تمام علائم افسردگی در نوجوانان دختر که باید بدانید

علائم افسردگی در نوجوانان دختر بسیار مهم می باشد زیرا احتمال ابتلای دختران نوجوان به اختلالات خلقی مانند افسردگی دو برابر بیشتر از پسران نوجوان است.

دلیل این امر ممکن است به روند تکاملی و اینکه چگونه دختران و پسران به طور متفاوتی در ارتباط با محرک های عاطفی قرار می گیرند، مربوط باشد.

شکی نیست دختران از نظر عاطفی سریع‌تر از پسران بالغ می‌شوند و از نظر بیولوژیکی برای پرورش نوزادان و کودکان آماده می گردند، در حالی که پسران از نظر بیولوژیکی برای ادامه نسل خود و تمایل به محافظت از خانواده تلاش می‌کنند.

این مزیت تکاملی ممکن است در دنیای مدرن که در آن نوجوانان حدود شش سال یا بیشتر را در نوعی برزخ سپری می‌کنند (هنوز آنقدر بزرگ نشده‌ که با آن ها به عنوان بزرگسالان رفتار شود و بزرگ تر از از آن‌ است که بتوان با او به عنوان کودک رفتار کرد) کمی آسیب ببیند و دچار افسردگی یا اضطراب شوند.

دلیل این مشکل هر چه که باشد، سال های نوجوانی زمینه مناسبی برای ایجاد افسردگی و اضطراب در دختران نوجوان است بنابراین باید راه های درمان پیشگیری و علائم افسردگی در نوجوانان دختر را بدانید.

  •  

نشانه ها و علائم افسردگی در نوجوانان دختر

یکی از نشانه های دختر افسرده، کناره گیری است. نوجوان افسرده شروع به حذف خود از فعالیت‌ها، محیط‌ها و رویدادهای اجتماعی می‌کند که قبلاً با شادی در آن ها شرکت می کرده است.

علاوه بر این از علائم افسردگی در نوجوانان دختر می توان به افت نمرات در کارنامه درسی او اشاره کرد. نشانه های بارز و اساسی دیگر افسردگی در نوجوان دختر شامل موارد زیر می باشد:

  • خیلی بیشتر از حد معمول یا خیلی کمتر از حد معمول می خوابد
  • عادات غذایی خود را به شدت تغییر دهد ( پرخوری یا کم خوری)
  • عزت نفس پایین از نشانه های بارز علائم افسردگی در نوجوانان دختر می باشد.
  • نادیده گرفتن سلامت جسمانی
  • عصبانی شدن بر سر مسائل کوچک
  • نمی خواهند در مورد آینده بحث کنند
  • اعتیاد به گوشی های هوشمند یا رسانه های اجتماعی
  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن و تصمیم گیری
  • از کمبود انرژی یا عدم علاقه به فعالیت ها شکایت می کند
  • روی افکار یا اعمال خودکشی متمرکز است
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند در برخی از موارد شدید علائم افسردگی در نوجوانان دختر باشد.

شدت علائم افسردگی در نوجوانان دختر می تواند متفاوت باشد و نوجوان می تواند روزهای خوب و بد داشته باشد. گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین علائم افسردگی در نوجوانان دختر و تغییراتی که در دوران نوجوانی تجربه می کنید دشوار است، اما مهم است که با نوجوان خود صحبت کنید و دقیقاً احساس آن ها را درک کنید.

این کار نه تنها به درک خلق و خوی آن ها کمک می کند، بلکه با صحبت کردن با شخصی که به آن ها اعتماد دارند، احساس آرامش می کنند.

والدین باید بدانند که دو نوع افسردگی وجود دارد که باید علائم افسردگی در نوجوانان دختر را بدانند:

  1. اختلال افسردگی اساسی که بارز ترین نوع افسردگی است و می‌تواند فرد مبتلا را ماه‌ها در ناامیدی عمیق غرق کند به طوری که فرد حتی نتواند از تخت خواب خود فاصله بگیرد و کارهای همیشگی خود را انجام دهد.
  2. اختلال دیس تایمیک، که افسردگی است که با شدت کمتری بروز می کند اما می تواند سال ها ادامه داشته باشد. علاوه بر افسردگی، دختران نوجوان اغلب با اضطراب نیز مواجه هستند.

 

چرا دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان افسردگی را تجربه می کنند؟

دختران از نظر شناخت عاطفی بهتر و سریعتر از پسرها به بلوغ می رسند و این طبیعت حساس آن هاست که آن ها را در برابر افسردگی و اضطراب آسیب پذیرتر می کند. در ادامه علائمی آورده شده است که باعث افسردگی دختران می شود و آن ها را بیش تر از پسران در برابر افسردگی در سنین نوجوانی حساس می سازد:

۱. تفاوت های هورمونی

دختران نوجوان زود به بلوغ می رسند، تغییرات هورمونی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را برای برخی از دختران افزایش دهد، با این حال، نوسانات خلقی موقت مربوط به بلوغ طبیعی است. با این حال، این تغییرات به تنهایی باعث افسردگی نمی شود.

تغییرات بدن، بزرگ شدن سینه ها در دوران نوجوانی، اضافه وزن و مشکلات دیگر باعث می شود که نوجوان حساس تر شود و بیش تر در معرض افسردگی قرار بگیرد.

۲. تفاوت در اجتماعی شدن

به دختران آموزش داده می شود که نسبت به عقاید دیگران حساس تر باشند.

۳. رویدادهای استرس زا زندگی

شواهد حاکی از آن است که زنان در طول زندگی خود ممکن است رویدادهای استرس زاتری را تجربه کنند و نسبت به آن ها حساسیت بیشتری نسبت به پسران داشته باشند.

۴. قدرت نابرابر

فشار تحصیلی و انتظارات تحصیلی برای زنان بیشتر است و جامعه انتظارات بیش تری از آن ها دارد. در همه جای جهان زنان برای رسیدن به مقام مشابه مردان باید بیش تر از آن ها تلاش کنند. نوجوانان نیز این امر را در مدرسه و در خانه بخصوص در صورت حضور برادر بزرگ تر درک می کنند.

بسیاری از خانواده ها آزادی بیش تری برای پسران خود در نظر می گیرند و دختران را محدود تر می کنند این امر باعث می شود که دختران احساس افسردگی پیدا کنند.

افسردگی نوجوانان چه تفاوتی با افسردگی در بزرگسالان دارد؟

افسردگی در نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است. در افسردگی نوجوانان غم و اندوه و کناره گیری اجتماعی ممکن است رخ ندهد، در واقع عصبانیت، تحریک پذیری و عصبانیت می تواند بسیار برجسته تر باشد. سایر ویژگی هایی که در افسردگی نوجوانان با افسردگی بزرگسالان متفاوت است عبارتند از: افزایش تحریک پذیری، دردهای روان تنی یا بی دلیل.

۶ علائم هشدار دهنده افسردگی در نوجوانان

  • صحبت در مورد خودکشی (برای اطلاع در مورد نشانه های هشداردهنده خودکشی حتما این مطلب را مطالعه کنید : خودکشی)
  • عبارات ناامیدکننده ای
  • جستجوهای اینترنتی در مورد روش های خودکشی

سایر اختلالات مرتبط با افسردگی نوجوانان

درک این نکته مهم است که اضطراب و افسردگی اغلب در نوجوانی اتفاق می افتد و ممکن است نیاز باشد که به عنوان دو اختلال جداگانه درمان شوند. احتمال بروز اضطراب بدون افسردگی بیشتر از افسردگی بدون اضطراب است.

دو اختلال جدی که مستقیماً با افسردگی و اضطراب نوجوانان مرتبط است، تفکر در مورد خودکشی و سوء مصرف مواد است. خودکشی سومین علت اصلی مرگ در بین نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله است و می دانیم که اکثر نوجوانانی که خودکشی می کنند از یک بیماری روانی رنج می برند.

به همین دلیل مهم است که نسبت به نشانه‌های این اختلالات هوشیار باشیم. اکثر نوجوانانی که دچار مشکلات سوء مصرف مواد می شوند، دارای یک اختلال روانپزشکی، از جمله، اضطراب یا افسردگی هستند که دلیل مهم دیگری برای درمان به موقع افسردگی و اضطراب می باشد.

دو اختلال مرتبط دیگر با افسردگی نوجوانان که در دختران بیشتر از پسران رخ می دهد (اختلالات خوردن و آسیب به خود) می باشد. دخترانی که اختلالات خوردن دارند اغلب هیچ نشانه ای از افسردگی را نشان نمی دهند. در واقع، آن ها اغلب دارای عملکرد بالا و مناسب هستند و علائم افسردگی در نوجوانان دختر را نشان نمی دهند.

به طور مشابه، آسیب‌رساندن به خود نوعی مکانیسم مقابله‌ای ناکارآمد است که کودکان و نوجوانان برای کاهش درد عاطفی یا بی‌حسی آن را تجربه می کند.

 

درمان

افسردگی دختران نوجوان که زود تشخیص داده می شود را می توان به طور موثرتر و اغلب قبل از شروع سایر اثرات منفی مانند اضطراب، وسواس یا اختلال های جدی تر دیگر درمان کرد.

حتی اگر افسردگی پیشرفت کرده باشد، بسیار مهم است که فرد مبتلا به منظور یافتن تسکین و غلبه بر عوارض جانبی احتمالی طولانی مدت افسردگی، درمان را آغاز کند.
درمان افسردگی در نوجوانان دختر نی نی سایت می تواند شامل استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و همچنین درمانی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) باشد که به نوجوان آموزش می دهد تا افکار منفی را که یکی از مخرب ترین علائم افسردگی در نوجوانان دختر است، کوتاه کند با این روش به مرور علائم افسردگی در نوجوانان دختر کاهش می یابد.

از طریق درمان شناختی رفتاری، نوجوان یاد می گیرد که واکنش منفی خود را نسبت به یک فکر یا نظر تشخیص دهد، فرآیندهای فکری را که معمولاً با چنین لحظه ای همراه بوده است، به چالش بکشد، و مسیرهای جدیدی برای تفکر ایجاد کند که مثبت و نشاط آور است. اضطراب، اختلالات خوردن و سایر اختلالات خلقی باید جدا از افسردگی درمان شوند.

توصیه هایی برای والدینی که نوجوانان افسرده دارند

یک شروع خوب و مناسب برای کاهش علائم افسردگی در نوجوانان دختر این است که با آرامش به نوجوان خود توضیح دهید که نگران او هستید. این مکالمه به شیوه ای آرام و بدون تقابل باعث می شود که بتواند راحت با شما صحبت کند یا بداند که در صورت نیاز می تواند با شما در مورد مشکلات و احساساتی که تجربه می کند، صحبت کرده و اضطراب و افسردگی کم تری را احساس کند.

می‌توانید زمان با کیفیتی را برای انجام کاری که نوجوانتان معمولاً از آن لذت می‌برد، با هم بگذرانید. در حالی که هر دوی شما درگیر این فعالیت هستید، ممکن است فرصت های بیشتری برای صحبت با آن ها در مورد احساسشان و کشف علائم افسردگی در نوجوانان دختر به دست آورید. حضور در کنار شما باعث می شود که احساس کنند می توانند به شما اعتماد کنند.

منبع : تمام علائم افسردگی در نوجوانان دختر که باید بدانید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.