خودارضایی در کودکان| بهترین برخورد+ درمان

بسیاری والدین از خودارضایی در کودکان می ترسند و نگران آن هستند. کودکان همیشه به دنبال کشف و یادگیری هستند این کنجکاوی ابتدا شامل بدن خود و تفاوت های آن با خواهر، برادر و جنس مخالف می باشد. ما به این کار آن ها به چشم جنسی نگاه می کنیم اما باید به یاد داشته باشیم که این کار برای کودکان بخشی از کنجکاوی آن ها می باشد.

بسیاری از افراد ممکن است احساس شود که بخشی از معصومیت کودک از بین رفته است اما در کودکان خردسال، تحریک دستگاه تناسلی با فعالیت جنسی مرتبط نیست و نباید این دو را یکی دانست.

توجه داشته باشید کودکان نباید برای بازی یا کنجکاوی در مورد اندام تناسلی خود تنبیه شوند یا احساس بدی داشته باشد، این امر می تواند تأثیر زیادی ای بر عزت نفس آن ها در زمینه فعالیت جنسی در بزرگسالی دارد و ممکن است باعث مشکلات جنسی در بزرگسالی شود.

5 نکته برای صحبت با کودک در مورد خودارضایی

1. تاکید بر حریم خصوصی

2. در صورت نیاز از مشاور کمک بگیرید

3. نگران نباشید

4. پاسخ سوالات آن ها را بدهید

5. زمانی را برای گفت و گو مداوم اختصاص دهید

هنگام صحبت با فرزندان خود از اصطلاحات مناسب استفاده کنید. توضیح دهید که خودارضایی لمس یا حرکت ناحیه تناسلی تا حد یک احساس فیزیکی به نام برانگیختگی است اگر نمی توانید با کودکتان در این مورد صحبت کنید حتما از مشاور کمک بگیرید.

پیشنهاد مشاور: تربیت یک فرزند شاد و سالم پس از طلاق

برخورد صحیح با خودارضايي كودكان

خودارضایی یک موضوع حساس و اغلب بحث برانگیز می باشد. براساس بیانیه های سازمان های جهانی بهداشت کودکان زیر چهار سال باید در مورد خودارضایی بیاموزند، همان طور که گفته شد کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند و اغلب به طور تصادفی احساسی تحریک جنسی را کشف می کنند. 

به یاد داشته باشید که  این موضوع به طور طبیعی برای کودکان خردسال شرم آور نیست مگر اینکه این موضوع را برای آن ها ناراحت کننده سازیم.

بسیاری از کودکان خردسال والدین را با تحریک اندام تناسلی خود در محیط عمومی شگفت زده می کنند. به یاد داشته باشید که کودکان زیر هشت سال هنوز در حال گذار به آگاهی از رفتار خصوصی و عمومی هستند پس رفتار کودک شما به این معنی نیست که در مسیر انحراف جنسی قرار دارد. آن ها به احتمال زیاد متوجه شده اند که این رفتار احساس خوبی دارد و نمی دانند که باید متوقف کنند.


خودارضايي کودک یک ساله نی نی سایت

کودکان خردسال اغلب درک درستی از رفتار در جمع ندارند و ممکن در جمع با خودشان دست بزنند. در این سن، بچه ها به ندرت تصور می کنند که امری جنسی را تجربه کنند بلکه تنها لذت و یک حس جدید را درک می کنند. 

خودارضایی کودکان دبستانی: 4 تا 8 سال

وقتی بچه ها وارد مدرسه می شوند، از فرهنگ و رفتارهای دیگران بیشتر آگاه می شوند. شروع گفتگو در مورد خودارضایی آسان تر است. به خصوص زمانی که کودکان 4 تا 8 ساله هستند، زیرا در این سن کودکان بیشتر تمایل دارند که آشکارا صحبت کنند.  در سن مدرسه، گاهی اوقات از خودارضایی به عنوان رفتار آرامش بخش استفاده می شود. وقتی بچه‌ها احساس تنهایی می‌کنند یا توسط همکلاسی‌هایشان طرد می‌شوند ممکن است از این روش خود را آرام کنند.

والدین باید سخت تلاش کنند تا واکنش معقولی داشته باشند تنبیه کودک، گریه، فریاد و موارد دیگر زندگی جنسی آینده او را خراب می کند. به کودک خود دروغ هم نگویید و تنها از حقایقی استفاده کنید که ثابت شده است.

علت خود ارضايي در كودكان دختر

دختران خردسال عمدتاً به دو دلیل خود را لمس می کنند که اولی برای لذت است. در مراحل ابتدایی که بین سنین 3 تا 5 سالگی شروع می شود، بچه ها بدن خود را کشف می کنند. آن ها یاد می گیرند که چه چیزی حس خوبی دارد و به لمس خود ادامه می دهند.

 دلیل دوم کاهش استرس و آرامش است. برخی از کودکان در سنین مختلف بر اثر تجربه می آموزند که برای کاهش استرس خودارضایی کنند که باعث اعتیاد آن ها به خوداراضیی می شود.


درمان خودارضايي كودكان نی نی سایت

اگر تصمیم دارید به فرزندان خود آموزش دهید که از خودارضایی پرهیز کنند، باید درک روشنی در مورد اینکه چرا باید از آن اجتناب شود، داشته باشید. فرزند شما سؤالاتی در مورد چرایی ممنوعیت این امر خواهند داشت. آن ها احتمالاً از خود می پرسند: “چرا این کار باوجود حس خوبی که داره ممنوعه؟” به عنوان والد، باید با پاسخ های خوب، انعطاف پذیری و تشویق های محبت آمیز فراوان آماده باشید تا سوالات آن ها را پاسخ دهید.

در مورد خودارضایی با کودکان بحث کنید

 سرزنش یا سخنرانی راه حلی برای حل مسئله نیست. در مورد خودارضایی صحبت کنید و بدانید که آن ها چند بار این کار را انجام می دهند. والدین باید بدانند که کودک این فعالیت را کجا انجام می دهند و چه احساسی نسبت به آن دارند.

فرزندان خود را در مورد فعالیت جنسی آگاه کنید

به کودکان آموزش دهید که در مکان های عمومی خودارضایی نکنند زیرا ممکن است منجر به سوء استفاده جنسی شود. اگر چنین وضعیتی را تجربه می کنید، کودکتان هنوز مفهوم اعضای خصوصی بدن را درک نکرده اند. در مورد خطرات خودارضایی مانند عفونت و تحریک نیز به آن ها بگویید.

ارائه فعالیت های جایگزین

فعالیت های جایگزینی ارائه دهید که کودکان را خوشحال می کند تا دیگر نیازی به خودارضایی احساس نکنند. توجه داشته باشید که این فعالیت باید متناسب با ترجیحات کودکان باشد، نه فقط با خواسته های والدین. برخی از کودکان برای رهایی از تنش خودارضایی می کنند. در این مورد، به والدین اکیداً پیشنهاد می‌شود که فعالیت‌های جایگزینی را ارائه دهند که تنش‌ها را از بین می‌برند، مانند ورزش یا هنر.

با روانشناس مشورت کنید

اگر کودک شما شروع خودارضایی می‌کند تا جایی که زندگی روزمره آن ها را مختل می‌کند، به والدین پیشنهاد می‌شود که با متخصصی مانند روان‌شناس مشورت کنند. مشاور به شما کمک می کند تا به صورت تخصصی این مرحله را پشت سر بگذارید. به خاطر داشته باشید که اگر درمان درستی نداشته باشید کودکتان در آینده برای امورجنسی به مشکل بر میخورد.

منبع : خودارضایی در کودکان| بهترین برخورد+ درمان 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.