مراحل طلاق توافقی | کاملترین مراحل با توضیحات

برای طی مراحل طلاق چه باید کرد؟

مراحل طلاق توافقی به چه صورت می باشد؟ تصمیم گیری برای جدایی و طلاق یکی از حساس ترین موقعیت هایی می باشد که زوجین با آن رو برو می شوند، فرآیند طلاق یک پرسه طولانی می باشد و به خاطر تنش های زوجین و عدم سازش نهایی زن و مرد به وجود می آید و در طی مراحل طلاق عاطفی، دادخواست طلاق، حضور مرتب در دادگاه و جدایی کامل صورت می گیرد. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق می باشد که در طی آن زوجین برای آخرین بار در تمام مراحل طلاق توافقی و رسیدگی به پرونده به تفاهم می رسند و هم چنین در مورد موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و غیره به توافق رسیده اند و در دادگاه حاضر می شوند.

در ادامه این مقاله به بررسی مراحل طلاق توافقی می پردازیم و به طور خلاصه آن ها را مرور می کنیم.

طلاق توافقی زن و مرد

طلاق توافقی در فضایی منطقی بین زوجین به وجود می آید و زن و مرد بدون هیچ ناراحتی و با احترام از یکدیگر جدا می شوند، در طلاق توافقی حقوق مادی و معنوی زن و مرد حفظ می شود و در عمل سعی می شود تا شرایط طلاق آسان شود و آسیب های آن برای هر دو نفر کاسته شود.

در صورتی که طرفین طلاق، تمایل داشته باشند تا مفاد قرارداد ضمن عقد بازنگری شود، امکان توافق مجدد وجود دارد و توافق بر سر حداقل حقوق اساسی و تغییر مفاد قرارداد ضمن عقد در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در صورتی که دو طرف موافقت نامه شان را اعلام کنند این موافقت نامه همراه با دادخواست طلاق از سوی مرد یا زن که دارای حق طلاق می باشند به دادگاه ارائه می شود و بقیه اقدامات طلاق توافقی صورت می گیرد.

مزایای طلاق توافقی چیست؟

  1. اجتناب از صرف هزینه و وقت زیاد در فرایندهای حقوقی و قانونی
  2. حفظ احترام و کرامت زن و مرد
  3. کاهش یافتن صدمات روحی و اجتماعی
  4. امکان تحقق درصد نامناسبی از مطالبات زن و مرد در زمان کوتاه
  5. داشتن بار مثبت همراه با یادگیری مهارت احترام و انتخاب عاقلانه در زوجین

مشکلات و محدودیت های طلاق توافقی

زمانی که مسئله طلاق توافقی مطرح می شود لزوم و اجبار برای حضور در دادگاه از طرفین سلب می شود و این به این معنی است که طرفین برای حضور در دادگاه باید با یکدیگر به توافق برسند به عنوان مثال در شرایطی که شوهر از آمدن به دادگاه سر باز بزند در این حالت مراحل طلاق توافقی به وضعیتی طولانی مدت و مشکل ساز تبدلی خواهد شد، البته برای حل این مشکل راه حلی وجود دارد و شما می توانید زمان ثبت دادخواست طلاق خود الزام حضور به دادگاه را در تعهدات دو طرف ذکر نمایید تا در ادامه روند طلاق با مشکلی رو به رو نشوید.

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟

فرآیند طلاق توافقی به صورت مراحل زیر می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

  1. توافق زوجین بر سر موضوعات مشترک اساسی

زمانی که زوجین می خواهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند در واقع می پذیرند که در مورد موضوعات مادی و غیرمادی مهم زندگی مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزندان، قرار ملاقات با فرزند و غیره به توافق برسند.

  1. مراحل طلاق توافقی، دادخواست طلاق توافقی

زمانی که با همسرتان به توافق رسیدید باید توافق به صورت رسمی در دفاتر خدمات قضایی، محضر یا دادگاه به صورت رسمی نیز ثبت شود هم چنین می تواند مشروح توافقات خود را به وکیل منتقل کنید تا خود او دیگر مراحل قانونی را طی کند مدارکی که در این مراحل لازم است شامل اصل عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کپی کارت ملی می باشد.

  1. معرفی داورانی به دادگاه

در این مرحله دادگاه از زوجین می خواهند تا از طرف خانواده و آشنایان که مورد اعتمادشان می باشد داورانی را معرفی کنند، در صورتی که از سوی زوجین داوری معرفی نشود، دادگاه خود داورانی را انتخاب می کند و شرایط انتخاب داوران باید به ترتیب زیر باشد.

  • مسلمان باشد
  • متاهل باشد
  • حداقل ۴۰ سال باشد
  • معتمد باشد
  • تا حدودی در جریان زندگی و مشکلات زوجین باشد.
  1. مراحل طلاق توافقی، حضور در واحد مشاوره دادگاه

در این مرحله از سوی دادگاه تاریخی تعیین می شود که زوجین باید در جلسات مشاوره شرکت کنند در جلسات مشاوره ضمن جویا شدن و بررسی دلایل طلاق اموری که زوجین با یکدیگر به توافق رسیده اند شامل مهریه، نحوه پرداخت آن، نفقه، جهیزیه و غیره به صورت مکتوب در می آید.

موارد نوشته شده باید توسط شما و همسرتان و یا وکلا به امضا می رسد البته در مورد این موضوعات قاضی با زوجین صحبت می کند و پس از آن که رای نهایی صادر شد هر یک از طرفین می نویسند که اعتراضی در مورد این موضوعات ندارند.

باید توجه داشته باشید که در همه موارد طلاق به جز طلاق توافقی، زوجین برای حل اختلاف و داوری ارجاع داده می شوند اما در این سبک از طلاق تنها باید با استفاده از سامانه تصمیم برای گرفتن وقت مشاوره روانشناسی اقدام کنند.

  1. ثبت نهایی طلاق

گرفتن نوبت برای طلاق توافقی نسبت به سایر انواع طلاق کوتاه تر می باشد و زمانی که نوبت ثبت طلاق از سوی دادگاه مشخص شد لازم است به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق مراجعه کنید تا آخرین مرحله طلاق توافقی انجام شود البته در این مرحله می تواند وکیل تان به نیابت از شما حضور داشته باشد تا طلاق صورت گیرد.

نکاتی در مورد مشاوره اجباری پیش از طلاق توافقی

امروزه بر اساس قانون حمایت از خانواده زوجین باید زوجین قبل از طلاق به مراکز مشاوره مورد تایید سازمان بهزیستی مراجعه نمایند به دلیل این که این طرح اجباری می باشد بسیاری از افراد آن را به عنوان یک تکلیف می دانند و در نتیجه تاثیر آن چنانی عایدشان نمی شود اما با توجه به بررسی های انجام شده این طرح تا حدودی توانسته است از وقوع طلاق جلوگیری کند.

به این موضوع توجه داشته باشید که گاهی اوقات تصمیم به جدایی صرفا راه حلی در برابر مشکلاتی می باشد که حل شدنی نیستند اما در صورتی که از زوج درمانگران حرفه ای کمک بگیرند با استفاده از رویکردهای جدید مانند رویکرد شناختی رفتاری و استفاده از روش های حل مسئله به زن و مرد کمک می کنند تا بتوانند گزینه های پیش روی خود را به طور دقیق تری ببینند و الگوهای رفتاری جدیدی را تمرین کنند که شاید تا به امروز به آن ها فکر نکرده اند و با کمک گرفتن از این روش ها می توانند مشکل شان را حل نمایند.

زمانی که مشکلات موجود در زندگی مشترک بسیاری از زن و شوهر ها حل می شود دیگر نیازی به طلاق در خود حس نمی کنند و می توانند مجددا برای ساختن روابط عاطفی شان تلاش نمایند.

کمک گرفتن از زوج درمانگران حرفه ای قبل از طلاق توافقی

بر اساس مطالبی که بیان شد در روند اداری ثبت طلاق توافقی لازم است تا چند جلسه نزد مشاورانی که برای تان تعیین شده اند مراجعه کنید، از آن جایی که جلسات مشاوره می تواند آخرین فرصت برای ارزیابی زندگی مشترکتان باشد می توانید قبل از این که تصمیم به طلاق و جدایی بگیرید و به صورت رسمی آن را ثبت کنید می توانید از روانشناسان بالینی کمک بگیرید و در جلسات زوج درمانی شرکت کنید و در این صورت تصمیم خودتان را به درستی مورد ارزیابی قرار دهید.

در این صورت درمانگر هم چون آینه ای می تواند مشکلات زندگی تان را منعکس کرده و به شما نشان دهد که رفتن در مسیر طلاق یا ادامه دادن به زندگی مشترک چه مشکلات و منافعی برای شما به همراه خواهد داشت.

شاید زمانی که در جلسات مشاوره مراکز دولتی شرکت می کنید این حس در شما ایجاد شود که مشاوران می خواهند شما را به صلح با یکدیگر دعوت کنند به همین دلیل ممکن است نتوانید به درستی به حرف های آن ها گوش دهید و راهکارهای مربوطه را اجرا نمایید اما زوج درمانگرانی که در خارج از دادگاه انتخاب می کنید می توانند این حس را به شما منتقل کنند که به جای شما تصمیم نمی گیرند و در اخر خودتان هستید که بد و خوب زندگی تان را تشخیص می دهید.

نحوه پرداخت مهریه و نفقه در طلاق توافقی

همانطور که توضیح داده شد طلاق توافقی بر حفظ ارزش و احترام زن و مرد تاکید دارد و در صورتی که مبلغ درخواستی بیش از توان مرد یا زن باشد امکان قسطی شدن آن وجود دارد و با توجه به برخی قوانین مجازات حبس مرد به خاطر بدهی به زن اجرا نمی شود و با حکم پرداخت در حد توان مرد، تعدیل می شود.

در صورتی که در دریافت مطالبات از سوی طرفین محدودیت هایی وجود داشت در این حالت بهترین روش برای دریافت این مطالبات، کاهش آن ها تا حد قابل دریافت از نظر قانونی و توان طرفین می باشد.

سخن آخر

مشاوره طلاق فرصتی مناسب است و امکان را فراهم می کند تا برای آخرین بار موقعیت زندگی خود را تحلیل و مورد بررسی قرار داده  و در صورتی که مشکلات تان قابل حل و امکان تفاهم وجود دارد از طلاق منصرف شوید. در غیر این صورت مشاور شما کمک می کند تا پروسه طولانی و طاقت فرسای طلاق را با آسیب کمتری پشت سر بگذارید، در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از کادری مجرب تشکیل شده است که به صورت حضوری و تلفنی پاسخ گو شما می باشند.

منبع : مراحل طلاق توافقی | کاملترین مراحل با توضیحات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -