مشاوره طلاق چگونه انجام می شود + سوالات مشاوره طلاق که باید بدانید

مشاوره طلاق برای کسانی انجام می شود که در معرض طلاق قرار دارند، این مشاوره در بسیاری از موارد قبل و بعد از طلاق انجام می شود و بسته به شرایط فرد متفاوت می باشد. در این مقاله به بررسی سوالات مشاوره طلاق و نحوه انجام آن می پردازیم.

زوجینی که تصمیم جدی به جدایی گرفته باشند قبل طلاق باید از طریق مشاور اطلاعاتی در مورد پیامد های طلاق و اثراتی که بر روی خودشان و فرزندشان می گذارد آشنا شوند و راهنمایی های لازم به آن ها می شود تا بتوانند در مورد زندگی شان تصمیم بگیرند.

مشاوران زوجین را برای گرفتن تصمیم درست هدایت می کنند، بسیاری از زوجین ممکن است این جلسات مشاوره را مفید بدانند و تمایل داشته باشند که رابطه خود را اصلاح کنند و فرصتی دوباره به خودشان و همسرشان بدهند تا با یکدیگر به خوبی زندگی کنند، این مشاوره در بیشتر مواقع تاثیر گذار بوده است.

مشاوره روانشناسی طلاق

مشاوره بعد از طلاق باعث می شود تا فرد آگاهی های لازم را در مورد تغییراتی که در زندگی او به وجود آمده است را دریابد، راحت تر با سوگ بعد از طلاق سازگاری پیدا کند و از این مراحل سخت به خوبی عبور کند تا شرایط زندگی اش بهبود یابد.

از نظر روانشناسی، در زمینه مشاوره دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که باعث می شود شیوه های متفاوتی برای درمان افراد وجود داشته باشد.

در این مقاله به بررسی شیوه های درمانی و دیدگاه های مورد نظر می پردازیم.

دیدگاه روانکاوانه

بر اساس این دیدگاه برای درمان تعارض های خانوادگی، زناشویی، مشکلات زوجین و خانواده باید دلیل این مشکلات و تعارضات را در کودکی جست و جو کرد چون ممکن است فرد تعارضات حل نشده ای در کودکی داشته باشد که دلیل این مشکلات و تعارض های خانوادگی بوده است.

به طور مثال، والدی که از عشق و محبت دور است و احساس می کند که فقدان محبت و عشق دارد ممکن است از طریق پدر و مادرش یک نقش تربیتی زناشویی را به خوبی فرا نگرفته باشد.

بر اساس این دیدگاه هر یک از والدین ممکن است موقع ازدواج ترس ها و انتظاراتی را به درون خانواده وارد کنند، این در حالی است که ازدواج فرصتی برای حل و شناسایی این تعارضات است که بر اساس تجربیات شرایط جدیدی را بازسازی کنند و به خوبی این شرایط را کنترل کنند تا بتوانند این تعارضات را شناسایی و حل کنند.

بر اساس نظر مشاوران زوج درمانی بر اساس این دیدگاه باید به تعارضاتی که در زمان کودکی فرد حس کرده است توجه شود و این تعارضات باعث می شود تا در سطح ناهشیار فعال شده و بر روی زندگی فرد تاثیراتی داشته باشد.

طلاق و خانواده درمانی

طلاق نه تنها یک مشکل برای زوجی که می خواهد طلاق بگیرد نیست بلکه دیگر اعضای خانواده مانند فرزندان، والدین، خواهر و بردارهای زوج را وارد فرایند درمان می کند.

در این هنگام زن و شوهر باید مشاوره های لازم را دریافت می کنند و تصمیم بگیرند که آیا طلاق بگیرند و یا از طلاق منصرف شوند.

رفتار درمانی

یکی از دیدگاه هایی که در زوج درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، مدل رفتار درمانی می باشد که بر روی طلاق تاثیر به سزایی داشته است.

دیدگاه های دیگر نظرات خاص خودشان را در مورد طلاق دارند که مورد بررسی قرار می دهیم.

بر اساس رویکرد روانکاوی در تبیین طلاق، احساساتی در فرد به وجود می آید که بازتابی از مشکلات زوجین می باشد و این احساسات می تواند شامل افسردگی، استرس، بی اعتنایی و احساس گناه می باشد.

بر اساس این دیدگاه، این واکنش ها می تواند به خاطر ارتباطات ناصحیح و توصیف نادرست مشکل باشد زیرا امکان دارد مشکل را به خوبی نشناخته باشند و آن را توصیف نکرده باشند.

بر اساس یادگیری اجتماعی، این مسائل و مشکلات ممکن است به خاطر رفتاری هایی باشد که فرد آن ها را آموخته اما می تواند رفتارهای جدیدی بیاموزد و آن ها را تغییر دهد.

اما دیدگاه رفتار درمانی سعی می کند که بر اساس اصول یادگیری و شناختی مسئله و مشکل را درمان کند و تاکید دارد که در زوج درمانی باید به رفتار فرد متقابل تاکید شود.

در بسیاری از موارد مشاوره به افراد کمک می شود تا به یک فرد منطقی تبدیل شود. زوجین در مورد موضوعاتی مانند حمایت از کودک، تقسیم منابع مالی و سرپرستی کودک ممکن به مشکل بربخورند. در این هنگام باید افراد به توافق برسند تا بتوانند راه حل مناسبی را انتخاب کنند.

در روش رفتار با استفاده از راه هایی می تواند مشکلات را شناسایی کرد و به خوبی به حل و فصل تعارض ها پرداخت و مشکل را به خوبی مدیریت کرد.

به عنوان مثال می توان گفت و گو کرد و موارد جایگزینی را ذکر کرد که نتایج بهتری برای حل مشکل داشته باشد و فرد به خوبی اثرات سازش را درک کند و موارد جایگزین نتایج و اثرات خوبی بر سازش داشته باشند.

می توانید گفت و گوی واقعی و غیر خصمانه را افزایش دید و در این صورت هر دو فرد به طور معقول و صحیح در فرایند مذاکره شرکت داده می شوند و می توانند به خوبی نظراتشان را بیان کنند.

میزان استرس طلاق

طلاق یک بحران است، مشکلات زیادی به همراه دارد و باعث می شود زندگی فرد از هم بپاشد و یک نیروی غالب مخرب می باشد.

طلاق و مرگ یکی از زوجین از اتفاقات استرس زا هستند. طلاق در مقایسه با مرگ یکی از زوجین در مرحله و رتبه دوم قرار دارد. بعد از طلاق زوجین باید مورد درمان قرار گیرد و ویژگی های فردی و روابط بین فردی آن ها به شدت نیاز به بازشناسی می باشد.

عوامل فردی تحت تاثیر طلاق قرار می گیرند و این عوامل عبارت اند از: سن، وضعیت شغلی، منابع مالی، وضعیت روحی و روانی، حمایت اجتماعی، عقاید فلسفی و منطقی و کنترل بر روند تصمیم گیری.

علاوه بر این ها عوامل دیگری وجود دارند که بر فرایند طلاق موثر می باشند و عبارتند از: داشتن کودک کوچک، مرگ یکی از اعضای خانواده، والدین بیمار، عدم برخورداری از درآمد کافی، نداشتن شغل مناسب، تغییر وضعیت، محل سکونت و غیره.

بر اساس نظر مشاوران افراد باید قبل از ازدواج آگاهی و شناخت کافی در مورد روابط زناشویی و زندگی مشترک داشته باشند. آگاهی زوجین از مهارت های ارتباط مناسب و صحیح باعث کاهش میزان طلاق می شود.

اگر فرد مهارت های زناشویی را به خوبی یاد نگیرد در این صورت ممکن است در آینده گرفتار طلاق شود و به همین دلیل باید افراد در مورد این مهارت ها اطلاعات کسب کنند و نسبت به آن ها ارزش و احترام قائل باشند.

سوالات مشاوره طلاق

به طور معمول در جلسات مشاوره سوالاتی از طرفین پرسیده می شود، در این مقاله به 16سوال مهم که از زوجین در جلسه مشاوره طلاق پرسیده می شود پرداخته شده است:

1. اصلی ترین و اساسی ترین مشکل شما چیست؟

معمولا پس از این سوال زوجین مشکلات زیادی را مطرح می کنند، در اینجا یکی از وظیفه مشاور تمرکز بر روی این مشکلات است. 

2. کدام مشکل از اهمیت بیش تری برخوردار است؟

مشکلی که اهمیت بیش تری دارد باید به طور دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد.

3. آیا شما طلاق می خواهید؟

این سوال می تواند مهم ترین سوال جلسه مشاوره باشد اگر مشاور یک بله یا نه قاطع نگیرد تلاش می کند تا زوجین را در جهت درست راهنمایی کند. 

4. رابطه خود را چگونه توصیف می کنید؟

به خاطر داشته باشید هر رابطه ای با مشکلاتی برخورد می کند و حل این مشکل نیاز به زمان دارد. مشاور در این مرحله به شما کمک می کند که بهتر با مشکل خود روبرو شوید.

5. چه ویژگی همسرتان شما را بیش تر آزار می دهد؟

در هر ازدواجی حداقل یک ویژگی همسر اذیت کننده شناخته می شود اما معمولا این ویژگی ها باعث طلاق نمی شوند. مشاور با این سوال به زوجین فرصت تغییر می دهد تا از طلاق پیشگیری کنند.

6. آیا عشقی در رابطه خود احساس می کنید؟

اگر بین زوجین حتی جرقه ای از عشق وجود داشته باشد معمولا تلاش می کنند تا از طلاق دوری کنند.

7. آیا به یکدیگر اعتماد دارید؟

همان طور که می دانید طلاق پایه و اساس زندگی مشترک می باشد و بدون آن نمی توان زوجین را در کنار هم نگه داشت، اگر اعتماد میان زوجین وجود نداشته باشد مشاور باید سعی کند تا دلیل آن را ریشه یابی کند، زوجین می توانند سعی در جبران داشته باشند و دوباره این اعتماد را به وجود آورند.

8. آیا رابطه جنسی خوبی دارید؟

یکی از مشکلاتی که اغلب زوجین آن را جدی نمی گیرند سردی و بی تفاوتی در رابطه جنسی می باشد، مشاور با این سوال می تواند نزدیکی و میزان مشکل زوجین را بررسی کند.

9. آیا با فرد جدیدی در رابطه هستید؟

این سوال از فرد به صورت جداگانه پرسیده می شود تا مشخص شود که آیا او رابطه جدیدی شکل داده است یا خیر.

10. آیا تاکنون به خیانت فکر کرده اید؟

این سوال نیز جداگانه پرسیده می شود تا مشاور متوجه شود که آیا زوجین به یکدیگر شک دارند یا خودشان دست به خیانت زده اند یا خیر.

11. انتظار شما از مشاوره طلاق چیست؟

اگر انتظار هر دو زوج از مشاوره طلاق مانند هم باشد احتمال بیش تری دارد که مشاوره طلاق موفقیت آمیز و در جهت انتظارات آن ها پیش برود.

12. چرا می خواهید رابطه خود را بهبود ببخشید؟

این سوال می تواند بسیار مهم باشد، با این سوال زوجین نشان می دهند که تا چه میزان به رابطه خود اهمیت می دهند و می خواهند برای تداوم آن تلاش کنند.

13. در گذشته چه مشکلاتی را حل نشده پشت سر گذاشته اید؟

بسیار دیده شده است که زوجین مشکلی را حل نشده در گذشته باقی گذاشته اند، بنابراین یکی از وظایف مشاور این می باشد که این مشکلات را شناسایی کرده و آن ها را به مرور حل کند.

14.آیا می توانید با یک دیگر ارتباط برقرار کنید؟

برقراری ارتباط موثر بین زوجین امر بسیار مهمی باشد که بیش تر زوجین فاقد آن می باشند در این صورت مشاور باید مهارت های لازم برای ارتباط را به آن ها آموزش دهد.

15.چه احساسی در مورد آینده دارید؟

اگر زوجین هنوز یکدیگر را در آینده خود متصور می شوند به این معنی می باشد که هنوز به یکدیگر احساس دارند و به امید رابطه دل بسته اند.

16.آیا حاضر هستید تغییر کنید تا زندگی خود را نجات دهید؟

این سوال به پاسخ مثبت هر دو طرف احتیاج دارد و با تغییر تنها یکی از زوجین رخ نمی دهد.

منبع : مشاوره طلاق چگونه انجام می شود + سوالات مشاوره طلاق که باید بدانید 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -