تردید در ازدواج و نگرانی برای انتخاب همسر آینده

خواستگار داشتن و دادن پاسخ مثبت به وی و همچنین شک و تردید در ازدواج از مواردی است که در زندگی هر یک از افراد ممکن است رخ دهد و تصمیم گیری در مورد آن کار راحتی نیست و نیاز به مشورت و صرف کردن وقت زیادی می باشد. 

ز طرف دیگر شک و تردید و دودلی این تصمیم گیری را برای افراد سخت تر کرده و باعث می شود ازدواج افراد به تاخیر بیفتد. اکثر مردم در رابطه با ازدواج که یکی از تصمیم های مهم آن ها در زندگی می باشد دچار شک و تردید و دودلی می شوند. 

شک در انتخاب همسر| تردید در انتخاب خواستگار

پیدا کردن علل و عواملی که باعث شک و تردید در ازدواج می شود می تواند شخص را در این امر مهم یاری کند تا راحت تر بتواند تصمیم گیری کند. بنابراین در این مقاله به بررسی دلایل مهم شک و تردید در ازدواج پرداخته می شود. شما می توانید با مراجعه به مراکز مشاوره، قبل از ازدواج، شک و تردید خود را برطرف کنید و با اطمینان بیشتری تصمیم خود را به ازدواج با فرد مورد علاقه تان بگیرید.

به خاطر داشته باشید که شک و تردید پیش از هر انتخابی عادی می باشد ولی نباید نگران باشید، با کمک موارد زیر و مشاور قبل از ازدواج می توانید بهترین تصمیم را بگیرید. 

1. تصور غیرواقعی از ازدواج

بسیاری از افراد ذهنیت بسیار وحشتناک و غیر قابل باوری نسبت به ازدواج دارند و به نوعی تصمیم گیری در مورد ازدواج را بسیار سخت و مشکل می دانند. لذا به همین خاطر این افراد در گفتن تصمیمات مهمی مانند ازدواج دچار شک و تردید و دودلی می شوند. یکی از عواملی که این افراد را در تصمیم گیری ازدواج دچار مشکل می کند، نگرانی آن ها در مورد آینده ازدواج ایشان می باشد.

 آن ها با فکر کردن به این مسیر بلندی که می خواهند در زندگی طی کنند دچار اضطراب و استرس می شوند. این افراد می خواهند نسبت به این تصمیم مهمی که در زندگیشان گرفته اند اطمینان خاطر کنند و ضعف و ترسی که غالبا با آن روبه رو می شوند از عدم اطمینان آن ها در تصمیم گیری برای ازدواج نشأت می گیرد.

سعی کنید با توجه به رمان ها و فیلم ها درباره زندگی آینده خود تصمیم نگیرید و به واقعیت و مشکلات زندگی واقعی فکر کنید.

2. شک و تردید در ازدواج: مسائل اقتصادی

امروزه مسائل اقتصادی و مشکلات مالی نقش مهمی در زندگی زناشویی ایفا می کنند. شرایط مالی و اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل شک و تردید و دودلی در تصمیم گیری افراد برای ازدواج می باشد و بیشتر مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. زندگی کردن در جامعه امروزی و تامین حداقل های اقتصادی واقعا برای جوانان مشکل ساز شده است و از طرف دیگر تامین حداقل های اقتصادی از ضروریات زندگی افراد می باشد. لذا با این وجود، افرادی هستند که حتی بعد از ازدواج و تشکیل خانواده از زندگی با همسر خود راضی نیستند و در مورد ازدواج با وی دچار شک و تردید می گردند.

3. تردید در ازدواج ، آیا او همان هستی؟

شک و تردید در بعضی از مواقع ممکن است به خود امر ازدواج مربوط شود و افراد به راحتی نتوانند برای ازدواج شان تصمیم گیری کنند و در مواقع دیگر ممکن است این شک و تردید به شخصی که می خواهند با او ازدواج کنند، مربوط گردد. به عبارت دیگر، آیا شخصی که می خواهید با او ازدواج کنید از لحاظ سطح فکری، فرهنگی، مالی و غیره با هم دارای اشتراکاتی هستید یا نه؟ آیا با این شخص و با خصوصیات رفتاری او می توانید یک عمر با او زندگی کنید؟ لذا باید خودتان را بشناسید و واقعا بدانید که به دنبال چه کسی باید بگردید و چه جور آدمی می تواند در زندگی شما را همراهی کند و در زمان سختی ها و مشکلات شما را تنها نگذارد؟ 

شک و تردید در زمانی که بحث و لجبازی بین طرفین به میزان غیر قابل طبیعی وجود داشته باشد، بیشتر شده و افراد در این مواقع خیلی سخت به توافق می رسند. 

لذا افراد با دیدن این بحث ها و لجبازی ها، دیگر نمی توانند به آسانی در مورد ازدواج تصمیم گیری کنند و همیشه دچار ترس و اضطراب هستند که مبادا این بحث ها در زندگی ما هم وجود داشته باشد. شاد بودن در زندگی با این بحث ها سنجیده نمی شود و سنجش آن با میزان نتیجه مثبت حاصل این بحث ها و اختلافات می باشد. به عبارت دیگر در تمام زندگی ها ممکن است جر و بحث وجود داشته باشد، بنابراین آن زندگی ای که جر و بحث آن ها به نتایج مثبت ختم شود از زندگی ای که جر و بحث آن ها نتیجه ای ندارد، شادتر خواهد بود. 

4. اهداف تان نزدیک نیست

دو طرفی که می خواهند با هم ازدواج کنند باید در مورد اهداف یکدیگر به خوبی بدانند تا ببینند آیا اهداف آن ها با هم سازگار می باشد یا نه. 

هدف از زندگی اساسی ترین موضوعی است که باید برای دو طرف مهم باشد و طرفینی که اهداف آن ها هم جنس نیست در مورد ازدواج و زندگی مشترک دچار شک و تردید می شوند.

ممکن است فرد اهدافی در زندگی داشته باشد که با اهداف همسرش هیچ سنخیتی نداشته و بسیار اهدافشان از یکدیگر دور باشد و عدم تجانس در اهداف و ناسازگار بودن هدف ها باعث عدم تجانس در شخصیت ها می شود چون اهداف فرد به شخصیت فرد مرتبط می شود و از شخصیت او سرچشمه می گیرد.

افراد باید قبل از ازدواج مسائل مهمی مانند، تعریف آن ها از زندگی، اهداف آن ها از زندگی، تصمیماتی در مورد آِینده و موضوعاتی از این قبیل صحبت کنند تا بتوانند به راحتی در مورد ازدواج تصمیم بگیرند و انتخاب درستی را داشته باشند.

چون شناخت فرد از طرف مقابل اگر کامل باشد فرد می تواند به خوبی در مورد ازدواج با آن شخص تصمیم بگیرد پس شناخت مقوله بسیار مهمی می باشد.

5. عدم استقلال فرد

یکی دیگر از دلایلی که تصمیم گیری برای ازدواج را سخت می کند و فرد دچار تردید و دودلی می شود عدم استقلال فرد در نظام فکری و شخصی می باشد.

بسیاری از افراد نمی توانند استقلال فکری داشته باشند و در زندگی تعلقات خاطری دارند که در هنگام تصمیم گیری نمی گذارد فرد به خوبی تصمیم بگیرد و ذهن فرد را به خود مشغول می کند.

این تعلقات خاطر می تواند هر چیزی باشد و ممکن است خانواده، دوستان و یا غیره باشد، افراد وقتی به چیزی تعلق خاطر داشته باشند هنگام تصمیم گیری در مورد ازدواج این تعلقات و وابستگی را به خاطر می آورند و در فرآیند تصمیم گیری دچار مشکلاتی می شوند.

شک و تردید در ازدواج: حرف آخر

تصمیم گیری در مورد ازدواج بسیار مهم است و نباید بدون فکر انجام شود و بی گدار به آب زد اما وسواس زیاد هم در این مورد درست نمی باشد و وسواس داشتن در این رابطه تصمیم گیری را با شکست رو به رو می کند.

پس افراد باید در مورد ازدواج همه جواب را در نظر بگیرند تا بتوانند تصمیم نهایی را به خوبی گرفته و بعدا دچار پشیمانی نشوند. برای سنجش همه جوانب می توانید بر روی یک کاغذ ویژگی های خوب و بد همسر آیندتان را بنویسید و به آن ها فکر کنید.

تصمیم هر چه باشد چه مثبت چه منفی، در آخر نتایج آن به خودتان باز می گردد به همین دلیل باید با فکر و کمک گرفتن از دیگران و شناخت کافی تصمیم گرفت.

تصمیم ها نسبی هستند و هیچ موقع نمی توان صددرصد از تصمیم مطمئن شد و بعد تصمیم گرفت به همین دلیل بهتر است از روانشناس و مشاوره کمک بخواهید تا تصمیمات بهتری بگیرید.

مشاوره پیش از ازدواج  به شما کمک می کند تا از ویژگی ها و سلایق یکدیگر به خوبی آگاه شوید و بهترین تصمیم را برای زندگی آینده خود بگیرید. توجه داشته باشید که مشاور به طور تخصصی می تواند مسائلی را متوجه شود که شما ممکن است متوجه نشوید.

تاثیر خدمات روانشناسی بر ازدواج موفق

تردید و شک در مورد ازدواج امری بسیار طبیعی می باشد چون یک مسئله مهم و پیچیده ای است و بر تمام ابعاد زندگی تاثیر می گذارد به همین دلیل تصمیم گیری در ازدواج برای افراد سخت می شود و دچار شک و دودلی می شوند.

افراد می توانند برای اینکه تصمیم درستی بگیرند از روانشناس کمک بخواهند تا ریشه تردید و دودلی آن ها مشخص شده و مشکل را شناسایی و رفع کنند و بدون نگرانی انتخاب درستی را بگیرند.

منبع : تردید در ازدواج و نگرانی برای انتخاب همسر آینده 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -