بی خوابی نوجوان نشانه چه بیماری است + عوارض و ۱۰درمان قطعی

بی خوابی نوجوان  نشانه چه بیماری است؟،عوارض بی خوابی در نوجوانان، علایم بی خوابی در شب چیست؟، عوارض کم خوابی در نوجوانان در این مقاله آورده شده است.

  •  

عوارض بی خوابی در نوجوانان

یک مطلعه­ ی تحقیقی در زمینه عوارض کم خوابی در نوجوانان اخیر، در مجله پزشکی نشان می دهد که نوجوان­ان دارای مشکل بی­خوابی بیشتر در معرض افسردگی، اختلالات خشم و ترس قرار دارند.

مطالعه، روی بیش از ۳۵۰ دانش­ آموز در استرالیای جنوبی اجرا شد نشان می­دهد که معالجات اولیه­ ی بی خوابی در نوجوانان ممکن است مانع از افسردگی شود.

علت نامنظمی خواب در کودکان و نوجوان­ ها با افسردگی یا اضطراب، قابل تشخیص است. چنین فرض شده که مشکلات خواب در ارتباط با این شرایط است. این مطالعه می­خواهد ثابت کند که خواب نامنظم احتمالا افسردگی و اضطراب را بیش تر می کند. بر اساس داده ­های مطالعات قبلی هنگام درمان بیشتر از ۴۷% افسردگی­ ها بیخوابی نیز درمان می شود.

درمان قطعی بی خوابی نوجوان تضمینی بدون عوارض در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با دستگاه های نوین، جدید و تکنیک های روانشناسی. رزرو وقت با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امکان پذیر است.

علایم بی خوابی در شب چیست

بی خوابی در نوجوانان بر اساس علائم زیر تشخیص داده می شود:

  • خواب آن ها باعث تجدید قوا نمی شود (خوابی که احساس خستگی را تسکین نمی دهد).
  • به دشواری به خواب می­روند.
  • نیمه­ شب بیدار می­شوند.
  • برای برگشت به خواب دچار مشکل­ هستند.
  • صبح خیلی زود از خواب برمی­خیزند.

اگر نوجوانتان یک یا چندتا از این علایم را روزانه اساسا به مدت یک یا چند ماه داشته باشد، باید توسط دکتر عمومی­ش تحت سنجش و درمان قرار گیرد.

پژوهش در زمینه تاریخچه خواب، ثابت کرده است که نوجوان­ ها ممکن است بیشتر مستعد نوع شبانه باشند و اینکه حتی ممکن است دیرتر از بزرگسالان آماده خواب باشند. تحقیقات نشان می­دهد که نوجوان ها در این دسته شاید در طول هفته به خاطر مدرسه زودتر به خواب بروند؛ اما آخر هفته، دو ساعت دیرتر به رخت­خواب می روند و دو ساعت هم دیرتر، از خواب برمی­خیزند.

نکته مهم برای والدین این است که با نوجوانتان کار کنید تا یک برنامه خواب را تنظیم کند در رابطه با زمان وقتی که به خواب می روند و وقت کافی برایشان فراهم کند تا خواب پرآرامشی که نیاز دارند بدست آورند.

بی خوابی نوجوان نشانه چه بیماری است

۱.استرس

بی خوابی نشانه چه بیماری است؟ رویدادهایی مانند از دست دادن شغل یا مرگ یکی از عزیزان اغلب باعث بی خوابی می شوند. استرس طولانی مدت و همچنین اختلال اضطراب، حملات پانیک و PTSD می تواند منجر به عوارض بی خوابی در نوجوانان شود که جدی تر است.

۲. افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی به مراتب بیشتر در معرض مشکلات خواب از جمله بی خوابی در نوجوانان هستند. کسانی که دارای اختلالات اضطرابی، دوقطبی و وسواس فکری هستند نیز همینطور هستند.

۳. مشکلات تنفسی

خروپف شدید می تواند آپنه خواب باشد که تنفس شما را قطع می کند و می تواند صدها بار در شب شما را بیدار کند بدون اینکه آن را به خاطر نداشته باشید، اما ممکن است روز بعد احساس کسالت کنید. گاهی اوقات مشکل تنفسی به وزن شما مربوط می شود، اما نه همیشه. آلرژی و آسم نیز می تواند در تنفس شما اختلال ایجاد کند. پزشک می تواند شما را برای این شرایط آزمایش کند و به شما در مدیریت و درمان آن ها کمک کند.

درمان قطعی بی خوابی تضمینی بدون عوارض در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با دستگاه های نوین، جدید و تکنیک های روانشناسی. رزرو وقت با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امکان پذیر است.

۴. زوال عقل

همراه با از دست دادن حافظه، آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل می تواند برخی افراد را ناآرام و بی قرار کند. فرد ممکن است در هنگام خواب گیج، مضطرب، بی قرار یا پرخاشگر باشد و شروع به قدم زدن، تکان خوردن یا حتی سرگردانی کند. گاهی اوقات این رفتار محو می شود، اما گاهی اوقات آن ها را تمام شب بیدار نگه می دارد.

۵. اگزما

شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما می توانند باعث سوزش و خارش شدید پوست شما شوند که تنها چیزی است که می توانید به آن فکر کنید. اگر بخوابید، ممکن است آنقدر خود را بخارانید دهید که دوباره بیدار شوید! خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تسکین پوست خود انجام دهید. اگر نمی دانید علت خارش چیست، بهتر است به پزشک پوست مراجعه کنید.

۶. بیماری پارکینسون

افراد مبتلا به این بیماری نسبت به سایرین در سنین مشابه کمتر می خوابند و بیشتر از خواب بیدار می شوند. این بیماری با سیگنال‌های مغزی و عصبی تداخل می‌کند و احتمال اینکه شما دچار آپنه خواب شوید و برای ادرار از خواب بیدار شوید بیشتر است.

همچنین به نظر می رسد این وضعیت مرحله مهم خواب REM را مختل می کند. اضطراب و افسردگی مرتبط می تواند منجر به مشکلات خواب نیز شود. اما داروهایی که به خواب شما کمک می‌کنند ممکن است باعث سردرگمی بیشتر برخی از افراد با پارکینسون شوند.

۷. یائسگی

معمولاً در میانسالی، بدن زن به آرامی تولید پروژسترون و استروژن را متوقف می کند. تغییر تعادل هورمون‌ها و همچنین تغییرات دیگری که معمولاً در این زمان در زندگی اتفاق می‌افتد، می‌تواند شما را نسبت به چیزهایی مانند استرس که بر خواب تأثیر می‌گذارد حساس‌تر کند. گرگرفتگی شدید (افزایش آدرنالین که دمای بدن شما را افزایش می دهد) می تواند آنقدر ناراحت کننده باشد که گاهی چندین بار در شب غرق در عرق از خواب بیدار شوید.

۸. مشکلات گوارشی

اختلالات گوارشی (GI) مانند سندرم روده التهابی (IBS) و بیماری رفلکس معده به مری (GERD) نیز با مشکلات خواب مرتبط هستند. حدود ۵۵ درصد از افراد مبتلا به مشکلات گوارشی می گویند که بی خوابی دارند این امر باعث افزایش عوارض بی خوابی در نوجوانان می شود.

۹. سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) اغلب مشکل خواب دارند. این معمولا کمی قبل یا در طول دوره شما اتفاق می افتد. تغییرات هورمونی می تواند بر دمای بدن و تولید ملاتونین، هورمونی مهم برای خواب، تأثیر بگذارد. همچنین، تغییرات خلقی ناشی از PMS یا PMDD ممکن است خواب راحت شبانه را دشوارتر کند.

۱۰. برخی از داروها

داروهای آلرژی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات تیروئید و افسردگی (به ویژه SSRI ها مانند فلوکستین (پروزاک)) ممکن است باعث بی خوابی شوند. داروهای ADHD و بیماری پارکینسون نیز می توانند شما را بیدار نگه دارند، همراه با سودوافدرین که در بسیاری از داروهای ضد احتقان بدون نسخه وجود دارد. بنابراین پیش از مصرف دارو حتما با پزشک خود در مورد عوارض جانبی آن صحبت کنید.

کمبود چه ویتامینی باعث بیخوابی میشود

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 با بسیاری از مشکلات خواب مرتبط است، دریافت نکردن کافی این ویتامین می تواند برنامه روزانه شما را در طول شب خراب کند. ویتامین B12 همچنین برای سلامت قلب و سطح انرژی ما بسیار مهم است.

منیزیم

منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش متابولیک در بدن نقش دارد (از جمله کاهش استرس و فشار خون، افزایش متابولیسم و قوی نگه داشتن اعصاب و ماهیچه‌ها) نقش دارد. منیزیم نه تنها مسئول کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب است، بلکه باعث افزایش سطح انرژی باعث حفظ انرژی در طول روز نیز می شود.

ویتامین دی

ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی است که به سختی به دست می آید. نور خورشید بهترین منبع این ویتامین است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید عاملی برای تولید مناسب ملاتونین، هورمونی است که وظیفه تنظیم ریتم شبانه روزی ما را بر عهده دارد. مانند منیزیم، کمبود ویتامین D نه تنها با کیفیت خواب ضعیف مرتبط است، بلکه با کاهش سطح انرژی در طول روز نیز مرتبط است.

کلسیم

کمبود کلسیم با مشکل در به خواب رفتن و همچنین خواب با کیفیت پایین مرتبط است.

پتاسیم| کمبود چه ویتامینی باعث بیخوابی میشود

پتاسیم معمولاً با پیشگیری از گرفتگی عضلات مرتبط است، اما این ماده معدنی به دلایل مختلفی مفید است. پتاسیم فشار خون را تنظیم می کند، ماهیچه های ما را تقویت می کند و با منیزیم برای بهبود کیفیت خواب کار می کند.

۱۰ درمان قطعی بی خوابی نوجوان

۱. وسایل الکترونیکی را در اتاق خواب ممنوع کنید

عدم توانایی دوری از وسایل الکترونیکی ( از جمله رسانه های اجتماعی و تلفن های همراه) می تواند باعث مشکلات خواب شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور صفحه نمایش باعث اختلال در زمان و کیفیت خواب می شود.

۲. گوشی ها را در جای دیگری شارژ کنید

برای کاهش وسوسه استفاده از تلفن در هنگام خواب، شارژ کردن همه وسایل را در اتاق دیگری انجام دهید. این کار با کاهش وسوسه نوجوان باعث درمان قطعی بی خوابی نوجوان می شود.

۳. برنامه خواب منظمی داشته باشید

داشتن برنامه خواب به کنترل ریتم شبانه روزی کمک می کند. ساعت‌ها دیرتر از حد معمول خوابیدن در تعطیلات آخر هفته و در طول تعطیلات مدرسه، بازگشت به مدرسه را دشوارتر می‌کند و می‌تواند منجر به خستگی و گیجی بیشتر شود.

۴. از چرت بعد از ظهر خودداری کنید

چرت زدن خوابیدن در شب را سخت‌تر کرده و همچنین زمان لازم خواب را از بین می برند که به معنای کیفیت خواب پایین و مزایای کمتر است.

۵. کارهای بزرگ را به تعویق نیندازید

در صورت امکان، به محض اینکه نوجوانان از مدرسه به خانه می آیند، تکالیف و هر چیز دیگری را که لازم است انجام دهند. ممکن است که نوجوان بخواهد ابتدا چند ساعت تلویزیون تماشا کند یا با تلفن خود بازی کنید، اما بهتر است که روند مدرسه را حفظ کند. می‌دانیم که این همیشه امکان‌پذیر نیست، اما حل کردن تکالیف استرس خواب را کم تر می کند.

۶. به برنامه های قبل از خواب پایبند باشید

علاوه بر ممنوعیت وسایل الکترونیکی، سایر موارد حواس پرتی را در اتاق خواب محدود کنید. تمام تحریکات باید به حداقل برسد. نور کم و حیوانات خانگی را از اتاق خواب دور نگه دارید.

۷. کافئین را محدود کنید

در طول روز و بخصوص قبل از خواب نوشیدنی های انرژی زا را که سطح کافئین آن ها بسیار بالاتر از چای یا قهوه است، منع کنید. بهتر است زودتر به رختخواب بروید تا در طول روز انرژی زیادی داشته باشید.

۸. ملاتونین را امتحان کنید

ما نمی دانیم چرا، اما هورمونی که به مغز ما سیگنال می دهد که بخوابد (ملاتونین) در اواخر عصر برای نوجوانان ترشح می شود. مصرف مکمل های طبیعی ملاتونین زیر نظر دکتر ممکن است به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن کمک کنند.

۹. انتظار خواب آنی نداشته باشید

ما انتظار نداریم که فوراً به خواب بروید. ممکن است نیم ساعت طول بکشد تا کسی واقعاً بخوابد. از نوجوان خود بخواهید از یک برنامه روتین پیروی کند که به او کمک می کند استرس را کاهش دهد و بدن خود را به حالت ریلکس نزدیک کند.

۱۰. از مشاور کمک بگیرید

برای درمان قطعی بی خوابی نوجوان گاهی اوقات باید از پزشک و مشاور کمک گرفت زیرا ممکن است یک مشکل پزشکی زمینه ای، مانند افسردگی یا آپنه خواب، ممکن است باعث مشکلات خواب شود. اگر نوجوانی با وجود عادات بهداشتی خواب سالم همچنان در خوابیدن مشکل دارد یا چندین بار در شب از خواب بیدار می شود، با مشاور یا پزشک صحبت کنید.

درمان قطعی بی خوابی نوجوان تضمینی بدون عوارض در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با دستگاه های نوین، جدید و تکنیک های روانشناسی. رزرو وقت با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امکان پذیر است.

منبع : بی خوابی نوجوان نشانه چه بیماری است + عوارض و ۱۰درمان قطعی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.