به مرکز مشاوره ستاره ایرانیان مراجعه کنید تا در این زمینه شما را یاری کرده و آگاهی و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

منبع : عشق بعد از ازدواج| عشق قبل ازدواج یا بعد ازدواج 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -