در ازدواج با معلولین به چه مسائلی باید توجه کرد| ازدواج با معلولین

یکی از بحث برانگیزترین مسائل در حیطه روانشناسی خانواده، ازدواج با فرد معلول می باشد یکی از سوالاتی که در کنار این موضوع مطرح می شود این است که حق ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان یک انسان، برای فرد معلول تا چه اندازه می باشد؟ بیشتر روانشناسان برای این سوال پاسخ مشخص و ثابتی ندارند، البته نکته ای که در این جا اهمیت دارد این است که افراد دارای نقص عضو یا معلولیت مشابه با افراد دیگر حق زندگی دارند.
در این شرایط شما باید توجه داشته باشید که قرار است شما چندین سال زندگی مشترک را تجربه کنید و باید بدانید که راه یافتن به بسیاری از نیازها به سختی امکان پذیر می باشد، قبل از هر تصمیم گیری باید با مشاوره ازدواج صحبت کنید و بعد از آن تصمیم نهایی را بگیرید.
در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف ازدواج با افرادی که دچار معلولیت هستند می پردازیم.

مسائلی که هنگام ازدواج با فرد معلول باید در نظر داشته باشید

زمانی که فرد دارای نقص عضو است و به شما پیشنهاد ازدواج می دهد باید به مسائلی که در ادامه بیان می کنیم دقت داشته باشید، شما باید بدانید که قرار است با فرد به مدت چندین سال زندگی کنید و به همین دلیل باید همه جوانب را برای انتخاب همسر مناسب و ضروری است را در نظر بگیرید و ابتدا معیارهای انتخاب همسر مناسب را مطالعه کنید و بعد به  مسائل زیر توجه کنید.

ترحم کردن هنگام ازدواج با فرد معلول

اولین و مهم ترین چیزی که با مشاهده ازدواج افراد دارای معلولیت و سالم به ذهن می رسد این است که احتمال ترحم از جانب افراد سالم وجود داشته است، مسئله ترحم بسیار مهم است و باید هر دو طرف آن را جدی بگیرند، در این شرایط با خودتان صادقانه باشید و بیندیشید که آیا پاسخ شما از روی ترحم و دلسوزی می باشد؟
در صورتی که پاسخ به این سوال به طور قطعی برای شما منفی نباشد باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام عمر نمی توانید با این احساس در کنار همسرتان زندگی کنید و بعد از مدتی نسبت به این مسئله سرد خواهید شد و بیشتر جنبه های منطقی در مقابل چشم هایتان نمایش داده می شود، در این شرایط آسیبی که به طرف مقابل تان می زنید به مراتب شدید تر از یک پاسخ منفی در ابتدای راه است ضمنا توجه داشته باشید که طرف مقابل شما به عنوان یک انسان احتیاجی به ترحم ندارد.
زمانی که شما به او پاسخ منفی بدهید او شانس دیگری خواهد داشت که ارتباط عاطفی با فرد دیگر برقرار کند شما در صورتی که اجازه داشته باشید برای خودتان تصمیم بگیرید که عمری را با ترحم در کنار فرد دیگری زندگی کنید اما اجازه نخواهید داشت فرد دیگری را وارد چنین شرایطی کنید و به جای او تصمیم بگیرید.

استقامت در برابر دیگران در ازدواج با فرد معلول

در صورتی که تصمیم گرفته اید که با فردی که دارای معلولیت است ازدواج کنید باید خود را برای نگاه ها و رفتارهای نامناسب اطرافیان آماده کنید، این مسئله از جانب دیگران غیرمعمول می باشد و آن ها احساسات و نظرات خود را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شما گوشزد خواهند کرد و به این نکته توجه کنید که فشار رفتارهای دیگران بسیار شدید خواهد بود آیا شما قادر هستید در مقابل تمامی این فشارها همراه همسرتان باشید و به خوبی از او حمایت کنید؟


توجه به منافع ثانویه هنگام ازدواج با فرد معلول

فرد معلول ممکن است با توجه به منافع ثانویه به فکر ازدواج باشد، منافع ثانویه به این معناست که فرد بیمار به خاطر مشکلات جسمی و شرایط خاصش مورد توجه اطرافیان قرار گرفته و از معلولیتش استفاده می کند تا به مقاصد خود برسد، در این شرایط ممکن است طرف مقابل تان به دنبال این باشد که با توجه به شرایط جسمی اش با درخواست او موافقت کرده و در طول زندگی مشترک و موقعیت های مختلف از این موضوع به نفع خود استفاده کند. در صورتی که متوجه شدید طرف مقابل تان این طور ویژگی دارد ابتدا باید سعی کنید که این ویژگی را از بین ببرید و بعد به ازدواج با او فکر کنید تا تصمیم درستی برای ازدواج بگیرید.

محدودیت های موجود

پیش از این که به ازدواج با فردی که نواقص جسمی دارد و معلول است فکر کنید ابتدا باید محدودیت هایی که ممکن است برای شما به وجود آید را مورد بررسی قرار دهید، به طور مثال آیا می تواند راه برود؟ آیا توانایی کار کردن در بیرون از خانه و کسب درآمد را دارد؟ به خاطر معلولیتش چه امتیازها و رفتارهایی از او سلب می شود؟

مشورت کردن با متخصص هنگام ازدواج با فرد معلول

هنگام ازدواج با فرد معلول ابتدا باید با متخصص خانواده در مورد شرایط خود صحبت کنید و با او مشورت کنید، هم چنین باید در خصوص معلولیت همسرتان و شرایط او تحقیق کنید و حتی به پزشک معالجش مراجعه کنید و در مورد میزان معلولیتش با او حرف بزنید و تحقیقات لازم را انجام دهید این امر باعث می شود تا نسبت به معلولیت همسرتان به شناخت بیشتری برسید.

زمان دادن به هر دو طرف هنگام ازدواج با فرد معلول

زمانی که می خواهید با فرد معلول ازدواج کنید باید ابتدا باید تکلیف خود را روشن کنید که یا می توانید با طرف مقابل تان کنار بیایید یا خیر؟ توجه داشته باشید که این موضوع به واسطه زمان مشخص می شود. در پاسخ به این مسئله عجله نکنید و زمانی را با این افراد بگذارید و ببینید از پس شرایط آن ها بر می آیید یا خیر.
برای ازدواج باید معیارهای خود را در نظر بگیرید و هم چنین به ویژگی های رفتاری در ازدواج توجه کنید تا بتوانید تصمیم صحیحی در امر ازدواج بگیرید.

افکار افراد دارای معلولیت در ارتباط با ازدواج

افکار افراد معلول نسبت به ازدواج متفاوت است و آن ها تفکرات و ترس های بسیاری در ارتباط با ازدواج دارند و زمانی که تصمیم به ازدواج با فرد معلول را دارید باید آگاهی خود را در خصوص تصورات و افکار آن ها افزایش دهید.

ترس از خیانت

آن ها خودشان را با فرد سالم مقایسه می کنند و فکر می کنند نسبت به فرد سالم در مرتبه دوم قرار دارند و به همین دلیل ممکن است همسرشان با دیدن فرد سالم آن ها را فراموش کرده و به سراغ دیگری برود، زمانی که تصمیم می گیرید با فرد معلول ازدواج کنید باید با رفتار و سخنان خود این ترس را از آن ها دور کنید در این شرایط می توانید بر روی جنبه های مثبت طرف مقابل تان تاکید کنید و ویژگی های مثبت را در نظر داشته باشید.

ترس از منت گذاشتن در ازدواج با فرد معلول

معمولا افراد معلول دارای نواقصی هستند که باعث می شود به کمک طرف مقابل شان نیاز داشته باشند و طرف مقابل برخی از کارهای آن ها را انجام دهد و یا به آن ها کمک کند به همین دلیل این ترس در آن ها به وجود می آید که ممکن است طرف مقابل از انجام کارهای آن ها خسته شود و رفتار بدی با ایشان داشته باشد و این افراد نسبت به حرف ها و رفتارهایی که رنگ و بوی منت داشته باشد و دیگران اگر کاری انجام می دهند منت بگذارند بسیار حساس هستند.

بی اعتمادی

به طور معمول سابقه رفتارهای نامناسب با افراد معلول بسیار زیاد بوده و به همین دلیل آن ها نسبت به محبت های دیگران بدبین هستند و محبت را به عنوان ترحم برداشت می کنند و یا رفتارهای دیگران را که معمولا بی منظور بیان شده است را به منظور بد برداشت کرده و تعبیر های نادرستی می کنند، در این شرایط شما باید صبور باشید، با حوصله سعی کنید که افکار اشتباه در طرف مقابل تان را اصلاح کنید.

سوالات متداول

آیا ازدواج یک فرد سالم با فرد معلول امکان پذیر است؟
امکان پذیر بودن یا نبودن این ازدواج به دیدگاه شما بستگی دارد و هیچ کس نمی تواند از طرف شما پاسخ منفی و مثبت بدهد و شما باید بر اساس احساسات و شرایط خودتان تصمیم بگیرید در این شرایط کمک گرفتن از مشاور و روانشناس اهمیت بسیاری دارد و می تواند کمک زیادی کند.
برای ازدواج با فردی که دارای معلولیت است می باید به چه نکاتی توجه کرد؟
قبل از این که با فرد معلول ازدواج کنید باید در مورد بیماری و شرایط پزشکی اش اطلاعاتی کسب کنید در این موقعیت به احساسات خود رجوع کنید و صادقانه به این سوال پاسخ دهید که آیا این ازدواج را از روی دلسوزی و ترحم انجام می دهید یا خیر. هم چنین به محدودیت های طرف مقابل تان و این که تا چه حد او می تواند از شرایطش سوء استفاده کند توجه داشته باشید.

منبع : در ازدواج با معلولین به چه مسائلی باید توجه کرد| ازدواج با معلولین 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -