اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال | درمان اختلال خواب در کودکان

اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال در اغلب موارد به دلیل بیماری، دندان درآوردن، نقاط عطف رشد یا تغییرات روتین ایجاد می شود. با این حال، مشکلات خواب مداوم استراحت را برای کودک و شما سخت می کند، می تواند نشانه یک مشکل بزرگتر باشد.

  •  

علائم و نشانه های اختلال خواب چیست؟

خستگی بیش از حد در طول روز، ناتوانی در تمرکز، بیش فعالی و تحریک پذیری می تواند از نشانه های بد خوابی در کودکان باشد. سایر علائم و نشانه های اختلال خواب عبارتند از:

  • خروپف 
  • نفس کشیدن در هنگام خواب
  • خواب بسیار
  • خواب آلودگی در طول روز یا مشکلات رفتاری
  • شب ادراری
  • رفتارهای غیرعادی هنگام به خواب رفتن
  • عدم رشد یا عدم افزایش وزن مناسب

اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال شایع می باشد، حتی نوزادان نیز ممکن است اختلالات خواب داشته باشند.

اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال عبارتند از:

  • بیخوابی
  • راه رفتن در خواب
  • آپنه خواب
  • پرخوابی
  • دندان قروچه

علائم آمادگی خواب

شما می توانید با تشخیص علائم آمادگی خواب به بهتر خوابیدن او کمک کنید. کودک شما ممکن است علائم آمادگی برای خواب را با موارد زیر نشان دهد:

  • مالش چشم
  • خمیازه
  • نگاه کردن به دور
  • سر و صدا کردن

مشکلات خواب کودک: ۰ تا ۳ ماهگی

در مرحله نوزادی، نوزادان هنوز در حال تطبیق با الگوی خواب منظم هستند.

نوزادان به طور کلی حدود ۱۴ تا ۱۷ ساعت در یک دوره ۲۴ ساعته می خوابند و به طور مکرر برای تغذیه در روز و شب از خواب بیدار می شوند.

یک کودک ۱ تا ۲ ماهه باید تقریباً به همان میزان بخوابد، ۱۴ تا ۱۷ ساعت در روز، به هشت تا نه ساعت خواب شبانه و هفت تا نه ساعت چرت روزانه نیاز دارد. کودک ۳ ماهه به ۱۴ تا ۱۶ ساعت خواب در یک دوره ۲۴ ساعته نیاز دارد.

حتی با این همه چرت زدن و خوابیدن، ممکن است احساس کنید که کودک شما آنقدرها هم که لازم است نمی خوابد.

با این حال، برخی از چالش‌ها وجود دارد که می‌تواند خواب را برای نوزادان سخت‌تر کند. در این سن، سه مورد از رایج ترین مشکلات عبارتند از:

مقاومت در برابر خوابیدن به پشت

در بسیاری از موارد به نظر می رسد کودک وقتی به پشت می خوابد بی قرار می شود یا آرام نمی گیرد و اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال را تجربه می کند. نوزادان در واقع با خوابیدن روی شکم احساس امنیت بیشتری می کنند، اما این وضعیت خواب با بروز بسیار بالا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) مرتبط است. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند همیشه کودک خود را به پشت بخوابانید.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟ اگر کودک شما به پشت نمی خوابد، با پزشک اطفال صحبت کنید، او ممکن است بخواهد مشکلات جسمانی احتمالی را بررسی کند. به احتمال زیاد کودک وقتی به پشت می خوابد احساس امنیت کافی را پیدا نمی کند.

اگر اینطور است، چند ترفند وجود دارد که می‌توانید برای تشویق کودک انجام دهید، از جمله این کارها می توان به قنداق کردن نوزاد و دادن پستانک به او هنگام خواب، اشاره کرد. فقط از از یک روال ثابت پیروی کنید. در نهایت کودک شما به پشت خوابیدن عادت خواهد کرد.

اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال، اختلال روز و شب

در این اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال کودک تمام روز را می خوابد، اما بعد از آن تمام شب را بیدار می ماند.

چگونه آن را حل کنیم؟ نوزاد شما باید خودش را اصلاح کند و با زندگی شما سازگار شود. در این حالت چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به کودک در تشخیص شب و روز انجام دهید، از جمله محدود کردن چرت های روزانه به سه ساعت و نشان دادن تمایز بین روز و شب (مانند تاریک نگه داشتن اتاق کودک هنگام چرت زدن و اجتناب از روشن کردن تلویزیون در هنگام شیر دادن به نوزاد در شب) به کاهش اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال کمک می کند.

تغذیه مکرر در اواخر شب

بیشتر نوزادان ۲ تا ۳ ماهه، به ویژه آن هایی که با شیر مادر تغذیه می شوند، باید حداقل یک یا دو بار در طول شب تغذیه شوند.

چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟ ابتدا با پزشک فرزندتان در مورد اینکه کودک شما چند بار باید در طول شب غذا بخورد صحبت کنید. زیر نظر دکتر می توانید شیر خوردن شبه را کاهش دهید، با دادن یک بار شیر هر دو تا سه ساعت یکبار، اطمینان حاصل کنید که کودک در طول روز به اندازه کافی غذا می خورد. سپس، به آرامی زمان بین تغذیه شبانه را طولانی کنید این کار باعث کاهش اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال می شود.

مشکلات خواب کودک: ۴ تا ۵ ماهگی

در ۴ ماهگی، کودک شما باید حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز بخوابد که به دو یا سه چرت روزانه تقسیم می شود که مجموعاً سه تا شش ساعت در طول روز و سپس ۹ تا ۱۱ ساعت دیگر در شب است.

یک کودک ۵ ماهه چند ساعت باید بخوابد ؟ ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب شبانه در این سن عادی است. همچنین کودک شما باید دو تا سه چرت در طول روز داشته باشد.

برخی از دلایل معمولی که کودک شما در این سن نمی خوابد عبارتند از:

رگرسیون خواب از اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال 

در ۴ ماهگی، کودکی که قبلا خواب آلود بوده ممکن است دیگر به خواب علاقه ای نداشته باشد. به این شرایط رگرسیون خواب گفته می شود، سپس اغلب در ۶ ماهگی، ۸ تا ۱۰ ماهگی و ۱۲ ماهگی دوباره این احساس را تجربه می کنند، رگرسیون خواب باعث اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال  می شود.

چرا این اتفاق می افتد؟ رگرسیون خواب ۴ ماهه معمولاً زمانی رخ می دهد که کودک شما واقعاً با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می کند. با این همه چیزهای جدید و جذاب برای بازی و دیدن، زندگی آنقدر سرگرم کننده است که کودک دیگر علاقه برای خوابیدن ندارد.

هیچ راه مشخصی برای تشخیص رگرسیون خواب وجود ندارد، اما هنگام مواجه شدن با آن متوجه می شوید. اگر کودک شما به خواب طولانی داشته اما ناگهان در حال مبارزه با خواب است یا بیشتر اوقات از خواب بیدار می شود درگیر رگرسیون خواب شده اید.

چگونه می توانید این مشکل را حل کنید؟ برای قبل از خواب کودک خود برنامه داشته باشید (حمام، شیر دادن، داستان، لالایی و نوازش کردن) تا اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال  را کاهش دهید. همچنین مطمئن شوید که کودک شما در طول روز به اندازه کافی می خوابد تا خواب از دست رفته در شب را جبران کند، زیرا برای نوزادی که بیش از حد خسته شده اند سخت تر است که در شب آرام بگیرد.

همچنین به خاطر داشته باشید که این مشکل موقتی است. هنگامی که کودک شما به توانایی های رشدی جدید خود عادت کند، الگوهای خواب باید به حالت اولیه بازگردد.

تغییر روال چرت زدن

با بزرگتر شدن نوزادان کمتر چرت می زنند. اگر به نظر می رسد کودک شما از تغییر برنامه خود راضی است و شب ها خوب می خوابد، روش خود را ادامه دهید. اما اگر کوچولوی شما کمتر چرت می زند و در برابر خوابیدن مقاوت می کند، اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال را تجربه می کند یا شب ها برای خوابیدن مشکل دارد، ممکن است نیاز به تشویق در هنگام خواب داشته باشد.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟ قبل از هر چرت، یک روال مختصر قبل از خواب داشته باشید (موسیقی آرام، ماساژ یا داستان سرایی) و صبور باشید. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا او به یک روال عادت کند، اما بالاخره به نتیجه خواهید رسید.

اختلال خواب کودک: ۶ ماهگی به بالا

در این سن الگوی خواب کودک شما احتمالاً بسیار متفاوت از چند ماه پیش به نظر می رسد. در ۶ ماهگی کودک شما باید ۱۰ تا ۱۱ ساعت در شب بخوابد و در طول روز دو یا سه ساعت چرت بزند.

تا ۹ ماهگی، او شروع به خوابیدن برای مدتی طولانی‌تر در شب می‌کند (حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت) و فقط دو چرت در طول روز خواهد داشت. در حدود ۱۲ ماهگی، کودک شما ممکن است نشانه هایی از آمادگی برای خواب نیمروزی را نشان دهد (البته برای اکثر نوزادان، این در حدود ۱۴ تا ۱۶ ماهگی اتفاق می افتد).

علاوه بر این، نوزادان ۶ ماهه به بالا کاملاً قادر به خوابیدن در طول شب هستند. با این حال، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند زمان چرت زدن آن ها را مختل کند.

اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال، به طور مستقل به خواب نرفتن

تقریباً همه کودکان در طول شب چند بار از خواب بیدار می شوند. اگر کودک ۶ ماهه شما هنوز نیاز به تغذیه یا تکان دادن برای خواب دارد، ممکن است بخواهید تمرین های خواب را در نظر بگیرید.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟ برای کاهش اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال با اصلاح روال قبل از خواب شروع کنید. اگر کودک شما برای خوابیدن به شیشه شیر یا سینه شما وابسته است، آخرین شیر خوردن را ۳۰ دقیقه قبل از خواب یا چرت معمول او برنامه ریزی کنید.

سپس، هنگامی که او خواب آلود است اما خواب نیست آرام  او را در تخت خوابش قرار دهید. مطمئناً، او ابتدا سر و صدا خواهد کرد، اما به آن ها فرصت دهید. هنگامی که یاد گرفت آرام شود ( شاید با مکیدن انگشت شست یا پستانک ) دیگر هنگام خواب به شما نیازی نخواهد داشت.

خواب به دلیل تغذیه مکرر در اواخر شب

زمانی که بسیاری از نوزادان به ۶ ماهگی می رسند، دیگر نیازی به شیر دادن در نیمه شب ندارند. بنابراین اگر کودک شما بدون شیر دادن و تکان دادن نمی‌خوابد، یا هنوز چندین بار در طول شب از خواب بیدار می‌شود می توانید از راه زیر کمک بگیرید.

در مورد این اختلال چه باید کرد؟ تمرین خواب راحت می تواند گزینه خوبی برای نوزادانی باشد که به طور مکرر از خواب بیدار می شوند تا در طول شب شیر بخورند. در هر صورت، کوچولوی شما به کمک نیاز دارد تا یاد بگیرد چگونه خودش را آرام کند تا بتواند دوباره بخوابد.

تا زمانی که کودک نمی تواند خودش حرکت کند، اگر شب از خواب بیدار شد بهتراست که به سراغ او بروید. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید او را بردارید یا از او پرستاری کنید. صدای شما و یک ضربه آرام برای خوابیدن او کافی است و اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال را کاهش می دهد.

تا ۶ ماهگی، نوزادان به خوبی می‌دانند که گریه اغلب منجر به بلند شدن، تکان دادن، تغذیه یا به طور بالقوه هر سه می‌شود. اما وقتی بفهمند شما به آن ها باج نمی دهید بیشتر گریه نمی کنند و استراحت می کنند و معمولاً در عرض سه یا چهار شب عادت می کنند.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که حداقل شش ماه در اتاق کودک خود بخوابید (اما نه در یک تخت). اگر کودک شما در طول شب در حالی که شما در اتاق مشترک هستید از خواب بیدار می شود، خوب است که به کودک خود اطمینان دهید که همه چیز خوب است، اما برنامه ای داشته باشید که مشخص کند چگونه (و چند وقت یکبار) به گریه های او پاسخ دهید.

هنوز برنامه ای برای خواب کودک خود ندارید؟ استراتژی های زیادی برای تمرین خواب وجود دارد، بنابراین تصمیم بگیرید که چه چیزی ممکن است برای شما بیش ترین تاثیر را داشته باشد، استراتژی های متفاوت باعث کاهش اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال  می شود.

زود بیدار شدن

به نظر می رسد: کودک شما زود از خواب بیدار می شود و گاهی اوقات تا سحر بیدار می ماند.

در مورد این مشکل  چه باید کرد؟ اگر کودک شما حداقل ۶ ماهه است، چند تکنیک وجود دارد که می توانید سعی کنید او را بعدا بخوابانید، مانند تنظیم برنامه چرت زدن.

دندان درد کودک را بیدار نگه می دارد

اگر کودک شما در طول روز نشانه هایی از دندان درآوردن را نشان می دهد (مانند آب دهان، گاز گرفتن، غذا نخوردن و تحریک پذیری) ممکن است درد دندان او را در شب بیدار کند.

به خاطر داشته باشید که اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال مرتبط با دندان تقریباً در هر زمانی در سال اول ممکن است شروع شود. برخی از نوزادان اولین دندان خود را در سن ۶ ماهگی در می آورند و درد دندان درآوردن آن ها از ۳ یا ۴ ماهگی شروع می شود، در حالی که برخی دیگر تا اولین سال تولد خود بی دندان هستند.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟ در حالی که نباید کودک خود را نادیده بگیرید، سعی کنید از بلند کردن او اجتناب کنید. در عوض، خرید وسایل مناسب برای دندان درآوردن کودک، چند کلمه ملایم و نوازش، یا شاید یک لالایی میتواند مناسب باشد. او ممکن است به تنهایی آرام بگیرد، اگرچه ممکن است مجبور شوید اتاق را ترک کنید تا این اتفاق بیفتد.

اگر لثه‌های او بسیار دردناک به نظر می رسد، از پزشک اطفال خود بپرسید که برای نوزادان ۲ ماهه و بزرگ‌تر مقداری استامینوفن قبل از خواب یا ایبوپروفن برای نوزادان ۶ ماهه و بزرگ‌تر پیشنهاد دهد ولی خودتان بدون تجویز از این داروها استفاده نکنید.

اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال بعد از بیماری

گلو درد، احتقان و تب همگی می توانند چرت زدن نوزادان (و بزرگسالان!) را سخت تر کرده و باعث اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال می شود.

البته، شما می‌خواهید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا کودکتان را آرام کنید و به او کمک کنید تا استراحتی را که نیاز دارد، دریافت کند.

اما گاهی اوقات، به خصوص اگر بیدار شدن برای چند شب متوالی اتفاق بیفتد، ممکن است کودک به ملاقات نیمه شب، در آغوش گرفتن و شیر خوردن عادت کند. این کار به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلات خواب شود حتی پس از اینکه او احساس بهتری کرد.

عادات خواب به طور معمول زمانی که کودک مریض باشد مختل می شود، اما اکنون که دوباره سالم است ولی همچنان در طول شب برای شما گریه می کند.

چگونه اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال  را حل کنیم؟ هنگامی که کودک شما در طول روز به حالت سالم  خود بازگشت، زمان آن فرا رسیده است که به عادات خواب شبانه خود بازگردد. ممکن است چند شب طول بکشد تا دوباره با روال عادی آشنا شود، پس ثابت قدم باشید. هرچه صبور تر باشید، او زودتر این پیام را دریافت می‌کند که شب زمان خواب است، نه با هم بودن.

مشکل در خوابیدن، حتی اگر کودک بسیار خسته باشد

اگر نوزادان به اندازه کافی نخوابند چه اتفاقی می افتد؟ آن ها ممکن است بیش از حد خسته شوند تا جایی که خسته و بداخلاق شوند و با این حال، او به خواب علاقه ای نشان ندهند و اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال  را تجربه کنند.

چگونه اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال حل کنیم؟ کودک خود را برای چرت زدن یا خوابش در زمانی که خسته است آماده کنید نه زمانی که خیلی خسته است. وقتی شروع به تشخیص علائمی می کنید که نشان می دهد او به استراحت نیاز دارد، مانند مالیدن چشمانش، خمیازه کشیدن، نگاه کردن به شما یا سر و صدا کردن زیاد او را به سمت گهواره اش ببرید.

همچنین، سعی کنید مطمئن شوید که کوچولو شما کل ساعات خواب مورد نیاز خود را ثبت کرده است تا از اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال دوری کنید. برای مثال، اگر از آخرین چرت روزانه‌اش خیلی زود بیدار می‌شود، کمی زودتر او را بخوابانید تا زمان خواب او را جبران کنید. اگر او شب سختی داشته یا صبح زودتر از خواب بیدار می شود، در آن روز به او کمک بکنید بیش تر چرت بزند.

درمان اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال

درمان اختلالات خواب کودکان با تعیین انتظارات در مورد خواب طبیعی کودکان شروع می شود. پزشک ممکن است داروها یا مکمل‌هایی را برای درمان اختلال خواب خاص یا بیماری زمینه‌ای توصیه کند.

منبع : اختلالات خواب در کودکان زیر یک سال | درمان اختلال خواب در کودکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.