معرفی رشته روانشناسی و بازار کار روان شناسی

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار روان شناسی

در این مقاله به معرفی رشته روانشناسی و بازار کار روان شناسی پرداخته شده است.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که در انتخاب رشته ی تحصیلی تان نیازمند دریافت مشاوره هستید و تصمیم دارید تا انتخابی صحیح داشته باشید، مطالعه ی این مطلب می تواند برای تان مفید باشد.

امروزه روانشناسی از جمله رشته های پر طرفدار در بین دانشجویان و دانش آموزان است و با افزایش اگاهی های روانشناختی مردم به یکی از مشاغل پردرآمد و در حال گسترش تبدیل شده است.

همچنین بر اساس آخرین جزییات اعلام شده در خصوص مشاغل پرکاربرد دهه های آتی، مشاغل مربوط به سلامت روان  و علوم اعصاب به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای ده های آتی در سراسر دنیا مطرح شده اند که همین مساله، رقابت بر سر ورود به برترین دانشگاه های روانشناسی را تا حد زیادی افزایش داده است.

بازار کار روانشناسی تربیتی به نسبت کمتر از بازارکار روانشناسی بالینی است.

اما لازم است بدانید که تحصیل در این رشته نیازمند چیزی بیشتر از آگاهی های تحصیلی است.

شما نیازمند آن هستید تا علاوه بر آگاهی از واحدهای درسی، خصوصیات لازم برای موفقیت در بازار کار را بشناسید و دلایل خودتان برای ورود به این رشته را عمیق تر بررسی کنید.

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار روان شناسی

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی

ممکن است هنوز هم برخی از افراد در تشخیص تفاوت های روانشناس و روانپزشک با مشکل مواجه باشند و ندانند در مواقع لزوم باید به کدام یک مراجعه کنند.

روانپزشکی به عنوانی یکی از گرایش های موجود در علم پزشکی مطرح است که به بررسی ریشه ی جسمی مشکلات روانی از طریق دارو درمانی می پردازد.

این در حالی است که روانشناس به بررسی مشکلات روانی از طریق گفت و گو می پردازد و در صورت لزوم ممکن است فرد را به روانپزشک و یا متخصص اعصاب و روان نیز ارجاع دهد.

 واحدهای درسی رشته ی روانشناسی

روانشناسی در مقطع کارشناسی در سه گرایش روانشناسی بالینی، عمومی و روانسنجی ارایه می شود.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز شما می توانید گرایش های بالینی، بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی سلامت، روانشناسی ورزشی، روانشناسی شخصیت و یا روانشناسی عمومی را انتخاب کنید.

از جمله دروسی که در این رشته طی خواهید کرد می توان به روان شناسی عمومی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی یادگیری، آسیب شناسی روانی، روانسنجی، انگیزش و هیجان و بهداشت روانی اشاره کرد.

واحدهای دیگری مانند روانشناسی فیزیولوژیک، احساس و ادراک، مقدمات نوروپسیکولوژی و آزمون های روانی نیز از جمله دروس اصلی هستند.

تفاوت های رشته روانشناسی و رشته ی مشاوره

در صورتی که برای انتخاب رشته در مقطع ارشناسی در حل تحقیق هستید ممکن است عدم آگاهی از تفاوت های روانشناسی و مشاوره برای تان گیج کننده باشد.

مهم ترین تفاوت رشته روانشناسی با رشته ی مشاوره در آن است که روانشناسان بیشتر به آسیب شناسی روانی  و بررسی اختلالات می پردازند و مشاوران به افراد کمک می کنند تا مسایل و مشکلات روحی و روانی روزمره را به نحو موثری مدیریت کنند تا آسیب نبینند.

در صورتی که به فعالیت در رشته های یاورانه علاقمند هستید، تفاوت زیادی در بین این دو رشته وجود ندارد و می توانید آن ها را تا حد زیادی در کنار یکدیگر قرار دهید، همانطور که در عمل نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد.

بازار کار روان شناسی

فرقی نمی کند که در کدام یک از شاخه های این رشته مشغول به تحصیل هستید.

 فارغ التحصیلان شاخه های مختلف روانشناسی می توانند در مراکز دولتی و خصوصی از جمله شهرداری ها، آموزش و پرورش، مدارس، نیروی انتظامی، کانون اصلاح و تربیت، امور زندان ها و یا بهزیستی مشغول به کار شوند.

با توجه به شرایط کاری در جامعه ی ایرانی، فارغ التحصیلان گرایش های مختلف می توانند در حیطه های مختلف وارد کار شوند و بسته به توانایی های خود پیشرفت کنند.

همچنین با ورود به دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری و اخذ مجوزهای لازم می توانید نسبت به تاسیس مرکز مشاوره، سرای سالمندان و یا مهد کودک نیز اقدام کنید و یا به همکاری با روانپزشکان در امر درمان مشغول شوید.

در صورت برخورداری از هنر ذاتی همدلی با انسان ها، کسب علم و دانش تخصصی و دارا بودن تجارب لازم، خواهید توانست در فرایندی نسبتا زمان بر به روانشناسی موفق تبدیل شوید.

البته در آینده پیش بینی می شود که بازار کار روان شناسی بهبود یابد.

رشته روانشناسی مناسب چه افرادی نیست؟

 همانطور که از نام این رشته بر می آید، مطالعه در پویایی های عمیق روح  و روان و رفتار انسان ها، هدف از ایجاد این رشته می باشد.

به عبارت دیگر روانشناسی علم مطالعه ی رفتار موجود زنده است و روانشناس فردی است که به توصیف، تبیین و پیش بینی رفتارها بر اساس اصول علمی می پردازد.

علی رغم جذابیت این رشته برای قشر کثیری از مردم، لازم است بدانیم که مهم ترین رکن موفقیت در آن عبارت است از ” داشتن روحیه ای یاورانه و لذت بردن از کمک کردن به انسان ها”.

بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که از ورود به دنیای ذهنی دیگران لذت می برید، به بررسی جزییات رفتارها علاقمند هستید و بالابردن کیفیت زندگی دیگران برای تان مهم است می توانید به فرد موفقی درا ین رشته تبدیل شوید.

باید گفت روانشناسی با یکی از پیچیده ترین موضوعات یعنی انسان سر و کار دارد و علاقمندی به انسان ها و شرایط آن ها از مهم ترین وارد لازم برای موفقیت در آن است.

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار روان شناسی

چگونه از مناسب بودن رشته روانشناسی برای خودم مطمئن شوم؟

بهتر است قبل از اقدام به انتخاب رشته ی تحصیلی، آگاهی های تان در مورد خودتان و شرایط تحصیل در ررشته ی مد نظر را افزایش دهید.

برای بالا رفتن آگاهی تان در مورد خودتان می توانید از آزمون های رغبت سنج تحصیلی مانند آزمون هالند و یا تست مایرزبریگز استفاده کنید که توصیف نسبتا جامعی از ویژگی های شخصیتی شما ارایه می دهند و با احتمال بیشتری شما را به سمت انتخاب های صحیح شغلی سوق می دهند.

همچنین می توانید با مراجعه به روانشناس و کارشناس انتخاب رشته از آن ها درخواست کمک کنید.

آمار بیکاری در رشته روانشناسی چه می گوید؟

اگرچه وضعیت اقتصادی و شغلی اسفناک در جامعه ی امروزی امری قابل توجه است اما تحصیل در رشته روانشناسی این قابلیت را دارد تا بتوانید در فعالیت های غیر مرتبط با رشته ی تان نیز عملکرد خوبی داشته باشید.

به عنوان مثال ممکن است با دارا بودن اطلاعات روانشناسی، بتوانید امر فروش را به خوبی مدیریت کنید، دیگران را به خوبی متقاعد کنید، تبلیغ کننده ی خوبی باشید و در مشاغلی که نیازمند برقراری رابطه ی انسانی با افراد هستند، بدرخشید.

اگر برنامه ای برای تحصیل در مقاطع بالاتر ندارید، لازم است بدانید با دارا بودن مدرک کارشناسی روانشناسی نیز می توانید در حوزه های مختلفی از جمله پژوهش، نویسندگی، دستیاری، مشاوره و مددکاری فعال باشید و از رشته ی تان برای موفقیت شغلی استفاده کنید.

بازار کار روان شناسی به دلیل تعداد فارغ تحصیلان دچار التهاب شده است.

روانشناسی در دانشگاه های خارجی

علم روانشناسی به عنوان یکی از 5 شاخه ی برتر علمی در دانشگاه های سطح جهان مطرح است. در این زمینه آمریکا و انگلیس به عنوان دارندگان برترین دانشگاه های روانشناسی در سطح جهانی مطرح هستند.

کشورهای حوزه ی شمال اسکاندیناوی مانند کانادا نیز از جمله فعالان حوزه ی روانشناسی دنیا هستند.

دانشگاه های هاروارد، استنفورد، کمبریج و آکسفورد به ترتیب به عنوان مطرح ترین دانشگاه ها در حوزه ی روانشناسی قابل معرفی هستند که در صورت تمایل به تحصیل در کشورهای خارجی می توانید آن ها را بیشتر بررسی کنید.

منبع: تمام حقوق اثر متلق به سایت کانون مشاوران ایران می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.