استفاده زود هنگام از ماری جوآنا و هوش پایین

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره


برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.
در یک مطالعه جدید دانشمندان در اونتاریو لندن کشف کرده اند که استفاده زودهنگام ماری جوانا ممکن است منجر به عملکرد غیر عادی مغز و İQ پایین شود.

ماری جوانا شایعترین مواد غیر قانونی استفاده شده در جهان است. مطالعات گذشته نشان میدهند که مصرف کنندگان دائمی ماری جوانا، مخصوصا آنهایی که در سنین جوانی شروع میکنند، بیشتر در خطر اختلالات شناختی و بیماری های روانی چون افسردگی، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی هستند.

دکتراوسوچ که در انستیتو سلامت در زمینه اضطراب و اختلالات خلقی کار می کند، می گوید: “بسیاری از جوانان در برنامه ما به شدت ماری جوانا مصرف میکنند و علیرغم مطالعات گذشته در این زمینه، باور دارند که شرایط روانی آنها را بهبود میبخشد چون به آنها احساس لحظه ای خوبی می‌دهد. به همین دلیل، ما تصمیم به مطالعه آثار ماری جوانا و افسردگی بر روی علائم روانی و علمکرد مغز و عملکرد شناختی گرفتیم”.

دکتر اوسوچ و تیم او جوانان را در چهار تیم قرار دادند: افراد افسرده ای که ماری جوانا مصرف نمی‌کنند. افراد افسرده ای که به طور مداوم ماری جوانا مصرف می‌کردند. مصرف کنندگان دائمی ماری جوانا بدون افسردگی و افراد سالم که ماری جوانا مصرف نمی‌کردند. علاوه بر این شرکت کنندگان سپس به دو گروه تقسیم شدند، کسانی که در سن 17 سالگی شروع به مصرف ماری جوانا کرده اند و  کسانی که مصرف آنرا دیرتر شروع کرده اند یا کلا مصرف نکرده اند.

مقالات بیشتر در ارتباط با اعتیاد و مصرف مواد بخوانید:

چگونه می تواند سیگار را ترک کرد

شرکت کنندگان تحت آزمون روانپزشکی، خلقی، İQ قرار گرفتند و همچنین اسکن مغزی شدند. این مطالعه دریافت که هیچگونه شواهدی وجود ندارد که استفاده از ماری جوانا علائم افسردگی را بهبود بخشد; تفاوتی بین علائم روانی افراد افسرده ای که ماری جوانا مصرف کرده اند و افراد افسرده ای که ماری جوانا مصرف نکرده اند وجود ندارد.

علاوه بر این، نتایج تفاوتهایی را در عملکرد مغزی بین چهار گروه در بخش های از مغز که در ارتباط با فرایند پاداش و کنترل حرکتی است را نشان دادند. مصرف ماری جوانا اختلالات عملکرد مغزی افسردگی را تصحیح نکرد، و و در برخی قسمتها آنها را بدتر کرد.

علاوه بر این، شرکت کنندگانی که از سنین جوانی ماری جوانا مصرف کرده اند عملکرد مغزی غیر عادی بالایی در بخش هایی که در ارتباط با فرآیند دیداری-فضایی، حافظه، فعالیت خود-ارجاعی و فرآیند پاداش میباشند داشتند. مطالعه دریافت که مصرف زودهنگام ماری جوانان با امتیازهای پایین در İQ همراه بود.

دکتر اوسوچ گفت: «این یافته ها نشان می‌دهند که مصرف ماری جوانا اختلالات مغزی یا علائم افسردگی را تصحیح نمیکند و مصرف آن از سنین پایین نه تنها یک تاثیر غیر عادی بر روی عملکرد مغز دارد بلکه بر روی İQ نیز دارد.»

اگر در مورد مصرف مواد در نوجوان خود نگران هستید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

من فکر می کنم فرزند نوجوانم مواد مخدر مصرف می کند

با اشاره تحقیقات گذشته به یک نقش ژنتیکی بین مصرف ماری جوانا و افسردگی، دکتر اوسوچ و دستیارانش در موسسه تحقیقاتی روبارتز وسترن یونیورسیتی آزمایش ژنتیکی بر روی شرکت کنندگان انجام دادند. انها کشف کردند که یک تغییر ژنتیکی خاصی از ژنی که تولید کننده عامل نئوتروپیک مشتق شده مغزی (BDNF) می‌باشد با نسبت بیشتری در جوانانی که ماری جوانا را از سنین پایین مصرف کرده اند پیدا شد. BDNF  درگیر رشد مغزی و حافظه در میان دیگر فرایند ها است.

دکتر اوسوچ گفت: « این یک یافته بدیع است و بیان کننده اینست که این تغییر ژنتیکی ممکن است باعث استفاده زود هنگام جوانان از ماری جوانا ‌شود.» با این حال دکتر اوسوچ متذکر شد که این مطالعه تعداد کمی شرکت کننده داشت. این نتایج ژنتیکی تجربی هستند و بنابراین  باید با یک مطالعه بزرگ با تعداد شرکت کنندگان بیشتر تایید شود.

منبع: مقالات کانون مشاوران ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.