مکانیسم دفاعی والایش | راه های کسب مکانیسم والایش

مکانیسم دفاعی والایش، راه های کسب مکانیسم والایش

مکانیسم عملکرد والایش چه چیزی می باشد و چه عملکرد و فایده ای خواهد داشت؟ والایش نوعی ساز و کار دفاعی پخته می باشد که باعث می شود تکانه ها و امیال غیر قابل قبول به عملی اجتماعی و مورد پذیرش تبدیل شود.

به وسیله مکانیسم والایش فرد از شر امیال تنش زا در امان می ماند و از این طریق به جامعه خدمت می کند، در این مقاله در مورد چیستی مکانیسم دفاعی والایش، عملکرد و فایده آن ها توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم برای این که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

والایش، یک مکانیسم دفاعی بالغ

مکانیسم های دفاعی اعمال و رفتارهایی می باشد که باعث می شود خودآگاه ما در برابر تنش ها و اضطراب ها از ما محافظت نماید، در بعضی اوقات این رفتارها از طریق راهبردهای ناپخته و رشد نیافته بروز پیدا می کند که باعث آسیب رساندن به خود فرد و دیگران می شود.

به طور مثال فردی که دائما از مکانیسم فرافکنی استفاده می کند باعث می شود تا ویژگی ها و خصوصیات ناخوشایند او به دیگران انتقال داده شود و همین امر باعث می شود تا مشکلاتی در ارتباطات بین فردی به وجود آید و فرد نتواند با دیگران ارتباط خوبی داشته باشد.

در مقابل این مکانسیم های دفاعی برخی از آن ها به شیوه امن و بالغ به انسان ها کمک می کنند و در بزرگسالان سالم بیش از دیگران دیده می شوند، مکانیسم دفاعی والایش نوعی از مکانیسم دفاعی پخته می باشد که نه تنها باعث رها سازی خودآگاه انسان از شر امیال و تکانه های ناخوشایند می شود بلکه برای اجتماع نیز مفید می باشد.

مکانیسم دفاعی والایش چیست؟

مکانیسم دفاعی والایش به عملی گفته می شود که طی آن امیال و تکانه ها و خواسته هایی که از طرف جامعه پذیرفتنی نیست در قالب یک عملکرد مفید و اجتماعی پسند مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال افرادی که میل به خشونت زیادی دارند می توانند به جای درگیر شدن با دیگران به صورت فیزیکی، به ورزش های رزمی روی آورند و یا در رشته های جراحی فعالیت داشته باشند.

توجه کردن به فعالیت های هنری و انجام دادن بسیاری از اعمال ورزشی می تواند مثال های بارزی از مکانیسم دفاعی والایش باشد.

تاریخچه مکانیسم تصعید

زیگموند فروید پدر علم روانشناسی برای اولین بار مکانیسم دفاعی والایش را بیان کرد، او هنگامی که داستان فردی به نام یوهان فردریش دیفنباخ را مورد مطالعه قرار داد متوجه شد که در کودکی علاقه زیادی به بریدن دم سگ ها داشته است و در بزرگسالی جراح شده است و از طریق برای اولین بار به مکانیسم والایش پی برد.

این ساز و کار دفاعی به طور گسترده توسط دختر او”آنا فروید” در کتابی به عنوان” ایگو و مکانیسم های دفاعی “بیان شده است.

نحوه عملکرد مکانیسم دفاعی والایش

همه انسان ها زمانی که دچار امیال و خواسته هایی می شوند که با هنجارهای اجتماعی مغایرت دارد به اضطراب و استرس و تنش و احساس گناه دچار شده و آن را تجربه می کنند.

در این حالت ذهن ناخودآگاه تلاش می کند تا برای رسیدن به این آرزوها و امیال روش ها و شیوه های جامعه پسندتری داشته باشد، انتخاب روش و تبدیل تکانه ها به اعمالی که مورد پسند جامعه می باشد را به عنوان والایش یا تصعید می شناسند.

والایش باعث می شود تا تغییر جهتی در انتخاب مواردی که امیال ابتدایی انسان را برآورده می کنند به وجود آیند برای این که مهارت های لازم را کسب کنید و از مکانیسم والایش استفاده نمایید می توانید از خدمات روان درمانی بهره برد.

مکانیسم دفاعی والایش و جا به جایی، شباهت و تفاوت ها

اگر به طور دقیق به مکانیسم دفاعی والایش توجه داشته باشید متوجه می شوید که مکانیسم دفاعی والایش شبیه ساز و کار دفاعی جا به جایی می باشد، زیرا در هر دو فرد سعی می کند به جای مورد اصلی برای ارضای امیال خود هدف دیگری را در نظر بگیرد.

به طور مثال در مکانیسم جا به جایی هنگامی که فرد از رئیس خود عصبانی است و نمی تواند خشم و عصبانیت خود را بر روی او خالی کند به طور ناخودآگاه کج خلقی و بداخلاقی اش را به افراد دیگری مانند همسر و فرزندان انتقال می دهد.

این امر نشان می دهد که او از مکانیسم جا به جایی استفاده کرده است و هدف اصلی او، فرد دیگری بوده است، مکانیسم دفاعی والایش و جابه جایی تفاوتی دارند و آن به علت تغییر جهت جا به جایی در جهت مخرب می باشد.

در حالی که تغییر جهت والایش هوشمندانه است و سعی می کند عملی انجام دهد که مورد پسند جامعه باشد و برای دیگران مشکلی را ایجاد نکند.منبع : مکانیسم دفاعی والایش | راه های کسب مکانیسم والایش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -