ازدواج برای فرار از تنهایی | راه حلی نجات دهنده یا غلط

برخی از افراد برای فرار از تنهایی و یا بیرون آمدن از خانه پدری تمایل دارند ازدواج کنند اما هدف از ازدواج باید خود ازدواج باشد نه چیز دیگری، یعنی هدف ازدواج شامل زوجیت، شریک یافتن، رشد و تکامل فردی و اجتماعی می باشد. در این مقاله به معایب و فواید ازدواج برای فرار از تنهایی پرداخته شده است.

در وهله اول فرد باید هدف خود را از ازدواج مشخص کند و به همین خاطر دلایل و انگیزه های ازدواج بسیار مهم می باشد و باید به خوبی آن ها را مورد بررسی قرار داد، بسیاری از افراد به خاطر فرار از تنهایی و تجربه زندگی مشترک ازدواج کرده و به معیارهای اصلی در انتخاب همسر توجهی ندارند و آن ها را نادیده می گیرند.

در این گونه ازدواج ها افراد با چالش ها و مشکلاتی رو به رو می شوند که در ادامه این مقاله به بررسی پیامدهای ازدواج به خاطر فرار از تنهایی می پردازیم و راه هایی را برای حل آن ها در نظر می گیریم برای این که با انگیزه های ازدواج آشنا شوید می توانید از مشاوره قبل ازدواج بهره بگیرید.

ازدواج به خاطر فرار از تنهایی

انگیزه های ازدواج باید منطقی و از روی فکر باشد برخی از دختران می ترسند تا آخر عمرشان تنها باشند و یا دیگران آن ها را به تمسخر بگیرند، در صورتی که افراد به خاطر ترس از تنها ماندن و یا موارد مشابه تصمیم به ازدواج می گیرند، ملاک ها و معیارهای ازدواج برای انتخاب همسر کاهش می یابد در این صورت دست به انتخاب هایی می زنند که واقعا مناسب آن ها نمی باشد.

هم چنین باید به این نکته توجه داشته باشید که با ازدواج  کردن تنهایی شما پر می شود یا به عبارت دیگر با شخصی که چشم بسته و بدون در نظر گرفتن معیارهای عقلانی با او ازدواج کرده اید می تواند تنهایی شما را پر کند یا نه.

بسیاری از پسران به خاطر فرار از تنهایی در محیط خانواده، علاقه بسیاری به ازدواج دارند و به همین دلیل با دختری که شناخت کافی ندارند ازدواج می کنند و تنها دلیل ازدواج آن ها با بهانه عشق می باشد، این چنین ازدواج هایی چون بدون شناخت از طرف مقابل صورت گرفته است عمدتا به جدایی می انجامد و با چالش هایی رو به رو خواهد شد.

معایب ازدواج به خاطر فرار از تنهایی

بسیاری از افراد برای فرار از تنهایی و داشتن شریک عاطفی و جنسی به روابط خارج از چهارچوب ازدواج روی می آورند در این روابط هیچ گونه تعهدی وجود ندارد و تفاوت های در دیدگاه های دختر و پسر وجود دارد که باعث به وجود آمدن چالش هایی در میان آن ها می شود.

به عنوان مثال در این روابط یکی ممکن است به قصد ازدواج و دیگری برای فرار از تنهایی و رفع نیازهای جنسی وارد رابطه شود که این امر باعث عدم شکل گیری تفاهمات لازم و آسیب های روحی به افراد می شود.

در صورتی که این روابط در زندگی افزایش یابد و افراد برای فرار از تنهایی رابطه برقرار کنند در این صورت بی بند و باری و عدم تعهد در زندگی به وجود می آید و افرادی که برای پر کردن تنهایی شان خود را درگیر روابط عاطفی زیادی کرده اند در نهایت نمی توانند برای آینده شان تصمیم درستی بگیرند و شریک زندگی خوبی را نخواهند توانست انتخاب کنند.

در این مواقع افراد دچار سردی در زندگی می شوند زیرا فردی که وارد زندگی خود کرده اند که  به او وابستگی احساسی ندارند و از انگیزه های اساسی زندگی مشترک بی بهره هستند.

شروع رابطه جدید بعد از شکست

بسیاری از افراد بعد از این که در رابطه عاشقانه شکست خوردند به دلیل ترس از تنهایی به سرعت وارد رابطه ی جدیدی می شوند و شروع یک رابطه جدید به خاطر ترس از تنها ماندن معمولا بدون درک واقعیت های زندگی ایجاد می شود، هرگز به خاطر این که از رابطه قبلی احساس کمبود و شکست می کنید وارد رابطه جدیدی نشوید اگر چه تنهایی آزاردهنده است مخصوصا اگر به مدت طولانی باشد اما هرگز به خاطر ترس از تنهایی خودتان را درگیر رابطه جدیدی نکنید.

در این شرایط اگر وارد رابطه جدید شدید به طور معمول آن را برای مراقبت از خود و بدون در نظر گرفتن طرف مقابل و اولویت های یک رابطه ایجاد کرده اید بسیاری از افراد تصور می کنند که ایجاد کردن رابطه کوتاه مدت می تواند التیام دهنده و مفید باشد.

اگر در رابطه جدید دچار وابستگی شدید در این حالت تجربه های رابطه شکست خورده قبلی برای شما به وجود می آید، شما باید قبل از شروع رابطه جدید تمام تلاش خود را انجام دهید تا از تمام جنب های رابطه قبلی رهایی یابید و زخم های رابطه قبلی را التیام بخشید در این شرایط شما نیاز دارید تا مشکلات و اندوه رابطه قبلی را کنار بگذارید و با آن کنار بیایید و باید قبل از شروع رابطه جدید از غم و ناراحتی رابطه قبلی به طور کامل بیرون بیایید. شما باید دیدگاه خود را نسبت به مفهوم تنهایی عوض کنید و توجه داشته باشید که تنهایی رخداد فاجعه باری نمی باشد و شما هم قرار نیست تا آخر عمر تنها بمانید.

انسان موجودی اجتماعی است و ذاتا میل به دوست داشته شدن و بودن در کنار دیگران را دارد، این که کسی را داشته باشید که او را دوست دارید و همواره در کنار او باشید حس خوبی را به شما انتقال می دهد در صورتی که این طور باوری را در خودتان تقویت کنید و با صبر و حوصله دست به انتخاب بزنید مطمئنا موفق خواهید شد تا در این صورت زندگی مشترک عاشقانه ای را برای خود ایجاد کنید، ازدواج به خاطر فرار از تنهایی مشکلی از شما حل نخواهد کرد.

راه های دیگر برای درمان تنهایی

ازدواج کردن و وارد یک رابطه شدن تنها راه حل برای درمان تنهایی نمی باشد. برای درمان تنهایی راه های دیگری هم وجود دارد در این مقاله به موثرترین راه ها که باعث غلبه بر تنهایی می شود می پردازیم به عنوان مثال می توانید با توجه به علایق خود وارد گروه های جدیدی از افراد شوید و یا در کلاس های کتاب خوانی و یا موسیقی اگر علاقه دارید ثبت نام کنید و با افراد بیشتری آشنا شوید.

در این شرایط حرف های مشترکی برای گفتن دارید و می توانید با دیگران روابط صمیمانه ای را ایجاد کنید که بر روی زندگی شما تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

ممکن است آدم هایی که شبیه به خودتان است پیدا کنید، در خانه ماندن و بی تحرکی باعث می شود تا افکار مزاحم به سراغتان بیاید و روانتان را افسرده کند در این شرایط سعی کنید از خانه بیرون بروید و صبح ها به پارک رفته و پیاده روی و ورزش کنید و ورزشی که به آن علاقه دارید ثبت نام کنید در این موقعیت با افراد بیشتری آشنا خواهید شد و از تنهایی تان به خوبی بهره خواهید برد.

با انجام دادن فعالیت های مفید لحظات تنهایی را برای خود لذت بخش کنید و برای خودتان وقت بگذارید برای مثال می توانید استعدادهای هنری خود را در این زمان پرورش دهید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید و هم چنین به کمک مشاور متخصص می توانید جنبه های مختلف شخصیتی تان را پیدا کنید و تا زمانی که جفت مناسب برای شما یافت شود به رشد و توسعه فردی خود بپردازید.

آیا در ازدواج خود هم تنها هستید؟

بسیاری از افرادی که برای فرار از تنهایی ازدواج می کنند پی می برند که حتی در زندگی مشترک نیز تنها هستند، این مشکل می تواند به دلایل زیر روی دهد: 

1.زورگویی و سوء استفاده احساسی

گاهی پیش می آید که در ازدواج یکی از زوجین دست به سوء استفاده از احساسات همسرش می زند و با این کار باعث ایجاد وحشت در رابطه می شود.

2. برنامه شلوغ زوجین

در دنیای مدرن امروز دلیل بسیاری از طلاق ها این است که زوجین وقتی را به یکدیگر اختصاص نمی دهند، این امر باعث می شود که فرد حتی با وجود ازدواج احساس تنهایی کند.

3.  پشتیبانی احساسی ندارید

تصور کنید که مادر شما مریض شده و شما بسیار نگران هستید اما همسر شما اهمیتی نمی دهد و سعی نمی کند حال شما را بهتر کرده یا کمکی کند. در این شرایط معمولا شما ترجیح می دهید سکوت کنید و همسرتان نیز تلاشی برای شکستن این سکوت نمی کند. در این حالت شما در حقیقت تنها هستید.

4. کمبود رابطه فیزیکی

منظور از رابطه فیزیکی الزاما رابطه جنسی نمی باشد، آخرین باری که همسر خود را در آغوش گرفته، او را بوسیده اید و غیره کی می باشد. هر چقدر رابطه فیزیکی شما با یکدیگر محدود تر شود شما از یکدیگر دورتر می شوید.

5. اختلالات

همیشه این همسر شما نیست که مقصر تنهایی میان شما می باشد، بسیاری از اختلالات مانند اضطراب، افسردگی، پارانویا و مشکلات دیگر می تواند باعث این دوری میان شما شود. 

6. روابط قبلی

اگر رابطه شما با پدر و مادر یا خواهر و برادر خود همیشه دشوار و پر از مشکل و سختی بوده است احتمالا دارد که رابطه جدید شما نیز به مشکل بر بخورد. 

چگونه خود را از تنهایی نجات دهید؟

در ادامه نکاتی ذکر شده است که در درمان تنهایی به شما کمک می کند:

1. فکر کردن را کنار بگذارید: هرچقدر بیش تر به خود و شرایط تان فکر کنید بیش تر درگیر ناراحتی و افسردگی می شوید. 

2. یک سرگرمی انتخاب کنید: انتخاب سرگرمی باعث می شود برای زندگی روزانه خود برنامه داشته و از زندگی لذت ببرید.

3. هرگز برنامه ها را کنسل نکنید: سعی کنید برنامه های مختلف را امتحان کنید این کار به شما اعتماد به نفس بالایی می دهد.

4. دوستان خود را به خانه دعوت کنید.

5. بر روی اهداف شغلی خود تمرکز کنید: هرگز اجازه ندهید زندگی حرفه ای شما تحت تاثیر زندگی شخصی شما قرار بگیرد.

6. از تنهایی نترسید: این مرحله از تمام مراحل سخت تر می باشد، خودتان را دوست داشته باشید، خودتان را برای تنها بودن سرزنش نکنید. اگر بیش تر تنها باشید می توانید علایق و سلیقه های خود را بهتر کشف کنید و این امر باعث می شود دید جدیدی نسبت به تنهایی پیدا کنید.

7.بر سلامتی روحی و روانی خود تمر کن

سخن آخر

افراد برای ازدواج کردن انگیزه های متفاوتی دارند در صورتی که این انگیزه ها درست نباشد بر کیفیت زندگی آن ها اثر می گذارد و تاثیرات منفی بسیاری  بر روی آن ها خواهد داشت به عنوان مثال فرار از تنهایی یکی از انگیزه های نادرست برای ازدواج می باشد و می تواند مشکلات شما را افزایش دهد در صورتی که احساس تنهایی کردید می توانید به مشاور روانشناس مراجعه کنید تا در این خصوص به شما کمک کنند و قبل از هر اقدام عجولانه ای سعی کنید بر این احساستان غلبه کنید.

در این زمینه روانشناس به شما کمک می کند تا معیارهای اساسی خود را به خوبی بشناسید تا انتخاب صحیحی برای ازدواج داشته باشید و زندگی مشترک موفقی را برای خود شروع کنید، در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی برای شما ارائه می دهد و در این زمینه یاری تان می کند.

منبع : ازدواج برای فرار از تنهایی | راه حلی نجات دهنده یا غلط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -