مضرات اسباب بازی های پلاستیکی برای کودکان

بازی کردن یکی از فعالیت های مهم و حیاتی در دوره های مختلف رشد است. بازی کردن با اسباب بازی غذای روانی برای کودکان محسوب می شود و روانشناسان معتقدند که یکی از نشانه های سلامت عقل و کنجکاوی و هوشیاری بچه ها تمایل آن ها به بازی کردن و داشتن اسباب بازی است. در هر شرایطی مهم ترین ویژگی یک کودک داشتن فعالیت و جنب و جوش و بازی کردن است.

اسباب بازی نقش مهمی در رشد جسمی و روانی کودک دارد و هم چنین به رشد خلاقیت آن ها کمک می کند، بازی با همسالان نیز باعث تقویت مهارت های اجتماعی او می شود. همچنین سرگرم شدن کودک با اسباب بازی های پلاستیکی به مادران این فرصت را می دهند تا به کارهای روزمره خود نیز برسند.

درعین حال که اسباب بازی ها نقش مهم و مثبتی در روند رشدی کودکان دارند، اما کاملا بی ضرر هم نیستند و نمی توان کودکان را با اسباب بازی های پلاستیکی تنها گذاشت.

در این مطلب در مورد خطرات و مضرات اسباب بازی های پلاستیکی بر سلامت کودکان خواهیم پرداخت.

خطرات شیمیایی اسباب بازی های پلاستیکی

تحقیقات نشان می دهد که مواد شیمیایی مضری که در اسباب بازی های پلاستیکی وجود دارد، می تواند سلامت کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. در کشورهای مختلف از مواد شیمیایی متفاوتی برای ساخت اسباب بازی استفاده می شود و نمی توان لیست کاملی از مواد شیمیایی مضری که در ساخت اسباب بازی ها استفاده می شود، ارائه کرد.

در لیست مواد شیمیایی به کار رفته در اسباب بازی ها علاوه بر نوع ماده شیمیایی باید راه تشخیص و عوارض آن را نیز بیان شود، اما متاسفانه در برخی از کارخانه و کشورها این مورد نیز رعایت نمی شود.

سوالی که در اینجا مطرح است این می باشد که این مواد چگونه وارد بدن کودک می شود. باید جواب داد که مهم ترین راه ورود و انتقال، استنشاق است. در مطالعات جدید، بیان شده که بیش از 100 ماده شیمیایی مضر ممکن است در اسباب بازی های پلاستیکی وجود داشته باشد، در این تحقیق به این دلیل که اغلبِ سازندگان اسباب بازی اطلاعاتی در مورد نوع مواد شیمیایی به کار رفته در آن را در اختیار نمی گذارند، از داده های مطالعات قبلی استفاده شده است.

تعداد بیشتر اسباب بازی های پلاستیکی مساوی است با خطرات بیشتر

کار مطالعاتی محققان برای تخمین میزان آسیب زا بودن اسباب بازی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، نشان داد که هر چه تعداد بیشتری اسباب بازی پلاستیکی در اتاق کودک وجود داشته باشد، میزان خطرات شیمیایی نیز بیشتر خواهد بود. در این تحقیقات هم چنین میزان اسباب بازی موجود در اتاق هر کودک، به طور میانگین 18 کیلوگرم برآورد شد.

بلعیدن و استنشاق از مهم ترین راه های انتقال مواد شیمیایی به بدن کودکان است و از آن جا که کودکان و نوزادان اغلب اسباب بازی ها را وارد دهانشان می کنند، این خطرات نیز افزایش می یابد.

محققان دریافتند که در اسباب بازی های پلاستیکی مختلف حدودا 419ماده شیمیایی مختلف یافت می شود که 126 مورد از این مواد شیمیایی می توانند برای سلامت کودک خطرات و مضر باشند.

با توجه به خطرات و مضرات اسباب بازی های پلاستیکی بر سلامت کودکان، پیشنهاد می شود که اسباب بازی های چوبی را جایگزین اسباب بازی های پلاستیکی کنید تا با خیال راحتی آن ها در اختیار کودکان قرار دهید.

منبع : مضرات اسباب بازی های پلاستیکی برای کودکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -