روانشناسی یادگیری

ممکن است به عنوان یک معلم، مربی و یا والد با مسایلی مانند دقت، تمرکز، حافظه و یا سایر مولفه هایی که همگی به نوعی با روانشناسی یادگیری مرتبط هستند، سر و کار داشته باشید.

در بسیاری از موارد در کلاس های درس شاهد دانش آموزانی هستیم که به درستی یاد نمی گیرند، فراموش کارند و یا به اندازه ی کافی دقت ندارند.

بسیاری از افراد ممکن است در چنین شرایطی از روش های غیر موثر مانند تنبیه، تهدید، سرزنش، توبیخ و یا سوال بی فایده ی ” چرا درس نمی خوانی؟” یا ” چرا یاد نمی گیری؟” استفاده کنند.

در شرایط مشابه، افراد حرفه ای ممکن است به این سوال اساسی فکر کنند که ” چگونه می توان مسایل مربوط به یادگیری، حافظه، تمرکز و یا سایر مشکلات موجود را به نحو موثری حل کرد؟”

روانشناسی یادگیری به منظور افزایش تمرکز

اگر شما نیز از این دسته افراد هستید و تمایل دارید تا راه حل های مناسب افزایش دقت و تمرکز حواس در دانش آموزان را یاد بگیرید، ادامه ی مطلب می تواند برای تان مفید باشد.

  1. لیستی تهیه کنید و کار های مربوط به هر روز را یادداشت کنید.

اگر چه ممکن است این راهکار بی اندازه ساده به نظر برسد اما به همان میزان نیز کاربردی و مفید است.

دانش آموزان به ویژه در دوره ی دبستان، دارای تفکر عینی هستند. بنابراین مشاهده ی آنچه باید انجام دهند به طور روشن و واضح، به آن ها کمک می کند تا انتظارات شما را بهتر برآورده کنند.

۲- زمان استراحت در نظر بگیرید.

از آنجا که خستگی زیاد موجب عدم تمرکز است، در نظر گرفتن زمان استراحت می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک مربی، کلاس را بهتر مدیریت کنید و دانش آموزانی حواس جمع تر داشته باشید.

این روش در ارتباط  والدین با کودک نیز کاملا موثر است. به عنوان مثال در صورتی که می خواهید در مورد تمیز کردن اتاق با فرزندتان صحبت کنید، باید زمانی را انتخاب کنید که او برای شنیدن صحبت های تان انرژِی دارد و بی اندازه خسته نیست.

۳-خلاق باشید و از تکرار بپرهیزید.

بیان مطالب تکراری می تواند برای هر کسی کلافه کننده باشد و این موضوع کودکان را بیشتر آزار می دهد.

دانش آموزان عموما معلمانی را می پسندند که خلاق هستند و از روش های مختلفی در تدریس بهره می برند.

بنابراین این موضوع را مد نظر داشته باشید.

لازم است بدانید که نه تنها در انتقال مطالب درسی بلکه در برقراری ارتباط با دانش آموزنیزتکرار دایمی یک مساله می تواند منجر به مقاومت و عدم تغییر شود.

اگر شما دایما در مورد ضرورت نظم توضیح دهید، دانش آموز نسبت به حرف های تان مقاوم می شود و تغییری در رفتار او نخواهید دید.

۴-روانشناسی یادگیری صحیح نشستن را تشویق می کند.

نحوه‌ی نشستن بر تمرکز حواس موثّر است. بنابراین مراقب باشید که دانش‌آموز در هنگام ارائه‌ی درس و … سرش را به حالت خوابیده روی میز نگذارد و صاف و درست بنشیند.

۵-آیا نیازهای اولیه تامین می شود؟

کمبود خواب، گرسنگی و تشنگی از جمله اولیه ترین مسایلی هستند که یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهند.

بررسی کنید که دانش آموزان از این جهت مشکلی نداشته باشند چرا که مغزدر درجه ی اول به بقای خود فکر می کند و پس از آن به یادگیری.

۶-آیا دانش آموز مضطرب و یا افسرده است؟

اگر در کلاس تان دانش آموزی دارید که دارای اضطراب و یا افسردگی است، کاملا طبیعی است که مولفه های مختلف یادگیری از جمله توجه و تمرکز دراو به گونه ای متفاوت کار کند.

بهتر است در این شرایط از مشاور مدرسه کمک بگیرید و روش های یادگیری متفاوتی را لحاظ کنید.

مراقب باشید تا عدم یادگیری مطلوب دانش آموز، رابطه ی بین فردی تان را مختل نکند.

۷-از ورزش و بازی کمک بگیرید.

اگر دانش آموزان تان بی دقت و یا حواس پرت شده اند، بهتر است زمانی از کلاس را به ورزش یا بازی اختصاص دهید.

انجام این فعالیت ها می تواند مغز را برای یادگیری آماده تر کند و مشکل تان را رفع کند.

یک گام موثر در روانشناسی یادگیری است.

۸- از ابعاد مختلف حافظه استفاده کنید.

یادگیری تک بعدی مانند استفاده از روش سخنرانی ممکن است برای عده ای از افراد مناسب باشد اما تعداد دیگری از یادگیرندگان ممکن است به روش های بینایی و یا تصویری بهتر پاسخ دهند.

بنابراین از ابزارهای مختلف تدریس به صورت یکپارچه استفاده کنید تا تمامی افراد در نظر گرفته شوند.

۹- خنده و شوخی را فراموش نکنید.

این یک توصیه مهم در روانشناسی یادگیری است.

بهتر است در حین تدریس و یا صحبت با دانش آموز از خنده نیز استفاده کنید.

این باعث می شود تا رابطه ی بهتری داشته باشید و تمایل دانش آموز به یادگیری افزایش یابد.

۱۰- از دانش آموز بخواهید تا در مورد افکار و خیال پردازی هایش صحبت کند.

افکار منفی و خیال پردازی می تواند مانع از توجه و تمرکز شود و یادگیری را با اختلال روبه رو کند.

تمرین توجه صحیح به خیال پردازی ها می تواند از قدرت حواس پرتی آن ها کم کند و یادگیری را بهبود بخشد.

بهتر است در حین استفاده از این راه حل ها با مشاور نیز در ارتباط باشید تا بتوانید مسایل مربوط به دانش آموز و یا کودک را به صورت همه جانبه و دقیق تر مورد بررسی قرار دهید.

منبع : روانشناسی یادگیری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.