دندان درآوردن نوزاد | زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد، زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

مادران باید آموزش های صحیح و اصولی را در مورد نوزادان یاد بگیرند تا بتوانند سلامت نوزادشان را تضمین کنند. فرآیند رشد دندان و دندان درآوردن نوزاد یکی از مسائلی است که باید مادران اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند تا بتوانند از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

مادران باید از انجام اقدامات هیجانی و غیراصولی خودداری کنند تا فرآیند رشد دندان نوزادان با مشکلی رو به رو نشود در این شرایط باید از مشاور کودک کمک بخواهید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد و شما را راهنمایی کند.

دندان درآوردن نوزادان

دندان در آوردن نوزادان با خارش لثه شروع می شود. روند دندان درآوردن در نوزادان متفاوت می باشد و بر اساس نظر دندانپزشکان روند دندان درآوردن در نوزادان ارثی می باشد و برخی زودتر و برخی دیرتر دندان در می آورند.

در این شرایط مادران باید اطلاعات خود را افزایش دهند و نکات لازم را بدانند و رعایت کنند تا در این خصوص با مشکلات کمتری رو به رو شوند. در ادامه این مقاله به بررسی این نکات می پردازیم:

  1. ترتیب رشد دندان ها در نوزادان

ترتیب رشد دندان ها در نوزادان شبیه به هم نمی باشد در بسیاری از نوزادان در ابتدا دو دندان پایینی یا دو دندان بالایی شروع به رشد می کنند.

در برخی از آن ها ممکن است چند دندان به طور همزمان شروع به رشد کنند اما رایج ترین شکلی رشد دندان ها به تعداد کم یعنی دو دندان در پایین یا دو دندان در بالا می باشد.

  1. علائم فیزیکی دندان در آوردن نوزاد

زمانی که نوزادان دندان در می آورند با علائم فیزیکی رو به رو می شوند که در بسیاری از نوزادان نشانه های زیر دیده می شود که عبارت اند از:

  • خارش لثه
  • بی قراری در شب
  • تغییر موقت در رنگ مدفوع
  • تب
  • گریه کودک و بی وقت
  • تاول های خفیف تا کمی شدید در لثه
  • گونه های قرمز
  • بیرون ریزی آب دهان
  • التهاب
  1. کاهش خارش لثه در نوزادان

بر اساس مطالبی که بیان شده است نوزادان در دوران درآوردن دندان با علایمی رو به رو می شوند و به گفته دندانپزشک متخصص آن ها درد زیادی را دریافت نمی کنند اما خارش لثه ها باعث ناراحتی و بی قراری آن ها می شود.

خارش لثه ها احساس ناخوشایندی در آن ها به وجود می آورد و این مسئله باعث می شود تا نوزادان اشیا را داخل دهانشان قرار داده و فشار دهند البته ژل های بهداشتی در داروخانه ها موجود می باشد که باعث کم شدن این احساس ناخوشایند شده و در آرام کردن نوزاد نقش بسیار مهمی دارد و کمک کننده می باشد.

  1. استفاده از دندان گیرها برای کاهش درد در هنگام دندان درآوردن نوزاد

انواع و اقسام دندان گیرها برای کاهش درد و خارش لثه های نوزاد در بازار موجود می باشد اما نکته ای که در بسیاری از دندان گیرها وجود دارد عدم بهداشتی بودن آن می باشد و برای این که درد دندان در آوردن نوزاد را کاهش دهید باید از دندان گیرهایی استفاده کنید که به راحتی شسته، استریل و ضدعفونی شوند.

البته در این شرایط باید مراقب کودکتان باشید زیرا نوزاد برای کاهش ناراحتی و داشتن احساس بهتر هر چیزی را در دهانش قرار می دهد و شما به عنوان والدین باید مراقب کودکتان باشید تا چیزی در دهانش قرار ندهد و باعث خفگی اش نشود.

در این شرایط توجه به رعایت نکات ایمنی نوزاد و کودک در تمامی مراحل رشد آن ها موضوع قابل توجهی می باشد و باید با دقت به آن توجه شود.

  1. تغذیه مناسب برای کاهش ناراحتی هنگام دندان درآوردن نوزادان

بهترین تغذیه برای نوزادان تا دو سالگی شیر مادر می باشد و در کنار آن والدین می توانند از غذاهای کمکی استفاده کنند از طرفی محققان ثابت کرده اند که در صورتی که نوزاد تا شش ماهگی از شیر مادر تغذیه کند.

در جریان دندان درآوردن با عوارض کمتری رو به رو خواهد شد و سیستم ایمنی بدنش نسبت به نوزادانی که از شیر مادر استفاده نکرده اند قوی تر خواهد بود.

در هنگام دندان درآوردن باید به نکاتی توجه کرد که برای سلامت نوزاد بسیار مهم می باشد، از دادن تنقلات مصنوعی، یا هر چیزی که غیراستاندارد و غیر طبیعی است به نوزاد خودداری کنید.

هم چنین یکی از عوارض دندان درآوردن نوزادان بی اشتهایی آن ها نسبت به غذای اصلی می باشد که همین مسئله فرآیند دندان درآوردن نوزاد را با مشکلات بسیاری رو به رو می کند.

در این خصوص باورهای بسیاری وجود دارد که پایه علمی نداشته و در بسیاری از موارد ممکن است جان نوزاد را به خاطر دندان درآوردن به خطر بیندازد.

پرهیز از اقدامات غیراصولی

به طور مثال برخی معتقدند که اگر یک تکه گوشت کبابی را به نوزاد بدهید تا به لثه هایش بزند و یا به لثه هایش فشار دهد دردش متوقف می شود.

توجه داشته باشید که این کار بسیار خطرناک است و ممکن است کودک گوشت را بخورد یا گوشت آلوده باشد که هر دو مورد جان کودک را به خطر می اندازد و برای او مشکل می آفریند.

لطفا از اقدامات غیراصولی در مورد دندان های نوزادان خود اکیدا خودداری کنید و سعی کنید با روش های اصولی و صحیح به دندان درآوردن نوزادتان کمک کنید.

هم چنین برخی از والدین ممکن است با استفاده از پستانک سعی در آرام کردن نوزادشان داشته باشند که این امر ممکن است در روند رشد دندان های نوزاد اختلال ایجاد کند و مشکلاتی برای او داشته باشد.

دندان های مادرزادی در نوزادان

در شرایط بسیار نادر ممکن است برخی از نوزادان در هنگام تولد یک تا چند دندان داشته باشند که این مسئله برای برخی از آن ها می تواند مشکل آفرین باشد.

زیرا شکل و رنگ دندان ها استاندارد نیست و در صورتی که پزشک متخصص تشخیص دهد که کشیدن دندان ها به نفع شرایط عمومی کودک است حتما این کار را انجام دهید.

زیرا این دندان ها سست هستند و در زمان کشیدن دندان ها کودک زیاد اذیت نمی شود و درد چندانی نخواهند داشت.

سخن پایانی

دندان درآوردن نوزادان با چالش های بسیاری همراه می باشد و همین امر باعث می شود تا مراقبت بیشتری از کودک صورت گیرد زیرا در این حالت کودک بسیار ناآرام شده و بی قراری های زیادی دارد.

در این شرایط لازم است که والدین آرامش و صبوری خودشان را حفظ کنند تا این دوران را با خاطرات خوش پشت سر بگذارند.

برای کسب مهارت آرامش اعصاب و ذهن می توانید از مشاوران ستاره ایرانیان استفاده کنید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند و در این خصوص شما را راهنمایی کنند.

منبع : دندان درآوردن نوزاد | زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -