خیانت می تواند بدترین اتفاقی باشد که در رابطه رخ می دهد و می تواند اعتماد، عشق و اساس زندگی مشترک را زیر سوال ببرد.
بعضی از زوج ها می توانند از پس این مشکل بر بیایند و به زندگی خود ادامه دهند بعضی هم نمی توانند.
خیانت به همسر
خیانت در رابطه می تواند عواقب گسترده ای به همراه داشته باشد.
دلایل خیانت به همسر
دلایل بسیار زیادی برای خیانت وجود دارد، ولی در حقیقت هنگام برملا شدن خیانت هیچ کدام از این دلایل اهمیتی ندارد و نمی تواند خیانت را توجیه کند، پس چه کار باید کرد؟
به همسر خود بگویید
هرچقدر بیش تر خیانت را به شکل راز نگه دارید، همسر شما بیش تر آسیب می بیند.
با وجود این که گفتن این موضوع بسیار سخت است بهتر است با گفتنش خودتان را خلاص کنید.
شریک زندگی شما بهتر از آنچه فکر می کنید شما را می شناسد.
بنابراین اگر احساس کند رفتار شما تغییر کرده است، شروع به جمع آوری اطلاعات و شواهد می کنند و در آخر متوجه خیانت شما می شود.
آیا صداقت و گفتن حقیقت در ابتدا راه بهتری نیست؟
قبل از این که سوال بپرسد جواب دهید
ممکن است وسوسه شوید که اطلاعات کمی در مورد کاری که کرده اید به همسرتان بدهید و فقط از اتفاق افتادن خیانت حرف بزنید اما شریک شما سوالات زیادی دارد.
به یاد داشته باشید محدود کردن اطلاعات از سمت شما باعث صدمه کم تر به رابطه نمی شود.
بیان کامل حقیقت می تواند به بهبود رابطه شما کمک کند در حالی که رو شدن جزئیات آن در آینده می تواند دردسر ساز باشد.
در لاک دفاعی فرو نروید
شریک شما ممکن است حرف های زیادی بزند که ناشی از دردی است که متحمل می شود.
به یاد داشته باشید که به همسر خود آسیب زده اید و همسرتان ممکن است داد بزند، گریه کند یا به شما توهین کند.
هرکاری که می کنید فقط سعی نکنید از خودتان دفاع کنید و شروع به سرزنش کسی نکنید.
دفاع از خودتان ممکن است این را نشان بدهد که باز هم احتمال خیانت وجود دارد.
صداقت برای بهبود رابطه یک اصل ضروری است. صداقت ممکن است ساده ترین روش به نظر نیاید ولی روش موثری است.
اگر شما و همسرتان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید می توانید با استفده از روش هایی رابطه خود را بهبود ببخشید.
مشاور ازدواج می تواند یک فضای امن به شما و شریک زندگی شما بدهد تا در مورد آینده رابطه در آرامش حرف بزنید، با شماره تلفن ۲۲۳۵۴۲۸-۰۲۱ تماس بگیرید و رابطه خود را مانند قبل مستحکم کنید.
https://kanonm.ir/wp-content/uploads/2023/05/اگر-به-همسر-خود-خیانت-کرده-اید-باید-چه-کار-کنید؟.jpg237320دکتر دادخواهhttps://kanonm.ir/wp-content/uploads/2019/07/logo-kanonm-horizental-mobile.pngدکتر دادخواه2023-05-15 21:36:262023-05-15 21:36:35اگر به همسر خود خیانت کرده اید باید چه کار کنید؟
شواهد زیادی نشان داده اند که خواب ضعیف در کودکان با مسائل بسیاری مرتبط است که از آن جمله می توان به آموزش ناصحیح آکادمیکی، ضعف احساس و قوانین رفتاری ناصحیح اشاره کرد. اما چگونه می توان میزان خواب کودکان را افزایش داد و علاوه بر آن سطح کیفیت آن را نیز ارتقا بخشید؟
تغییراتی که در نوع مدیریت خواب کودکان توسط والدین صورت می گیرد (مثلا زودتر به رختخواب رفتن و یا اوقات خواب منظم، بسیار تاثیرگذار هستند اما اغلب پیاده سازی آن در زندگی های پرمشغله خانواده های امروزی کاری مشکل است. ایجاد تغییراتی در محیط اتاق خواب یکی از راه های ارتفای سطح کیفیت خواب در کودکان می باشد.
یکی از تغییراتی که توسط بسیاری از محققان و گروه های حرفه ای از جمله انجمن بهداشت آمریکا (۲۰۱۲) پیشنهاد شده است، محدود کردن مدت زمان حضور کودکان در اتاق خواب در حال استفاده از کامپیوترها، گوشی های هوشمند و تماشا کردن تلویزیون است. دلیل واضح و منطقی برای این پیشنهاد این است که استفاده از این وسیله در طول شب می تواند دلیلی برای بیدار ماندن کودکان و دیرتر به رخت خواب رفتن آنها باشد.
اما دلیل دیگری نیز در این میان وجود دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نورهای آبی رنگی که از مانیتور منتشر می شود می تواند باعث کاهش ملاتونینن در بدن انسان شود که نهایتا منجر به کم خوابی و بی خوابی می شود (کاگوژن ۲۰۱۱) بنابراین استفاده از این نوع دستگاه ها نه تنها سطح کیفیت خواب در کودکان را کاهش می دهد بلکه باعث می شود حتی زمانی که کودکان استفاده از این دستگاه ها را متوقف کردند و نیز توانند به محض رفتن به رخت خواب، به خواب بروند مجبور کردن کودکان به کاهش مدت زمانی آن ها از این دستگاه هایی مثل کامپیوترها استفاده می کنند و یا به تماشای تلویزیون می پردازند ممکن است کمی مشکل باشد اما این عمل برای انها بسیار سودمند است به خصوص برای آن دسته از کودکانی که مشکلات یادگیری و رفتاری نیز دارند.
هرچندوقت یکبار آماری از خودکشیها منتشر میشود یا اخباری در رابطه با خودکشی سلبریتیها به گوش میرسد؛ این آمار و اخبار نه فقط اذهان عمومی را به چالش میکند، که روانشناسان و روانپزشکان را نیز نگران میکند.
به ویژه زمانهایی که شرایط زندگی سختتر میشود، ممکن است افرادی از جامعه به عنوان یک راهکار به خودکشی بنگرند و نسبت به از بین بردن خود اقدام کنند.
کاماپرس، در لایو اینستاگرامی خود که در روز سوم اردیبهشتماه برگزار شد، میزبان دکتر یاسر دادخواه، دکترای اعصاب و روان شناختی بود تا به بررسی راهکارهای مقابله با افکار خودکشی و روشهای انگیزهسازی در محیط کار بپردازد.
چرا تهرانیها خودکشی میکنند؟
خودکشی؛ نشانهای در جامعه
به گفته دکتر دادخواه خودکشی میتواند ابعاد و وجوه مختلفی داشته باشد. یکی از این ابعاد، اجتماعی است. با دیدگاه اجتماعی، خودکشی یک نتیجه نیست، بلکه یک نشانه است. نشانهای که خبر از حال بد جامعه میدهد.
این جامعه نیازمند راهکارهای ویژهای است که از آن جمله میتوان به خانوادهدرمانی و زوج درمانی اشاره کرد. در این جامعه حتی باید سیاستهای مربوط به نیازهای اولیه یعنی خوراک، پوشاک و مسکن نیز بازبینی شوند.
منطق و احساس؛ دو بال انسان
دکتر دادخواه در ادامه این گفتگو افزود: «مسئله خودکشی را باید از بعد روانشناسی هم بررسی کرد. اینکه چطور میتوانیم حال خودمان و نزدیکانمان را بهتر کنیم؟ انگیزههای لازم برای زندگی را از کجا میتوان پیدا کرد؟ در واقع با این دیدگاه روانشناسانه میتوان پی برد که آیا خودمان هم مستعد خودکشی هستیم یا خیر».
دادخواه همچنین خاطرنشان کرد: «بر اساس این دیدگاه، زمانی که اختلالات روحی و روانی شدید میشود، فرد به راهکاری میرسد که گمان میکند بهترین راه خودکشی است!»
به گفته این متخصص، تفکر خودکشی هرچند یک اقدام عینی نیست اما ممکن است به ذهن هرکسی که اندکی تحت فشار روانی باشد، خطور کند. اما علائم آن چیست؟
اگر فرد احساس زشتی، ناکارآمدی، طردشدگی داشته باشد و تصور کند اطرافیانش به اندازه کافی دوستش ندارند، احتمالا نشانهی این است که به خودکشی فکر میکند؛ البته اینها صرفا احساسات فرد نیست، چراکه ما انسانها دو بال به نامهای منطق و احساسات داریم.
مهمان کاماپرس در ادامه به این موضوع پرداخت که بر اساس احساسات میتوان دنیایی را تجسم کرد و در آن خود را از بین برد؛ مثلا کسی که عزیزی را از دست داده و به اختلال سوگ دچار شده، ممکن است دست به این کار بزند. اما گاهی هم فرد به صورت منطقی به این نتیجه میرسد که به درد نخور است.
مثلا در دوران کودکی بینشهایی چون موفق نبودن و مفید نبودن به او تلقین شده، او کم کم به این باور رسیده که برای این جهان کافی نیست و این تصمیم را به صورت منطقی میگیرد. رسانهها نیز نقش مهمی دارند.
زمانی که اخبار و فیلمهای خودشکی پخش میشود، نورونهای مغزی این دادهها را برداشت و علیه خود نشان میدهند؛ در این شرایط فرد فکر میکند در برابر این قدرت دست و پا بسته است و به این ترتیب، بر اساس منطقش به سمت خودکشی هدایت میشود.
نکتهای که باید به آن توجه کرد، این است که در تمامی این موارد فرد ابتدا به خودکشی فکر میکند و سپس دست به اقدام میزند.
چرا تهرانیها خودکشی میکنند؟
نقش محیط کار و اطرافیان در رنگ بخشیدن به زندگی
یاسر دادخواه درباره اینکه اطرافیان تا چه اندازه میتوانند در تفکر خودکشی و اقدام به آن دخیل باشند، اینطور توضیح داد: «خودکشی یک اتفاق نیست بلکه یک پروسه است و علائم آن را اطرافیان فرد بیمار متوجه میشوند.
فردی که به خودکشی فکر میکند درباره اینکه زندگی پوچ و بی ارزش است صحبت میکند. همچنین ممکن است سوءمصرف مواد داشته باشد و به خرید قرصها یا حتی وسایلی مانند چاقوهای خاص تمایل داشته باشد».
این دکتر اعصاب و روان افزود: «صحبت کردن با این افراد میتواند نیت آنها را روشن کند اما نباید با آنها مشورت کرد یا سعی در تحمیل کردن نظری به آنها داشت. تنها کاری که اطرافیان میتوانند انجام دهند ضمن اینکه به هیچ وجه فرد مستعد خودکشی را تنها نگذارند، همدلی و مراجعه به روانپزشکان و روانشناسان متخصص است».
وی همچنین درباره نقش محیط کار در مقابله با افکار خودکشی افزود: «محیط کار محیطی انگیزشی و هویتساز است. بسیاری از افراد هویت خود را از طریق شغلشان تعریف میکنند، درحالی که بیهویتی میتواند منجر به پوچی و در نهایت خودکشی شود. و محیط کار یکی از دلایلی است که چرا تهرانیها خودکشی میکنند؟
پس هرچقدر که از جانب کارفرما به فرد القا شود که فردی مفید، کارا و هدفمند است، میتواند تاثیرگذار باشد تا فرد دست به نابودی خود نزند».
به گفته این دکترای اعصاب و روان شناختی، افرادی که اقدام به خودکشی میکنند، تعلقشان به زندگی کمرنگ است. اما اگر در محل کار هرچقدر که از رنگهای شادتر استفاده شود و هدفهای تعریف شده دقیقتر و پررنگتر باشند، این احساس کمتر ایجاد میشود.
دادخواه معتقد است افرادی که خودکشی میکنند، دنیای کمرنگتری دارند: «قانونی در روانشناسی وجود دارد که میگوید ناشناختهها، ولعانگیزند. یعنی انسان براساس تفاوتها حرکت میکند و امید دارد که آنها را بشناسد.
حتی از سال ۲۰۱۴ تا کنون دانشمندان دریافتهاند کسانی که دچار اختلال توجه و تمرکز هستند، رنگها را هم خوب تشخیص نمیدهند! به عبارتی دنیا برای این افراد تک رنگ و یکنواخت میشود، به سمت بیانگیزگی برای شناخت بیشتر جهان، حرکت میکنند».
در مقابل شاغل بودن نوعی ایجاد انگیزه است که میتواند باعث تحریک مغز شود. به گفته دادخواه، حتی بازی کردن گیمهایی که مرتبط با پاداش است این احساس را تقویت میکند. پس اگر فرد کسب و کار یا برندی را راهاندازی کند، یقینا از خودکشی دور میشود.
پله پله تا مبارزه با افسردگی و تفکرات خودکشی
در نهایت اینکه احساس ناکارآمدی و غیرمفید بودن، احساس زشتی، بیبرنامگی و ناامیدی، نشانههای هشداردهنده هستند. شاید افکار خودکشی شفاف باشند و به راحتی بتوان آنها تشخیص داد اما نکته مهم این است که شاید بازه زمانی این نشانهها تا اقدام، کوتاه باشد پس ابتدا باید جلوی افکار منفی را گرفت تا مغز شکست را نپذیرد.
به گفته یاسر دادخواه، دکترای اعصاب و روان شناختی، دو راه برای جلوگیری از تفکر خودکشی وجود دارد: راه اول روانشناسی بالینی است. اگر فرد مستعد هرگونه اختلال روانشناختی باشد، مستعد خودکشی هم است.
اگر این اختلالات مانند دوقطبی، اسکیزوفرنی و … شدید باشند حتما باید در اسرع وقت به یک متخصص برای درمان مراجعه کرد. راه دوم، روانشناسیهای مثبتنگر و انگیزشی است. این نوع روانشناسی میتواند کمک کند که فرد برای خودش اهدافی تعیین کند؛ حتی اگر هدف تنها این باشد که روزانه به مرحله بعد یک بازی آنلاین صعود کند.
اهداف زمانی میتوانند کارآمد باشند که اصطلاحا «هوشمند» شده باشند؛ یعنی هدف باید ۵ ویژگی دلیلمند، زمانبندیشده، مشخص، قابل اندازهگیری ودستیافتنی داشته باشد تا منجر به موفقیت شود. حرکت به سمت چنین هدفی است که زندگی را پویا و معنادار میکند.
دادخواه صحبتهای خود را اینگونه به پایان برد: «در دنیای کنونی بیشتر باورها هستند که به ما کمک میکنند تا افکار؛ ما باید باور کنیم دنیایمان زیبا است تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم و از احساس غیرمفید بودن دور شویم».
ریهاکام یک برنامه جامع درمانی روانشناسی برای افزایش توانبخشی شناختی است که به کمک آزمون های پیشرفته توسط دانشگاه های استنفورد و هاروارد تهیه شده است به درمان تمامی اختلالات روان، مشکلات شناختی، ادراکی و گفتاری می پردازد. مدت ها تحقیق و آزمایش، این درمان را به کم خطاترین نرم افزار درمان شناختی تبدیل کرده است و مراکز محدودی در سطح ایران به این قابلیت دست پیدا کرده اند که یکی از این مراکز ستاره ایرانیان می باشد که این امکان درمانی موثر را برای تمام مراجعان خود فراهم کرده است.
ریهاکام چیست؟
ریهاکام (Rehacom) روش درمان نوین در روانشناسی است که به منظور درمان اختلالات روان، ادراکی، شنیداری و بهبوبد عملکردهای ذهنی فرد مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی می تواند به منظور تشخیص و یا کنترل روند درمان در تمامی جلسات استفاده شود و به عنوان روشی تشخیصی درمانی در سطح جهان شناخته می شود. کارگاه های آموزشی ریهاکام توسط دکتر دادخواه در ایران به صورت پیشرفته تدریس می شود.
درمان ریهاکام
این درمان کاربردی به مراجعان در بهبود عملکرد در افزایش و بهبود حوزه های زیر کمک می کند:
توجه (Attention)
تمرکز (Concentration)
حافظه (Memory)
ادراک ( Perception)
عملکردهای اجرایی (Executive Function Training)
مشکلات در حیطه دیداری (Visual Field Training)
حرکت (Visuo-Motor Abilities)
مشکلات گفتاری
سطح پیچیدگی و دشواری تکالیف درمانی این دستگاه، باتوجه به عملکرد بیمار در پاسخگویی او به تمرین ها به طور خودکار افزایش یا کاهش می یابد. در ادامه به توضیح دقیق تر این درمان برای بهبود توجه، تمرکز و حافظه می پزدازیم.
۱٫بهبود توجه
مشکلات توجه امری بسیار شایع است و متاسفانه جنبه های مختلف زندگی افراد را در بر می گیرد. توجه تحت تاثیر عوامل، هوشیاری، توجه مداوم و توجه انتخابی یا گزینشی می باشد. آسیب های مغزی در هر منطقه باعث اختلال در یکی از این عوامل شده و همین باعث مشکل در توجه می باشد. در این هنگام متخصص با درمان ریهاکام آموزش ویژه و تخصصی را به آن قسمت می دهد.
به طور مثال مراجع در نقش راننده قطار قرار می گیرد و باید سرعت قطار را به شکلی که از او خواسته می شود کنترل کند یا یک سری تصاویر که حروف هم دارند نمایش داده می شود و بر اساس سطح بازی از مراجع خواسته می شود تصویر و حروف درست را انتخاب کند
۲٫تمرین حافظه
اختلال در حافظه به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت معمولا در اثر آسیب ایجاد می شود. در بیش تر موارد ذخیره اطلاعات جدید برای فرد مشکل می شود در حالی که اطلاعات قدیمی خود را به خوبی به یاد دارد. با تمرین و آموزش مغز می توان این مشکل را به مرور بهبود بخشید و به فرد کمک کرد تا از حافظه بلند مدت خود نیز کمک بگیرد.
به طور مثال برای تقویت حافظه یک پاراگراف به فرد ارائه شده و در مرحله بعد سوال پرسیده می شود یا بر اساس سطح توانایی فرد تصاویری از افراد مختلف نشان داده می شود سپس در مرحله بعدی مراجع باید تصاویری را انتخاب کند که تصور می کند در ابتدا نمایش داده شده اند و اکنون از زاویه دیگری گرفته شده اند.
۳٫بهبود عملکردهای اجرایی
عملکردهای اجرایی به معنای پردازش ذهنی می باشد. افرادی که در عملکرد اجرایی با مشکل و اختلال روبرو هستند نمی توانند برنامه ریزی کنند و در رعایت قوانین مشکل دارند، این افراد نمی توانند هنجارهای اجتماع و جامعه را درک کنند و مطابق آن ها عمل کنند، این مشکل در بیماران اسکیزوفرنی دیده می شود.
به طور مثال به صورت ردیفی تعدادی تصویر نمایش داده می شود و تعدادی تصویر در پایین مراجع باید براساس ترتیب تصاویر بالا تصویر درست را از تصاویر پایین انتخاب کند یا یک لیست خرید نمایش داده می شود و مراجع باید موارد خواسته شده را براساس دسته بندی که هست انتخاب و مرتب کند.
۴٫ مشکلات در حیطه دیداری
برخی از افراد ممکن است پس از آسیب یا سکته مشکلات دیداری را تجربه کنند. این مشکلات در خواندن یا دیدن به دلیل اختلال در مجرای بینایی رخ می دهد و آموزش از طریق ریهاکام تاثیرات این موضوع را بر زندگی فرد کاهش داده و بینایی او را افزایش می دهد.
به طور مثال در این درمان از بیمار خواسته می شود تا بر دایره یا شکلی مشابه تمرکز کند و زمانی که دایره در حال رنگی شدن است اشاره کند. این کار به مرور باعث بهبود مشاهده و میدان دید فرد می شود یا مراجع باید به نقطه وسط تصویر خیره شود و بدون حرکت دادن چشم و سر خود در زمان روشن شدن نقاط دیگر در اطراف صفحه دکمه تایید را بزند تا میدان دید خود را تقویت کند.
۵٫ بهبود مهارت های حرکت
مهارت حرکتی با هماهنگی سیستم حرکتی، بینایی و ادراکی رخ می دهد. در بسیاری از کارها انسان به هماهنگی مهارت های حرکتی نیاز دار. آسیب مغزی باعث می شود که این سیستم تعاملی بهم بریزد و درمان ریهاکام در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با درمانگرانی ماهر به شما کمک می کند تا تعادل مهارت های حرکتی را کسب کنید.
به طور مثال مراجع باید با توجه به علائمی که نشان داده می شود دکمه تایید را بزند و نشان دهد که مهارت های حرکتی را می تواند سازمان دهی کند.
۶٫ مشکلات گفتاری
ابتدا باید سنجش شوید که تا چه حد توانایی شناسایی و به حافظه سپردن کلمات را دارید. برای این کار در ابتدا دو کلمه همزمان بر صفحه ظاهر می شود. سپس هر بار تنها یک کلمه نشان داده می شود و این وظیفه فرد است که تشخیص دهد این همین کلمه قبلی است یا جدید می باشد. به این وسیله مشکلات به حافظه سپردن و تشخیص کلمات به مرور کمرنگ تر می شود.
مزایای درمان با ریهاکام
اگرچه این درمان شبیه یک بازی است، اما ریشه در علم داشته و از نظر بالینی ثابت شده است. این دستگاه ۲۷ زبان دارد، بنابراین مراجعان می توانند به زبان مادری خود درمان شوند.
این سیستم به صورت خودکار تطبیق پذیر است، به این معنی که بسته به عملکرد مراجع، فعالیت سخت تر یا آسان تر می شود. این امر پیشرفت ثابت را تضمین می کند و ناامیدی از انجام فعالیت ها را برای مراجعین کاهش می دهد.
سنجش منظم همچنین می تواند به نشان دادن پیشرفت و ارائه گزارش دقیق کمک کند.
درمان با ریهاکام برخلاف انوع دیگر درمان عوارض جانبی به همراه ندارد و تنها تاثیر مثبت دارد و بسیار راحت انجام می شود.
عوارض درمان ریهاکام
تاکنون عوارضی برای درمان ریهاکام گزارش نشده است و تمام آزمایش ها در این زمینه اثر بخشی بالای درمان را تایید کرده است. این درمان به صورت آموزش هایی برای مغز ارائه می شود و به این دلیل عوارضی را به دنبال ندارد.
چرا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان؟
مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با سه شعبه در تهران و بیش از ۳۰ مشاور و روانشناس متخصص در حوزههای مختلف همه روزه پاسخگو سؤالات و مشکلات شما میباشد و کمک میکند تا بهترین درمان را باتوجه به نیاز خود دریافت کنید.
ریهاکام در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان دارای برنامههای کاربردی گسترده و متفاوتی است، اما بیشترین تأثیر را در درمان کسانی دارد که آسیب مغزی دارند، همچنین برای کسانی که با اختلالاتام اس (MS)، بیش فعالی(ADHD)، افسردگی و حافظه درگیر هستند اثر بخشی بالایی دارد.
برای رزرو وقت و نوبت مشاوره میتوانید با شعبه مورد نظر تماس بگیرید یا با استفاده از وبسایت رزرو وقت را انجام دهید. انواع تستهای روانشناختی در زمینههای مختلف را میتوانید به صورت آنلاین از وبسایت مرکز ستاره ایرانیان انجام دهید و کد دریافتی آن را به مرکز ارائه کنید تا روانسنج آن را بررسی و نتیجه نهایی را به شما اعلام کند.
عزت نفس: چگونه به کودکان و نوجوانان کمک کنیم که تصویر بهتری از خود داشته باشند.
عزت نفس یکی از مهم ترین و اساسی ترین کلید های رسیدن به موفقیت است. رشد سطح عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان برای دستیابی به احساس شادی و موفقیت در زندگی بسیار مهم است. این مقاله قصد دارد که مهم ترین معانی و اصولی که باعث دستیابی کودک شما به عزت نفس می شود را ارائه کند. این مقاله هم چنین مقالات و محصولات دیگری که می توانددر این زمینه به شما کمک کننده باشد را نیز معرفی می کند.
عزت نفس چونگی احساس ما در مورد خود است، و رفتارهای ما به طور و واضح و آشکار انعکاس دهندۀ احساسات درون ماست. برای مثال کودک و یا نوجوانی که عزت نفس بالایی داشته باشد قادر خواهد بود:
به طور مستقل و بدون وابستگی به دیگران کارهای خود را انجام دهد.
از مسئولیت فرار نمی کند و آنها را می پذیرد.
تحمل شکست را دارد و به راحتی ناامید نمی شود.
وظایف جدید را می پذیرد و تونایی های خود را به چالش می کشد.
احساسات منفی و مثبت خود را کنترل می کندو در برابر انها ضعف نشان نمی دهد.
به دیگران پیشنهاد کمک می دهد و از این کار دریغ نمی کند.
در مقابل کودکانی که عزت نفس پایینی دارند رفتارهای زیر را از خود بروز می دهند.
از تجربه کردن اتفاقات جدید خودداری می کند.
احساس می کنند که کسی آنها را دوست ندارد و دیگر افراد نمی خواهند که با او باشند.
دیگران را به خاطر کمبودها و شکست های خودشان سرزنش می کنند.
از نظر احساس متفاوت عمل می کنند و یا حداقل وانمود می کنند که متفاوتند
از اینکه در کوچکترین کارها هم شکست بخورند به شدت احساس ناامیدی می کنند و تحمل آن را ندارند.
از استعدادها و توانایی های خودشان استفاده نمی کنند و از آنها دست می کشند.
به راحتی تحت تاثیر جریان غالب قرار می گیرند و عقاید مستقل از خود ندارند.
والدین بیش از هر شخص دیگری می توانند عزت نفس افراد را در زندگی افزایش دهند و البته این کار، به هیچ عنوان کار سختی نیست. در واقع بسیاری از پدر و مادرها حتی بدون اینکه متوجه شوند رفتارها و حرف های آنها چه تاثیری در کودک و یا نوجوانشان می گذارد این کار را انجام می دهند. در زیر ما پیشنهاداتی ارائه می کنیم تا شما با انجام آنها بتوانید سطح عزت نفس رادر کودکان و یا نوجوانتان بالا ببرید.
زمانی که شما احساس خوبی نسبت به فرزندتان دارید این موضوع را به او بگویید. پدر و مادرها معمولا در بیان احساسات منفی خود نسبت به کودکانشان بسیار سریع هستند و به صورت مستقیم آن را بیان می کنند اما زمانی که درباره کودک خود احساس مثبتی داشته باشند به راحتی آن را ابراز نمی کنند. کودک شما زمانی که شما از او احساس رضایت می کنید و این را نمی داند و او نیاز دارد که شما به او ابراز محبت کنید و به او بگویید که دوستش دارید. کودکان در جملات مثبتی را که به انها می گوییدبه راحتی به خاطر می سپارند و تا مدت های طولانی آن را فراموش نمی کنند. آنها این جملات را در ذهن خود ذخیره و آنها را بارها و بارها تکرار می کنند. سعی کنید هر روز جملاتی را به کودکتان بگویید که او را برای انجام کارهای جدید تشویق می کند.
از تشویق کردن فرزندتان دریغ نکنید و در این زمینه بخشنده باشید. از تشویق های توصیفی استقاده کنید زیرا باعث می شود فرزندتان بداند که چه زمانی کار درستی انجام داده و از این بابت احساس خشنودی کند. هم چنین شما باید همواره به دنبال ایجاد موقعیت هایی باشید که در آن کودکتان بتواند توانایی ها و استعدادهای خود را شکوفا کند و از این بابت مورد تشویق شما قرار بگیرد. برای مثال زمانی که کودکتان وظیفه ای را که شما به او سپرده بودید به درستی انجام داد باید به او بگویید که واقعا از نحوۀ مرتب کردن اتاقت راضی هستم تو برای همه وسایل جای بخصوص خودش را پیدا کردی و در آنجا قرار دادی، و یا مثلا زمانی که قطعه ای موسیقی می نوازد به او بگویید که نت اخر را بسیار خوب نواختی واقعا استعداد بی نظیری در موسیقی داری.
از اینکه در مقابل دیگر اعضای خانواده و یا دوستانش او را مورد تشویق قرار دهید نترسید. هم چنین می تواند ویژگی های مثبت شخصیتی او را بیان کنید احساس خود را از اینکه او این ویژگی ها را داراست نشان دهید. مثلا به او بگویید که تو خیلی مهربان هستی یا از اینکه روی کارهایی که انجام می دهی می توانی کاملا تمرکز کنی خوشحالم.
حتی می تواند کودکتان را برای کارهایی که انجام نداده نیز تشویق کنید مثلا به او بگویید «واکنشی که در مقابل جواب منفی من داشتی بسیار منطقی بود و از اینکه کنترل خود را از دست ندادی و عصبانی نشدی، بسیار خوشحال هستم.»
به کودک خود بیاموزید که همواره جملاتی را که بار معنایی مثبت دارند باخود تکرار کنند. نوع صحبت کردن با خود تاثیری زیادی در کیفیت کارهایی دارد به ما انجام می دهیم. روانشناسان به تازگی دریافته اند که کسانی مدام ویژگی های منفی خود را می بیند و آنها را در ذهن خود تکرار می کنند همیشه حالت های از افسردگی و نگرانی را دارند. طرز فکر ما تعیین کنندۀ این است که چگونه احساس کنیم و نحوۀ احساس ما تعیین کننده این است که چگونه رفتار کنیم.
بنابراین بسیار مهم است که به کودکانمان بیاموزیم که درباره خود احساسات مثبت داشته باشند و همواره انها را در ذهن خود تکرار کنند. زیرا این احساسات تعیین کننده رفتار آنهاست. نمونه هایی از این احساسات مثبت مثلا این است که به خود بگوییم «من از پس این مشکل به راحتی بر می آیم فقط اگر بتوانم به تلاش خود ادامه دهم» و یا «اشکالی ندارد اگر تیم ما امروز بازی را باخت ما همه تلاش خودمان را کردیم و نمی توانیم برندۀ همۀ بازی ها باشیم». «از اینکه به دیگران کمک می کنم احساس خوبی دارم و اگر آنها تشکر نکنند و یاحتی متوجه ان نشوند برایم هم نیست.»
از اینکه از کودکتان در مقابل جمع انتقاد کنید بپرهیزید به خصوص اگر این انتقاد باعث شود که آنها مورد تمسخر قرار گیرند و یا خجالت زده شوند. برخی مواقع انتقاد از رفتار کودکتان ضروری است و اینکه پدر و مادرها در برخی موقعیت ها این کار ار انجام می دهند کاملا منطقی و بجاست. اما باید توجه داشت که این انتقاد به طور مستقیم شخصیت فرزندتان را مخاطب قرار می دهد و نباید به گونه ای باشد که باعث تحقیر شدن و یا خجالت او شود. سعی کنید زمانی که کودکتان را به خاطر رفتارهای غلطتش مورد سرزنش قرار می دهید از “جملات من” استفاده کنید به جای “جملات تو” و اینکه مستقیم کودکتان را خطاب قرار دهید.
مثلا به جای اینکه به او بگویید «چرا انقدر آدم تنبل نامرتبی هستی؟ نمی توانی از پس کارهای خودت هم بر بیایی؟ «سعی کنید این جمله را به این شکل بیان کنید. «من دوست دارم که لباس هایت را در جای مناسب خودش در کمد و یا دراور مخصوص به خود قرار بدهی به جای اینکه اونها رو وسط اتاق بریزی.
نکات مهم دیگر در افزایش عزت نفس که شامل تصمیم گیری و ایجاد تصویر مثبت هستند را می توانید در مقالات دیگر سایت که در زیر امده است بخوانید:
https://kanonm.ir/wp-content/uploads/2023/05/چگونه-عزت-نفس-فرزند-خود-را-افزایش-دهیم؟.jpg13652048دکتر دادخواهhttps://kanonm.ir/wp-content/uploads/2019/07/logo-kanonm-horizental-mobile.pngدکتر دادخواه2023-05-13 22:42:502023-05-13 22:42:57چگونه عزت نفس فرزند خود را افزایش دهیم؟
” همیشه خسته و بی رمق در اتاقم بودم؛ احساس می کردم انرژی لازم حتی برای کارهای روزمره یا رسیدگی به ظاهرم را ندارم.
تقریبا بی تفاوت به همه چیز، کم تحمل و گریزان از جمع و ساکت تر از همه موجودات عالم به زندگی نباتی ام ادامه می دادم.
از این شرایط راضی نبودم اما در خود توان تغییر آن را نمی دیدیم.
گاهی حتی به صدای قهقه های دیگران با حسرت گوش فرا می دادم.
همه چیز برایم بی معنا بود.
من به سنگینی پاره سنگی بزرگ بر زمین جا خوش کرده بودم و اراده حرکت به سمت جمع یا پایکوبی در یک جشن را نداشتم. ”
جملاتی که خواندید شرح حال روحی از زبان یک فرد افسرده بود.
همه ما با با احساسات منفی کم حوصلگی و غمگینی دست و پنجه نرم کرده ایم.
در حقیقت بعد از یک تجربه تلخ مانند شکست عشقی یا اخراج شدن از محل کار و حتی از دست دادن حیوان خانگی مان، غم و افسردگی ناشی از این فقدان طبیعی است.
در چنین مواقعی معمولا با گذشت زمان و سپری کردن دوره سوگ و یا با کمک روش های خود یاری مانند درد و دل کردن با دوستان و مسافرت، حال و هوای ابری دل مان رو به بهبود می رود.
اما برای عده ای نیز افسردگی بدون هیچ دلیل منطقی، طولانی مدت و با نشانه های شدید تر تجربه می شود که در این حالت افسردگی غیر طبیعی و به عنوان یک اختلال روحی در نظر گرفته می شود و نیازمند کمک های تخصصی روانشناسان است.
انواع افسردگی و نشانه های درمان افسردگی
افسردگی که به دلیل شیوع بالای آن به آن سرماخوردگی روانی نیز گفته می شود دارای نشانه هایی به شرح زیر می باشد:
ü احساسات منفی: غم، ناامیدی، کم حوصلگی، احساس تهی بودن و دلتنگی مداوم.
ü لذت نبردن از زندگی: بی تفاوتی نسبت به فعالیت های لذت بخش؛ روابط جنسی و حتی نسبت به محبوب.
ü تغییرات جسمانی : از دست دادن اشتها و بی خوابی و یا برعکس؛ پرخوابی و میل زیاد به غذا خوردن.
ü بی انگیزگی: نداشتن انگیزه جهت انجام کارهای مهم، اهداف و رسیدگی به ظاهر خود و در نتیجه میل به تنهایی و انزوا.
ü افکار منفی: منفی نگری نسبت به خود، دیگران و آینده، احساس گناه، و گاه نیز افکار خودکشی.
افسردگی انواع متفاوتی دارد که شامل موارد زیر می شود:
افسردگی اساسی( کوتاه اما شدید ) در این حالت نشانه های افسردگی معمولا حدود دو هفته به طول می انجامد اما با شدت زیاد.
افسردگی مداوم ( خلق افسرده؛ طولانی اما خفیف تر ): فرد نشانه های افسردگی را حدااقل به مدت دو سال اما به فرم خفیف تر آن تجربه می کند.
افسردگی فصلی ( تنها در فصل پاییز و زمستان ) : حال و هوای روحی سرد که با سرمای هوا تشدید می شود، میل زیاد به خواب، کم تحرکی، پرخوری و کم حوصلگی از ویژگی های افسردگی در ماه های سرد سال است.
افسردگی پس از زایمان: تجربه نشانه های افسردگی بعد از زایمان که بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی در بدن مادر رخ می دهد.
روش های درمان افسردگی
اگرچه به دلیل ویژگی ذاتی افسردگی یعنی نا امیدی، در روزهایی که آسمان دل مان ابری است، احساس می کنیم برگشتن به روزهای خوش گذشته تقریبا غیرممکن است.
با این وجود افسردگی حتی از نوع شدید و مزمن آن نیز قابل درمان است.
روش های درمانی مختلفی برای افسردگی وجود دارد که متناسب با شخصیت فرد، شدت و نوع افسردگی در مرکز روانشناسی مشاورانه ارائه می شود.
از جمله روش های درمانی افسردگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
شناخت درمانی
فرد افسرده معمولا تعبیر نومیدانه و بدبینانه ای نسبت به آینده و حل مسائل خود دارد و متوجه تاثیر نوع تفکرش بر احساسات منفی یا رفتارهای مخرب خود نیست.
در این روش درمان گر به بیمار کمک می کند از افکار مخرب و افسرده ساز خود آگاهی یابد و در نهایت باز سازی شناختی صورت گیرد.
رفتار درمانی
طبق رویکرد رفتار درمانی در درمان افسردگی تغییر دادن رفتارهای افسرده ساز خود به مرور باعث تغییر سبک شناختی فرد می شود.
روانشناسانی که از رویکرد رفتار درمانی در درمان افسردگی استفاده می کنند تاکید ویژه ای به فعال نمودن و بهبود بخشیدن به ارتباطات فرد دارند.
دارو درمانی
معمولا تجویز دارو زیر نظر روان پزشک و در انواع شدید تر افسردگی صورت می گیرد.
تحقیقات مختلف نشان داده اند که داروهای ضد افسردگی به ویژه اگر با سایر مداخله های روانشناختی همراه گردد اثربخش تر خواهد بود.
نکته مهم در دارو درمانی این است که دارو به عنوان یک روش موقتی و تحت نظارت روان پزشک صورت می گیرد بنابراین از تجویز یا مصرف خودسرانه دارو باید خود داری شود.
راه کارهای مقابله ای در مواجهه با افسردگی
روش های خود یاری تکنیک های ساده اما اثرگذاری هستند که می تواند تا حد زیادی از میزان احساس منفی و افسردگی تان کم کند.
از جمله روش های مقابله ای جهت مقابله با افسردگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
ü ارتباطات خود را گسترده تر و قوی تر کنید حتی به اجبار!: ما معمولا در روزهای بی حوصلگی و افسردگی دل و دماغ ارتباط با دوستان و حتی خانواده خود را نداریم و به غار تنهایی خود پناه می بریم.
اما دقیقا در چنین شرایطی که حتی حوصله خودتان را هم ندارید، ارتباط با دیگران ( صحبت کردن با یک دوست، رفتن به یک مکان جمعی مانند باشگاه ورزشی یا یک همایش، تئاتر و…) کمک کننده است.
ü در زمان حال زندگی کنید: افسردگی معلول زیستن در گذشته است. سعی کنید در لحظه حال زندگی کنید. از گوش دادن به یک موسیقی شاد قدم زدن و تماشای طبیعت اطراف یا بازی بچه ها لذت ببرید.
ü یک لیست از کارهای مورد علاقه تان را تهیه کنید: هنگام تهیه لیست مورد نظرتان از کمال گرایی بپرهیزید و حتی کارهای کوچک لذت بخش از جمله یک خرید کوچک را به آن اضافه کنید.
ü نوشتن افکار: تحقیقات مختلف نشان داده است که نوشتن افکار منفی تا حد زیادی در تخلیه هیجانی و آرامش فکری افراد تاثیر گذار است.
ü پذیرش: گاهی پذیرش زندگی همان گونه که هست به شما در کسب آرامش بیشتر کمک می کند.
البته پذیرش به معنای مثبت نگری و یا ندیدن نکات منفی اتفاقات اخیر نیست.
پذیرفتن احساس کم حوصلگی یا غمگینی تان نیز در درک و شفقت بیشتر به خودتان کمک کننده است.
منابع:
افسردگی و عوامل آن، دکتر سید مهدی حسینی، دکتر علی مهدی زاده اشرفی، ۱۳۸۹٫
تصمیم گیری یکی از مهم ترین توانایی های افراد برای سازگاری در اجتماع و مقابله با مسائل است. به کودکتان بیاموزید تصمیم گیری به چه معنی است و موقعیت هایی را که در آن او تصمیم های درست می گیرد بشناسید. کودکان در اغلب اوقات در حال تصمیم گیری هستند بدون اینکه خودشان از آن اطلاعی داشته باشند. راههای مختلفی وجود دارد تا والدین بتوانند به کودکانشان در تصمیم گیری های صحیح عاقلانه و در موقعیت های مختلف کمک کنند:
به کودکتان کمک کنید تا مشکلی را که برایش پیش آمده به طور مشخصی تعریف کند. از او سوالاتی بپرسید تا بفهمید که او دقیقا مشکل را به چه صورتی می بیند و می شنود و نسبت به آن چه احسلسی دارد و در این میان چه چیزی باید تغییر کند.
طوفان فکری نیز یکی از راههای ممکن است. در اغلب اوقات برای یک مشکل راه های مختلفی وجود دارد و تنها یک راه، تنها راه حل ممکن نیست در این موقعیت والدین می توانند کمک بزرگی به کودک کنند و راه حل های جایگزین را پیشنهاد دهند.
