چالش شایعات در محیط کار

چالش شایعات در محیط کار

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

 ایجاد یک محیط کاری منسجم

بر روی جلد مجلات، حلقه ی دوستی و محیط کار شایعاتی در اطراف ما وجود دارد. دوری کردن از شایعات اجتماعی در برخی موارد بسیار سخت است، همانطو رکه گفته شده است:

«دو سوم یک از یک مکالمه دو نفره در مورد نفر سومی است که در آنجا حضور ندارد»

شایعات و بدگویی گاهی به عنوان نوع بی ربط ارتباط یا «خالی بندی» تعریف می شود که بیشتر در مورد کسی که حضور ندارد است  و بیشتر منفی می باشد.

وجود شایعات در محل کار معمولا در بین کارفرمایان و کارکنان ناکارآمد و ضعیف می باشد (آلتوناس و همکاران، 2014). ما می توانیم به راحتی با استفاده از اینکه آیا در محل کار و در موسسه شایعه پراکنی زیاد است و شایعات زیاد حول محور موسسه (نقل و انتقالات، تبلیغات، بحران های شدید) وجود دارد بفهمیم که موسسه کارآمد و یا ناکارامد است (فارلی، 2010).

7 راهی که شایعات بر روی کارکرد اجتماعی یک گروه اثر می گذارد:

  1. جمع آوری و انتشار اطلاعات در رابطه با افراد حقیقی.
  2. دریچه ای برای برون ریزی هیجانات منع شده، فراهم کردن خروجی برای هیجانات و بهبود استرس

3- ایجاد حس انسجام، تقویت روابط و ارتباطات.

4- احساس تعلق به یک گروه و تشویق اجتماعی

5- یادگیری انتظارات در یک سازمان و هنجارهای رفتاری.

6- سرگرمی  از طریق ارضاء نیازهای عاطفی و رفع خستگی

7- نیاز به ارتقای خود (آلتوناس، 2014، گوسر، 2010)

شایعات می توانند مزایای خود را داشته باشند؛ ایجاد پیوند های قوی اجتماعی بین افراد و ایجاد همبستگی گروهی (آلتوناس 2014).

با این وجود، یک نفر باید هزینه شایعات را بپردازد و وجود شایعات در محل کار می تواند بسیار خطرناک باشد. می تواند باعث مختل شددن کار گروهی شود، بهره وری را کاهش دهد، به احساسات آسیب بزند، به روحیه و محبوبیت فرد آسیب وارد می سازد، و همه ای این موارد در بین کارکنان در گردش است. (آلتوناس، 2014، گروسر، 2010).

مدیران برای مقابله با تاثیرات شایعات در محل کار چه کاری می توانند انجام دهند؟

در حالی که شایعات هرگز قابل حذف شدن نیست، زمانی که کارفرمایان در پی فراهم کردن محیط کاری سالم تر و شادتر هستند چند قدم وجود دارد که باید در نظر داشته باشند.

1. برقراری جلسات مکرر، صریح و رسمی برای ارتباط در مورد آنچه در محیط کار می گذرد

زمانی که تغییرات مبهمی در محیط کار و جود دارد شایعات بالا می گیرد، بنابراین مهم است که کارکنان را بخوبی از تغییرات در حال انجام اگاه کنیم و در را برای ابراز نظرات، عقاید و نگرانی های کلیه کارمندان باز بگذاریم .

شایعه زمانی بال و پر می گیرد که نگرانی های کارمندان در نظر گرفته نمی شود و عقاید و افکار مورد اشاره قرار نمی گیرند. برای مثال «تو جلسه شنیدی که چی گفت؟ اون حتی به حرفای من گوش نداد!».

دیدگاه هر کسی باید با احترام پاسخ داده شود، به کارکنانتان اطمینان دهید که احساس کنند بخش ارزشمند و مهمی از تیم هستند، به این صورت می توان نگرانی های کارکنان را برطرف کرد.

2- ایجاد یک فرهنگ مدنی

مدنیت تمرین ملاحظه و دقت در صحبت هایی است که در مقابل ارزش های محیط کار و هنجارها قرار می گیرد. به خصوص اگر فردی فاقد ادب و شفقت  در برابر دیگران باشد.

چند مثال برای مدنیت شامل: نسبت به دیگران مهربان باشید، سرزنش دیگران برای اشتباهات خود و کج خلقی کردن در زمان هایی که راه حلی برای مشکلتان پیدا نکرده اید. این عادات می تواند به سرعت یک سازمان را از هم بپاشد.

علاوه بر این، برای کارفرمایان مهم است که  که یک پیش زمینه ای برای انتخاب کارمندان آینده را داشته باشند، تا بتوانند از شروع دوباره مشکل جلوگیری کنند. بررسی کامل کارمندان (در نظر گرفتن کارکنان به وسیله ی کارکنان دیگر) امکان دارد که برای مدیریت کار تیمی و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف کارمندان و کارایی آنها، و انجام دادن کار با یکدیگر برای بهبود و پیشرفت کار سودمند باشد.

3. رشد حرفه ای و تعیین هداف

کارفرمایان می توانند کارکنان را با انگیزه کنند که اهداف چالش برانگیز را مشخص کنند بدین منظور که روی نقششان متمرکز باشند و حس حرکت داشته باشند نه راکد بمانند. اگر یک کارمند این احساس را ندارد، آنها بیشتر گرایش پیدا می کنند که در مورد مشکلاتی که در نقشهایشان دارند با دیگر کارکنان صحبت کنند.

مهم ترین مسئله در درجه ی نخست، ارتباط کارمندان (نه کارمندانی که با یکدیگر دوست هستند) با مدیریت در زمانی است که مشکلات به وجود می آیند. توصیه می شود که  اهداف واقع بینانه و مرور کارایی های فردی، برای کارا نگه داشتن هر شخص در نقشش و پیشرفت روند کار مشخص کنید. زمانی که شروع به انجام این کار می کنید، تمرکز بر روی نقاط قوت کارکنان برای افزایش اعتماد به نفس آنها بسیار مهم می باشد. اگر رفتارهای مشکل ساز مورد بحث قرار گرفته شود بسیار مهم است که بر روی بدی رفتار تمرکز شود نه به روی فرد انجام دهنده.

4- مشخص کردن وظایف هر کارمند

برای هر کارمندی بسیار ضروری است که تعریف روشن و کاملی از شغلش داشته باشد، و وظایف و مسئولیت های هر شخص  مشخص شده باشد. با این توصیف هر کارمند باید نسبت به وظیفه ای که بر عهده می گیرد انعطاف داشته باشد و نسبت به کار گروه تمایل داشته باشد تا در زمان نیاز بخش دیگر نیز بتوانند از او کمک بگیرند.

در آخر، نمی توان شایعات بی اساس را به طور کامل حذف کرد، به هر حال از طریق برخورد مهربان و رو شهای ارتباطی می توانید به صورت موثری آن را مدیریت کنید. ما باید تلاش کنیم که محیط کار هم برای کارمند و هم کارفرما، قدردان، کارآمد و خوشایند باشد.

«ذهن های بزرگ در مورد ایده ها می گویند. ذهن های متوسط در مورد اتفاقات می گویند. ذهن های کوچک در مورد دیگران می گویند.»

مترجم: نسرین بنی عباسی زاده

منبع: مشاورکو

 

 

6 پاسخ
  1. مشاور گفته:

    حس حقارت: شخص می خواهد کمبود خود را از طریق تخریب دیگران جبران کند.
    جلب توجه : شایعات معمولا یکی از ماده های جذاب گپ و گفتگوهای اجتماعی هستند.معمولا به شخص گوینده ی شایعات توجه بیشتری می شود.
    فرافکنی : معمولا در مورد افراد مشهور و فعال شایعاتی هست که لااقل در بین عموم نابهنجار تلقی می شود .این شایعات مب تواند از فردی شروع شود که در زندگی خصوصی خودش دست به همین کارهای نابهنجار زده و برای این که تعارض بین وجدان و واقعیت غیر قابل قبول خود راحل کند و اضطراب خود را کاهش دهد، این کار غیر اخلاقی را به شخص دیگری نسبت می دهد.
    پرخاشگری و دشمنی : برای یک پرخاشگر حتما نباید پای ضربه زدن به فردی دیگر ، ضربه ای از نوع فیزیکی در میان باشد.پرخاشگری می تواند کلامی باشد.بهتان، غیبت و شایعه می توانند از انواع جنگ روانی باشند و می توانند به علت پرخاشگری و دشمنی با فرد یا جماعتی که به هر علتی دوستشان نداریم، بیان شود.برخی با اینجور شایعات می خواهند فرد یا افراد بخصوص یا گروه بخصوصی را آزار و اذیت کنند.

    پاسخ
  2. مشاور گفته:

    یک کارفرما خوب باید همیشه از کارمندان بخواهد که تنها به هدف هایی مثل پیشرفت ، توسعه و ارتقا فکر کنند و چون گاهی فراموشی اهداف و یکنواخت شدن محیط های کاری باعث می شود که تیم کاری به سمت حاشیه ها رفته و نتواند مقل قبل موفق عمل کند.اما زمانی که کارفرما کارمندان را نسبت به اهدافشان آگاه کنند و توجه آنها را به کار جلب کند کمتر شایعات فرصت می کنند تا محیط کاری را مختل کنند بنابراین همیشه برای از بین بردن شایعات در کار باید سعی کنید که خود و افکارتان را از فضایی که شایعه در آن وجود دارد یا در مورد شایعات صحبت می شود به دور نگه دارید.

    پاسخ
  3. مشاور گفته:

    برای از بین بردن شایعاتی که باعث اختلال در روند کاری میشود باید همیشه سعی کنید خود را از آن دور نگه دارید مخصوصا وقتی که مشاهده میکنید دیگر کارمندان در مورد شایعات صحبت می کنند از آن فضا دور شوید و سعی کنید خود را وارد این حاشیه ها نکنید وقتی که شما ازاین فضا دور باشید دیگر کارمندان متوجه می شوند که شما تمایل به شنیدن شایعات ندارید و توجهی هم به آن نمیکنید.
    در محافل کاری باید همیشه دقت کنید که این حاشیه ها بعدا باعث بروز سوء تفاهم میشود و در نهایت باعث دلخوری و یا از دست دادن موقعیت کاری خواهد شد.پس سعی کنید همیشه از دامن زدن به حاشیه ها پرهیز کنید.اگر در هنگام صحبت کردن با کارمندان صحبتی از شایعات به میان آمد سعی کنید موضوع را عوض کنید یا در موردش صحبت نکنید شایعات ممکن است در ابتدا خیلی جذاب باشد اما باید این نکته را فراموش نکنید که هدف شما از حضور در یک محیط کاری رسیدن به اهداف و کسب موفقیت است پس نباید اهداف اصلی خود را فراموش کنید و با سرگرم شدن به حاشیه ها عملکرد خود را کاهش دهید.همیشه سعی کنید محافظه کار باشد اگر کارمندان دیگری هم در مورد این شایعات صحبت می کنند شما باید سعی کنید که این جو را از بین ببرید سعی کنید که رویکرد شما به گونه ای باشد که هیچ گونه خود را درگیر حاشیه کاری نکنید چون اگر به این حاشیه ها دامن بزنید احتمالا این شایعات در روحیه ی کاری خودتان هم اثر می گذارد.پس به جای آن باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن شایعات باشید چون شایعات به پایه و اساس یک تیم کاری لطمه میزند کارفرمایان باید هیمشه دقت کنند که تا حدد ممکن این شایعات را از بین ببرند.در اصل مدیریت کارفرمایان باید به گونه ای باشد که همیشه سعی کنند محیط کاری خود را از این آفت ها به دور نگه دارند.

    پاسخ
  4. DARIYOOSH گفته:

    وای خیلی بده که در محیط کار شایعاتی پراگنده میشه که حتی خیلی از آنها کاملا بی اساس هستند .به نظر شما بهترین راه حل برای از بین بردن اینگونه شایعات چیست؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.