سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد : ۱۳ راه برتر برای آروغ زدن نوزاد

سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد، گرفتن آروغ نوزاد بخش مهمی از برنامه غذایی کودک شامل آروغ زدن او می باشد. کودک ممکن است هوای زیادی را در حین شیر خوردن ببلعد و آروغ زدن می تواند به از بین بردن مقداری از این گاز کمک کند. درست مانند شیر دادن و تعویض پوشک، آروغ زدن کودک مهارتی است که والدین باید در آن مهارت داشته باشد.

سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد

در ادامه سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد اورده شده است، آروغ زدن در بیشتر موارد ساده است و شامل مراحل زیر می باشد:

  1. کودک را در وضعیت عمودی قرار داده، به طور مثال بالای شانه خود، یا روی پاهای خود به صورت عمودی قرار دهید.
  2. به آرامی پشت آن ها را مالش دهید یا نوازش کنید.
  3. اگر کودک آروغ نزد، چند دقیقه صبر کنید، سپس دوباره امتحان کنید.

اگر کودک شما بی قرار است و راه بالا بی نتیجه است. در اینجا سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد آورده شده است:

  1. آروغ زدن روی شانه: کودک را طوری قرار دهید که بالای شکم او در مقابل استخوان ترقوه شما قرار گیرد. در حالی که به پشت آن ها ضربه می زنید، کمی به استخوان ترقوه خود فشار وارد کنید یا از پاشنه دست خود برای مالش آرام دایره ها روی پشت آن ها استفاده کنید.
  2. کودک را روی پاهای خود بنشینید و در حالی که کف دست خود را زیر قفسه سینه قرار داده اید، کمی فشار وارد کنید و به پشت او ضربه بزنید یا با دست آزاد خود به شکل دایره پشت او را بکشید.
  3. آروغ زدن روی بازو: کودک را روی بازوی خود قرار داده و در حالی که در اتاق قدم می زنید، به آرامی به پشت او ضربه بزنید.
  4. آروغ زدن روی زانو: کودک خود را به سمت شکم روی زانوی خود قرار دهید و به آرامی به پشت او ضربه بزنید.
  5. پاهای کودک را در حالی که به پشت دراز کشیده است به آرامی به سمت سینه حرکت دهید، مانند رکاب زدن با دوچرخه.

وقتی کودک آروغ نمی‌زند چه باید کرد؟

اگر کودک شما آروغ نزند اشکالی ندارد. اینکه آیا کودک شما باید آروغ بزند یا نه به میزان هوای مکیده شده در حین شیر خوردن بستگی دارد، برخی از نوزادان هوای زیادی را نمی بلعند، به همین دلیل ممکن است مرتباً آروغ نزنند البته با کمک سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد می توانید آروغ او را بگیرید.

اگر تمام روش های بالا را امتحان کرده اید و کودک شما هنوز ناراحت است اما آروغ نمی زند، چه باید کنید؟ احتمالا باید برخی از روش های زندگی خود را تغییر دهید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

  1. رژیم غذایی مادر: برای مادرانی که شیر می‌دهند، رژیم غذایی امر مهمی می باشد. می‌توانید لبنیاتی مانند شیر، پنیر و بستنی را حذف کنید تا ببینید آیا اصلاً به کودک شما کمک می‌کند یا خیر. می توانید در یک دفتر مواد غذایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید تا متوجه شوید هنگام حذف چه مواد غذایی کودک شما سالم تر می باشد.
  2. بزرگ بودن نوک پستان یا شیشه شیر برای نوزاد می‌تواند باعث شود که آن ها خیلی سریع و زیاد شیر را قورت دهند و هوا را همراه با شیر زیاد وارد بدنشان شود.

با این حال، اگر کودک شما بعد از غذا خوردن گریه می کند باید تکنیک های آروغ نوزاد خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر درست نشستن کودکتان در بغل شما به او کمک نمی کند باید سعی کنید وضعیت او را تغییر دهید. مهم است که به نقاط مختلف دیگر ضربه بزنید تا به کودک کمک کنید به راحتی آروغ بزند.

چرا نوزادان آروغ می زنند؟

بخش مهمی از تغذیه نوزاد شامل آروغ زدن می باشد. آروغ به خلاص شدن از شر بخشی از هوایی که هنگام شیر خوردن وارد معده نوزادان می شود کمک می کند. آروغ نزدن مکرر و بلعیدن هوای بیش از حد باعث می‌شود کودک بدخلقی کند یا گریان شود.

۳ چیز باعث ورود هوا به روده نوزاد می شود

۱. بلعیدن هوا | آروغ زدن کودک

اگر شیر به سرعت از شیشه وارد دهان کودک شود، همچنین اگر مادر شیر زیادی داشته باشد، کودک برای کنترل جریان افزایش یافته به سرعت قورت می دهد و در نتیجه هوا را می بلعد. برای کاهش این سرعت می‌توانید موقعیت‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید تا آهسته‌تر شیر بخورد. راه های دیگر برای کمک به کودک برای بلع کمتر هوا عبارتند از:

  • هنگام شیر دادن با شیر مادر یا شیشه شیر، کودک را به صورت عمودی در آغوش خود بنشانید.
  • بطری را طوری نگه دارید که هوای کمتری وارد دهان کودک شود.
  • حمام آب گرم به نوزاد.
  • ماساژ نوزاد برای کمک به حرکت گاز و غذا در بدن او.

۲. گوارش |سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد

غذایی که مادر می خورد به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین کودک اساساً همان غذا را «مصرف» می کند. باکتری های موجود در روده کودک مقداری از غذا را به گاز تبدیل می کنند که سپس از طریق دهان خارج می شود. غذاهایی که معمولاً باعث ایجاد گازمعده در بزرگسالان می شوند، در نوزادان نیز ایجاد گاز می کنند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کلم بروکسل و لوبیا، نوشابه، آب نبات و آدامس.

۳. واکنش های آلرژیک یا عدم تحمل غذایی

اگر شیر می دهید، ممکن است کودک شما به برخی از غذاهایی که می خورید نیز حساسیت داشته باشد و در نتیجه احساس درد شکم پیدا کند. شایع ترین واکنش غذایی در نوزادان عدم تحمل لبنیات است، به ویژه نسبت به بستنی، پنیر یا ماستی که مادر خورده است. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند نیز ممکن است دچار حساسیت شوند که گاز بیش تری تولید می کند.

اگر آروغ کودک را نگیرید چه می شود؟

آروغ نوزاد می تواند به کاهش گاز کمک کند، اما همه نوزادان نیاز به آروغ زدن ندارند. به طور کلی، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، هوای کمتری را می‌بلعند و بنابراین، ممکن است پس از هر بار شیر خوردن نیازی به آروغ زدن نداشته باشند. اگر کودک شما پس از شیر دادن بدون آروغ زدن راحت می خوابد، خود را خوش شانس بدانید. اگر کودک شما بعد از شیر خوردن ناآرام می شود ممکن است گاز اضافی داشته باشد و از آروغ زدن سود ببرد.

از اینجا متوجه نیاز کودک به آروغ می شوید که پس از غذا خوردن گریه کند و عصبی می شود.

علت سخت آروغ زدن نوزاد

ممکن است کودک همیشه در حین یا بعد از شیر خوردن آروغ نزند، علت سخت آروغ زدن نوزاد متفاوت می باشد. در برخی موارد، این ممکن است به این دلیل باشد که کودک هوای زیادی را بلعیده است. با این حال، گاهی اوقات برای آروغ زدن نیاز به کمی تلاش دارید، بنابراین سعی کنید از سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد که در بالا گفته شد استفاد کنید.

مواقعی که ممکن است کودک نیاز به آروغ زدن اضافی داشته باشد عبارتند از:

  • اگر کودک قبل از شیر خوردن گرسنه باشد، زیرا ممکن است سریعتر شیر بخورد.
  • بعد از گریه، به خصوص اگر نوزاد کولیک داشته باشد.
  • هنگامی که بینی آن ها پر شده باشد، زیرا ممکن است بیشتر از طریق دهان نفس بکشند.

نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب

آروغ نوزاد بعد از شیر خوردن به خواب دشوار می باشد بنابراین باید نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب را یاد گیرید، کودک باید هوا را خارج کند در غیر این صورت دچار نفخ و دلدرد می شود.

  1. به صورت نشسته. سر کوچولوی خواب آلود خود را به صورت عمودی در حالت نشسته روی پاهای خود قرار دهید و در حالی که به پشت او ضربه می‌زنید کمی او را به جلو خم کنید.
  2. نوزاد خود را روی شانه خود بخوابانید و در حالی که به پشت او ضربه می‌زنید یا می‌مالید، او را محکم نگه دارید.

آروغ گرفتن نوزاد بعد از ختنه

نوزاد معمولاً از بلعیده شدن هوا در حین ختنه رنج می برد و باید آروغ او گرفته شود. هنگام آروغ گرفتن و در آغوش گرفتن نوزاد مراقب باشید. شما باید در چند روز اول از وارد کردن هرگونه فشاری به آلت تناسلی ختنه شده خودداری کنید.

چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به آروغ زدن کودک پس از ختنه انجام دهید. ابتدا سعی کنید کودک خود را در حالت عمودی قرار داده و آروغ او را بگیرید. همچنین می توانید یک حوله گرم روی شکم کودک خود قرار دهید تا به او کمک کند تا آرام شود. اگر کودک شما همچنان مشکل آروغ زدن دارد، می توانید به آرامی محل ختنه را ماساژ دهید.

چند نکته سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد

  • یک پارچه در بین لباس های خود و زیر دهان کودک خود قرار دهید.
  • یک ضربه ملایم برای اکثر نوزادان کافی می باشد، اما گاهی اوقات یک ضربه محکم تر مورد نیاز است.
  • اگر کودک شما در حین شیر دادن سر و صدا می کند، باید فوراً آروغ نوزاد را بگیرید. تغذیه ممکن است باعث شود کودک شما هوای بیشتری را ببلعد.

کلام آخر سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد

آروغ زدن کودک کار پیچیده ای نیست و حتی می تواند برای والدین لذت بخش باشد زیرا باعث می شود که در طول شیر دادن با کودک خود پیوند برقرار می کنید.

منبع : سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد : ۱۳ راه برتر برای آروغ زدن نوزاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -