اولین بار است که یک مشاور را ملاقات می کنید

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

این اولین بار است که یک مشاور را ملاقات می کنم (هر آنچه در جلسه اول مشاوره در انتظار شماست)

مشاور : به هر قصد و نیتی به مراکز مشاوره ای مراجعه کرده باشید، دانستن این نکته که قرار است در جلسه اول انتظار چه چیزی را داشته باشید، برای شما احساس امنیت بیشتری ایجاد خواهد کرد. ما در اینجا قصد داریم به شما اطلاعات کافی در ارتباط با روند جلسه اول در اطاق مشاوره بدهیم، پس با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بدانید، در جلسه اول مشاوره، مشاور به طور معمول سؤالات مشخصی در مورد شما و زندگیتان خواهد پرسید. این اطلاعات به او کمک می کند به یک ارزیابی اولیه از موقعیت شما دست یابد. سؤال هایی که از شما پرسیده می شود شامل:

چرا به مشاوره رجوع کرده اید.

احتمالاً یک مسئله خاص شما را به گرفتن مشاوره مایل کرده است. مشاور باید مشکلات سطحی شما را قبل از این که بتواند به مسائل عمیق تر برسد، تشخیص دهد.

پیشینه شما و موقعیت در حال حاضرتان.

درمانگر، یکسری سؤالات درباره زندگی شما خواهد پرسید، به عنوان مثال: به دلیل این که خانواده تان نقش مهمی درباره این که شما چه کسی هستید بازی می کند، سؤالاتی در ارتباط با اعضای خانواده تان و ارتباطشان با یکدیگر و شما پرسیده می شد. همچنین یک درمانگر به بررسی آسیب های احتمالی دوران کودکی و نوجوانی، شناخت دیدگاه های شما نسبت به مذهب و اعتقادات و باورهای اجتماعی تان و کسب اطلاعات درباره دوستان صمیمی، درباره روابط عاطفی، موقعیت شغلی و تحصیلی شما و حتی بررسی تفریحات و سبک زندگی تان می پردازد.

چند پیشنهاد مهم

  1. لطفاً فقط آنجا روی مبل لم ندهید.

درمان یک تلاش گروهی است. اگر شما در جلسه درمانی فعال نباشید، مشاوره شما ارزشمند و مفید نخواهد بود. با درمانگر خود همراهی کنید و در بحث ها اشتراک داشته باشید.

  1. دروغ گفتن ممنوع!

درمانگرها آموزش دیده اند تا سؤالات درست بپرسند اما باور کنید آنها ذهن خوانی بلد نیستند. اگر می خواهید درمانگرتان درست و به موقع شما را کمک کند، اطلاعات صحیح در اختیارش قرار دهید.

  1. آماده باشید.

قبل از این که به جلسه درمانی بروید، بدانید که چگونه می خواهید مشکلات و احساساتتان را توضیح دهید.

یک راه برای آماده بودن این است که دلایلتان را برای رفتن به مشاوره روی کاغذ بنویسید، مشکلاتتان را لیست کنید و برای آنها مثال هایی از قبل آماده داشته باشید چرا که مثال ها بهترین راه برای بیان منظور شما به مشاورتان است.

[همسرم به من بی توجه است، به طور مثال وقتی بیمار می شوم از من مراقبت نمی  کند]

  1. سوال بپرسید.

هر چه بیشتر بفهمید که مشاورتان چه برنامه ای در ذهن دارد، احساس راحتی بیشتری می کنید. درباره پروسه درمان سؤال کنید و اگر چیزی را متوجه نشدید، از او بخواهید تا مجدداً برایتان توضیح دهد.

  1. در مورد احساساتتان صادق و رو راست باشید.

چیزهای زیادی در طول جلسه درمان از ذهن شما می گذرد. به عکس العمل و احساسات خود گوش کنید و آنها را با درمانگرتان در میان بگذارید.

سخن آخر

مشاوره یا درمان یک راه حل سریع برای حل مشکلات شما نیست، مشاوره یک روند منطقی و علمی است. شما می توانید با کمک مشاورتان راه های منطقی برای حل معضلات شخصی خود پیدا کنید. روابط تان با دیگران را اصلاح کنید و از زندگی خود لذت ببرید. درمانگر شما برای پیمودن این راه به تلاش، صداقت و همراهی شما نیاز دارد. زندگی آرام حق شماست.

 

منبع : psychcentral

افزایش بهداشت روانی

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

به چه صورت بهداشت روانی در محیط کار را افزایش بدهیم؟

  1. به وجود آوردن شرایطی که کارکنان نهادها باباور قلبی و با صمیمی شدن برای خود و همکارانش خویش احترام قائل شوند.
  2. دوری کردن از شیوه‌های زور و اجبار در محیط کار

3.تشخیص توانایی‌های کارکنانی که تحت نظارت هستند و سپس به وجود آوردن شرایط لازم برای پیشرفت

و شکوفایی این استعداد توسط مدیر نهاد.

  1. تشخیص علت های حقیقی کم کاری ، بی حوصله بودن و علاقه نداشتن به کار،  نبود توجه و دقت

کارکنان توسط مدیر و دور شدن از قضاوت های ناعادلانه و  داوری غلط نسبت به اساس برخورد انسان.

  1. آشنا کردن کارکنان با حقیقت های فضای کارو از بین بردن معیارها و عوامل نهادی که از نظر اخلاقی ،

انسانی و فرهنگ نهادی به طور صحیح ارزیابی نمی شود.

  1. برطرف کردن استرس و به وجود آوردن حس امن بودن شغلی و بالا بردن نشاط و شادی و انگیزهخارج از

هرگونه خشم و اختلافات بدون فایده به وظیفه خود عمل کنند.

  1. به وجود آوردن رقابت های سالم در فضای کار به کارکنان بتوانند پیشرفت هایی را کسب کنند و از این

راه عزت نفس  خود را توسعه دهند و حس کنند برای فعالیت‌های بالاتر دارای شایستگی می باشند.

 

نکات قابل توجه برای بهداشت روانی فضای کار 

  1. کاهش فعالیت های اضافی توسط مدیران
  2. کم کردن ماموریت های اداری
  3. دادن پاداش بر طبق شایسته بودن و رویکرد نه اضافه کاری
  4. تهیه ساعت های کاری شناور به وجود آوردن شرایط انجام فعالیت در منزل
  5. طرح کردن شیوه ها وشاخه های موفقیت شغلی به طوری که به زندگی خصوصی کارکنان ، آسیبی نرساند.
  6. کارکنان باید به غیر منطقی بودن اضافه کاری جواب رد بدهند.
  7. تلاش کنند کار اداری را به خانه کمتر وارد کنند.
  8. استفاده کردن از ساعت های کاری شناور
  9. تقویت کردن توانایی مدیریت اضطراب در فضای کار بدین معنی که:
  10. نفس و استراحت کافی به دست بیاورید استراحت ۱۰ دقیقه ای ذهن شما را آزاد و عملکرد شما را بیشتر

می‌کند، سعی کنید پیاده روی داشته باشید ، با مشارکت در اطراف خود مسئله های به دور از شغل گفتگو کنید

منبع:مرکز مشاوره ستاره ایرانیان


مقالات مرتبط:

 

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%BA%D9%84/

بهداشت روانی محیط کار

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره


برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.
 

بهداشت روانی محیط کار :شامل قاعده هایی می باشد که به سلامت روان اشخاص کمک می کنند.

قواعد مربوط به بهداشت روانی محیط کار 

کنترل کردن قواعدمربوط به بهداشت روانی در محیط کار باعث سلامتی محیط شخصی و اجتماعی می‌شود

و سالم بودنشخص و جامعه را افزایش می‌دهد. در اینجا به عوامل تاثیرگذار بر آن و چگونگی افزایش آن می‌پردازیم.

مراعات کردن اصول بهداشت روانی به شخص در داشتن  سازگار بودن،  آرامش داشتن،  امن بودن و رضایت

داشتن ، به صورت کلی به افزایش سالم بودن روانی و پیشرفت کمک کرده و او را از ناراحتی های روانی

مثل استرس و افسردگی دو ر می کنند.

تعریف بهداشت روانی

بهداشت روانی عبارتند از توانایی ارتباط مطلوب و مناسب با دیگران، تحول و اصلاح موقعیت فردی و اجتماعی

و برطرف شدن اختلافات و تمایلات فردی به صورت منطقی ، از روی عدالت و مطلوب. از نگاه ها و اعتقاد های

شخصی و همچنین خصوصیات محیط اطراف اشخاص در بهره مند شدن از بهداشت روانی مناسب موثر می باشد.

بهداشت روانی موقعیت کار به معنی استقامت در برابر ایجاد شدن مشغله های روانی و اختلال رفتاری

در کارکنان نهاد و سلامت محیط روانی کار می باشد.

در حقیقت هدف بهداشت روانی در موقعیت کار به وجود آوردن شرایطی که به اختلالات روانی در کارکنان

منجر نشود ،  کارکنان نهاد ها قادر به وجود آوردن رابطه مناسب با موقعیت کار و عامل موجود در آن باشند

کارکنان احساس رضایت می کنند و با علاقه در آن سازمان مشغول کار میشوند و هر یک از کارکنان نسبت

به خود رئیس ها همکاران و همچنین در جایگاه خود در نهادها احساس مثبتی دارند.

عوامل تاثیر گذار در بهداشت روانی موقعیت کار

به طور کلی این عوامل به دو گروه فیزیکی و انسانی تقسیم می‌شود:

  1. عوامل فیزیکی مثل رنگ ، روشنایی، ابزار، صداهای محیط ،  وسایل امنیت و… می باشد. به طور مثال

موقعیت های کاری که دارای صدای زیاد می باشد موجب به وجود آمدن اضطراب در شهر می‌شود و این

است راه از راه سردرد ، دانلود مشکل در هضم ،  خستگی غیر معمولی،  ضعیف شدن دستگاه ایمنی و

صدمه پذیری شدید در مقابل بیماری های قلبی عروقی به وجود می‌آید. یا به طور مثال وجود آلودگی صوتی

در موقعیت کار امکان دارد که گوش ها دچار سنگینی شود و این سنگینی گوشت باعث می‌شود که شخص

از ارتباط برقرار کردن با دیگران دوری کنند. همچنین کار در موقعیت هایی با حرارت نامطلوب، بسیار سرد

یا گرم می‌توانند مشکلات جسمی مثل:  درد مفصل ها،  کاهش سطح مقاومت بدن  و سرما خوردن را

به وجود بیاورد.

  1. عوامل انسانی شامل شخصیت، طرز فکر،  درک ها و کشمکش های میان اشخاص یا جمعی باشد.

از جمله عوامل انسانی موثر در بهداشت روانی در محیط کار عبارتند از:

1.رابطه تاثیر گذار

عکس های خواسته های انسان به ارتباطات جمعی وابسته می‌باشد و سالم بودن روانی اشخاص تا حدی

وابسته بودن زیادی به کیفیت رابطه با اطرافیان دارد.در موقعیت کار اشکالات ارتباطی موجب از دست رفتن

شغل و انگیزه ، یاس ، ثبات نداشتن خلقیات و غیر می‌شود. در حقیقت روش ارتباطی و شخصیت و

هدف های شهر در موقعیت کار نقشه تأثیر گذاری در بهداشت روانی شخص و مقدار خشنودی از موقعیت

کار را دارد.

2.استرس و افسرده شدن

استرس ،  افسرده شدن و کسل بودن و خستگی از کار،  در مقدار توجه و دقت کارمندان اثر منفی دارد.

استرس کارکنان می توانند سبب کم شدن توجه و تمرکز ذهنی کارکنان شود،  حافظه آنها مختل می شود

و برگ ریزان حوادث در کار می افزاید. به همین خاطر یک مدیر مطلب در جهت افزایش بهداشت روانی

موقعیت کار اجبارهایی را به وجود می‌آورد تا موقعیت کار استرس زا نباشد ، در آنان امن بودن

شغلی ایجاد کنند و از هر گونه بی فایده در موقعیت کار پیشگیری شود.

3.شناختن و قبول کردن  خود

از دیگر عوامل بهداشت روانی اطلاع شخص از محدودیت های خود و دیگران و قبول کردن آنان می باشد.

ناسازگاری انسان با محدودیت های خود چه از نظر مادی،  جسمی و ذهنی می توانند زمینه‌ای مبتلا شدن

به بیماری را به وجود بیاورد. از شخصی که به دنبال بهداشت درمان می باشد باید هدف های مناسب با

مهارتهایش باشد. هدف های غیر واقعی به شکست و ناکامی منجر می‌شود و در نتیجه ناسازگاری و همراه

دارد.

4.راضی بودن از شغل

یکی از علامتهای بهداشت روانی در موقعیت کار رضایت داشتن شغل شهر می باشد. رضایت داشتن از شغل

موجب بیشتر شدن فعالیت ،  کم شدن غیبت و  اشتباهات در کار و غیره شود. تحقیقات نشانگر آن می‌باشد

که میان رویکرد در کار و راضی نبودن از کار ارتباط مستقیم وجود دارد. کارکنانی که از کار خود راضی نمی

باشند بیشتر در معرض سندروم های جسمی یا روانی قرار می‌گیرند.

5.دارای عزت نفس

اشخاصی که عزت نفس ضعیفی دارند،  به توانایی های خود اعتماد ندارند و خیلی برای خود اهمیت قائل

می شوند. شخصی که عزت نفس بالایی داشته باشد در کار خود زیاد با خطر روبرو می شود و مرحله های

کارها به دنبال کارهای با سطح بالا می گردد یا کارهای را بررسی می‌کنند که به رقابت احتیاج داشته باشد.

داشتن عزت نفس بالا این تاثیر را دارد که فرد به عقیده های دیگران حساسیت نشان نمی دهد، برای خود

هدف های بالایی را در نظر دارد و برای تحقق آن هدف ها تلاش بسیاری می کند.

فشار روانی در موقعیت کار

به طور قطعی و عوامل فیزیکی و انسانی بر بهداشت روانی در محیط کار تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارد.

پر اهمیت ترین عوامل اضطراب آور شامل: فرق گذاشتن،  ناقص بودن حقوق دیگران،  برچسب زدن ، نوع

کار، افراط در کار،  خطر های جسمی ،  چگونگی سازگار بودن شخص با محیط کار و  رو به رو شدن خانواده

و کار،  می باشد.  همچنین ترس از دست رفتن شغل ،  نداشتن پیشرفت شغلی ، شریک نبودن همکاران در

کارهای جمعی و مسخره کردن از طرف همکاران، می تواند صدمه جدی را به بهداشت روانی شخص وارد

کنند. فشار روانی زیاد ناسازگار نبودن با موقعیت کار می‌توانند سبب رویکرد نامناسب در جهت دسترسی به

هدف ها و ایجاد علامت های استرس و افسردگی در شخص شود به طور مثال:

1.سطح پایین وظیفه های شغلی  در برابر مهارت های فردی ،  سبب  می شود انتظارات برآورده نشودو برای

دستیابی به هدف های ارزشمند شخص ناخشنود شود.

  1. حجم کاری زیاد می توانند فرد را دچار اضطراب کنند و شخص دچار تحولات در برخوردش

بشود.  امکان دارد به جنبه های فرعی توجه نکند تا بتواند بر تکلیف اصلی متمرکز شود.

منبع:مرکز مشاوره ستاره ایرانیان


دیگر مقالات:

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%BA%D9%84/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/

والدین و بازی های کودکان

پیشنهاد هایی برای والدین درباره ی بازی های کودکان

 

  1. بازی کودکان را مورد اهمیت قرار دهیم برای اینکه زندگی آنها در بازی شکل می‌گیرد.
  2. سعی کنیم تا بازی های کودکان با فرهنگ و ارزشهای خانواده یکسان باشد.
  3. با دقت کردن در فکر های خلاق در کودکان در حال بازی می توانیم با طرز شخصیت آنها بیشتر آشنا شویم.
  4. در بازی کردن کودکان هیچ وقت خالی نکنیم، ولی راهنمای خوبی برای آنها باشیم.
  5. با کودکان خود همبازی شویم و راه دوستی را برای آنها باز کنیم و راه های مخفی کاری های دوران جوانی را ببندیم.
  6. کاری کنیم که بازی به صورت تجربه دارای لذت در فکر کودک باقی بماند.
  7. از امر و نهی کردن برای متوقف بازی دوری کنیم.
  8. با توجه به روحیه کنجکاوی کودک به صورت را مورد راهنمایی قرار دهیم که به فکر مثبت و خلاقیت خود دست پیدا کنند.
  9. مواظب باشیم که فضای بازی سبب صدمه جسمی و فکری نشود.
  10. در انتخاب کردن نوع بازی به سن و جنس و مهارتهای فرزندانمان توجه کنیم.
  11. نوع و زمان بازی فرزندانمان را مدیریت کنیم که از فشارهای کودکمان به وجود بیاوریم.
  12. در موقع بازی از محدودیت کودک دوری کنیم.
  13. وسیله بازی را با توجه به سن و رشد جسمی کودک تهیه کنیم.
  14. آداب اجتماعی و طرز برخورد با دیگران را در هنگام همبازی شدن با کودک خود می توانیم به صورت غیر مستقیم به آنها یاد دهیم.
  15.  کودکان لازم می‌باشد به مجموعه‌ای از بازی های جسمی اجتماعی بپردازند. وقتی که کودکان فقط یکی از

بازی‌ها را انجام بدهند از رشد کردن اجتماعی و عاطفی عقب می‌مانند

و احتمال آشکار شدن عصبانیت و خشمگین شدن در آنها بیشتر می‌شود.

 

منبع: کودک و نوجوان


مقالات مرتبط: 

http://moshaver.kanonm.ir/%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%84%D9%88%D8%B3/

موثر بودن هوش و بازی کودکان

موثر بودن هوش و بازی کودکان:هوش توانایی طرز بازی و نوع آن انتخاب کردن اسباب بازی و طرز استفاده از آن موثر می باشد.

طریقه رفتار کودکان باهوش و کم هوش با بازی و اسباب بازی

در اینجابه طریقه رفتار کودکان باهوش و کودکان کم هوش با بازی و اسباب بازی توضیح داده می شود.

کودکانی که با هوشمی باشند تلاش می کنند وسایل و اسباب بازی های را مورد انتخاب قرار دهند

که توانایی ابتکار را به آنها بدهد و قوای ذهنی آنها را به کار اندازد.

کودکان باهوش تر  زمان کمتری را به بازی با یکدیگر مشغول می شود ، به دلیل این که تنهایی را دوست دارند

و از آن لذت می‌برند. کودکانی که با هوش می باشد در سن‌های بالاتر به بازی‌هایی که به فعالیت‌های ذهنی و

جسمی مربوط می شوند می‌پردازند. به طور مثال جمع کردن اشیا های مورد نظر برای آن ها جذاب می باشد.

رفتار کودکان تیزهوش در بازی کردن 

کودکان تیز هوش به خاطرمهارت های بیشتر، به بازی های انفرادی بیشتر تمایل دارند

و معمولاً انرژی بدنی را مورد استفاده قرارنمی دهند. به نظر می رسد که کودکان تیز هوش و عقب مانده

به بازی های انفرادی تمایل دارند برای اینکه کودکان تیز هوش ، به خاطر مهارت های زیاد و کودکان 

کم هوش  به علت توانایی که معمولاً در جمع مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند. اگر یک ماشین اسباب بازی

را در اختیار کودک عقب مانده بگذاریم امکان داردآن را به اطراف بکوبد  و آن پخش شود،

اما کودک تیزهوش تلاش می کنند با آن بازی های دارای مرزانجام دهد و حتی امکان دارد

به جستجوی کنجکاوانه ماشین اسباب بازی رجوع کنند و آن را باز کنند تا از محتویات درون آن اطلاعات کسب کنند.

منبع: کودک و نوجوان


مقالات مرتبط:

http://moshaver.kanonm.ir/%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%88-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9/

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/

عوامل تاثیرگذار بر بازی کودکان

 

عوامل تاثیرگذار بر بازی کودکان که از جمله آن می‌توان به سن کودک،  جنس و بهره هوشی

و موقعیت کودک اشاره کرد.

 

عوامل تاثیرگذار بر بازی کودکان چه می باشد؟

هر کدام از عوامل ذکر شده به تنهایی و در آخر درد ارتباط با دیگران درمجموعه یکپارچه

راه رشد درست کودک قرار گرفتند و می توان با قدرت از موثر بودن بسیار آن در رشد و

همه جانبه کودک صحبت کرد.

موثر بودن سن و نوع بازی کودکان

کودک در هر سنی بازی مخصوصی را می پسندد. به طور مثال در همان روزهای اول تولد به لگد زدن و

حرکت دادن دست ها همایون تمایل دارد. از اینکه در حنجره و دهان خود صدا بیرون بیاورد و لبها را به

حرکت درآورد از این کار لذت می‌برد. کمی که بزرگتر می شوند و دیگران با او شروع به بازی می‌کنند به

طور مثال صورت خود را با دستهای کوچک پنهان می کنند و سپس آنها را بر می دارند و به این بازی

می گویند “دالی” این روش سبب شادی و لذت کودک می‌شود.

سرمشق بازی کودکان در سالهای آغاز کودکی علامت عوض شدن رشدی آنها می باشد. کودک خردسال

به بازی انفرادی علاقه دارد که بعداً با بازی موازی دنبال می شود بدین معنی دو کودک در کنار هم هستند

نه اینکه با هم بازی کنند. آنها امکان دارد از یک وسیله استفاده کنند و نیز به طور مستقل از یکدیگر و بدون

داشتن ارتباط به بازی مشغول می شوند.

کودکان ۳ تا ۴ ساله به بازی های ارتباطی مشغول می شوند. بدین معنی که آنها با کودکان دیگر بازی

می کنند و وسایل خود را به اندازه مشخص به دیگران می دهند و با آنها مشارکت می کنند اما در عین حال

توانایی فدا کردن علاقه های خود را در گروه  و به اصطلاح تابع گروه شوند را ندارند. از ۴ تا ۶ سالگی که

کودک بیشتر و بیشتر به بازی های مشارکتی روی می‌آورد یعنی در محیط های گروهی که هدف یکسانی

دارند به بازی گروهی می‌پردازند.

تفاوت ساختاری سه بازی در جریان رشد :

1.بازی های که دارای تمرین می باشد

از آغاز تولد تا دو سالگی بازی وسیله ای برای لذت از حواس کودک می باشد به خاطر اینکه کودک لمس

کشیدن گوش دادن حرکت اعضای بدن و کیفیت متفاوت اشیا را از روشهای به کار بردن حواس خود پی

‌می برد و این امر موجب لذت می شود. کودک با استفاده از حواس خود، از الگو گرفتن هم اتر می‌رود و به

تکرار روی می‌آورد و حرکات از شکل ابتدایی به توانایی می‌رسد. این حرکاتی که دارای الگو می باشد

مقدمه ای هستند تا کودک بتوانند کارهای دشوار تری دست بزنند.

2.بازی های نمادین(2تا5 سالگی)

در این مرحله از بازی که از ۲ سالگی تا ۵ سالگی ادامه پیدا می‌کنند عنصر های جدیدی داخل بازی کودک

می شود. حقیقت ها عوض میشوند. اشیا هایی که وجود ندارند به اشیا های دیگر نمایش میدهند. از تکه

چوبی است و با گذاشتن چند بالش در کنار هم خانه یا باغچه درست می کنند. کودک در این مرحله به

تمرین تجربه های زندگی روی می آورد و آنها را به اشکال متفاوت آزمایش می‌کنند.

3.بازی های باقاعده(7تا 11سالگی)

در این مرحله آثار بازی برای تمام عمر باقی می‌ماند و همزمان با رشد کودک و گذر زمان، به طوری کاملتر

صورت می‌گیرد. قواعد بازی های باقاعده معمولاً از بزرگترها به کوچکتر ها یا نسل به نسل دیگر انتقال

می یابد. بازی های دارای قاعده رقابت موجود میباشد و هر بازی قراردادهای دارا می باشد که نمادی

می باشد و یا قراردادی که ممکن است همیشگی یا در طبقه توافق کردن موقت خودرو بازیکنان باشد.

جنسیت یکی از عوامل تاثیرگذار در بازی می باشد و از این رو می‌توان مطرح کرد که بازی پسرها با دخترها

متفاوت می باشد در

فرق بین بازی دختران و پسران بیشتر این عوامل عبارتند از:

1.بهترین و ن کودک مربوط می‌شود. برخی از دختران به طور ذاتی به بعضی از بازیهای علاقه دارند و برخی

از پسرها هم به بازی‌های دیگر.

  1. طبقه های والدین و جوامع از دختر و پسر نیز به تدریج آنها را به طرف تفاوت بین بازی های دخترانه و

پسرانه گرایش می دهد. بازی هایی که پسران انتخاب می‌کنند و آن را دوست دارند عبارتند از:

مصرف ابزارها،  تیراندازی کردن ،  بازی با بادبادک،  دوچرخه،  فوتبال و در ایران می باشد. بازی هایی که

دختران به آن علاقه مندند شامل:  عروسک بازی، پذیرایی، بافندگی ،فروشندگی و غیره.

و همینطور بازی های موجود می باشد که هر دو جنس آن را دوست دارند.

پسران بازی های همراه با فعالیت و دارای تحرک که الزام به مصرف انرژی و نیروی بدنی، مسابقه و رقابت

می باشد و نوحه های دیگر بازی ترجیح می دهند در صورتی که دختران معمولاً به بازی های ساکن تر و

احتیاط حرکت کمتر و آرامش علاقه مند هستند.

در دوره های کودکی به این بازی دختران و پسران فرق چندانی دیده نمی شود اما به محض اینکه  وارد

دبستان به شوند تفاوتهای آنها بروز می دهند و ارزش هایی که جامعه برای هر دو جنس قائل می شود خود

را در بازی ها نشان می‌دهد.  حدود ۷ یا ۸ سالگی فرقه‌ای جنسی آنها بروز می‌دهند. پسران بیشتر مایل

هستند با همدیگر بازی کنند و این امر در دختران هم دیده میشود. ای پسران در عوض بازی با دختران آنها

را اذیت می کنند و مورد تمسخر قرار میدهند. اگر پسری با جمعی از دختران بازی کنند دیگر پسران را

مسخره خواهند کرد.

منبع: کودک و نوجوان


مقالات مرتبط:

http://moshaver.kanonm.ir/لجبازی-کودکان/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%84%D9%88%D8%B3/

 

 

موثر بودن بازی در میزان هوش و رشد کودک

 

موثر بودن بازی در میزان  هوش و رشد کودک:حضور داشتن مداوم کودک عوامل متعدد و ثابت محیطی

مورد استفاده قرار دادن فعالیت های دارای هدف،  توانایی های شناختی،  اجتماعی کیفیت مناسب روز خواهد کرد.

 

معیار های موثر بودن بازی در رشد کودک

پیاژه روانشناس معروف برای شناسایی بازی از کار پنج معیار را برای بازی معرفی می کنند:

1.بازی دارای هدف در مورد می باشد.

  1. بازی اختیاری میباشد نه اجباری.
  2. بازی دارای لذت و خوشایند می باشد.
  3. بازی ترتیب برنامه خاصی ندارد.
  4. بازی از لحاظ کشمکش و پرخاشگری آزاد می باشد.

در هر صورت همان بازی می باشد یا بازی کار محسوب می شود به حداکثری از عوامل می‌پردازیم

مهم بودن  و ضروری بودن بازی برای کودکان

پر اهمیت ترین مشغله کودک در زندگی بازی می باشد. کودک در جریان بازی و در یک وقتی پرورش

فکری و عاطفی و اجتماعی می‌یابد و آن چیزی که از راه بازی کردن می‌کنند به طور مثبت به دست

می آورد. زیرا اساس آن تجربه می باشد. این تجربه می باشد که از راه عضلات و حواس کودک به وجود

می آیند. بازی یکی از پر اهمیت ترین مسئله تربیتی می‌باشد که بسیار مورد توجه روانشناسان و علمای

تعلیم و تربیت قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که بازی در رشد بدنی و ذهنی کودک موثر

می باشد. بدن تنها وسیله ای می باشد که کودک به وسیله آن توانایی ن خارج از حواس های متعدد را درک

کنند. هر آنچه کودک شما از بازی کردن می‌کنند به طور مثبت می‌باشد از نگرانی وجود ندارد. بازی وسیله

معمولی کودک برای بازگو کردن و اظهار خود می باشد. آلفرد روانشناس معروف می‌گویند «هرگز نباید به

بازی ها مسئله ای برای وقت هدر کردن نگاه کرد.» بازی کردن برای کودک برابر است با گفت و گو کردن

برای یک بزرگسال. بازی و اسباب‌بازی کودک به حساب می آیند. بازی شیر معمولی شرکت کودکان

در کارهای می باشد که در نهایت موجب کسب توانایی ورزیدگی برای روبرو شدن با مشکلات زندگی

می باشد. کودکان از روش بازی احساسات ناکامی‌ها و استرس های خود را بازگو می کنند. همه کودکان

فارغ از رنگ پوست و مو یا متعلق به نژاد و قوم مخصوصی در هر کجای دنیا که زندگی می کنند بازی

می کنند فعالیت بازی در حقیقت و کودک برای کنار آوردند با محیط است که از این روش خود را پیدا

می کنند و دنیا را درک می کنند.

درباره مهم بودن بازی به صورت خلاصه می‌شود گفت روش بازی می‌تواند مقررات را به کودک یاد داد و

ناهنجاری‌های او را برطرف کردن. نابسامانی‌های او را میشود اصلاح کرد و روش عقل و قبول کردن انضباط

را آموزش داد.

منبع: کودک و نوجوان


مقالات مرتبط: 

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%D9%84%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/

علت افسردگی سالمندان

علت افسردگی سالمندان:بالا رفتن سن به خودی خود یکی از عوامل خطرساز برای به وجود آمدن افسردگی نمی‌باشد

بلکه وجود بیماری های روحی متفاوت در این دوران و تنها بودن سالمند، از عوامل کمک کننده به شروع افسردگی می باشد.

علت افسردگی در سالمندان 

به قسمتی از علامت های افسردگی در تمام دوران زندگی تقریباً به صورت مشترک و برابر مشاهده می‌شود

از جمله این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اشکال در خواب و اشتها

  2. گرفتن خلق

  3. حس ناراحتی و غم

  4. ناراضی بودن از زندگی

  5. مشکل داشتن در تمرکز و تصمیم گیری به معنای شرکت داشتن و بلاتکلیفی در فعالیت امور

  6. کم شدن میل جنسی

  7. سرزنش کردن خود و احساس گناه

در سالمندان افسرده،  کم شدن خواب می توانند به طور سحرخیزی و بیدار شدن دائم در طول شب

مشاهده شود. گناه و برخی اوقات احساس پوچی ویاس  آرزوی مردن  و گاهی حتی به فکر خودکشی

می افتند که این علائم افسردگی محسوب می شود. نکته جالب این میباشد که افسردگی در دوران

سالمندی معمولاً خود را با شکایت  جسمی مختلفی نشان میدهند. دردهای متعدد جسمی که دلیل

مشخصی برای آنها پیدا نشده است ،  داشتن یک بیماری غیر قابل درمان ،  کاهش اعتماد به نفس همواره با

حس بی ارزشی و گاهی بد می شدند نسبت به دیگران،  از نشانه های شایع افسردگی سالمندان می

باشد.

ایجاد اختلال در حافظه که گاهی اوقات به حساب فراموشی پیری گذاشته می شود ،  می تواند علامتی از

وجود افسردگی در سالمندان باشد.  معمولاً سالمندانی که حافظه آنها دچار اختلال شده است  به طور

مثال : از یاد بردن اسامی دوستان و آشنایان و حتی از یاد بردن  وسیله های شخصی خود شاکی

می شوند امکان دارد مبتلا به افسردگی شود. زیرا شخصی که دچار آلزایمر شده است ، در دیگر حوزه‌های

رویکردی مانند صحبت کردن برنامه چیدن برای انجام فعالیتهای معمولی در زندگی و انجام کارهای

شخصی اختلال می‌شوند و این شخص از اختلال در حافظه خود شاکی نمی باشد.

پس هر مشکلی در حافظه به معنی که به وجود آمدن آلزایمر می باشد و می توانند علت های روحی و روانی

از جمله افسردگی باشد. همچنین سالمندانی که نسبت به قبل دچار تحریک‌پذیری شده اند زودتر عصبانی

می شوند، قرار ندارند و تمایل به ثابت ماندن در یک جا را ندارند  امکان دارد که به افسردگی مبتلا شده

باشند.

 

برای جلوگیری از افسردگی در دوران سالمندی چه کارهایی باید انجام داد؟

  1. درست شدن راه زندگی سالمند از روشهای مهم جلوگیری از مبتلا به افسردگی در دوران پیری می باشد.
  2. وقتی که سالمند دچار استرس و دلشوره می شود بهتر می باشد خود را به انجام کاری مانند مطالعه

کردن ،  تلویزیون دیدن ،  باغبانی و……  مشغول کنند.

  1. گفت و گو کردن با اقوام و دوستان در موقعیت نهایی به طریق تلفنی یا حضوری در جلوگیری از

           افسردگی تاثیر دارد. اشخاص پیر از تنهایی فرار می‌کنند و بودن در جمع ،  امید به زندگی را در آنها بیشتر می کند.

  1. برنامه داشتن با حضور فرزندان ،اشخاص خانواده و جمع‌های هم سن و سال ،  در جلوگیری از مبتلا به

افسردگی سالمندان تاثیر گذار خواهد بود.

  1. گاهی وقت ها بیرون رفتن از خانه برای زمان کوتاه و قدم زدن در پارک یا دیدن مغازه ها برای بهتر

شدن خلق گرفته  و کم شدن نگرانی و استرس مفید می باشد.

  1. داشتن برنامه روزانه معین ،مشخص کردن وقت خواب و بیداری ،  برنامه ورزشی  سبک و مناسب با

موقعیت جسمانی سالمندان ،  داشتن تغذیه مطلوب و گنجاندن میوه و سبزیجات و ویتامین های گروه b در

برنامه های غذایی در تنظیم شدن خلق و خوی شخص سالمند، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

  1. در سالمندان افسرده عوض شدن محیط زندگی به تنهایی به بهتر شدن خود و روحیه او کمکی

نمی کند، در اینگونه موارد رجوع به پزشک و استفاده از داروهای ضد افسردگی طبق دستور پزشک الزامی

می باشد.

منبع: کانون مشاوران ایران


در ادامه بخوانید :

http://moshaver.kanonm.ir/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85/

 

 

راضی بودن از شغل

 

 

راضی بودن از شغل یکی از پر اهمیت ترین مشغله های دولت و سازمان ها مختلف می باشد. و از

پر اهمیت ترین عامل بهره وری کارکنان و به وجود آمدن حس مسئول بودن و وفادار بودن به سازمان

می باشد ، که به عامل های مختلفی بستگی دارد.

 

عوامل راضی بودن از شغل

شرکت ها و موسسه های مختلف همیشه سعی دارند که در این عامل قدم بردارند.

*چه عواملی در راضی بودن از شغل اهمیت دارد و باید توجه بیشتری به آن کرد؟

*آیا کتاب هایی در رابطه با این موضوع موجود می باشد که مدیران را راهنمایی کند از مسائل

متفاوت راضی بودن از شغل اطلاع یابند؟

*در شرایطی که مدیرها برای کنترل هیچ آموزشی ندیده اند می شود به رضایت شغلی امیدی

داشت؟

 

راضی بودن شغلی کارکنان

راضی بودن شغل به عامل های متفاوتی مثل:

مسئله اقتصادی و زیستن کارکنان، فردی ، روانشناختی ، فرهنگی اشخاص بستگی دارد.

در دنیای امروزی کشورهای متفاوتی با جستجو های متفاوت در زمینه هایی مثل مواردی که ذکر شد

تلاش می کنند تا نیروی  کار راضی نگه دارند.

*برای راضی بودن شغل، کارکنان چه سهمی برای آن دارند؟

* آیا کارکنان باید در فعالیت هایی که موجب راضی بودن شغلی آنها می شود بازگو کنند؟

*آیا بازگو کردن نیازها ، موجب تخریب محیط سازمان ها می شود؟

 

راضی بودن شغلی

روانشناسان و مشاوران در بر این باور هستند که راضی بودن شغلی کارکنان و اثر راضی بودن در خلق و خو

آنها ، در روند کار اشخاص موثر است و خلاق بودن آنها آشکار می شود.

در حالیکه رفتن در راه  مخالف موجب بی انگیزه شدن آنها می شود.

*کدام  کشورها  توانایی الگو پذیری را برای راضی بودن از شغل می توان مورد ارزیابی قرار داد؟

*به چه صورت می شود مدیرانی که برای جلب راضی نگه داشتن شغلی بی تفاوت هستند را نسبت

به این مسئله آگاهی داد؟

*آیا قانونی در این مسئله راضی بودن از شغل به وجود آمده که در قوانین کار همه وظیفه دارند

به آن عمل کنند؟

 

پرسش نامه ارزیابی میزان راضی بودن

برای مورد بررسی قرار دادن راضی بودن از شغل کارکنان و بیشتر شدن بهره وری :

یکی از روش ها ترتیب دادن پرسش نامه می باشد که همه جهات زیستی و روانی پرسنل را در نظر

بگیرد.

این پرسش نامه توانایی در جهت فعالیت های مدیران اشخاصی را ، برای بیشتر شدن راضی بودن از شغل

مشخص کنند و قدمی در سوی به کار گرفتن استعداد ها به سازمان ارائه دهند.

* پرسش نامه های راضی بودن از شغل چه چیزهایی را مورد بررسی قرار می دهد؟

* آیا پرسش نامه هایی موجود می باشد که بشود آن را از اینترنت ذخیره کرد؟

*آیا پرسش نامه ها برای هر سازمانی به صورت جداگانه باید تدوین کرد یا پرسش نامه هایی برای همه

سازمان ها با عمل متنوع وجود دارد؟

 

راضی بودن از شغل یعنی چی ؟

راضی بودن از شغل یکی از حق های اولیه اشخاص در سازمان می باشد.

از آنجایی که هر شخص برای سالم بودن روان احتیاج به حس موثر بودن دارد یکی از مهم ترین خواسته ها

برای رسیدن به حس راضی بودن از خود ، راضی بودن از شغل می باشد که بعضی اوقات با کوشش کارکنان،

سازمان آنها را دل زده و افسرده می کند.

*آیا در حالیکه از شغل راضی نباشیم باید در هر شرایطی کار خود را عوض کنیم؟

*اگر برای جدا شدن از سازمانی که در آن از شغل خود راضی نیستیم توانایی نداشته باشیم به چه صورت

توانایی مقابله با افسردگی از این مسئله را داشته باشیم؟

*نقش خصوصیات شخصی کارکنان در راضی بودن از شغل در چه حدی می باشد؟

هر شخصی در عوض سعی که برای انجام بهتر شدن مسئولیت خود انجام می دهد ، باید مقداری توجه و

موفقیت کسب کند.

این مقدار از توجه ، ترقی و همچنین علت های روانی شخص متوجه می شود که سعی او به طور دقیق

مد نظر قرار گرفته است و در آخر موثر خواهد بود.

در حقیقت این احساس ، راضی بودن شغلی می باشد و سعی شخص را افزایش می دهد.

*آرامش در شغل در راضی بودن از شغل چه تاثیری می گذارد؟

*آیا سعی سازمان در جهت ترقی سطح یادگیری کارکنان به راضی بودن از شغل کمکی می کند یا امکان

دارد برخی کارکنان خسته شوند؟

*برای بیشتر شدن بهره وری ، راضی بودن از شغل کفایت دارد یا به عوامل دیگر احتیاج می باشد؟

 منبع: کانون مشاوران ایران


دیگر مقالات :

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%B5%D8%A8%DB%8C/

تعریف پرخاشگری و خشم

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

 

تعریف پرخاشگری و خشم: لازم است برای مفهوم خشم و پرخاشگری، بتوانیم این دو مفهوم را از یکدیگر جدا کنیم.

شناخت خشم و پرخاشگری در افراد 

خشم شامل ؛ تصورات ، افکار ، هیجانات و احساسات فیزیکی می باشد به دلیل آن که مقدار آن زیاد است، امکان دارد که کنترل کمتری را افراد نسبت به آن داشته باشند.برای مثال؛ می توانیم خشم را به عنوان سوخت در نظر بگیریم ، مانند ؛ بنزین که کاملا سرعت و جهت اتومبیل را تعیین و مشخص نمی کند ، ولی سبب آن است که اتومبیل می تواند به مسیر خود ادامه دهد.

پرخاشگری؛ نوعی روش رفتاری است که به دنبال خشم ایجاد می شود . با این وجود ، توانایی آن را داریم که خشم را کنترل کنیم . نیازی نیست که در خشم، اهداف فرد تخریب شود و معمولا خشم دلالت به خشونت ندارد . مردم می توانند بدون خشونت ، عصبانی شوند. آن ها از خشم می توانند به عنوان انرژی برای فعالیت های مفید و سازنده استفاده کنند. افراد پرخاشگر  در ارتباطاتی که دارند معمولا سعی می کنند از فردی انتقام بجویند. این افراد پرخاشگر می توانند تلاش کنند که یاد بگیرند خشم را به عنوان یک انرژی در نظر بگیرند و از این انرژی به روش درست استفاده کنند .

شناخت پرخاشگری

پرخاشگری؛ رفتاری است که به قصد آسیب رساندن و آزار به شخصی دیگر، اشیاء یا خود باشد. پرخاشگری را در تعریف سنتی ؛ رفتاری تعریف کرده اند که ؛ به فرد دیگری توجه دارد و هدف آن آسیب رساندن به آن فرداست و پرخاشگری رفتاری است که؛ می تواند بالقوه آسیب برساند. پرخاشگری می تواند به شکل های مختلف ازجمله ؛ کلامی ( فریاد زدن ، رنجاندن ) و غیرکلامی ( زدن ، لگد زدن ، گاز زدن ) و دیگر اشکال مورد مشاهده قرار گیرد .

شناخت خشم

خشم ؛ هیجانی را بیان می کند که دارای شدت متفاوت است و میزان آن ازخفیف تا خیلی شدید دارای تغییر می باشد. عصبانیت و خشم شامل تغییرات زیستی و فیزیولوژیکی می باشد . هنگامی که عصبی می شوید؛ مقدارهرمون آدرنالین شما افزایش می یابد وهمچنین ضربان قلب وفشارخون شماهم افزایش می یابد. خشم می تواند در اثر عواملی مانند ؛ عوامل بیرونی و درونی هم ایجاد شود . امکان دارد که شما در اثر مواجه شدن با شخص خاص ( دوست ، همکار ، سرپرست و… ) یا حوادثی مانند ( ترافیک ، کنسل شدن پرواز، نیامدن آژانس و... ) عصبانی می شوید ؟ خشم شما می تواند باعث نگرانی یا حرص خوردن شود. به این دلیل است که بعضی از روانشناسان خشم دروازه ی افسردگی می شناسند . گاهی اوقات با مرور کردن بر خاطرات گذشته ، می توانند سبب تحریک احساس خشم و عصبانیت شوند .

ابراز خشم:

برای بیان خشم روش های غریزی و طبیعی بسیار زیادی وجود دارد . خشم ؛ یک پاسخ سازگارانه و طبیعی در برابر ادراک تهدید، خطر و یا ناکامی است. خشم سبب ایجاد احساساتی همانند ؛ رفتار های پرخاشگرانه ی قدرتمند می شود که به ما این اجازه را می دهد که بجنگیم یا دفاع کنیم . اگر ما این احساس را داشته باشیم که به سمت ما حمله صورت گرفته است ، برای بقای ما ، بروز میزان مشخصی از خشم ضروری است. ازطرفی دیگر زمانی که ما ناراحت وعصبی هستیم نمی توانیم به کسی یا چیزی حمله ور شویم . قانون ها و هنجار های اجتماعی برای ما محدودیت هایی را ایجاد می کنند که به ما می آموزند که باید خشم خود را کنترل کنیم . افراد به صورت خود آگاه و ناخود آگاه فرایند های مختلفی را به کار می گیرند تا توانایی آن را داشته باشند که بتوانند با احساس های خشمگینانه ی خود برخورد کنند . آن ها خشم خود را معمولا یا سرکوب می کنند یا بیان می کنند و یا خشم خود را نا دیده می گیرند و خود را آرام می کنند.

اگر بیان کردن خشم به گونه ای قاطعانه باشد ولی پرخاشگرانه نباشد ، برای بیان خشم یک روش ، یک شیوه ی درست و سالم است. به بیان دیگر؛ این را یاد می گیرید که به صورت واضح و روشن نیاز های خود را بیان کنید و در مورد اینکه بدون آن که به دیگران صدمه بزنید ، چگونه آن ها را به دست آورید و بتوانید در مورد آن ها به گفت و گو بپردازید. روش قاطعانه بودن به معنای جسارت و یا سلطه ورزی بر دیگران نمی باشد .

رفتار قاطعانه یعنی؛ در خواست خود را به صورت محترمانه بیان کنید . روش دیگر آن است که ؛ خشم خود را سرکوب می کنید و سپس آن را به جهت و سمت دیگر تغییر می دهید . این حالت زمانی اتفاق می افتد که خشم خود را بروز نمی دهید . در این نوع واکنش خطری وجود دارد و آن هم این است که اگر خشم شما بیان نشود، این خشم می تواند به درون شما برگردد و این خشم که به درون شما برگشته امکان دارد که سبب ایجاد مشکلات دیگری بشود . یعنی امکان دارد خشم را به صورت بیماری از خود نشان بدهید . این گونه بیماری ها می تواند به صورت هایی ماننند ؛ رفتار پرخاشگرانه ی منفعل، یعنی ؛ به صورت غیر مستقیم با مردم برخورد می کنند و از بیان نیاز های خود به صورت مستقیم و واضح به دیگران دوری می کنند ، یا آن که مرتبا نگرشی خصومت آمیز و بد بینانه نسبت به افراد پیدا می کنند بروز می دهد . افرادی که از هر چیزی مرتبا انتقاد می کنند و به صورت بد بینانه اظهار نظر می کنند این افراد غالبا یاد نگرفته اند که چگونه درخواست هایشان را به گونه ای سازنده بیان کنند . این گونه رفتار ها موجب می شود که ارتباط های آن ها به صورت محدود باشد و همچنین دوستی موفقیت آمیزی نداشته باشند . روش سوم ؛ آرام کردن خود می باشد . شما این توانایی را می یابید که در نهایت درون خود را آرام کنید . این روش نه تنها سبب کنترل رفتار بیرونی شما می شود بلکه سبب کنترل پاسخ های درونی شما هم می شود . برای آن که میزان ضربان قلب شما پایین بیاید ، چند قدم بردارید ، خودتان را آرام کنید و این اجازه را به خود بدهید که احساساتتان فروکش کند .

علل ابراز پرخاشگری

اکثرا افرادی که پرخاشگری می کنند قادر هستند که نشان دهند نظرها و عقیده های پرخاشگرانه برای آنها بسیارجذاب و هیجان انگیز می باشد . در یک مطالعه ی طولی اطلاعاتی در حیطه ی پرخاشگری گردآوری شده است و همچنین نظریه هایی را در خصوص روش های نشان دادن پرخاشگری نیز وجود دارد . این نظریه ها در سه گروه قرار دارند که شامل :

  • کنترل خلق
  • کنترل مردم
  • بیان درست ( بیان صادقانه )

پرخاشگری به عنوان کنترلی در خلق :

بعضی از افراد وجود دارند که به گونه ای رفتار پرخاشگرانه را توصیف می کنند که ، برای آن ها رفتاری آرام کننده می باشد .آن ها به این امر معتقد هستند که باید فشار ناراحتی و انرژی خود را با لحنی پرخاشگرانه تخلیه کنند و این امر مانع از افزایش فشار و ناراحتی ها می شود و همچنین مانع از افزایش شدت پرخاشگری هایشان می شود. این افراد معتقدند که خلق خود را  با ابراز پرخاشگری می توانند کنترل کنند و عصبانیت خود را به نوعی تخلیه می کنند. زمانی که از آن ها پرسیده می شود که دلیل پرخاشگری شما چه می باشد ؟ در جواب می گویند :

“از زمانی که ناراحتی ام را تخلیه کرده ام ،حس بهتری دارم، احساس می کنم که احساس فشار و ناراحتی و سنگینی ام کمتر شده است، احساس راحتی می کنم و به آرامش رسیده ام و عقده ام را خالی کرده ام . ”

پرخاشگری به عنوان کنترلی در مردم :

بعضی از افراد وجود دارند که با پرخاشگری تمایل دارند مردم را تسلیم و مطیع خودشان کنند ، و آن ها را به راحتی تحت کنترل خود درآورند. آ نها می خواهند توجه دیگران را از این طریق جلب کنند و در آن ها تغییراتی را ایجاد کنند. زمانی که از آن ها پرسیده می شود دلیل پرخاشگری شما چه چیزی می باشد؟ در جواب می گویند :

” استفاده از این وسیله به من احساس قدرت می دهد .با این روش هرچه را که می خواهم می توانم به راحتی به دست بیاورم. اطرافیان من باید از این موضوع آگاهی داشته باشند، که در مقابل هرکسی که مخالف من می باشد این روش را به کار می برم . با این روش حتی قادر هستم که در یک موقعیت خاص همه چیز را تحت کنترل خودم قراربدهم. با پرخاشگری به دیگران، به آن ها می فهمانم که ناراحت شده ام و از این روش همه چیزی را که می خواهم ، به دست می آورم .”

پرخاشگری به عنوان بیانی صادقانه :

بعضی از افراد بر این امر معتقد هستند که بایستی پرخاشگری، به نحوی صحیح ، واقعی و صادقانه بیان شود. آن ها معتقد هستند که زمانی که عصبانی می شوند ، باید آن را نشان دهند و چیزی برای پنهان کردن ندارند . زمانی که از این افراد سوال می شود که دلیل پرخاشگری شما چیست ؟ در جواب می گویند:

” من با هر چیزی ارتباط واقعی برقرار می کنم و در احساساتم سهیم هستم . این احساسات طبیعی و واقعی و معمولی و قابل انتظار من است . کسانی که دور و بر من هستند زمانی که من عصبانی هستم باید بدانند که من عصبی و خشمگین و پرخاشگر هستم. و برای آن ها نقش بازی نمی کنم . ”

کنترل خشم

« مدیریت خشم » و« کنترل خشم » یکی از مبحث هایی می باشد کهمدت هاست در حوزه ی روان شناسی مطرح شده است و روان شناسان سعی می کنند در این حوزه به کسانی که به کمک نیاز دارند ، اطلاعاتی مفید و کافی در مورد هیجان خشم ، مهار خشم ،خطراتی که سلامتی روحی و روانی آن ها را تهدید می کند، ارائه دهند . کنترل خشم به آن معنا نمی باشد که فرد اصلا نباید خشم خود را نشان دهد ، بلکه شامل؛ بیان خشم به روشی سازگارانه می باشد . رفتار جرأت مندانه؛ رفتاری می باشد که بدون انجام رفتارهای پرخاشگرانه می توان، به کسانی که از آن ها رنجیده و یا عصبانی شده اید ، نشان داد.

هدف از کنترل خشم

هدف از کنترل خشم ، کاهش کاهش یافتن احساسات هیجانی و برانگیختگی فیزیولوژیکی است که سبب ایجاد و بروز خشم می شود . از کسی یا چیزی که سبب عصبانیت شما شده است ، نمی توانید اجتناب کنید یا از آن خلاص شوید. و یا نمی توانید آن ها را تغییر دهید . اما می توانید یاد بگیرید که واکنش های خود را در هنگام بروز خشم کنترل کنید.

زمانی که از مدیریت خشم سخن می گوییم ، در حقیقت منظورمان کنترل خشم فرد در زمان پیش از خشم است. بعد از بروز خشم هم افراد اکثرأ دچار شرمندگی ، پشیمانی، خجالت و گاه احساس گناه می شوند. باید فرد این توانایی را داشته باشد که به صورت خودآگاهانه به خشم خود فکر کند و از تصمیم خود قبل از رسیدن به مرحله ی پرخاشگری منصرف شود و خشم خود را مهار کند.

کنترل و مدیریت خشم

کنترل و مدیریت خشم نه به دلیل تحریک کننده ها بلکه به دلیل واکنش به آن ها متمرکز است تا افرادی که دائما به علت تحریک کننده های درونی و بیرونی تحریک می شوند توانایی این را داشته باشند که عصبانیت خود را مهار و آن را کنترل نمایند. عصبانیت زمانی بروز می کند که از دست یافتن به آن چیزی که خواسته ایم ، ناامید شده باشیم . یا توسط دیگران تحقیر و یا تهدید شده باشم یا افکار و عقاید و باورهایمان مورد هجوم دیگران قرار گرفته باشند ، زمانی که فرصتی مناسب و کافی برای تحلیل و تجزیه ی وضعیت و ارائه ی واکنش منطقی به موقعیت خود نداریم ، ابراز واکنشی سرعتی و غیر منطقی را ترجیح می دهیم ولی در بسیاری از موارد، آن نتیجه دلخواه و مثبتی که انتظارش را داریم با عصبانیت به آن نمی رسیم و مناسب و کارآمد نمی باشد . واکنش سریع و غیرمنطقی ناشی از عصبانیت ناگهانی نسبت به یک مسئله، سبب از دست دادن احترام در نزد دیگران می شود و همچنین سبب کم شدن اعتماد به نفس در افراد عصبی می شود، بویژه اگر بلافاصله متوجه شود که هدف را اشتباه گرفته و بی دلیل عصبی شده است .

منبع: کانون مشاوران ایران


مقالات مرتبط:

http://moshaver.kanonm.ir/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF/

 

http://moshaver.kanonm.ir/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF/