راه های مقابله با همسر شکاک که زندگی شما را نجات می دهد

شکاکیت همسر می‌تواند لحظات سختی را برای خانواده به وجود بیاورد مثلا اگر شما در یک مهمانی متوجه شوید که همسرتان دائماً شما را زیر نظر دارد و او در برابر نگاه های دیگران از خود واکنش نشان می دهد و به شما اخم می کند متوجه رفتار های غیر عادی او می شوید و اگر این رفتار ادامه پیدا کند ممکن است شما به طلاق و جدایی فکر کنید.

 همسرم بدبین است 

بدبینی یکی از رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی است که علت های مختلفی دارد که اگر شما علت‌های آن را بدانید می توانید رفتار مناسب تری داشته باشید.

 مهم ترین علل بدبینی

  • داشتن تجربیات ناخوشایند در سبک ارتباطی با والدین

اگر در یک محیط زندگی کرده باشید که دائماً با شما بدرفتاری کرده باشند و به نیازهای دوران کودکی شما توجهی نشده باشد باعث می شود که نگاهی بدبینانه نسبت به کل دنیا داشته باشید.

 روان‌شناسان معتقدند که سال‌های اولیه زندگی نقش بسیار مهمی در ایجاد اعتماد در افراد دارد و کودکانی که در دوران کودکی نتوانستند به پدر و مادر خود اعتماد کنند ممکن است در آینده در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شوند.

 اگر احساس کردید که همسر شما در گذشته با والدین خود با مشکل مواجه بوده و نتوانسته آن را حل کند می توانید از کمک یک مشاور استفاده کنید و نباید در این دوران او را سرزنش کنید یا از خانواده او بد بگویید زیرا باعث می شود که اعتماد او بدتر شود.

  • داشتن تجربیات ناخوشایند در ارتباط عاطفی

بنیان یک رابطه بر اساس اعتماد است وقتی یکی از زوجین رفتاری مثل خیانت داشته باشند اعتماد فرد را از بین می برند و باعث خراب شدن رابطه زناشویی می شود بدبینی از همان ابتدا ممکن است نباشد.

 ولی در جریان یک رابطه ایجاد شده باشد قرار گرفتن بیش از حد در معرض اخبار منفی باعث می شود بسیاری از افراد در زندگی شخصی شان دچار بی اعتمادی شوند. شاید همسر و خانواده علت بی اعتمادی فرد نباشند.

 اما باز هم شک و بدبینی  وجود داشته باشد که این می تواند به خاطر اخباری که از محیط دریافت می کنند باشد مثلاً افزایش آمار طلاق به خاطر خیانت یا مشاهده اقوام و خویشانی که خود خیانت کرده‌اند.

  • ابتلا به اختلال شخصیت پارانوئید

گاهی اوقات بد بینی به یک صفت تبدیل می‌شود و جزئی از شخصیت فرد می شود طوری که کل رفتار فرد را در بر می گیرد در این مورد نه تنها همسرتان به شما بلکه نسبت به همه افراد بی اعتماد است و نمی تواند با همه ارتباط برقرار کند.

 در این صورت اگر تحت درمان قرار نگیرد اختلالات زیادی را در زمینه شغل، تحصیل روابط دوستانه نشان می دهد که نیاز به درمان‌های روانشناختی دارد در این مورد نباید به همسرتان برچسب نزنید، بهترین کار این است که به همسرتان کمک کنید که از یک مشاور استفاده کند.

  • ابتلا به اختلالات سوء مصرف مواد

استفاده از برخی از مواد مثل شیشه و مواد توهم زا باعث بدبینی و شکاکیت می شود، به گونه ای که رفتار همسرتان به یک باره عوض می‌شود و سوءظن های افراطی در مورد شما دارد، باز هم نباید همسرتان را قضاوت کنید و باید از یک روانشناس متخصص استفاده کنید.

 زندگی با همسر شکاک چگونه است؟

 همسر شکاک به دنبال این است که زندگی شما را دائماً کنترل کند و حتی ممکن است شما را بسیار محدود کند و آرامش روحی و روانی نداشته باشید.و حتی ممکن است در ابتدا متوجه حساسیت‌ها نشویم و یا حتی به خاطر علاقه ای که به او دارید سخنی نگویید.

 ولی به مرور زمان این بدبینی ها غیرقابل تحمل می‌شود آن قدر محدودیت تان ادامه پیدا می کند که دیگر کسی در اطراف خود ندارید و باعث غم و اندوه،  عصبانیت،  ناامیدی،  اضطراب و افسردگی می شود.

 اگر این بدبینی ها شدید تر باشد حتی ممکن است با ضرب و شتم همراه باشد.

 سهم بدبینی شما در همسرتان چقدر است؟

 شرط اصلی ازدواج تعهد است سوال اصلی این است که شما چه حد به روابط تان پایبند بوده اید و به همسرتان اطمینان داده اید که به او متعهد هستید. نوع نگاه شما به جنس مخالف گرفتن، مقایسه آنها با همسرتان می تواند باعث بدبینی همسرتان نسبت به شما شود و روی روابط شما اثرات منفی داشته باشد.

 رقصیدن به ساز همسر شکاک

 بعد از اینکه فهمیدید که همسر شما حساسیت بیش از اندازه نسبت به شما دارد باید این موضوع را قبول کنید نباید به بدبینی های  او دامن بزنید، ولی باید برای خودتان چارچوبی تعریف کنید اما نباید از حقوق خودتان بگذرید ولی باید در مسیری قرار بگیرید که به همسر خودتان احترام بگذارید تا صمیمیت شما حفظ شود.

 راهکارهایی که بدانید چگونه با همسر شکاک خود رفتار کنید؟

چگونه می توان با همسر شکاک و حسود برخورد کرد؟ این سوال بسیاری از افراد است، راه های زیر به شما کمک می کند تا به راحتی رابطه خود را مدیریت کنید، در کنار این روش ها همیشه توصیه می شود که از کمک مشاور هم استفاده کنید و به این شکل زندگی مشترک خود را بهبود بخشید.

  • شناسایی اولین جرقه های بدبینی برای حل مشکل بدبینی

اول باید بدانید که عواملی که این بدبینی را ایجاد کرده چیست؟ چه موضوع باعث بدبینی او شده است؟ شما چه واکنشی نشان داده اید؟ این مسائل به شما کمک می کند تا حدی شرایط را کنترل کنید تا اختلاف  پیش نیاید .

  • رعایت کردن خط قرمزها

زمانی که ازدواج کردید یک حد و مرزهایی در رابطه شما به وجود می‌آید نباید این خط قرمزها را دور بزنید بلکه باید اعتماد همسر خود را به دست بیاورید و زمینه را برای بی اعتمادی فراهم نکنید.

  • گفتگوی سازنده

در یک زمان مناسب از همسرتان در مورد بدبینی هایش سوال بپرسید و انگشت اتهام را به سوی او نگیرید شاید علت اصلی بدبینی ها خود شما باشید به او بگویید که از زندگی با او لذت می برید سعی کنید سوءتفاهم‌ ها را برطرف کنید.

  • خلف وعده نکنید

زمانی که به وعده های تان عمل نمی کنید همسرتان فکر می‌کند که شما برای او ارزش قائل نیستید و یا شاید با فردی دیگر در ارتباط هستید به او نشان دهید که فردی صادق هستید و دلیل اینکه  قانون را زیر پا گذاشته اید را توضیح دهید. 

  • همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید

زمانی که همسرتان را با دیگران مقایسه می کنید به او نشان می دهید که به اندازه کافی برای شما خوب نیست و از بودن در کنار او لذت نمی برید و هم دچار ترس می شوید.

  • عشق خود را ابراز کنید

ابراز علاقه در روابط بسیار مهم است برای همین به او بگویید که چقدر برای شما مهم است جملات محبت آمیز به او بگویید همیشه برای شوهرتان باشید تا احساس نگرانی نکند. به او بگویید پنهان کاری نکنید زیرا زمینه را برای بی اعتمادی و شکاکیت فراهم می‌کند.

  • درک کنید که برخی حسادت ها طبیعی است

توجه داشته باشید که ممکن است حسادت همسر شما به جا بوده یا در شرایط روحی روانی سختی قرار داشته باشد و این حسادت او به دلیل عدم توجه شما باشد. سعی کنید با او صحبت کنید شاید لازم باشد رابطه خودتان را با یکی از همکارانتان محدود کنید.

مقابله با حسادت خود

اگر این شما هستید که احساس حسادت زیادی می کنید، باید ابتدا ریشه این حسادت را پیدا کنید و سپس سعی کنید به مرور آن را درمان کنید، در این زمینه راه های زیر می تواند به شما کمک کند:

  • قبول کنید که حسادت شما به رابطه تان صدمه می زند.
  • اعتراف کنید که به شخص یا چیزی حسادت می کنید.
  • سعی کنید جاسوسی در اموال و وسایل همسرتان را متوقف کنید.
  • ریشه این احساس خود را مورد بررسی قرار دهید و در مورد آن با همسرتان صحبت کنید.
  • برای تغییر رفتار خود تصمیمی جدی بگیرید و بخاطر داشته باشید که هیچ وقت برای تغییر دیر نیست.
  • درک کنید که نمی توانید شخص دیگری را کنترل کنید و تنها می توانید احساسات خود را مدیریت کنید.
  • در صورت لزوم از مشاور متخصص کمک بگیرید.
  • قوانینی برای زندگی مشترک خود تهیه کنید و دو نفر به آن پایبند باشید.

انواع حسادت| حسادت سالم و ناسالم

شاید برای شما تعجب آور باشد که حسادت سالم نیز وجود دارد. در ادامه به ویژگی های این دو نوع حسادت و مزایا و معایب آن ها به طور کامل پرداخته شده است:

حسادت سالم

در هر رابطه ای حسادت هایی وجود دارد، حسادت می تواند باعث شود که زوجین بیش تر قدر یک دیگر را بدانند یا برای کنار هم بودن تلاش کنند.

علاوه بر این حسادت سالم باعث افزایش عشق و علاقه میان زوجین می شود و منجر به رابطه جنسی پرشور تر می گردد.

در صورت ایجاد حسادت سالم زوجین با یکدیگر صحبت کرده و مشکلات خود را مطرح می کنند و با این کار متوجه احساسات یکدیگر می شوند و در جهت بهبود رابطه تلاش می کنند. در حقیقت این نوع حسادت باعث تعهد بیش تر میان زوجین می شود.

حسادت ناسالم و خطرناک

حسادت ناسالم کاملا با سالم متفاوت و حتی خطرناک می باشد.

حسادت بیش از اندازه می تواند یک زنگ هشدار در رابطه باشد که باید به آن دقت شود. افراد حسود و شکاک کنترل گر می شوند و باعث می شوند که همسرشان دست به پنهان کاری بزند و همه چیز بدتر می شود.

این نوع حسادت باعث جدایی زوجین از یکدیگر می شود و آن ها را مقابل هم قرار می دهد.

منبع : راه های مقابله با همسر شکاک که زندگی شما را نجات می دهد 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -