دختر نوجوان در حال تغییر

دختر نوجوان چه تغییراتی را تجربه می کند و راه های کمک به حل مشکلات او

بیشترین تغییرات برای یک دختر نوجوان در دوران بلوغ او رخ می دهد آن ها از نظر جسمی و روحی تحولات بزرگی را تجربه می کنند، درک حجم عظیمی از این تغییرات ممکن است برای این نوجوان سخت و دردناک باشد و زمانی که به خودش می آید ممکن است فشارهای زیادی را تحمل کند.

در دوران بلوغ تغییراتی که دختران نوجوان آن را تجربه می کنند بیشتر از پسران می باشد به همین دلیل والدین باید توجهات جدی و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و در این شرایط همراه همیشگی دخترشان باشند تا این دوران با فشار کمتری پشت سر گذاشته شود.

در این مقاله می خواهیم تغییراتی که دختران نوجوان با آن رو به رو می شوند و هم چنین چگونگی رفتار والدین را مورد بررسی قرار دهیم برای این اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

دختر نوجوان

بزرگسالی برای دختران نوجوان می تواند سردرگم کننده باشد چون دوران بلوغ با تغییرات جسمی و روحی رخ می دهد و این امر تعجب آور نیست، از این گذشته عبور کردن از دنیای کودکی به دنیای بزرگسالی نیازمند یک تعادل اصولی می باشد که در این جا چند نکته برای کمک به دختران نوجوان در درک آن چه با آن ها رو به رو هستند آورده شده است،

مهم ترین چیزی که دخترها باید به آن توجه داشته باشند این است که تنها نیستند و آن ها از دوران نوجوانی عبور می کنند همانطور که پدر و مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ شان از آن دور عبور کرده است.

نشانه ها و علائم بلوغ برای دختر نوجوان

بلوغ جسمی

یکی از تغییرات مهمی که دختر نوجوان آن را تجربه می کند تغییرات زیاد جسمانی می باشد این تغییرات از ۸ سالگی آغاز می شود به طور معمول دختران نوجوان زودتر از پسران این تغییرات را مشاهده می کنند و هم چنین این مهم به مواردی مانند نژاد، وراثت، آب و هوا، تغذیه، شرایط فرهنگی، روابط عاطفی و تغذیه ای بستگی دارد.

عمده تغییراتی که در دختران به وجود می آید از رشد جوانه نوک سینه، افزایش وزن، قد و رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل شروع می شود و با آغاز سیکل قاعدگی کامل می شود. قاعدگی از سن ۹ تا ۱۶ یا ۱۷ سالگی اتفاق می افتد،

برای شروع قاعدگی وزن دختران باید حداقل به ۴۵ کیلو گرم برسد بر اساس تحقیقات ثابت شده است دخترانی که خیلی لاغر هستند دیرتر قاعده می شوند، البته در کنار این همه تغییرات باید به مسئله رشد قدی هم توجه داشت.

دخترانی که والدین شان قد بلند هستند معمولا قد بلند تری خواهند داشت و آن هایی که والدینشان کوتاه قد هستند تا حد معینی رشد قدی را تجربه خواهند کرد.

بلوغ روحی و عاطفی

بلوغ روحی در دختران نوجوان شرایط سختی را به دنبال خواهد داشت و آن ها در این دوره ممکن است موارد متفاوتی را تجربه کنند که با توجه به فرهنگ خانواده و نحوه برخورد با دختر نوجوان این مهم می تواند از شدت کمتر و بیشتری برخورد دارد در زیر نمونه هایی از این موارد روحی و عاطفی که دختران ممکن است در دوران بلوغ با آن رو به رو شوند را بیان می کنیم:

  • زودرنجی و حساس بودن
  • عصبانیت
  • هیجانات کنترل نشده
  • افسردگی خفیف تا حاد
  • احساس تنهایی
  • احساس متفاوت بود و طرد شدگی
  • عدم برقراری ارتباطات درست
  • بی قراری
  • نداشتن اعتماد به نفس و یا اعتماد به نفس کاذب
  • احساس استقلال
  • تمایل شدید به مستقل بودن
  • عدم تمایل به شنیدن نظرات دیگران و بحران هایی به خصوص در مورد جایگاه اجتماعی

تدبیر والدین در خصوص مدیریت بحران های دختران نوجوان

آموزش صحیح

یکی از راه هایی که به دختران نوجوان کمک می کند تا با بحران های پیش روی خود ارتباط بهتری برقرار کنند آموزش از طریق والدین می باشد، والدین باید از قبل دختران را با مسائل مختلفی که قرار است در دوره های زندگی آن را تجربه کنند آشنا سازند، در این شرایط اگر دختر آموزش صحیح و اصولی ببیند آگاهانه وارد دوران بلوغ می شود و نسبت به همسالان خود از شرایط بهتری برخوردار خواهد بود.

ارتباط با دختر نوجوان

والدین باید بتوانند با دختر نوجوان خود ارتباط درستی برقرار کنند، سرکوب کردن و یا دادن آزادی های بیش از حد برای یک دختر خطر آفرین می باشد و در این خصوص والدین باید اصول ارتباطی صحیح را به خصوص با جنس مخالف به دختر نوجوان آموزش دهند.

از سوی دیگر آزادی های داده شده باید کنترل شده باشد تا دختر بتواند از این آزادی ها چیزهای بسیاری یاد بگیرد و تجربه های خوبی را برای ورود به بزرگسالی کسب کند، البته والدین باید توجه داشته باشند بخشی از ارتباطات نوجوان با همسالان او می باشد در این صورت باید والدین شناخت خوبی بر روی دوستان دختر خود داشته باشد،

البته این شناخت باید از روی صمیمیت و ارتباطی دو طرفه باشد تا در آینده خود دختر تمایل داشته باشد همه دوستانش را به والدین معرفی کند نه آن که آن ها را مخفی کند.

برخورد صحیح با مشکلات

هر دختری دوران بلوغ متفاوتی را تجربه می کند، ممکن است دختران مشکلات بسیاری برای خود، خانواده و یا دوستانشان ایجاد کنند که برخورد صحیح و اصولی با مشکلات به وجود آمده نیاز به تدبیر والدین دارد،

در این شرایط والدین نباید با داد و بیداد و فریاد زدن و یا حتی بدتر از آن با برخورد فیزیکی پاسخی به اشتباهات دختر خود بدهند ، آن ها باید کار اشتباه دخترشان را به او گوشزد کنند و در مورد این مسائل با او حرف بزنند هم چنین راه حل های منطقی در اختیار او قرار دهند و در رفع اشتباهاتش به او کمک کنند،

با این روش دختر یاد می گیرد که در بزرگسالی چطور مشکلاتش را حل کند و به تنهایی از پسش برآید و آن ها را مدیریت نماید.

پاسخ اصولی به سوالات دختر نوجوان

دختران در دوران بلوغ با سوال های مختلفی در مورد مسائل جنسی و جنس مخالف در ذهنشان ایجاد می شود آن ها ممکن است پاسخ به این سوالات را از منابع نامعتبری مانند همسالان و یا اینترنت پیدا کنند، بهترین کار این است که والدین در مورد این مسائل با دخترانشان حرف بزنند.

بر اساس نظر روانشناسان اگر چه توضیح دادن در خصوص این مسائل اندکی مشکل و آمیخته با حیاست، اما آگاهی داشتن هر دو طرف، والدین و فرزندان در این خصوص اهمیت بسیاری دارد و نمی توان گفت که باید صبر کنیم تا فرزندمان خودشان بزرگ شده و با این مسائل رو به رو شوند.

هم چنین نباید فراموش کنیم به خاطر مقتضیات زندگی صنعتی، فاصله ازدواج و دوران بلوغ از یک دیگر بسیار زیاد شده است و فرزندان در این فاصله با انواع و اقسام محرک ها و منابع اطلاعاتی نظیر تلویزیون، ماهواره و اینترنت آشنا می شوند و در این فرصت می توانند به صورت آگاهانه این مسیر را طی کرده و برای ازدواج آماده شوند .

اما والدین باید این نکته را در نظر داشته باشند که این فرصت، تیغ دو دم است و در صورتی که فرزندشان در مورد این مسائل نا آگاه باشد با خطرات بسیاری در دوران نوجوانی و جوانی رو به رو خواهد شد.

با مدیریت، تدابیر و همراهی والدین، دختران نوجوان می توانند هر بحرانی را به راحتی پشت سر بگذارند  و دوران بزرگسالی را تجربه نمایند.

منبع : دختر نوجوان در حال تغییر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.