تنها زمانی که کودک بتواند تمام عواقب کار را بررسی کند به او اجازه دهید که تصمیم گیری کند. بهترین راه حل راه حلی است که همزمان هم باعث حل مشکل شود و هم باعث شود که کودک احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد.
بعد از اینکه کودکتان برای حل مشکلش تصمیم گیری کرد. نتایج آن را ارزیابی کنید. مثلا از او بپرسید راه حلی که انجام دادی آیا نتیجه داد؟ و یا شکست خورد؟چرا؟
تاکتیک هایی را که باعث می شوند کودکتان دفعۀ بعد تصمیم گیری بهتری داشته باشد بررسی کنید و آن را با فرزندتان در میان بگذارید.
رویکرد مثبتی را ایجاد کنید که در آن کودک بتواند چارچوب ها را بشناسد تمام بچه ها بایستی در مقابل رفتارها و کارهایی که انجام می دهند مسئولیت پذیر باشند. آنها باید یاد بگیرند که در کارهای خود انضباط فردی داشته باشند. برای این کار والدین به جای ایکه بیشتر از سیستم تنبیه و تشویق استفاده کنند بهتر است که این میان نقش مربی و یا معلم را بازی کنند. و بهتر است برای اینکه بتوانند کودکانشان کمک کنند تا نظم فردی را یاد بگیرند این سه ویژگی رفتاری در برقراری نظم داشته باشند.
عزت نفس برابراست با اینکه بتوانیم یک تصویر مثبت از خود ایجاد کنیم. بنابراین مهم است که به عنوان والدین به کودک خود در ایجاد تصویر مثبت کمک کنید. در زیر قدم هایی است که شما می توانید به فرزندتان در داشتن تصویر بهتری از خود کمک کنید:
۱- به فرزندتان بیاموزید که به جای اینکه بگوید من اینو می خوام بگوید من این را دوست دارم. در واقع به جای بیان خواسته ها علایق خود را بیان کند. برای کودکتانن توضیح دهید که قرار نیست هر چیزی که او می خواهد برای او فراهم کنند و نباید حتی از این مسئله عصبانی شود، او را تشویق کنید تا بتواند خشم و عصبانیت خود را کنترل کند شما می توانید این کار را با تعیین یک الگوی خوب برای آنها و تقویت آنها رفتارشان زمانی که آنها ناراحتی خود را از یک موقعیت به جای عصبانی شدن به شکل منطقی نشان می دهند، انجام دهید.
۲- آنها را تشویق کنید که خواسته های خخود را به صورت شفاف و واضح بیان کنید. البته برای آنها توضیح دهید که هیچ ضمانتی وجود ندارد که آنها به این خواسته ها می رسند ولی در هر صورت شما باید آنها را تشویق کنید که خواسته های خود را بیان کنند.
۳- اجازه بدهید کودکتانن بدانند انها مسئول تمام احساسات و اتفاقاتی هستند که تجربه می کنند در حالیکه آنها مسئول احساسات دیگران نیستند. کودکتان را بخاطر احساسی که خودتان دارید سرزنش نکنید.
۴- کودکتان را تشویق کنید تا به سرگرمی ها و تفریحاتی که می تواند به صورت مستقل انجام دهد و علاقه دارد بپردازد.
۵- اجازه دهید کودکانتان خودشان به تنهایی اختلافشان با خواهر و برادرها و یا دوستانشان حل کنند.
۶- به کودکتان کمک کنید تا آستانه تحمل خود را بالا ببرد و به او بیاموزید که برخی چیزها ممکن است آزار دهندده باشند اما آسیبی به انسان نمی زنند. به کودکتان کمک کنید تا با استفاده از جملات مثبت نسبت به خود و تکرار انها در ذهن مشکلاتش را حل کند و مثلا مشکلات نمی توانند به من آسیب برسانند و قدرت من از آنها بیشتر است. و اگر من از پس این مشکل بر بیایم می توانم ماهیچه های احساسی بسازم. «اگر کودکتان در برقراری ارتباط با دیگر کودکان دچار مشکل است به بخش کسی با من بازی نمی کند مراجعه کنید.
۷- به کودکتان کمک کنید تا بر روی نقاط قوت خود تمرکز کند و این نقاط قوت را همواره به آنها یادآوری کنید.
۸- کودکتانن را تشویق کنید تا همانگونه با دوستانش رفتار کند که دوست دارد دوستانش با او رفتار کنند.
۹- به کودکتان بیاموزید که همواره راه حل های جایگزین وجود دارد و همیشه تنها یک راه حل نیست که باعث رسیدن به رضایت و حل مشکل می شود به او بیاموزید که یک مشکل را از زوایای مختلف ببیند. کودکی که تنها یک دوست دارد و ان را از دست می دهد تنها می شود. ولی کودکی که دوستان بسیاری دارد زمانی که شما فکر می کند تنها یک راه حل برای مشکل وجود دارد. خود را برای راضی شدن و خشنود شدن محدود کرده اید. هر چقدر شما بیشتر به کودکتان بیاموزید که به دنبال راه حل های مختلف باشد احتمال اینکه او در نهایت به رضایت و شادکامی برسد را افزایش داده اید.
۱۰- با کودکتان بخندید و او را تشویق کنید که به خودش نیز بخندد. افرادی که خود را بیش از حد جدی می گیرند به طور یقین لذت کمتری از زندگی می برند. داشتن حس شوخ طبعی و نگرش طنز آمیز به مسائل زندگی یکی از عناصر اصلی برای افزایش لذت و خشی در زندگی است.
https://kanonm.ir/wp-content/uploads/2023/05/چگونگی-ایجاد-تصویر-مثبت-در-کودک-و-نوجوان.jpg25602560دکتر دادخواهhttps://kanonm.ir/wp-content/uploads/2019/07/logo-kanonm-horizental-mobile.pngدکتر دادخواه2023-05-10 20:35:552023-05-10 20:36:00چگونگی ایجاد تصویر مثبت در کودک و نوجوان
اضطراب عادی است و اغلب یک احساس سالم است. با این حال، زمانی که یک فرد معمولا مقادیر نامتناسبی از اضطراب را حس می کند، ممکن است تبدیل به یک اختلال پزشکی شود.
اختلال های اضطراب از دسته ی تشخیص سلامت روانی است که منجر به نگرانی های مداوم، ترس، دلهره و نگرانی شود. این اختلال ها چگونگی فرآیند احساسات و رفتار را تغییر می دهند.
همچنین منجر به علائم و نشانه های فیزیکی می گردد. اضطراب خفیف ممکن است مبهم و نا واضح باشد، در حالیکه اضطراب شدید ممکن است زندگی روزمره فرد را جدا مختل کند.
اضطراب چیست؟
انجمن روانشناسان آمریکا (APA) اضطراب را اینگونه تعریف می کند: “احساسی که بواسطه ی حالاتی از تنش، افکار نگران و تغییرات فیزیکی مانند فشار خون افزایش یافته مشخص می شود”.
دانستن تفاوت بین احساسات عادی اضطراب و اختلال اضطراب که نیازمند ملاحظات پزشکی است، می تواند به فرد در تشخیص و درمان وضعیت کمک کند.
چه زمانی اضطراب نیاز به درمان دارد؟
هرچند اضطراب منجر به پریشانی می شود اما همیشه هم یک وضعیت پزشکی نیست.
اضطراب
زمانی که یک فرد با محرک های با پتانسیل آسیب زدن و یا محرک های نگران کننده مواجه می شود، حس اضطراب نه تنها عادی است بلکه برای بقا لازم نیز می باشد.
از زمان انسان های اولیه، نزدیکی شکارگران و آمدن خطر زنگ های هشدار را در بدن به صدا در می آورد و منجر به عکس العمل فرار می شود.
این زنگ های هشدار در قالب ضربان قلب افزایش یافته، عرق کردن، و حساست فزاینده به محیط اطراف خود را نشان می دهند. خطر منجر به افزایش ترشح آدرنالین، یک پیام دهنده شیمیایی و یک هورمون، در مغز می شود، که به نوبه ی خود این عکس العمل های اضطراب را در فرآیندی که پاسخ “مبارزه-گریز” نامیده می شود، را ایجاد می کند.
این افراد را برای مواجهه ی فیزیکی یا گریز از هر خطر ممکنی برای در سلامت ماندن آماده می کند. برای بسیاری از افراد، فرار کردن از حیوانات بزرگتر و خطر قریب الوقوع، نسبت به انسانهای اولیه نگرانی کمتری در پی دارد.
اضطراب امروزه حول کار، پول، زندگی خانوادگی، سلامتی، و دیگر مسائل مهم است که نیازمند توجه فرد بدون نیاز بهعکس العمل “مبارزه – گریز” می باشد.
حس نگرانی قبل از یک واقعه مهم در زندگی یا در طول وضعیت های مشکل یک نمود عادی از پاسخ ” مبارزه-گریز” است. همچنان می تواند برای بقا ضروری باشد- اضطراب از تصادف با خودرو حین عبور از خیابان، به عنوان مثال، به این معنی است که فرد بلافاصله برای دوری از خطر، به هر دو جهت در خیابان نگاه خواهد کرد.
اختلالات اضطراب
دوره یا شدت احساس اضطراب گاهی می تواند بیش از مقادیر محرک یا استرس گر اولیه باشد. علائم فیزیکی مانند فشار خون افزایش یافته و حالت تهوع، همچنین ممکن است بروز کند.
این پاسخ ها از حالت اضطراب خارج شده و به اختلال اضطراب تبدیل می شوند. انجمن روانشناسان آمریکا، فرد دارای اختلال اضطراب را اینگونه تعریف می کند: داشتن افکار یا نگرانی های مکرر و ناخودآگاه. زمانی که اضطراب به مرحله ی اختلال می رسد، ممکن است در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.
علائم
هرچند تشخیص های متعددی برای اختلا های اضطراب تصویب شده، با این حال علائم اختلال اضطراب عمومی (GAD) اغلب شامل موارد زیر است:
بی قراری، و حسی از در لبه بودن
احساسات نگرانی غیر قابل کنترل
زودرنجی و تحریک پذیری بالا
مشکل تمرکز
مشکلات خواب، مانند مشکلاتی در به خواب رفتن یا در حالت خواب باقی ماندن
هرچند این علائم ممکن است در زندگی روزمره عادی باشند، افراد با مشکل GAD این علائم را در سطوح بالاتر تجربه می کنند. GAD ممکن است بصورت نگرانی مبهم و غیر پایدار بروز کند یا یک اضطراب شدیدتر که زندگی روزمره را مختل می کند.
انواع گونه های اختلال اضطراب
راهنمای تشخیص و آماری اختلالات سلامت روانی (DSM_V) اختلالات اضطراب را در چندین نوع دسته بندی می کند.
اختلال اضطراب عمومی
این یک اختلال مزمن است که در برگیرنده ی اضطراب فراگیر و طولانی مدت و نگرانی های در مورد حوادث غیرخاص، موضوعات و موقعیت هایی در زندگی روزمره می باشد.
GOD متداول ترین اختلال اضطراب است، و افراد درگیر در این اضطراب همیشه قادر به تشخیص علت اضطراب خود نیستند.
اختلال پنیک
حملات کوتاه و یا ناگهانی از ترور شدید و دلهره اختلال پنیک را شکل می دهند. این حملات می توانند منجر به لرزه، سردرگمی، سرگیجه، حالت تهوع و مشکلات تنفسی شوند.
حملات پنیک معمولا به سرعت و با حالت افزایشی رخ می دهند و در ۱۰ دقیقه به اوج خود می رسد. با این حال، حمله پنیک می تواند تا یکساعت ادامه پیدا کند. اختلالات پنیک معمولا بعد از تجارب وحشتناکی یا استرس های فزاینده ای اتفاق می افتند اما ممکن است بدون وجود محرک هم رخ دهند.
فوبیای خاص
این یک ترس غیر منطقی و اجتناب از اشیاء و یا موقعیت های خاص است. فوبیاها مانند اختلالات دیگر اضطراب نیست چرا که به علت های خاصی رخ می دهند.
فرد درگیر با فوبیا ممکن است یک ترس غیر منطقی و یا ترس شدید از خود نشان دهند اما از کنترل احساسات اضطراب حول محرک ناتوان هستند. محرک های یک فوبیا از وضعیت های خاص تا حیوانات و یا اشیائ زندگی روزمره را شامل می شوند.
آگورافوبیا
این یک ترس و اجتناب از مکان ها، حوادث یا وضعیت هایی است که ممکن است فرار از آن سخت باشد و یا اگر فردی در آن محبوس شود کمکی در دسترس نیست. اغلب مردم این وضعیت را به اشتباه به عنوان فوبیا از فضاهای عمومی و محیط های بیرونی تلقی می کنند، اما به این سادگی نیست.
فردی درگیر با آگروفوبیا ممکن است ترس بیرون رفتن از خانه یا ترس از آسانسور و حمل و نقل داشته باشد.
خاموشی انتخابی
این نوعی از اضطراب است که برخی از کودکان تجربه می کنند که در آن کودکان قادر به صحبت در مکانها و یا زمینه های خاصی مانند مدرسه نیستند هرچند که ممکن است مهارتهای ارتباطات کلامی فوق العاده ای در محیط ها و با افراد آشنا داشته باشند. این می تواند نوع شدیدتری از فوبیای اجتماعی باشد.
اختلال اضطراب اجتماعی و یا فوبیای اجتماعی
این ترس از قضاوت منفی دیگران در وضعیت های اجتماعی یا ترس از خجالت از اجتماع می باشد. اختلال اضطراب اجتماعی شامل طیفی از احساسات مانند ترس از بودن در صحنه، ترس از صمیمیت و اضطراب حول شوخی و خنده و طرد شدگی می باشد.
این اتلال می تواند باعث شود افراد از موقعیت های عمومی و ارتباطات انسانی تا حدی اجتناب کنند که زندگی روزمره به مشکل برمیخورد.
اختلال اضطراب جدایی
سطوح بالایی از اضطراب بعد از جدایی از شخص یا مکان که احساساتی از ایمنی و امنیت را فراهم می کند که اختلال اضطراب جدایی را شکل می دهند. جدایی گاهی ممکن است منجر به علائم پنیک شود.
علل
علت اختلال های اضطرابی بسیار پیچیده هستند. ممکن است بسیاری از آنها فقط یکبار رخ دهند، برخی دیگر منجر به دیگر علل می شوند و برخی ممکن است منجر به اختلال اضطراب نشود مگر اینکه علت دیگری حاضر باشد.
علت های ممکن شامل موارد زیر می باشند:
استرس گرهای محیطی مانند مشکلاتی در کار، مشکلات ارتباط یا مشکلات خانوادگی
ژنتیک، به عنوان مردمی که اعضای خانواده ای دارند که مبتلا به اختلال اضطراب هستند، احتمال اینکه خودشان هم درگیر شوند می رود
عوامل پزشکی، مانند علائم بیماری های مختلف، اثرات دارودرمانی یا استرس از عمل جراحی سخت یا بهبود سلامت طولانی مدت
شیمی درمانی مغزی چرا که روانشناسان بسیاری از اختلالات اضطراب را به عنوان عدم تعادل هورمون ها و سیگنال های الکتریکی در مغز تعریف می کنند
ترک ماده خاصی، که اثرات آن ممکن است تاثیر دیگر علت های ممکن را تشدید کند
درمان
درمان ممکن است شامل ترکیبی از روانشناسی، رفتار درمانی و یا دارو درمانی باشد. اعتیاد به الکل، افسردگی و یا دیگر وضعیت ها گاهی می توانند گاهی چنین اثر عمیقی بر سلامت روانی داشته باشند بطوری که درمان اختلال اضطراب باید تا تحت کنترل درآوردن شرایط به تعویق انداخته شود.
خود درمانی
در برخی موارد، یک فرد می تواند اختلال اضطراب را در خانه بون مداخلات کلینیک درمان کند. با این حال، این ممکن است تا حد طولانی مدت و یا با تاثیر فراوان ممکن نباشد. چندین تمرین و حرکات مختلفی برای کمک به فرد درگیر با اختلاهای اضطراب سبک تر، متمرکزتر یا کوتاه مدت تر می توانند شامل موارد زیر باشند:
مدیریت استرس: یاد گرفتن مدیریت استرس می تواند به محدود کردن محرک های محتمل کمک کند. سازماندهی فشارهای وارده یا ددلاین ها باعث می شود انجام کارهای پیش رو قابل مدیریت باشد و متضمن زمان فراغت از کار و یا تحصیل می باشد.
تکنیک های آرامش بخشی: فعالیت های ساده می تواند به آرامش بخشی نشانه های روانی و فیزیکی اضطراب کمک کند. این تکنیک ها شامل مدیتیشن، تمارین تنفس عمیق، حمام های طولانی مدت، استراحت در تاریکی و یوگا می باشند.
تمرین برای جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت: لیستی از افکار منفی تهیه کنید که می تواند ناشی از اضطراب باشد و لیست دیگری از افکار مثبت بنویسید، افکار قابل باور که بتوان با افکار منفی جایگزین کرد. ایجاد یک تصویر ذهنی از مواجهه ی موفق و رویایی با یک ترس خاص، در صورتی که علائم اضطراب مرتبط با علت خاصی مانند فوبیا باشد، همچنین می تواند مزایایی داشته باشد.
شبکه حمایتی: با افراد آشنا که حمایتگر هستند مانند اعضای خانواده یا دوستان صحبت کنید. گروههای حمایتی و خدمات آن همچنین می تواند در محدوده های محلی و یا بصورت آنلاین در دسترس باشند.
ورزش: ورزش فیزیکی می تواند تصویر از خود را بهبود داده و مواد شیمیایی در مغز آزاد کند که محرک احساسات مثبت باشند.
مشاوره
یک راه استاندارد برای درمان اضطراب مشاوره روانشناختی است. این می تواند شامل رفتار درمانی شناختی (CBT)، روان درمانی یا ترکیبی از شیوه های درمانی باشد.
CBT
این نوع از روان درمانی با هدف تشخیص و تغییر الگوهای افکار منفی است که اساس احساسات مشکل دار و مضطرب را شکل می دهد. در طول فرآیند، درمانگران CBT امیدوارند افکار مغشوش را محدود کرده و روشی که افراد به اشیا یا موقعیت هایی که این ضطراب را سبب می شوند را تغییر دهند.
به عنوان مثال، یک روان درمانگر، CBT را برای اختلال پنیک ارائه می کند که سعی در تقویت این حقیقت خواهد داشت که حملات پنیک واقعا حمله ی قلبی نیستند. در معرض ترس ها و محرک ها قرار گرفتن می تواند بخشی از CBT باشد. این مردم را تشویق می کند تا با ترس های خود مواجه شوند و به کاهش حساسیت به محرک های معمول از اضطراب کمک می کند.
https://kanonm.ir/wp-content/uploads/2023/05/جدیدترین-روش-درمان-اضطراب-–-کمک-از-CBT.jpg9001600دکتر دادخواهhttps://kanonm.ir/wp-content/uploads/2019/07/logo-kanonm-horizental-mobile.pngدکتر دادخواه2023-05-10 20:30:522023-05-10 20:30:57جدیدترین روش درمان اضطراب – کمک از CBT
آیا فرزند شما مدام از شرایط موجود شکایت می کند؟ یک جای کار همیشه می لنگد بی توجه به اینکه شما چقدر در خانه تان تلاش می کنید. از غذایی که برای ناهار آماده کرده اید تا مدرسه وحشتناکی که کودکتان را به آن فرستاده اید، از قوانین ناعادلانه این که در خانه تان اجرا می کنید و تا هر چیزی که در میان است و در خانه اتفاق می افتد. اگر شما مانند اکثر پدر و مادرها هستید سعی می کنید به کودکتان بفهمانید که شرایط آن قدرها هم که او فکر می کند وحشتناک نیست. شما احتمالا بارها سعی کرده اید او را قانع کنید، قوانین خانه را برای او توضیح داده اید و سعی کرده اید به صورت منطقی او را توجیه کنید. از مواضعتان دفاع کرده اید تا بتوانید شرایط را بهبود بخشید.
بسیاری از پدر و مادرها دوست دارند که فرزندانشان بتوانند با آنها به راحتی صحبت کنند. آنها خود را به گونه ای نشان می دهند که آماده شنیدین نظرات مخالف هستند و اگر فرزندشان درباره مسئله خاصی احساس بی عدالتی می کند بتواند آزادانه با آنها صحبت کند و مشکل خود را در میان بگذارد. آنها فرزندانشان را تشویق می کنند که آزادانه عقاید خود را بیان کنند و از این مسئله احساس ترس و یا نگرانی نداشته باشند اما زمانی که این نارضایتی ها و شکایات تقریبا کل روز شما را می گیرد شما چه واکنشی نشان می دهید. چگونه می توانید این نارضایتی ها را محدود کرده و کاهش دهید؟
پاسخ به این سوال آسان تر از چیزی است که فکرش را بکنید.
۱- سعی کنید چیزی فراتر از مشکل را ببینید.
سعی کنید مسئله ای که فرزند شما نسبت به آن احساس نارضایتی می کند را به خوبی بشناسید آن را بررسی کنید و ریشه ی اصلی مشکل را بیابد. بررسی کردن مشکل و صحبت کردن با فرزندتان گاهی ممکن است حتی به درگیری و کشمکش بیانجامد. اما در این شرایط سعی کنید تمرکز خود را بر روی احساسات فرزندتان قرار دهید تا اینکه بخواهید سریعا به دنبال راه حل باشید و از موضع مقابل دفاع کنید. مثلا اگر کودکتان با معلم خود در مدرسه مشکل دارد به او بگویید شنیده ایم که مدتی است راجع به این مسئله ناراحتی آیا فکر می کنی نیاز به استراحت داری یا امیدواری که این مشکل را حل کنی؟ گاهی اوقات همین که فرزندتان بتواند به راحتی و آزادانه راجع به احساساتش صحبت کند و محدوودیتی در اینن کار نداشته باشد خود بخش زیادی از مشکل را حل می کند. یکی از مزیت های این روش این است که به فرندتان کمک می کند که بیاموزد چگونه باید به صورتی موثرتر به چالش ها و مشکلاتی که با آن روبه رو می شود پاسخ دهد.
عادلانه نیست! چگونه به این افکار کودکان پایان دهیم
گاهی شما به یک “نفس راحت کشیدن” نیاز دارید، اگر مجبور هستید تمام روز را به شنیدن غر و لند های کودک بگذرانید زمان خاصی را برای شنیدن اعتراضات اختصاص دهید. برای ان کار شما می توانید زمان مشخص را برای شنیدن نارضایتی و اعتراضات فرزندتان اختصاص دهید و دیگر مجبور نیستید که تمام طول روز نارضایتی های او را بشنوید. این مسئله را جیمز لمان در کتاب مشکلات تغییر شکل یافته بیان می کند. هر روز زمان مشخص را اختصاص دهید مثلا ده دقیقه بعد از شام فرزند شما فرصت دارد که درباره هر چیزی که معترض است و یا ناراضی دارد، با شما صحبت کند، بنابراین تنها زمانی که او بتواند اعتراض کند در همین زمان مشخص است که برای او تعیین کرده اید و اگر در زمانی غیر از این در طول روز شروع به شکایت کردن و نارضایتی کرد به او یادآوری کنید که الان زمانش نیست و نمی تواند اعتراض کند. هم چنین اگر او نارضایتی های خود را تا زمان مشخص شده فراموش می کند به او کاغذ و خودکاری بدهید تا آنها را یادداشت کند. برای بچه های کوچکتر مثلا نیز می توانید کوپن اعتراض تهیه کنید مثلا سه یا چهار کوپن در روز و اگر آنها کوپن اعتراض خود را در یک روز تمام کردند دیگر نمی توانند اعتراض کنندو بایستی تا روز بعد صبر کنند.
به یاد داشته باشید این بدان معنی نیست که اعتراضت فرزند شما به جا و منطقی است، در واقع مسئله تنها شنیده شدن شکایات او و توجه به فرزندتان است. بعضی وقت ها کودکان فقط نیا ز دارند که مورد توجه قرار گیرند و نیازی نیست شما درباره هر اعتراضی که او دارد با او بحث کنید و یا سریعا بخواهید راه حلی برای نارضایتی او پیدا کنیدد. شما می توانید با استفاده از این دو ابزار یعنی محدود کردن زمان اعتراض و شناخت احساسات کودک به جای پیدا کردن راه حل این مسئله را به راحتی مدیریت کنید.
https://kanonm.ir/wp-content/uploads/2023/05/مدیریت-شکایت-کردن-و-غر-زدن-در-بچه-ها.jpg346347دکتر دادخواهhttps://kanonm.ir/wp-content/uploads/2019/07/logo-kanonm-horizental-mobile.pngدکتر دادخواه2023-05-09 20:41:382023-05-09 20:41:44مدیریت شکایت کردن و غر زدن در بچه ها