آیا کرۀ ماه تاثیری بر ذهن و جسم ما دارد؟

آیا کرۀ ماه تاثیری بر ذهن و جسم ما دارد؟

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره


برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

مطالعه ای درباره الگوی خواب کودکان در طول تغییرات کرۀ ماه

تاثیر احتمالی کرۀ ماه و حرکات آن بر رفتارهای انسانی همواره در هاله ای از ابهام بوده و موضوع تحقیق و کنجکاوی اجداد و پیشینیان و هم چنین محاسبات ریاضی دانان برای قرن ها بوده است. این اعتقاد که برخی افراد زمانی که ماه کامل می شود خلق و خوی گرگ را به خود می گیرند و شبیه آن می شوند درست نیست اما برخی افراد اعتقاد دارند که زمانی که ماه کامل است نمی توانند خواب خوبی در شب داشته باشند و واکنش های ذهنی و جسمانی انها نسبت به محیط اطراف کاملا تغییر پیدا می کند. اما آیا واقعا هیچ مدرک اثبات شده ای توسط دانشمندان برای توضیح این تغییرات وجود دارد؟

برای بررسی اینکه آیا واقعا حرکات ماه بر فعالیت های انسانها تاثیر می گذارد و یا خیر؛ گروهی از محققان در سطح بین الملل به این مسئله پرداختند و آنها گروهی از کودکان را مورد مطالعه خود قرار دادند و الگوی خواب آنها و تغییرات در فعالیت های روزانه با توجه به تغییرات حرکات ماه را زیر نظر گرفتند.

دکتر جین فلیسیه محقق موسسه اونتاریوی شرقی در نتایج تحققیات خود بیان می کند که «ما دریافتیم که انجام این تحقیق بر روی کودکان نتایج بهتری ارائه می‌کند و به ما جواب مشخص تری را می‌دهد زیرا کودکان همواره تغییرات رفتاری بیشتر نسبت به بزرگسالان نشان می دهند و هم چنین آنها به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند.»

این تحقیق برروی 5812 کودک از پنج کشور جهان انجام شد این کودکان از جهات بسیاری با هم متفاوت بودند. از لحاظ سطح اقتصادی، سن، جنسیت و سطح تحصیلات والدین، روز اندازه گیری، طول خواب شبانه سطح فعالیت های جسمانی و طول زمان های استراحت هر کدام با هم متفاوت بودند.

جمع آوری داده ها در این تحقیق در طول 29 ماه انجام شد. که برابر با تعداد چرخش های ماه است. این چرخش ها به سه قسمت تقسیم شدند. ماه کامل، ماه نیمه و ماه تازه. نتایج یافته ها آشکار کرد که زمانی که ماه کامل است طول خواب کودکان 5 دقیقه نسبت به زمانی که ماه تازه است کاهش پیدا می کند (چیزی حدود 1% تغییر) و تغییر در رفتارهای کودکان در طول این دوره با تغییرات ماه مشاهده نشده است.

دکتر چاپوت می گوید: «تحقیقات ما نشان می دهد که حرکات ماه تاثیر بر رفتار انسانها ندارد. تنها چیزی که در این تحقیق ما به آن دست پیدا کردیم 1% تغیر در طول خواب کودکان در زمان ماه کامل بوده است و این یافته در تمامی نمونه های ما که شامل گستره  وسیعی از متغیرها می شدند نشان داده است.» کاهش 5 دقیقه ای خواب در کودکان نمی تواند نشان دهنده تغییرات زیادی در سطح سلامتی و یا تهدیدی برای آن باشد. او هم چنین اضافه کرد: «به طور کلی من فکر می کنم ما نباید نگران ماه کامل باشیم و رفتارهای ما تحت تاثیر فاکتورهای بسیار مهم دیگری مثل ژن ها، سطح تحصیلات، سطح درآمد و دیگر ویژگی های روانشناختی است کرۀ ماه بر ویژگی های رفتاری ما تاثیری ندارد.

اگر چه تحقیقات ما کاملا براساس مستندات علمی است اما هنوز هم تعداد زیادی بر این باورند که اگر تغییرات بدنی و ذهنی ما هم زمان با تغییرات کره ماه است مطمئنا این تاثیر تغییر حالت کره ماه است که باعث تغییر در بین ما می شود.

او همچنین گفت: «فرهنگ عامه هنوز هم اعتقاد دارد که سلامت ذهنی و جسمی و فعالیت های انسانها و حیوانات به نوعی هنوز هم تحت تاثیر حرکات ماه است. اگر چه علوم تحقیقاتی و مستنداتی پشت این اعتقاد نیست اما این مسئله به صورت رمزی آمیزی تمدن را در سال های آینده درباره مجذوب خود می سازد.»

مترجم: مینا میلان

منبع: ساینس دیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.