با دعوای پدر و مادر چه کار کنیم؟

با دعوای پدر و مادر چه کار کنیم؟

معمولا وقتی پدر و مادرها با یکدیگر بحث می‌کنند، فرزندان نیز دچار مشکل می‌شوند و ممکن است تحت فشار روحی و روانی قرار بگیرند. در حقیقت بیشتر والدین با یکدیگر دعوا دارند و این امر طبیعی است.

برخی از والدین در محیطی آرام با یکدیگر صحبت می‌کنند و موضوع را برطرف می‌کنند اما گاهی اوقات دعوای بین والدین بالا می‌گیرد و فرزندان نیز متوجه و نگران می شوند.

دلایل مختلف دعوای پدر و مادر 

والدین به دلایل مختلفی که در متن زیر ذکر شده است ممکن است دعوا کنند:

  • فشارمالی
  • فشار کاری
  • دخالت خانواده ها
  • اختلاف نظر

مهم ترین دلیل دعوا این است که والدین نمی‌توانند مسئله را حل کند و عدم وجود این مهارت باعث می شود که به دعوا روی بیاورند.

در این شرایط ترک خانه، کتک کاری و آسیب رساندن به لوازم خانه ممکن است اتفاق بیافتد. برخی از فرزندان خود را علت دعوای والدین می‌دانند مخصوصا وقتی دعوا بخاطر آن ها باشد ( با خود می‌گویند آیا مقصر ماجرا آن ها هستند) این اتفاق به مرور سلامت روح و روان آن ها را به خطر می اندازد.

چگونه از طلاق پدر و مادر جلوگیری کنیم

  • صبور باشید

ممکن است که والدین در هنگام عصبانیت حرف‌هایی بزنند که به آن اعتقادی ندارند و حرف دل آن ها نیست ولی پس از اینکه با یکدیگر آشتی می کنند از گفته ها و رفتارهای خود پشیمان می شوند.

پس توجه داشته باشید که در هنگام دعوا کسی روی رفتار و گفته هایش کنترل ندارد. بنابراین در هنگام عصبانیت صبور باشید و منتظر بمانید.

  • هرگز وارد دعوا نشوید

در دعوای والدین دخالت نکرده و خود را به کاری مشغول کنید تا دعوای آن ها تمام شود حتی اگر حرفی شنیدید که برای شما سخت بود آرامش خود را حفظ کنید.

  • از آسیب دیدن والدین جلوگیری کنید

اگر دیدید که والدین شما در حال آسیب رساندن به یکدیگر هستند، سعی کنید این مسئله را با فردی دیگر در میان بگذارید و از آن ها بخواهید که آرامش خود را حفظ کنند. در غیر اینصورت با فردی مطمئن تماس بگیرید.

  • وقتی والدینتان آرام هستند با آن ها صحبت کنید

پس از اینکه دعوای والدین تمام شد، با آن ها صحبت کنید و بگویید که دعوای ایجاد شده باعث ناراحتی شما می شود. در ادامه از آن ها بخواهید که به دنبال راه حلی باشند.

دعوا و جر و بحث بین والدین طبیعی است و می تواند راهی برای تخلیه احساسات آن ها باشد اما اگر از حد طبیعی بگذرد می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای اعضای خانواده به وجود آورد.

  • درباره احساسات خود با یکدیگر صحبت کنید

از والدین بخواهید که در مورد احساساتشان با شما صحبت کنند، خودتان نیز می‌توانید احساساتتان را برای آن ها بیان کنید با این کار آن ها یاد می گیرند که با آرامش صحبت کنند.

  • آن ها را نصیحت نکنید.

صحبت و تشویق آن ها برای ابراز احساسات مناسب است. اما هرگز نباید آن ها را نصیحت کنید زیرا نصیحت کردن به خصوص زمانی که شرایط روحی مناسبی ندارند اوضاع را بدتر خواهد کرد.

  • یک سرگرمی پیدا کنید

دعوای والدین می تواند اضطراب آور باشد، سعی کنید کاری مانند نقاشی، مجسمه سازی و داستان نویسی انجام دهید. برای انجام این کارها برنامه بریزید و ببینید کدام یک هنگام دعوای والدین بیش تر حواس شما را پرت می کند.

  • از خانه خارج شوید

اگر می توانید به خانه مادربزرگ، همسایه یا هرکسی بروید که والدین شما به آن ها اعتماد دارند. اینگونه می توانید زمانی را دور از خانه و در آرامش بگذرانید.

خانواده سالم چگونه خانواده ای است ؟

در تمام خانواده ها اختلاف و درگیری وجود دارد اما اگر بتوانند احساسات خود را بیان کنید آرامش در خانه حاکم می شود.

در خانواده هایی که والدین نسبت به روش های حل مسئله آگاهی دارند دروغگویی و مخفی کاری کمتر دیده می شود و همدلی و همراهی جای آن را می گیرد. بنابراین سعی کنید که والدین خود را برای کمک گرفتن از مشاور تشویق کنید.

احساس کودکان هنگام دعوای پدر و مادر چگونه است؟

بچه ها معمولاً با دیدن یا شنیدن مشاجره والدین ناراحت می شوند. شنیدن فریاد و دشنام برای آن ها سخت است. آن ها ممکن است نگران باشند که پدر یا مادرشان نتواند عصبانیت خود را کنترل کند یا بترسند که والدین آن ها جدا شوند. گاهی اوقات دعوای بین والدین باعث اضطراب، بد خوابی یا شب ادراری کودک می شود بنابراین والدین باید تا جایی که می شود از دعوا یا حرف زدن با صدای بلند در حضور کودک اجتناب ورزند.

تاثیر دعوای پدر و مادر بر سلامت روحی فرزندان 

کودکان در هر سنی، از اوایل کودکی تا اوایل بزرگسالی، تحت تأثیر اختلافات والدین قرار می گیرند. در ادامه برخی از تاثیرات دعواها و کشمکش های والدین بر کودکان ذکر شده است:

احساس ناامنی ناشی از قهر پدر و مادر

کودکانی که دعواهای مکرر والدین خود را مشاهده می کنند اغلب احساس می کنند که والدین آن ها در شرف جدایی هستند و این موضوع باعث ایجاد ناامنی، نگرانی و اضطراب در آن ها می شود. در دعوا معمولا یکی از زوجین دیگری را تهدید به طلاق می کند. این موضوع نیز باعث می شود که کودک خانواده خود را از هم پاشیده تجسم کند.

ایجاد محیط استرس زا

استرس زیاد می تواند بر سلامت روحی و جسمانی کودک تاثیر بگذارد، به طور معمول کودکان در خانواده هایی که درگیر هستند افت درسی، فرار از خانه یا فکر به خودکشی را تجربه می کنند.

مشکلات رفتاری

همان طور که می دانید بخش اعظم شخصیت کودک در سال های اولیه شکل می گیرد بنابراین مهم است که کودک درگیر پرخاشگری و رفتارهای پرخاشگرانه نشود. حتی مشاهده این رفتارها نیز باعث می شود که کودک آن ها را بی آموزد.

اگر دعواهای بین والدین ادامه پیدا کند، کودک بیش تر در معرض مشکلات اجتماعی قرار می گیرد.

نگاه منفی نسبت به زندگی

کودکانی که در خانواده های متلاشی بزرگ می شوند معمولا دید مثبتی به زندگی و روابط زناشویی ندارند. الگو برداری غلط از رفتارهای پدر و مادر نیز به این موضوع دامن می زند.

کاهش اثرات دعوای پدر و مادر

با انجام کارهای زیر می تواند احتمال ایجاد این آسیب ها را کاهش دهید:

  1. در مورد دعوا صحبت کنید، هرگز تصور نکنید که کودک شما متوجه دعوا نشده یا مهم نیست که در مورد دعوا بحث کنید. پس از دعوا حتما در زمانی مناسب با او صحبت کنید. مثلا بگویید:« شب گذشته من و بابا با هم دعوا کردیم که از کنترل خارج شد. ما در مورد موضوعی که برای هر دوی ما مهم بود نظر یکسانی نداشتیم و این کار ما اشتباه بود.» به این روش ترس و اضطراب کودک کاهش می یابد.
  2. به بچه ها اطمینان دهید. به کودکان خود اطمینان دهید که دعوای بین شما به این معنی نیست که قرار است از یکدیگر جدا شوید و یکدیگر را دوست دارید.
  3. به یک روانشناس کودک مراجعه کنید. مراجعه به متخصص کودک می تواند کار را برای شما راحت تر کند.

منبع : با دعوای پدر و مادر چه کار کنیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.