ردیابی اعتماد به نفس در مغز

اعتماد به نفس یک ویژگی لازم و جالب برای موفقیت در شغل، ارتباطات و زندگی به شمار می رود. اما این مفهوم ذهنی و گاهی اوقات به طور مشخصی سوء تفسیر شده است. از خجالت دردناک تا گستاخی شدید، به راستی چه چیز تعیین می کند که ما چگونه در مورد خود فکر و احساس کنیم؟ در مطالعه ای جدید، نویسندگان گزارش دادند که آنها الگوهای فعال مغزی مرتبط با اعتماد به نفس را کشف کرده اند. بعلاوه، از آن مهم تر آنها می گویند که افراد می توانند آموزش داده شوند تا اعتماد بیشتری به خود داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر: فعالیت هایی که باعث افزایش عزت نفس در کودکان می شود.

مطالعه جدید که در مجله نیچر چاپ شده است از روش های تصویر برداری و روشی برای فعال سازی مغز به نام نوروفیدبک رمزگزاری شده استفاده کردند تا الگوهای فعالیت مغزی 17 شرکت کننده بزرگسال را مورد تحلیل قرار دهند. شرکت کنندگان در تمرین های رفتاری و ادراکی درگیر شدند، که تیم تحقیقاتی بتواند الگوهای فعال مغز در اعتماد به نفس بالا و پایین را بازشناسی کند. سپس، هر رمان که وضعیت اعتماد به نفس بالا توسط محققان شناسایی می شد یک جایزه مادی ناچیزی به شرکت کنندگان داده شد. همچنین شرکت کنندگان سطوح اعتماد به نفس خود را پس از انجام تکالیف ارزیابی کردند.

در نهایت، اعتماد به نفس شرکت کنندگان به طور ناخودآگاه در زمان واقعی افزایش یافت، اگر چه آنها از دستکاری آگاه نبودند. اعتماد به نفس به طور کلی، باور داشتن توانایی های خود است. در واقع یک حالت هیجانی، درونی پیچیده است که از عوامل توصیف کننده بیشماری از احساس ما در مورد خود تأثیر می پذیرد. فقدان اعتماد به نفس می تواند منجر به کمرویی، اضطراب اجتماعی و عدم قاطعیت، مشکلات ارتباطی و مشکلات سلامت روان می شود. سپس این عوامل می تواند تأثیری منفی بر سطوح فعالیت، ارتباطات و مسیرهای شغلی بگذارد.

تا به حال، اعتماد به نفس اساساً از طریق درون گرایی و خودگزارشی ها ارزیابی شده است. اما اخیراً ماهیت عمیق و ذهنی اعتماد به نفس به عنوان یک ویژگی عینی بررسی شده است. دانشمندان با استفاده از تکنیک های تصویربرداری کارکردی در حال پایه گذاری مدل های عصبی برای احساسات اعتماد به نفس می باشند و این یافته های جدید، کاربردهای مهمی برای روانپزشکی و روانشناسی و نیز درک رفتار و تصمیم گیری دارد. اعتماد به نفس برای همه افراد، یک طور تصور و احساس نمی شود و صرف نظر از اندازه گیری عینی فعالیت مغز، همواره یک پدیده فردی در نظر گرفته می شود. این مطالعه‌ی جدید نه تنها خوانندگان را به برداشتن هر گام خودیاری مورد استفاده در بهبود نمود رفتاری اعتماد به نفس در شرایط آزمایشگاهی فرانخوانده است بلکه از این دیدگاه حمایت می کند که اعتماد به نفس انعطاف پذیر و سیال است. این یافته ها که اعتماد به نفس می تواند با آموزش مغز اشخاص تغییر یابد ممکن است یک گام دنیای علمی  را به درک درست چگونگی و علل حالات ذهنی خاص موجود و آنچه می تواند برای تغییر دادن آنها مفید باشد، نزدیکتر کند.

منبع: مشاورانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.