شربت تریاک | موارد مصرف | عوارض مصرف و قطع ناگهانی شربت تریاک

شربت تریاک، موارد مصرف، عوارض مصرف و قطع ناگهانی شربت تریاک

شربت تریاک نوعی داروی مسکن می باشد که در گروه داروهای افیونی قرار می گیرد. از این دارو به عنوان درمان ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می کنند. اما این دارو به علت خاصیت اعتیاد آوری به صورت بسیار محدود مورد تجویز و استفاده قرار می گیرد.

شربت تریاک فرآیند سم زدایی را برای فرد آسان تر می کند و باعث می شود دردهای جسمانی به شکل قابل توجهی کاهش یابد. از این دارو برای ترک مواد افیونی نظیر تریاک، مورفین و هروئین استفاده می کنند تا فرد دوره ترک را با موفقیت به پایان رساند.

این دارو با عوارض گوناگونی همراه می باشد که مصرف خودسرانه و قطع مصرف آن به صورت ناگهانی مشکلات بسیاری برای افراد به وجود خواهد آورد. در ادامه این مقاله در مورد شربت تریاک، کاربرد این دارو و عوارض آن مطالبی را بیان می کنیم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

شربت تریاک و موارد مصرف آن

شربت تریاک یا تنتور اپیوم نوعی ماده افیونی و مسکن می باشد که در هر ۵ میلی لیتر آن ۵۰ میلی گرم مورفین وجود دارد.

از این دارو برای درمان اسهال بزرگسالان استفاده می کنند اما در زمان ترک مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از داروهای ترک اعتیاد شناخته شده می باشد. اما به دلیل عوارض آن بسیار محدود مورد تجویز قرار می گیرد. استفاده آن بیش از هر چیز برای سم زدایی و درمان وابستگی به اپیوئید ها می باشد.

یک باور غلط عامیانه در مورد شربت تریاک وجود دارد که جوشاندن آن منجر به کاهش عوارض آن می شود، این کار نه تنها تاثیری در کاهش عوارض ندارد بلکه تبخیر آب و الکل باعث می شود شربت، غلیظ شده و آسیب جدی بر دستگاه گوارش افراد وارد کند.، بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

علت استفاده از شربت تریاک برای ترک اعتیاد

یکی از روش هایی ترک اعتیاد به مواد افیونی نظیر تریاک، هروئین و مورفین استفاده از داروهای نگه دارنده می باشد. این داروها کمک می کند با کمک این روش فرد درد جسمانی کمتری را تحمل کند و علائم ناخوشایند او در اثر محرومیت از مواد کاهش می یابد، در این شرایط فرد می تواند در مسیر ترک پایداری بهتر و بیشتری را تجربه کند.

داروهایی که در هنگام ترک به عنوان داروهای نگه دارنده تجویز می شوند عبارت اند از متادون، قرص ب ۲ بوپرنورفین و شربت تریاک یا همان تنتور اپیوم.

دوز مصرف شربت تریاک برای ترک اعتیاد

توجه داشته باشید که شربت تریاک یک ماده افیونی می باشد و مصرف آن برای ترک اعتیاد باید با احتیاط بسیار و تحت نظارت پزشک باشد در غیر این صورت اگر به صورت خودسرانه مورد استفاده قرار گیرد، اعتیاد جدیدی را در فرد ایجاد می کند.

هم چنین دوز مصرفی آن برای افراد متفاوت است و بستگی به وضعیت جسمانی و میزان اعتیاد آن ها به مواد مخدر دارد. ممکن است دارویی که برای یک نفر مفید و کمک کننده است برای شخص دیگر آسیب هایی را به همراه داشته باشد به همین دلیل حتما باید بر اساس دستور پزشک مصرف شود و دوز آن را پزشک تعیین نمایند و از مصرف سرخود تنتور اپیوم جدا بپرهیزید.

مصرف شربت تریاک در دوران بارداری

متاسفانه مورفین  قابلیت رد شدن از جفت را دارد به همین دلیل اگر در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد مشکل ساز بوده و عوارضی بر روی جنین خواهد داشت.

از جمله عوارض و آسیب های تنتور اپیوم می توان به زایمان زود رس، سقط جنین و مرده زایی اشاره نمود. در صورتی که قصد ترک اعتیاد به وسیله داروهای نگه دارنده را دارید باید وضعیت خودتان را به پزشک اطلاع دهید تا از بارداری شما مطلع شود و با کمک پزشک و مشاور ترک اعتیاد امن ترین روش درمانی را انتخاب کنید.

عوارض جانبی مصرف شربت تریاک

مصرف شربت تریاک مانند مصرف سایر مواد افیونی عوارضی به همراه دارد که از جمله مهم ترین آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دپرسیون تنفسی

شربت تریاک بر مراکز تنفسی در بصل النخاع اثر می گذارد و منجر به دپرسیون تنفسی می شود در این حالت میزان اکسیژن رسانی به مغز و خون تحت تاثیر قرار می گیرد و در صورتی که این دارو بیش از حد و در مقادیر بالا استفاده شود خطرات جدی برای فرد خواهد داشت.

ناراحتی های گوارشی

شربت تریاک بر روی گیرنده های اپیوئیدی در اعصاب روده اثر می گذارد و حرکات روده ای را کاهش داده و یبوست را به وجود می آورد. به همین دلیل از این دارو برای درمان اسهال استفاده می کنند.

از عوارض دیگر آن بر روی گوارش می توان به تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و اسپاسم مجاری صفراوی اشاره نمود. هم چنین تریاک و مشتقات آن بر روی معده اثرات بسیاری می گذارند و باعث می شوند تا این عضو از بدن با صدمات زیادی رو به رو شود.

مشکلات ادراری

شربت تریاک تونوسیته یا همان انقباض عضلات مثانه و پیشابراه را افزایش می دهد و باعث کاهش ادرار شده و احساس اسپاسم در این نواحی را ایجاد می کند.

البته مصرف این شربت در زنان باعث کاهش انقباضات رحمی می شود و این مسئله برای کسانی که باردار هستند بسیار دردسرساز است چون بر روی روند زایمان اثر منفی قابل توجهی می گذارد و منجر به طولانی شدن روند زایمان می شود.

تحریک هیستامین

شربت تریاک با تحریک آزادسازی هیستامین منجر به مشکلات آلرژیک می شود و فرد دچار احساس خارش و گرگرفتگی می شود.

به همین دلیل بعد از مصرف احتمال این که فرد دچار احساس حساسیت و آلرژیک شود بسیار زیاد است در این خصوص لازم است با پزشک مشورت کنید تا در مورد ادامه یا قطع مصرف دارو بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

ایجاد تحمل و وابستگی

اگر شربت تریاک در طولانی مدت و در دوزهای کنترل نشده مورد استفاده قرار گیرد باعث ایجاد اثر تحمل و وابستگی می شود و همین مسئله باعث می شود تا در دوزهای قبلی اثرات دلخواه را نگذارد و فرد مجبور به افزایش دوز دارویی شود.

هم چنین فرد به این دارو وابسته می شود و در صورت قطع آن عوارض جسمانی ناخوشایندی به سراغش می آید که به سندروم محرومیت از مواد معروف است.

از این رو بسیار اهمیت دارد تا این دارو تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد و به صورت سرخود استفاده نشود و حتما به دوز مصرف آن توجه داشته باشید که بر اساس دستور پزشک باشد.

سایر عوارض متفرقه

مواد مخدر به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی اثر می گذارند و آسیب های جدی بر روی آن وارد می کنند، شربت تریاک هم بر سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیر می گذارد که از جمله عوارض آن می توان به احساس ضعف، بی قراری، سردرد، سرگیجه و بی خوابی و افسردگی اشاره نمود.

موارد منع یا احتیاط مصرف

استفاده از شربت تریاک برای کودکان و بزرگسالانی که به دلیل مسمومیت دچار اسهال شده اند ممنوع می باشد. هم چنین مصرف این دارو در برخی شرایط پزشکی باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد که برخی از آن ها عبارت اند:

  • بیماری های قلبی، عروقی
  • مصرف داروهایی برای فشار خون
  • وجود بیماری های کبدی
  • اضافه وزن و چاقی
  • مشکلات ادراری و پروستات
  • سابقه ضربه به سر، زیرا شربت تریاک فشار وارده به جمجمه را افزایش می دهد.
  • وجود مشکلاتی در مجاری صفراوی

در بعضی از مواقع از شربت پاره گوریک به جای شربت تریاک استفاده می شود.

توجه داشته باشید که میزان مورفین در شربت تریاک ۲۵ برابر مورفین در شربت پاره گوریک می باشد.

این دوزهای این دو شربت تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند و اگر به اشتباه شربت تریاک را جایگزین شربت پاره گوریک شده و با دوز مصرفی آن استفاده شود بسیار خطرناک بوده و آسیب های بسیاری برای فرد خواهد داشت و هم چنین مسمومیت بارداری را به همراه دارد.

با توجه به این اعتیاد به مواد مخدر عوارض و پیامدهایی را به همراه دارد باید حتما تحت نظر پزشک به دارو درمانی بپردازید و از مصرف خودسرانه دارو برای ترک استفاده نکنید تا دچار مشکلات جسمانی و روانی نشوید.

در این شرایط می توانید از متخصص و مشاوره کمک بگیرید تا بهترین روش درمانی را در اختیار شما بگذارند و در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان می تواند راهکار مناسبی برای برنامه ریزی اصولی ترک اعتیاد باشد و از متخصصان و مشاوران با تجربه تشکیل شده است که آماده ارائه خدمت در زمینه های ترک اعتیاد و مراقب پس از آن می باشند.

منبع : شربت تریاک | موارد مصرف | عوارض مصرف و قطع ناگهانی شربت تریاک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -