چگونه می توان سیگار را ترک کرد

چگونه می توان سیگار را ترک کرد: 2

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

راه اندازهای مصرف سیگار را شناسایی کنید

یکی از بهترین راه‌هایی که می تواند برای ترک سیگار مناسب باشد، شناسایی راه اندازهایی می باشد که منجر به تمایل شما به سیگار کشیدن می شوند و شامل وضعیت های خاص، فعالیت های ، حس های و افراد خاص می باشد.

یک برنامه ریزی در برابر ولع مصرف تهیه کنید.

یک برنامه ریزی برای عوامل ولع، می تواند عاملی باشد که راه اندازه ها و عوامل انگیزشی شما برای استفاده از سیگار به حد صفر برسد. برای یک هفته یا مدت بیشتر که اطلاعات شما مشخص می باشد، یک فهرست و لیست از مصرف سیگارتان تهیه کنید. به زمان هایی در طول روز توجه داشته باشید که ولع مصرف سیگار دارید:

  • چه زمانی این اتفاق رخ می دهد؟
  • شدت این تمایل و علاقه چقدر می باشد ( بین یک تا 10 به آن امتیاز دهید)؟
  • چه کاری را در آن موقع انجام می دادید؟
  • به چه کسی بودید؟
  • چه احساسی در آن موقع داشتید؟
  • بعد از سیگار کشیدن چه احساسی پیدا کردید؟

آیا  برای غلبه بر احساس ناراحتی و خستگی سیگار می کشید؟

مدیریت احساسات ناراحت کننده همانند استرس، افسردگی، دلتنگی، ترس ، و اضطراب برخی از دلایل رایج هستند که افراد بالغ سیگار می کشند. وقتی که یک روز بدی را داشته باشید، ممکن است چنین احساس کنید که سیگار می تواند تنها رفیق شما باشد. به یاد داشته باشید که، به همان اندازه که سیگار احساس خوب ایجاد می کند، روش های سالم تر ( و تاثیر گذارتر) برای مقابله با احساسات ناراحت کننده وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار گیرد. این عوامل ممکن است شامل تمرین و ورزش ، مدیتیشن، استفاده از تمرین های ارمش حسی، و همچنین شامل تمرینات تنفسی ساده باشد.

برای بیشتر افراد، یکی از جنبه های مهم ترک سیگار، مربوط به پیدا کردن روشهای جایگزین به منظر مدیریت وضعیت های سختی می باشد که در ترک و نبود سیگار وجود دارند. حتی در مواردی که سیگار کشیدن شامل بخش زیادی از زندگی شما نباشد، یک احساس دردناک و ناراحت کننده  ای وجود دارد که ممکن است منجر به تحریک شما برای ادامه سیگار کشیدن شود. بنابراین، صرف زمان برای تفکر در مورد روش‌های مقابله با وضعیت های استرس زا و عصبانیت های روزمره شما (که در حالت عادی منجر به عود سیگار کشیدن می شود)، مهم و با ارزش می باشد.

نکاتی برای اجتناب از راه اندازهای مصرف سیگار:

  • الکل. بیشتر افراد عادت دارند که در هنگام مصرف الکل ، سیگار بکشند. توصیه: عادات مصرفی خود را به مصرف نوشیدنی های غیر الکلی تبدیل کنید، یا فقط در مکان هایی الکل مصرف کنید که سیگار کشیدن در آن مکان ممنوع می باشد.
  • دیگر افراد سیگاری. زمانی که دوستان، خانواده و همکاران در اطراف شما سیگار می کشند، ترک سیگار و یا اجتناب از عود مصرف، دو برابر سخت تر می شود.

توصیه: افرادی که به صورت اجتماعی با شما معاشرت دارند، نیاز دارند بدانند که شما عادت خود را ترک کرده اید، بنابراین در مورد تصمیم به ترک سیگارتان با آنها صحبت کنید.  به آنها اجازه بدید تا آگاه باشند که اجازه ندارند در کنار شما، زمانی که در داخل ماشین با آنها هستید یا زمانی که با هم قهوه مصرف می کنید، سیگار بکشند. اگر در محیط کارتان، دوستان تان در هنگام نوشیدن قهوه ، فقط باید سیگار هم بکشند، یک چیز دیگری را برای جایگزینی آن پیدا کنید یا افراد غیر سیگاری را پیدا کنید که با آنها وقت های استراحت و نوشیدن قهوه را پر کنید.

  • در زمان های آخر یک وعده. برای تعدادی از افراد سیگاری، اتمام یافتن وعده به معنای روشن کردن سیگار می باشد، و کنار گذاشتن ان می تواند برای شما سخت باشد.

توصیه: این زمان های بعد از وعده را با چیزهای دیگری جایگزین کنید که شامل مواردی از قبیل یک تکه میوه، یک دسر (سالم)، یک تکه شکلات یا یک آدامس می باشد.

منبع: فارس پاتوق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.