میزان خواب کودکان | کودکان چند ساعت باید بخوابند؟

میزان خواب کودکان، کودکان چند ساعت باید بخوابند؟

خواب کودکان بسیار مهم است و بر روی رشد و سلامت آن ها تاثیر می گذارد، و به اندازه غذا خوردن و تغذیه ضروری می باشد. در صورتی که کودکتان خواب کافی نداشته باشد بر روی هوش، عملکرد روزانه و خلق و خوی او اثر منفی می گذارد.

کودکان نیاز خوابشان متفاوت است و همین مسئله بر روی برنامه خواب والدین تاثیر می گذارد و خوابشان را دچار تغییراتی می کند.

این تفاوت ها باعث دشواری در داشتن یک برنامه منظم و متداول برای خواب کودک می شود اما به دلیل این که میزان خواب کودکان بسیار مهم است و حساسیت خاصی در میزان خواب آن ها وجود دارد بسیاری از والدین برنامه های زندگی شان را بر اساس نیازهای فرزندشان می چینند.

در ادامه مقاله برای این که برنامه ریزی بهتری برای ساعات خواب کودکتان داشته باشید میزان خواب کودکان، فواید و روش های خواب کافی در کودکان را بیان می کنیم هم چنین در این خصوص می توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید تا در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند و به شما کمک کنند.

میزان خواب کودکان  – فواید خواب کافی برای کودکان

خواب کافی بر روی کارایی ذهنی و جسمی افراد تاثیر مستقیم می گذارد، کودکانی که در ساعت منظمی می خوابند  نسبت به کودکانی که خواب کافی و منظمی ندارند دارای هوش و سرعت یادگیری بالاتری هستند، هم چنین خواب کافی در کودکان فواید دیگری دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش قدرت یادگیری در طول روز
  • رشد طبیعی و مناسب
  • خلق و خوی خوب در طول روز

توجه کنید خواب کودکان بسیار مهم می باشد و از جمله نیازهای اساسی و اولیه کودکان است که به طور مستقیم بر روی مغز آن ها اثر می گذارد، در صورتی که فرزندتان در سنین کودکی به دلایل مختلفی خواب کافی و با کیفیتی نداشته باشد در آینده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد شد.

میزان خواب مناسب در سنین مختلف کودکان

نیازهای انسان در طول مراحل رشد در حال تغییر می باشد و به همین دلیل میزان خواب مورد نیاز کودکان در سنین مختلف متفاوت می باشد و والدین باید بر اساس این تفاوت ها برنامه ریزی داشته باشند.

در ادامه این مقاله خواب هر کدام از سنین را مورد بررسی قرار می دهیم. این برنامه خواب به طور کلی برای کودکان ثابت است ولی هر کودکی ویژگی منحصر به فرد خودش را دارد و ممکن است به خواب کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشد.

میزان خواب نوزاد

خواب نوزاد به طور کلی ۱۶ تا ۲۰ ساعت می باشد و هر چه به یک سالگی نزدیک می شود میزان خواب او کمتر شده و به ۱۰ تا ۱۳ ساعت می رسد، نوزاد خواب پیوسته و مشخصی ندارد.

هر وقت گرسنه شود از خواب بیدار می شود و شیر می خورد و دوباره به خواب می رود. این چرخه به علت وزن گیری نوزاد می باشد.

نوزاد معمولا به طور پیوسته ۴ تا ۵ ساعت می خوابد، برای این که کودکان در شب خواب خوبی داشته باشد بهتر است قبل از خواب شب او را به حمام ببرید و در هنگام بیداری کودک را در معرض نور خورشید قرار دهید و با او بازی کنید.

میزان خواب در دو سالگی

در دو سالگی معمولا کودک به ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواب در طول شب و تقریبا ۱ الی ۳ ساعت در طول روز نیاز دارد، معمولا کودکانی که بازیگوش هستند نسبت به خوابیدن تقلا می کنند و والدین باید سعی کنند با روش های مختلف آن ها را بخوابانند.

والدین باید توجه داشته باشند که زمانی که کودک یاد می گیرد از گهواره بیرون آید تمایل دارد تا روی تخت و در کنار والدینش بخوابد، از همان ابتدا باید به این موضوع توجه داشته کنند زیرا کودک به خوابیدن در کنار والدینش عادت می کند و جدا خوابیدن برای کودک بسیار سخت می شود و به راحتی از والدین جدا نخواهد شد.

میزان خواب در سه سالگی

در سه سالگی کودک ۹ الی ۱۱ ساعت در طول شب و ۱ الی ۳ ساعت در طول روز می خوابد و به مرور زمان نیاز به خواب کودک کم می شود به طوری که در ۴ سالگی ۱ الی ۲ ساعت در طول روز و در پنج سالگی بسیار کمتر از قبل یا اصلا نمی خوابد و تا پایان ۵ سالگی نیاز خواب او به ۸ الی ۱۱ ساعت می رسد.

میزان خواب از شش سالگی تا نه سالگی کودکان

در سنین ۶ تا ۹ سالگی کودک در طول شب بین ۱۰ الی ۱۱ ساعت می خوابد و به طور معمول در طول روز به خواب نمی رود، در این شرایط والدین باید انجام تکالیف و برنامه های تلویزیونی را را به گونه ای برای کودکشان برنامه ریزی کنند که با خواب فرزندشان تداخلی نداشته باشد.

نکته: برخی از کودکان کم خواب هستند، اگر چه آن ها در طول شب به میزان کافی نمی خوابند اما هیچ مشکل و کسالتی ندارند در مورد کم خوابی این کودکان جای نگرانی نیست و نباید آن ها را به زور مجبور به خواب زیاد کرد. البته باید میزان کم خوابی کودکان توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد و علت آن مشخص شود.

چگونگی خواب کودکان بهتر خواهد بود؟

گاهی اوقات والدین از نخوابیدن کودکشان شکایت دارند هر چند کودک را به موقع می خوابانند اما کودکشان در طول روز کسل و بدخلق است.

به طور معمول کودکانی که کیفیت خواب خوبی ندارند، نمی توانند از فواید خواب بهره ببرند و دچار نشانه های بی خوابی می شوند. در این شرایط باید در برخورد و رفتار خود با کودک تان تجدیدنظر کنید و از روش هایی استفاده کنید تا کودکتان به راحتی بخوابد.

  1. خسته کردن

سعی کنید کودکتان را خسته کنید در طول روز کودکتان را به پارک ببرید تا حسابی بازی کند و خسته شود تا شب خواب راحتی داشته باشد چون یکی از مهم ترین دلایلی که کودکان دیر می خوابند نداشتن فعالیت در طول روز است هم چنین خوابیدن زیاد در طول روز باعث می شود تا شب نیاز به خواب نداشته باشد.

تنظیم برنامه خواب مشخص برای کودک بسیار ضروری می باشد و این مسئله در صورتی که کودکتان بیش فعال است و در طول روز جنب و جوش بیشتری دارد از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

  1. آرامش دادن به کودک

ممکن است کودک به خاطر دلایلی مانند ترس از تاریکی به سختی به خواب برود در این حالت باید قبل از خواب به او سر بزنید و آرامش کنید و برخی از کودکان از تاریکی می ترسند و این ترس آن قدر شدید است که نیاز به مداخله دارد.

اگر نمی توانید در این شرایط او را آرام کنید حتما برای درمان ترس از تاریکی کودک خود به مشاور کودک مراجعه نمایید.

  1. اتاق خواب را محل تنبیه نکنید

از خواب و اتاق خواب برای تنبیه استفاده نکنید زیرا خوابیدن و محل خواب باید برای کودکان یک نقطه امنی باشد که با آرامش و رضایت به خواب بروند.

در زمان تشویق و تنبیه باید جوانب مختلف را بسنجید زیرا تنبیه باعث افزایش ترس کودک می شود اگر چه تنبیه در کوتاه مدت جوابگو است اما در بلند مدت آثار جانبی بدی به همراه خواهد داشت.

  1. قصه خواندن

یکی از روش های موثر برای خوابیدن تشویق کودکان به خواب با استفاده از قصه و لالایی می باشد در این صورت برای کودک یک جذابیت ایجاد می شود و او راحت تر به سمت اتاق خواب کشیده می شود، هم چنین ماندن شما در اتاق و قصه گویی برای کودک باعث آرامش کودک قبل از خواب می شود.

علاوه بر این که قصه خواندن به خوابیدن کودک کمک می کند باعث می شود تا اطلاعات کودک با شنیدن داستان با موضوعات مختلف افزایش یابد و او پندها و حکایت های مختلفی را یاد بگیرد.

نکته: توجه داشته باشید که هر کودکی روش خاصی برای خوابیدن دارد و این راهکارهای بیان شده می تواند در تسهیل فرایند خواب کمک کننده باشد.

در صورتی که با وجود استفاده از روش ها موفق به خوابیدن کودکتان نشدید باید به یک مشاور و روانشناس مراجعه کنید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنند، در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و تلفنی ارائه می دهد.

منبع : میزان خواب کودکان | کودکان چند ساعت باید بخوابند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -