مشاوره دوره بارداری انتظارات و-خواسته-ها

مشاوره دوره بارداری به چه نحوی می تواند در طول دوره بارداری به شما کمک کند

 این مقاله به شما در زمینه مشاوره دوره بارداری کمک می کند.

در صورتی که شما در رابطه با تولد نوزادتان مضطرب باشید یا در رابطه با دوست داشتن نوزادتان با یک سری چالش هایی مواجه باشید، در اینجا یک سری مشاوره های والدینی به شما توصیه می شود که می توانند برای مدیریت چالش های مربوط به بارداری به شما کمک کنند.

در رابطه با اکثر زنان، بارداری صرفا شامل گرم شدن پوستشان و بازی کردن موزون نوزادشان در داخل یک شکم در حال بزرگ شدن نمی باشد.

 برای اولین بار مادری به اسم کایلا مورتون[1] بیان کرد که بارداری در رابطه با وی، همچنین شامل:

  • احساس تسلیم شدن در برای تغییرات بدنی،
  • نگران شدن در مورد توانایی ام برای تامین نیاز یک فرد کوچک قبل از تامین نیاز خودم و
  • یک ترس عقلایی از توانایی بدنم برای نگه داشتن بچه بوده است.”

مشاوره دوره بارداری یک مکان ایمنی را برای مورتون ایجاد کرد تا در رابطه با این موارد صحبت کند، چرا که در اغلب مواقع نمی توانست این نگرانی ها را به یک فرد دیگری بیان کند.

تنها پشیمانی وی عبارت از این بود که چرا زودتر این کار را انجام نداده بود. وانکووریت[2]  32 ساله بیان کرد که “من در واقع نمی دانستم که چنین کمکی ارائه می شود”.

عدم آگاهی وی تعجب آور نبود – بر خلاف سایر روش های درمانی که در طول دوره بارداری استفاده می شوند (همانند ماساژ برای درد کمر یا فیزیو تراپی برای درد در ناحیه لگن)،

 مشاوره دوره بارداری یک روشی می باشد که در اغلب مواقع درک درستی از آن وجود ندارد و کمتر مورد استفاده قرار داده می شود.

 مورتون بعد از آنکه دوستش مشاوره هنگام بارداری را به وی معرفی کرد، با یک مشاور قرار ملاقات گذاشت و وضعیتش بهبود یافت.

مشاوره دوره بارداری به چه نحوی می تواند در طول دوره بارداری به شما کمک کند

مشاوره دوره بارداری چیست؟

بر اساس اظهار نظر شانون کین[3]، انتقال به دوره والدینی می تواند منجر به ایجاد “یک لذت ترکیب شده با زیان و ترس” شود.

 مشاوره دوره بارداری به زنان کمک می کند تا از این احساس های متضاد عبور کند و در حین نگه داشتن بچه در درون شکم خودشان، بهزیستی شان را بهبود بخشند.

 ولی این مشاوره صرفا برای افرادی نمی باشد که می خواهند مادر شوند – همچنین این روش برای والدین و خانواده های که بچه (هایی) دارند هم مناسب می باشد.

اکثر والدین و افرادی که می خواهند پدر یا مادر شوند، احتمالا نگران انجام دادن مناسب وظایف بیشتری هستند که از قبل در برنامه شان وجود داشته است.

 با این وجود، کین تاکدی کرده است که “در برخی مواقع، فقط یک جلسه مشاوره می تواند کافی باشد تا در نتیجه آن والدین متوجه منابع و مهارت هایی شوند که از قبل داشته اند و در طول بارداری و شیردهی از آن استفاده کنند.

” هر چند که مشاوره مورتون هشت جلسه طول کشید، ولی وی گفت که “مشاورم به من کمک کرد تا به این شناخت دست پیدا کنم که وضعیت نرمال است و من می توانم وظایف مربوط به مادری را انجام دهد.

” وی در رابطه با ترس ها و نااطمینانی های خودش در مورد بارداری و مادری (و جایی که از آنجا آمده اند) با مشاور خودش صحبت کرد و مشاور به وی کمک کرد تا تجارب خودش را به شکل موارد طبیعی و نرمال در بیاورد.

در حالیکه مادران حامله برای موار مختلفی به مشاوره هنگام بارداری مراجعه می کنند، ولی چهار دلیل رایج برای مراجعه به کمک وجود دارد.

تصویر بدن

در طول دوره بارداری مورتون، وی شکم خودش را با شکم سایر زنان مقایسه می کرد و آرزو داشت که یک شکم جذاب تر یا کوچتکری داشته باشد.

وی بیان کرد که “زمانی که مطلع شدم که باید نوزادم را دوست داشته باشم، متنفر شدن نسبت به بدنم ناراحت کننده بود.

” مورتون در واقع تنها نبود، بر اساس اظهار نظر جن ردیش[4]، یک مشاور در موسسه ماهیت شما در کالگری[5] که در تصویر بدن، مادری، و دوره بارداری متخصص بود، زنان زیادی وجود دارند که در پذیرفتن تغییرات صورت گرفته در بدنشان در طول دوره بارداری، با یک سری مشکلاتی مشابه با مشکل مورتون مواجه هستد.

روش ردیش شامل کمک کردن به درمانجوهایش برای مدیریت محرک ها، مبارزه با تفکرات و رفتارهای نامفید و بررسی عمیق تر برای شناسایی علل ریشه ای مشکل موجود می باشد.

همچنین وی بیان کرده است زنانی که در طول دوره بارداری و به دلیل شکل بدنی موجود به دریافت کمک مراجعه می کنند، توانایی بیشتری را برای مدیریت تغییرات فیزیکی صورت گرفته بعد از وضع حمل خواهند داشت و توانایی بهتری برای پذیرش – و حتی در آغوش گرفتن – وضعیت بدنی خودشان بعد از وضع حمل خواهند داشت.

مشاوره دوره بارداری – انتظارات و خواسته ها

استرس و انتظارات

زنان در زمانی که بدنشان بزرگ می شود، با فشار زیادی مواجه می شوند. پیام های مکرری به آنها یادآوری می کند که مصرف موارد مضر اشتباه است (“آیا همچنان قهوه می خورید؟ آیا این یک مانیکور ژلی است؟”)

. بر اساس اظهار نظر کین، مشاور دوره بارداری می تواند به زنان کمک کند تا “تمامی اطلاعات مربوط به کارهایی که باید در طول دوره مادری انجام دهند و مواردی که باید در رابطه با وظایف مادری به شکل کاملی انجام دهند و در رسانه های اجتماعی نمایش داده می شود را به صورت مناسبی بررسی کنند.

” همچنین وی اضافه کرده است که “ما باید به این نکته توجه کنیم که هیچ روش کاملی برای سرپرستی وجود ندارد – شما یک سری اشتباهاتی انجام خواهید داد و این یک شرایط عادی می باشد.”

اضطراب و افسردگی

در رابطه با برخی از زنان، نگرانی های عادی و فراز و نشیب های مربوط به دوران بارداری، یک مقدار بیشتر از سطح عادی می شود و منجر به ایجاد اضطراب یا افسردگی والدینی می شود.

 متاسفانه این نگرانی های مربوط به سلامت روان، در اغلب مواقع درمان نمی شوند و می توانند منجر به ایجاد چالش هایی برای فرد و بچه های وی شوند.

 اضطراب و افسردگی مربوط به بارداری نه تنها یک پیشبینی کننده مناسب و قوی از افسردگی می باشد، بلکه همچنین با یک سری مواردی از قبیل مشکلات تولد، خلق و خوی نوزادی مشکل زا، و مشکلات عاطفی و رفتاری کودک مرتبط هستند.

مشاوره دوره از بارداری می تواند این نگرانی های مربوط به سلامت روانی را در مراحل اول مشخص کند و به زنان کمک کند تا یک سری از استراتژی های مقابله ای و تغییرات سبک زندگی را یاد بگیرند که می تواند یک تفاوت ملموسی را در زندگی شان ایجاد کند.

 کین بخشی از کار خودش را به اشتراک گذاشته است تا یک برنامه سلامت روان بعد از زایمانی را برای والدین ایجاد کند.

 هر چند که هر برنامه ای تا یک حدی متفاوت خواهد بود، ولی در اغلب مواقع شامل یک سری ترتیبات تعیین کننده ای می باشد که برای مثال:

می توان به قرار ملاقات های مشاوره ای بعد از زایمان یا کم کردن ساعت کاری والدین می باشد.

 همچنین یک برنامه آموزشی می تواند به زوجین آموزش دهد که در رابطه با سلامت روانی، کدام موارد عادی و کدام موارد نگران کننده می باشند (برای مثال، کودکی که خلقش گرفته است با کودکی که افسرده است، چه تفاوتی دارد)،

 و همچنین می تواند یک سری راهنمایی هایی را در مورد روش های حمایت از یک فرد مهم دیگر ارائه بدهد (برای مثال، از طریق چک کردن منظم احساسات آنها و به دست آوردن حمایت اضافی از پزشک خانواده یا مراقب بعد از دوره زایمان).

حتما به این مورد در مشاوره هنگام بارداری توجه کنید.

مشاوره هنگام بارداری – آنچه باید انجام داد

آسیب

متاسفانه تولد نوزاد در برخی مواقع طبق برنامه پیش نمی رود. به همین دلیل، یک بخش مهمی از روش کین شامل کار کردن با درمانجوهایی می باشد که آسیب مربوط به تولد نوزاد را تجربه کرده اند، مواردی از قبیل بخش C اوژانسی یا به دنیا آوردن نوزاد با استفاده از ابزارها.

در رابطه با این زنان، مواردی از قبیل صورت گرفتن مجدد اتفاق، کابوس ها و اعتماد نداشتن نسبت به ارائه دهندگان خدمات مراقبتی می تواند در طول بارداری های بعدی مجددا ایجاد شود.

کین از ابزارهای مختلفی استفاده می کند تا به درمانجوهای خودش کمک کند که خاطرات مشکل زا را از بین ببرند و بر روی بارداری و تجربه زایمان فعلی متمرکز شوند.

آیا فکر می کنید که مشاوره هنگام بارداری می تواند برای شما مفید باشد؟

 در رابطه با متخصصان کانون مشاوران ایران و مراکز برتر مشاوره جستجو کنید و در رابطه با آموزش وی، رهیافت وی در مشاوره، و تجربیات وی در حوزه نگرانی های والدینی، اطلاعات مورد نیازتان را به دست بیاورید.

همچنین در حین اینکه به زمان تولد نزدیک می شوید، نسبت به پیدا کردن مشاور مناسب برای خودتان، حساسیت بیشتری داشته باشید.

بخش گسترده ای از تحقیقات صورت گرفته نشانگر این است که یک رابطه قوی مابین مشاور پیش از بارداری و درمانجو، یکی از مهم ترین عوامل موجود در به دست آمدن نتایج خوب در نتیجه این روش درمانی می باشد.

تمام حقوق اثر متعلق به سایت “کانون مشاوران ایران” می باشد.


[1] Kayla Morton

[2] Vancouverite

[3] Shannon Kane

[4] Jen Redish

[5] The Essence of You in Calgary

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.