بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ ( ۶ نکته اساسی)

بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ ( ۶ نکته اساسی)

یکی از مواردی که در ازدواج کیفیت زندگی زوجین را مشخص می کند، میزان سلامت و بهداشت روانی در ازدواج می باشد.

پیش از ازدواج افراد در مورد شناخت و آشنایی در مورد سلامت روان فرد مورد نظر تحقیقات لازم را انجام دهند و در صورتی که از وجود مشکلی آگاه شدند باید قبل از تصمیم گیری برای ازدواج در جهت رفع و بهبودی آن تلاش کنند.

در صورتی که فرد از سلامت روانی برخوردار نباشد بر روی ویژگی های رفتاری فرد اثر می گذارد و به میزان زیادی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، هم چنین بر روی روابط زن و مرد هم اثر می گذارد.

اگر در مرحله تصمیم گیری برای ازدواج به سر می برید در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم و به نکاتی در مورد بهداشت روانی در ازدواج اشاره می کنیم.

مطالعه این مقاله در امر ازدواج می تواند برای شما مفید باشد  و می توانید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید، مشاوره ازدواج مطمئن ترین روش برای رسیدن به یک زندگی موفق می باشد.

بهداشت روانی در ازدواج چگونه تعریف می شود؟

بسیاری از افراد در مورد بهداشت و سلامت روان آگاهی ندارند و تعریف درست و دقیقی از آن برخوردار نمی باشند و همین مسئله باعث شده است تا معیار مناسبی برای انتخاب همسرشان نداشته باشند.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی حالتی از بهزیستی می باشد که در آن فرد از توانمندی خود آگاه می باشد و می تواند با استرس های زندگی کنار بیاید و عملکرد مثبتی در اجتماع داشته باشد و به طور موثر و مفیدی کار کند.

با بررسی نکاتی که در سازمان بهداشت جهانی بیان شده است شما می توانید میزان سلامتی فرد مورد نظر را مورد بررسی  قرار دهید و در انتخاب همسرتان صحیح و دقیق باشد.

برای بررسی بهداشت روانی در ازدواج چه اقداماتی لازم است؟

بررسی کردن فاکتورهای سلامت روان برای همه افراد آسان نمی باشد در این خصوص برای این که شما به شناخت بیشتری برسید باید نکات زیر را مدنظرتان قرار دهید و به آن ها توجه کنید.

  1. احترام شخص به خود و دیگران

یکی از اصول اساسی بهداشت روانی داشتن حفظ عزت نفس و هم چنین احترام به دیگران می باشد، به راحتی می توانید میزان عزت نفس فردی که نسبت به ارزش های خود و دیگران واقف باشند و از سلامت روانی برخوردار باشند را تشخیص دهد.

  1. بهداشت روانی در ازدواج، شناخت محدودیت ها در خود و افراد دیگر

یکی از اصول اساسی در بهداشت روانی فرد، واقع بینی و شناخت و پذیرش واقعیت ها می باشد، در صورتی که فرد واقع بین باشد به خوبی می تواند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و تعامل بهتری با محیط اطراف داشته باشد.

در این شرایط باید ببینید که فرد چقدر نسبت به محدودیت های خود آگاه است و آن را می پذیرد.

  1. ارزش نهادن به نیازهای اولیه

باید توجه داشته باشید که بهداشت روانی مستلزم دانستن و ارزش دادن به نیازهای اولیه انسان می باشد هم چنین احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم می باشند و در این شرایط انسان به طور معمول از نیازهای اولیه تاثیر گرفته و نسبت به محرومیت و ارضا آن ها رفتارهای خود را تغییر می دهد.

بهداشت روانی بر این اصل استوار می باشد که نیازهای جسمانی و روانی هر شخصی در هر سنی باید با توجه به همان سن در نظر گرفته و ارضا شود.

در زندگی روزمره ببینید که شخص چطور نیازهای اولیه اش را برطرف می کند و تا چه از زندگی اش رضایت دارد و نسبت به زندگی اش راضی می باشد.

  1. واکنش در برخورد با چالش ها و مشکلات

بر اساس مطالبی که بیان شده است توانایی فرد در کنار آمدن با استرس های روزمره زندگی یکی از فاکتورهای سلامت روان می باشد، افرادی که در برخورد با مشکلات زود دلسرد شوند و از روحیه صمیمی برخوردار نباشند به احتمال زیاد در زندگی مشترک با مشکلات بسیاری رو به رو می شوند.

زیرا زمانی که وارد زندگی مشترک شوند مسئولیت ها و وظایف آن ها بسیار زیاد می باشد و در این شرایط آن ها باید بتوانند از پس مشکلاتشان برآیند.

برای این که بتوانید از واکنش هایی که فرد قبلا نسبت به مشکلات و استرس ها داشته است آگاه شوید باید از او بخواهید تا در مورد گذشته اش با شما حرف بزند و خاطرات آن مشکلات را برای شما بازگو نماید هم چنین می توانید از طریق دوستان و آشنایان فرد اطلاعات بیشتری در مورد روحیات او به دست آورید.

یکی از مواردی که از شاخص های  روانی به شمار می آید نحوه برخورد با مشکلات عاطفی می باشد که نشان دهنده این است که طرز رفتار فرد با مشکلات بسیار مهم می باشد.

  1. بهداشت روانی در ازدواج، به میزان اعتماد به نفس فرد دقت کنید

اعتماد به نفس فرد به تصویر فرد اشاره دارد، زمانی که با فرد مورد نظر در ارتباط هستید به تصویری که از خود نشان می دهد به دقت نگاه کنید که تا چه حد به واقعیت نزدیک می باشد.

هر چه این فاصله بیشتر باشد سطح سلامت روان فرد به همان اندازه کاهش می یابد زیرا فرد سالم باید بتواند از نقاط مثبت و منفی خودآگاهی روشنی داشته باشد تا بتواند مشکلات خود را به درستی حل نماید و در جهت بهبود آن بکوشد.

اعتماد به نفس پایین یا بیش از اندازه بر روی عملکرد فردی و اجتماعی او اثر می گذارد و تاثیر مخربی را بر جای خواهد گذاشت به عنوان مثال خواستگار دروغگو می تواند شخصیت خود را آن طور که نیست نشان دهد در این شرایط باید در امر ازدواج و انتخاب همسر دقت بسیاری داشته باشید.

  1. ارتباطات خانوادگی و اجتماعی او را بررسی کنید

مهارت های ارتباطی بسیار مهم می باشد و یکی از ویژگی های فرد سالم به حساب می آید.

این مهارت ها بر روی کیفیت زندگی افراد اثرات مثبتی می گذارد. فردی که از مهارت های ارتباطی صحیحی برخوردار باشد نه تنها با همسر خود خوب عمل می کند بلکه در ارتباط با سایر افراد و نزدیکان عملکرد خوبی خواهد داشت.

به همین دلیل با بررسی کردن میزان ارتباط فرد با سایر اعضای خانواده و دوستان و هم چنین بررسی کیفیت آن می تواند پیش بینی خوبی در مورد میزان سلامت روان و کیفیت ارتباطش با شما داشته باشد.

در این شرایط می توانید به راه های بهبود بهداشت روان در خانواده فکر و برای بهتر شدن آن تلاش کنید.

منبع : بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ ( ۶ نکته اساسی)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -