اختلاف بر سر محل زندگی | دلایل و راه حل مناسب برای انتخاب محل سکونت

اختلاف بر سر محل زندگی، دلایل و راه حل مناسب برای انتخاب محل سکونت

اختلاف بر سر محل زندگی با همسر یکی از مشکلات دیرینه در میان زوجین می باشد که به خاطر دلایلی مانند وابستگی به خانواده، مصلحت شغلی و مواردی از این دست با همسرشان به توافق نمی رسند. اگر چه از نظر قانون حق سکونت و تعیین محل زندگی با مردان است و زنان موظف هستند تمکین کنند.

در صورتی که زن در محل زندگی اش آرامش نداشته باشد و قلب و احساسش در زندگی مشترک شاد و آرام نباشد مطمئن باشید عواقب خوشی به همراه نخوهد داشت.

در این شرایط زوجین باید با همدلی و تفاهم لازم را داشته باشند تا بتوانند اختلاف مربوط به محل زندگی را حل نمایند و در این شرایط با یکدیگر همکاری و همراهی بیشتری داشته باشند.

هم چنین زوجین می توانند در این زمینه از مشاور کمک بگیرند تا راهنمایی های لازم را انجام دهد و راهکارهای خوبی را در اختیارشان قرار دهد.

دلایل و راهکارهایی برای حل اختلاف بر سر محل زندگی

دعوای بین زوجین به خاطر محل زندگی، دلایل بسیاری دارد که باید ریشه یابی شود تا زوجین به راه حل مناسبی برسند. ممکن است خودتان به روش های مختلف برای حل این اختلاف تلاش کرده باشید اما گفتگو شما نتیجه بخش نبوده و نتیجه مشترکی به همراه نداشته باشد.

در این شرایط باید یک بار دیگر مشکلتان را مرور کنید و به حل آن بپردازید هم چنین از مشاوره ازدواج کمک بگیرید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهند.

  1. اختلاف بر سر محل زندگی، عدم تفاهم زوجین

وقتی زن و شوهر در زندگی مشترک تفاهم نداشته باشند بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر به مشکل می خورند که یکی از آن ها دعوا بر سر محل زندگی شان می باشد. ز

وجین در این شرایط نمی توانند در مورد موضوعات مختلف به اشتراک و تفاهم برسند و به همین دلیل در آینده مشکلات بزرگ تری با یکدیگر خواهند داشت.

اگر در ابتدای زندگی هستید و نمی توانید در مورد مسائل زندگی با همسرتان به تفاهم برسید باید معیارهای انتخاب همسر مناسب را مورد بازنگری قرار دهید و از روانشناس و مشاوره کمک بخواهید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد.

  1. مشکلات با خانواده همسر

در بسیاری از مواقع اختلاف بر سر محل زندگی، به خاطر مشکل با خانواده همسر می باشد یکی از زوجین تمایل دارد نزدیک خانواده خود باشد و دیگری ترجیح می دهد به دلیل مشکلاتی که با آن ها دارد از آن ها دور باشد و زندگی مستقلی برای خود ایجاد کند تا از مشکلات فاصله بگیرد.

گاهی اوقات به خاطر دخالت اطرافیان در زندگی مشترک این چنین مشکلاتی به وجود می آید.

با وجود این چنین اختلافاتی در شروع زندگی مشترک، لازم است هر دو طرف در خصوص میزان رابطه با خانواده همسر به نقطه نظر مشترکی برسند و در صورتی که هر کدام از زوجین مخالفت کند و اصرار و انکار نماید باعث بدتر شدن اوضاع و شرایط می شود.

در این شرایط هم زن و مرد باید با دید منطقی به مسئله نگاه کنند و به دنبال راه چاره باشند. در صورتی که هر کدام حرف خودش را بزند و رفتارهای خودمحورانه ای داشته باشد به رابطه آسیب بسیاری وارد می کنند.

  1. وابستگی بیش از حد به خانواده

گاهی اوقات وابستگی زیاد زوجین به خانواده شان، آن ها را با مشکلاتی رو به رو می کنند در این شرایط هر کدام از زوجین تمایل دارند تا نزدیک خانواده شان زندگی کنند در نتیجه با یکدیگر به تفاهم نمی رسند و با مشکلاتی رو به رو می شوند.

وابستگی به خانواده بعد از ازدواج تا حدودی قابل درک می باشد و هر کدام از زوجین حق دارند بعد از ازدواج با خانواده شان دیدار داشته باشند، اما در صورتی که این وابستگی در حد بسیار زیاد و غیرقابل درک باشد باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و برای رفع این وابستگی زیاد اقداماتی صورت گیرد.

  1. لجبازی همسر بر سر محل زندگی

لجبازی بین زن و شوهر یکی دیگر از دلایل مهم بروز مشکلات و اختلافات بر سر محل زندگی می باشد، ممکن است هیچ یک از زوجین با محل زندگی که همسرش انتخاب کرده مشکلی نداشته باشد ولی به خاطر لجبازی که با همسرش دارد با او مخالفت کند و تمایل داشته باشد محل دیگری را برای زندگی انتخاب نماید.

در این شرایط باید با تاکید بر سر انتخاب محل زندگی علت اصلی ناراحتی و لجبازی فرد را جویا شوید در صورتی که علت اصلی ناراحتی رفع شود لجبازی به پایان خواهد رسید. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد دعواهای بی پایان در میان زوجین، لجبازی در زندگی زناشویی می باشد که باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در میان آن ها می شود.

  1. مشکلات مالی و اختلاف بر سر محل زندگی

یکی از اصلی ترین اختلافات بر سر محل زندگی به خاطر مشکل مالی می باشد. در بسیاری از مواقع زن خانه ای را می خواهد که همسرش توانایی خرید آن را ندارد.

در صورتی که خانم درک درستی از وضعیت اقتصادی شوهرش نداشته باشد باعث به وجود آمدن استرس و تنش در زندگی شان می شود و مشکلاتی میان زن و مرد به وجود می آید. به طور معمول مردانی که با همسرشان صمیمی نیستند و آن ها را در جریان امورات خود قرار نمی دهند، با مشکلات این چنینی رو به رو می شوند.

صحبت در مورد مسائل مالی با همسر می تواند حس همدلی در زنان ایجاد کند و در این شرایط زنان درک بیشتری از میزان توانمندی های مالی مردان خواهند داشت.

  1. ویژگی های فردی

تفاوت در ویژگی های فردی و علایق از دلایل بسیار مهم در به وجود آمدن این اختلافات می باشد در این شرایط زوجین ممکن است با یکدیگر تفاهم داشته باشند اما به خاطر تفاوت در علایق و سلیقه شان با یکدیگر به مشکل بر بخورند.

به عنوان مثال ممکن است یکی از زوجین محل های شلوغ را برای زندگی انتخاب کند و دیگری محل های ساکت را ترجیح دهد. در صورتی که زوجین در مورد این تفاوت ها آگاهی نداشته باشند مشکلات کوچک آن ها به مشکلات بزرگی تبدیل می شود و زندگی آن ها را با چالش هایی رو به رو می کند.

به همین دلیل بهتر است قبل از ازدواج به جزئیات توجه شود و در سوالات آشنایی قبل از ازدواج در مورد مسائلی این چنین پرسیده شود، زیرا این مسائل مانند تعیین محل سکونت و مواردی از این دست کلیت زندگی زناشویی تحت تاثیر خود قرار می دهد.

راه حل اختلاف زوجین بر سر محل زندگی

اگر در زمینه انتخاب محل زندگی با همسر یا همسر آینده خود با مشکلاتی رو به رو شده اید، در قدم اول باید جر و بحث را کنار بگذارید و با یکدیگر به صحبت بپردازید، شاید این عدم تفاهم شما بسیار ساده باشد و با کوتاه آمدن یکی از طرفین و یا رسیدن به نقطه مشترک، مشکل شما حل شود.

در این شرایط باید سعی کنید از روش های ناکارآمد استفاده نکنید و از مهارت های حل مسئله کمک بگیرید به طور مثال با کمک گرفتن از فرد با تجربه و مشاور و روانشناس می توانید به حل مشکل خود بپردازید. در صورتی که این مشکل را نتوانید حل کنید در زمینه های دیگر با همسرتان با مشکل جدی تری رو به رو خواهید شد.

طلاق به خاطر محل زندگی

متاسفانه بسیاری از زوجین به دلیل اختلاف بر سر محل زندگی، تصمیم برای طلاق گرفته اند. اما توجه داشته باشید که طلاق نقطه آخر است و قبل از هر گونه اقدامی باید تمام تلاش خود را برای حل این مشکل به کار گیرید. در این شرایط توصیه می شود به یک روانشناس مراجعه کنید تا اختلافات شما بالا نگیرد.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از متخصصان و روانشناسان با تجربه تشکیل شده است که در این خصوص خدماتی را ارائه می دهند و در این زمینه یاری تان می کنند.

منبع : اختلاف بر سر محل زندگی | دلایل و راه حل مناسب برای انتخاب محل سکونت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -