بهترین روانشناس کیست؟| بهترین روانشناسان تهران

وجود یک درمانگر متبحر در زمینه روانشناسی رکن اصلی در فرآیند درمانی است لذا در این مطلب سعی داریم به معرفی بهترین روانشناس بپردازیم تا افرادی که قصد مراجعه به روانشناس دارند نکاتی را در مورد روانشناسان خوب بدانند.

دکتر روانشناس

روانشناس خوب که در تمام زمینه ها ماهر باشد به معنای کلی و مطلق وجود ندارد نظرات درباره ی خوب بودن یا نبودن روانشناش برای هر فرد متفاوت است. 

بهترین روانشناسان تهران

خیلی از افراد به دنبال بهترین روانشناس هستند اما در واقع یک روانشناس خوب نمی تواند با همه بیماران ارتباط درمانی برقرار کند، این امر به شخصیت و تخصص او و عوامل درمانی دیگر بستگی دارد. روانشناسان هوش با روانشناسان کودک و خانواده قطعا تفاوت هایی دارند به همین دلیل است که نمی توانیم مشخص کنیم چه کسی بهترین روانشناس به معنای کلی است، این مورد به نظر شما و ارتباطی که با هر روانشناس می گیرید و نتیجه ای که بدست می آوردید بستگی دارد. 

نکاتی برای داشتن روانکاو بهتر

  • عدم قضاوت و همدلی با بیمار
  • داشتن ارتباط قدرتمند و مهارت کلامی
  • قابل اعتماد بودن
  • صبوری

 شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید برای لحظاتی از حجم زیاد استرس های محیطی دور شوید یا حس کنید تحمل بعضی از موضوعات از توان شما بیشتر است. همه ما به روش هایی برای بازگردانی انرژی به جسم و ذهنمان احتیاج داریم، انجام این روش ها در هر کس متفاوت است بعضی از افراد تفریح و یا ورزش را انتخاب می‌کنند، بعضی سفر می کنند، برخی مطالعه می کنند و سایرین هم در کنار راه های مختلفی که برای بازگردانی انرژی شان دارند ترجیح می‌دهند تا مشکلاتشان را با یک روانشناس در میان بگذارند تا مقاومت بهتری در برابر مسائل پیدا کنند.

ملاقات با یک روانشناس خوب در کنار برنامه ریزی های روزانه می تواند به ارتقا سلامت روان شما کمک کند به دلایل زیر می توانید جلسات خود را تنظیم کنید: 

  • پیشگیری از مشکلات و یادگیری مهارت هایی برای مقابله با احساسات منفی مانند ناامیدی و خشم 
  • راهنمایی گرفتن در مورد استرس های فعلی
  • حل مشکلات گذشته

مراجعه به روانشناس از مشکلات بعدی پیشگیری می کند چون موقعیت های زندگی به خودی خود باعث آسیب نمی شوند، در نظر بگیرید که متوجه مشکلی کوچک در ماشین خود شده اید ترجیح می دهید تا قبل از این که مشکل بزرگ تر شود ماشین خود را به تعمیرکار بدهید اما بخاطر وجود مشغله های زیاد و این که مشکل پیش آمده را عجیب نمی دانید ماشینتان را به نزدیک ترین تعمیرگاه می سپارید بدون آن که از مهارت تعمیرکار اطلاعی داشته باشید. در روز تحویل تعمیرگاه را ترک می کنید متوجه می شوید که نه تنها ایراد کوچک ماشین رفع نشده بلکه چند عیب جدید هم به آن اضافه شده در حالی که موقع پرداخت صورت حساب فکر می کردید بیشتر از آن چیزی که لازم بوده هزینه کرده اید مجبور به برگشت به تعمیرگاه می شوید و تعمیرکار عیب کارش را نمی پذیرد و ماشین بیچاره به تعمیرگاه دیگری سپرده می شود. 

اما این بار پرس و جو می کنید تا تعمیرکار بهتری بیابید. در واقع منظور از این مطلب این است که در هر شغلی گزینه های زیادی وجود دارد اما شما باید با توجه به شرایط خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ویژگی‌ های بهترین روانشناسان

شنونده بودن:

مهم ترین ویژگی یک روانشناس خوب شنونده بودن او است، او باید بتواند صحبت های مراجعه کننده را به خوبی گوش کند و به آن ها اجازه دهد که در مورد تمام جزئیات مشکلاتشان توضیح دهند. مراجعه کننده باید از این که روانشناس به صحبت های او گوش می کند مطمئن شود و احساس کند که روانشناس خود را با چیز دیگری درگیر نمی کند.

مهارت ارتباطی :

روانشناس باید بتواند با مراجعه کننده ارتباط مناسبی برقرار کند، مراجعه کننده باید در زمان مشاوره احساس آسودگی و راحتی کند تا بتواند تمام مشکلاتش را با او در میان بگذارد این امر به توانایی روانشناس در ایجاد رابطه با مراجعه کننده بستگی دارد.

قابل اعتماد :

 بهترین روانشناس قابل اعتماد ترین روانشناس است اینکه فرد در هیچ موردی مسائل شخصی شما را بازگو نمی کند.

یک روانشناس خوب حس اعتماد را در شما برمی انگیزد در این صورت شما می توانید در مورد خصوصی ترین مسائل تان با او صحبت کرده و بهترین راهنمایی ها را در حل  مشکلات از او بخواهید.

مثبت اندیش و امیدوار کننده :

روانشناس خوب به بهبود شرایط شما امیدوار بوده و می کوشد تا با استفاده از هر روشی شما را به درمان خود امیدوار کند او هرگز شما را ناامید نکرده و در مسیر رسیدنتان به حس رضایت همراه شماست این روانشناس به شما می آموزد چگونه در جهت بهبودی خود حرکت کرده و امیدوار باشید.

توضیح مسیر درمان برای مراجعه کننده:

یک روانشناس خوب روش درمانی انتخابی خود را با شما در میان می گذارد تا به کمک هم بتوانید فرآیند درمان را طی کرده و به هدف خود برسید، در واقع یک روانشناس خوب به مراجعه کننده اعتماد می کند و او را در جریان اهداف پیش بینی شده اش قرار می دهد.

عدم توصیه مستقیم :

یکی از واضح ترین ویژگی های یک روانشناس خوب این است که کارهایی که باید انجام دهید را به شما دیکته نمی کند مگر در شرایط اضطراری در واقع او به شما نحوه اتخاذ درست ترین تصمیم را می آموزد، او با سنجش شرایط شما عوامل برگزیده را روشن می کند و به شما اجازه می دهد تا تصمیم نهایی در مورد موضوع را به تنهایی بگیرید.

گوش کردن به حرف های شما با جان و دل:

از مهم ترین مباحث در روانشناسی خوب گوش کردن به حرف های مراجعه کننده است تا بتوانید بهترین مشاوره را داشته باشید.

راز داری روانشناس:

روانشناس خوب ویژگی های زیادی دارد از جمله آن ها می توان به رازدار بودن اشاره کرد، وقتی شما با روانشناس در مورد مشکل خود صحبت می کنید اطمینان داشته باشید که صحبت های شما بین خودتان می ماند و به بیرون از اتاق درز نخواهد کرد.

روشن کردن شرایط شما:

روانشناس باید توانایی توضیح مشکل مراجعه کننده پس از شنیدن توضیحات او را داشته باشد مراجعه کننده نباید در حین و یا بعد از جلسه احساس سردرگمی داشته باشد در این صورت بهتر می تواند مراحل حل مشکلات و درمان را پشت سر بگذارد.

احترام به عقاید مراجعه کننده:

افرادی که در خانواده ها و قومیت های متفاوت رشد کرده اند دارای فرهنگ ها و عقاید مختلفی هستند که زندگی آن ها به طور مستقیم تحت تاثیر این عقاید است، بهترین روانشناس می تواند به راحتی تفاوت های فرهنگی را درک کند و به این عقاید و باورها توهین نکند او سعی می کند با توجه به این عقاید مراجعه کننده را در مسیر درمان هدایت کند.

توانایی در خودآگاهی:

در جلسه روانشناسی مرکز توجه مراجعه کننده است یک روانشناس خوب باید بتواند تمام تمرکز خود را بر روی مراجعه کننده بگذارد در صورتی که روانشناس در مورد خود صحبت کند مشخص می شود که نتوانسته مسیر جلسه را در جهت مشکل مراجعه کننده قرار دهد.

به روز بودن اطلاعات علمی:

علم روانشناسی هر روزه در حال گسترش و پیشرفت است بهترین روانشناس سعی می کند هر روز دانش خود را گسترش دهد برخی از آن ها این کار را از طریق مطالعه انجام می دهند روانشناسی که خود را از لحاظ علمی کامل بداند گزینه مناسب برای درمانگر بودن نیست.

چگونه بهترین روانشناس را بیابیم؟

برای پیدا کردن بهترین روانشناس باید چند نکته را در نظر داشته باشیم:

کلینیک معتبر

مراجعه کننده باید اطلاعات کافی در مورد کلینیکی که می خواهد به آن مراجعه کند داشته باشد و بداند که فعالیت مرکز مشاوره در چه مواردی است.

تجربیات سایر مراجعه کنندگان

پرسش و بدست آوردن اطلاعات راجع به مشاور، حوزه کاری او از بیماران قبلی. از آن جایی که هر کدام از زمینه های روانشناسی بسیار گسترده تر از اطلاعات و نگرش ها است روانشناسان در یک یا دو حوزه اختصاصی به درمان بیماران خود اقدام می کنند تا بتوانند مراجعین خود را بهتر راهنمایی کنند.

چه زمانی به مشاور خانواده نیاز دارید؟

زوجینی که در طول زندگی مشترکشان حداقل یک بار از مشاور کمک گرفته اند رابطه بهتری دارند و کمتربه طلاق فکر می کنند. بنابراین نمی توان گفت که زوجین تنها هنگام دعوا و مشکلات به مشاور نیاز دارند.

مشاوره روابط صمیمانه

روابط عاطفی در همه موارد به سرانجام مطلوبی ختم نمی شوند، ناکامی در روابط عاطفی، جدایی ها و خیانت،  افراد را به نحوی ناراحت می کند که اگر برطرف نشوند دچار آسیب های روحی و روانی می شوند و اگر به درستی برطرف شوند باعث رشد و پیشرفت فرد خواهند شد. یک روانشناس خوب شما را در شناخت الگوهای ارتباطی راهنمایی می کند و عواملی را که سبب شکست رابطه و یا جذب شما در رابطه می شوند را بررسی و تقویت می کند.

بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی

از دست دادن عزیزان در زندگی یکی از مسائلی است که  با خود رنج زیادی را به همراه می آورد. اگر مراحل سازگاری فرد با نبود عزیز از دست رفته به درستی طی نشود عواقب غیر قابل جبرانی مانند اضطراب های دائمی، افسردگی و غیره را تا پایان عمر باقی خواهد گذاشت.

در مشاوره سوگ با فرد سوگوار او را برای سازگاری مجدد با زندگی و پذیرش اتفاق پیش آمده سوق داده و در مورد احساسات ناخوشایند مربوط به این اتفاق با او صحبت می شود.

مشاوره کودک (فرزند پروری)

یک روانشناس کودک در مورد مسائل تربیتی کودکتان شما را راهنمایی می کند.

ناآگاهی از روش و سبک های فرزند پروری می تواند تجربیات ناراحت کننده را جایگزین تجارب شیرین بچه دار شدن کند.

در جلسات مشاوره کودک نکات بسیار ارزشمندی را در مورد تربیت، آموزش و پرورش فرزند به دست می آورید که به شما کمک زیادی می کند.

مشاوره ترس یا وسواس| دکتر روانشناس معروف

برخی افراد سال هایی از عمر خود را با ترس های غیر قابل کنترل از بعضی موضوعات می گذرانند که زندگی و روابط آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. تعدادی از این افراد در مورد صحبت کردن راجع به این ترس ها خجالت کشیده و همواره سعی در پنهان کردن این موضوع دارند. 

ترس از حیوانات، تاریکی، تنهایی، فضای بسته، ارتفاع و غیره ترس هایی هستند که مربوط به دوران کودکی بوده و تا بزرگسالی ادامه می یابند و حتی می توانند بر روی سبک زندگی و اعتماد بنفس شما تاثیر بگذارند. بیشتر این ترس ها با مشخص شدن ریشه آن ها و جلسات روانشناسی درمان پذیر هستند.

چطور یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

  • یک روانشناس خوب لزوما مشهور نیست

ممکن است برای اینکه روانشناس خوبی پیدا کنید مجبور شوید چند روانشناس را ملاقات کنید این موضوع به میزان ایجاد ارتباط بین شما و درمانگر بستگی دارد. از آن جایی که ارتباط مشاوره ای ارتباطی انسانی است به دنبال آوازه و شهرت یک روانشناس خوب نباشید، یک روانشناس خوب قبل از این که مشهور و معروف شود باید بتواند شنونده خوبی بوده و برای شما به میزان کافی وقت بگذارد.

  • منابع جست و جوی روانشناس خود را بررسی کنید.

پرسش از اطرافیانی که مورد قبول ما باشند اولین منبع مورد نظر برای انجام هر کاری است در این صورت می توانید از تجربیات نزدیکان خود استفاده کنید و در صورتی که روانشناس قابل اعتمادی را می شناسند به شما معرفی کنند.

  • در شبکه های اجتماعی سرچ کنید.

صحبت های بعضی از روانشناسان مشهور در اینترنت، نظرات و گفتگوهایی که با آن ها انجام می شود می تواند راهنمای شما در میزان رضایت مندی باشد.

  • دسترسی آسان

حتما وقتی با مشاور خود قرار ملاقات دارید با تمرکز و اعصاب آرام به مطب رسیده و به توضیح دادن در مورد ترافیک و جای پارک نپردازید ترجیحا به دنبال مطب مشاوره ای باشید که امتیاز های زیر را دارا باشد:

  • از محل سکونت شما خیلی دور نباشد.
  • جای پارک مناسب داشته باشد.
  • به ایستگاه اتوبوس یا مترو نزدیک باشد.
  • شناخت نیازهای خودتان

این که  به جلسات درمانی متعهد باشید، ترجیح دهید با روانشناس خانم یا آقا صحبت کنید و چه انتظاراتی از روانشناس خود دارید باعث سهولت در جست و جوی شما می شود. لیستی از انتظارات خود تهیه کنید و تا حد ممکن در جلسه اول شفاف و راحت با درمانگرتان صحبت کنید تا ارتباط بهتری شکل بگیرد.

  • اگر فرهنگ خاصی دارید

ممکن است آداب و رسوم خاصی در خانواده شما حاکم باشد یا به سبب مهاجرت ساکن شهر دیگری باشید، بنابراین سعی کنید مشاوری بیابید که درک گسترده ای از جامعه و فرهنگ ها داشته باشد تا بتوانید احساس همدلی بیشتری تجربه کنید.

با توجه به مطالب ذکر شده بعد از خواندن این متن یافتن مشاور خوب کار راحت تری خواهد بود بعد از اینکه گزینه مناسب را پیدا کردید بدون از دست دادن فرصت یک قرار ملاقات تنظیم کنید، مطمئنا صحبت کردن با یک روانشناس بی فایده نخواهد بود و شما را به سمت سازگاری با زندگی و خودشناسی سوق می دهد.

منبع : بهترین روانشناس کیست؟| بهترین روانشناسان تهران 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.