خودآزاری در کودکان اوتیسم | علت خودزنی ها در کودک اوتیسم

خودآزاری در کودکان اوتیسم، علت خودزنی ها در کودک اوتیسم

خودآزاری در کودکان اوتیسم یکی از رفتارهای شایع و مخرب می باشد که با بالاترین ریسک آسیب پذیری و صدمات پزشکی همراه می باشد، حدود نیمی از کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند در برهه هایی از زندگی اقداماتی در جهت آسیب رساندن به خودشان بروز می دهند.

خودآزاری در کودکان ۱۲ ماهه ممکن است دیده شود و برخی از موارد با رشد کودک این رفتار متوقف می شود و در موارد دیگر ممکن است باعث اختلال در رشد کودک شده و مسیر رشد کودک سیر نزولی داشته باشد و در این حالت خودآزاری با جراحت های مکرر منجر به بستری شدن فرد در بیمارستان های روانی و حتی مرگ او همراه گردد.

در این مقاله به بررسی دلایل احتمالی که باعث خودآزادی در کودکان اوتیسم و راهکارهای درمانی آن می شود می پردازیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

خودآزاری در کودکان اوتیسم و پیامدهای آن

خودآزاری به رفتارهایی گفته می شود که کودک با اقداماتی به خود آسیب می رساند و به طور معمول این رفتارها به شکل هایی مانند گاز گرفتن اندام های بدن، ضربه به سر یا کوبیدن سر به دیوار، چنگ زدن خود، فرو کردن انگشتان درون چشم و غیره دیده می شود.

توجه داشته باشید که خودآزاری پدیده ای ترسناک می باشد زیرا غریزه اصلی بشر که محافظت از خود است را مورد نقض قرار می دهد از طرف دیگر تمایل والدین برای محافظت از فرزندان به چالش کشیده شده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

دیدن فرزندان در شرایطی که به خودشان آسیب می رسانند بسیار ناراحت کننده می باشد و بر روی کیفیت زندگی شما و فرزندتان اثر گذاشته و تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت.

دلایل تداوم و شدت یافتن رفتارهای خودآزاری چیست؟

همانطور که بیان شد رفتارهای آسیب رسان ممکن است در کودکان نوپا دیده شود، هم چنین کودک دوساله خود را به زمین بزند، سرش را به شدت در مقابل گهواره تکان دهد و به خودش چنگ بزند، البته این رفتارها به طور معمول حالت نمایشی دارند و مدت زمان کوتاهی ادامه می یابند.

زمانی که کودکان یاد بگیرند از زبان و مهارت های اجتماعی برای مذاکرده استفاده کنند، خودآزاری آن ها به مرور کاهش می یابد.

رفتارهایی که کودکان اوتیسم نشان می دهند ممکن است در اثر یک رویداد برانگیخته شود و بر اساس واکنش شما یا دیگر مراقبین تقویت یا تضعیف شود.

در صورتی که کودک اوتیسم با استفاده از رفتارهایی مانند ضربه زدن به سر خود یا کشیدن موهایش خواهان آن چیزی که است مانند توجه بزرگسالان، غذا، اسباب بازی یا فرار کردن از موقعیت های استرس زا را دریافت می کند این رفتار را در آینده تکرار خواهد کرد تا به خواسته هایش برسد.

اجتناب از موقعیت استرس زا برای کودکان اوتیسم می تواند شامل رویارویی با هر موقعیت اجتماعی، جلسات درمانی، کار در مدرسه یا اجتناب از صداهای بلند باشد.

دلایل بروز رفتارهای خودآزاری در کودکان اوتیسم

برای این که رفتارهای خودآزاری در کودکان اوتیسم را متوقف کنید باید در ابتدا عواملی که باعث بروز این رفتارها می شود را تشخیص دهید. این کار یک پروسه سه مرحله ای می باشد که برای پیدا کردن علت باید مورد بررسی قرار گیرد.

در مرحله اول باید به متخصص مراجعه کنید در این حالت متخصص ممکن است دنبال علت پزشکی مانند عفونت گوش یا سندروم های وابسته به ژنتیک باشد.

در مرحله دوم شرایط و موقعیت هایی که باعث می شود فرد به خودش آسیب برساند و میزان آسیب رساندن افزایش یابد را بیابید و آن را مورد تحلیل قرار دهید.

در مرحله سوم باید بدانید که رفتارهای آسیب رسان با چه هدفی انجام می شود زیرا این شیوه برخورد با خود، یک نوع رفتار خود تحریکی می باشد که به صورت مداوم صورت می گیرد و از لحاظ حسی باعث می شود فرد به خود آسیب برساند و برانگیخته شود.

روش های درمانی خودآزاری در کودکان اوتیسم

یکی از روش های درمانی موثر جهت کاهش و درمان خودآزاری، آموزش و تقویت رفتارهای سازگارانه و مفید می باشند که کودکی که مبتلا به اوتیسم است آن را انجام می دهد تا بتوان رفتارهای خودآزاری و آسیب به خود را جایگزین رفتارهای مثبت و سازنده قرار دهد.

در صورتی که شیوه های ارتباط عملکردی به کودک آموزش داده شود می تواند به شیوه صحیح و موثرتری آن چه را که می خواهد درخواست کند.

به عنوان مثال در صورتی که کودک با اشاره به عکسی بتواند خواسته اش را مطرح کند در این صورت احتمال ضربه زد به سر یا دیگر آسیب ها در او کاهش می یابد  و از این طریق می تواند رفتارهای مطلوب را جایگزین رفتارهای نامناسب و آسیب رسان کند.

در این راستا متخصصان با تدوین برنامه های رفتاری به شما، مراقبین یا معلمان کمک می کنند تا بتوانید طی پروسه درمانی رفتارهای مثبت کودکان اوتیسم را افزایش دهید و رفتاری هایی که باعث آسیب به آن ها می شود کاهش یابد.

برای این که خودآزاری در کودکان اوتیسم درمان شود باید از روش های درمان دارویی استفاده کرد در این حالت از داروی آریپیپرازول و ریسپریدون برای درمان خودآزاری در کودکان اوتیسم استفاده می شود زیرا تحریک پذیری در کودکان اوتیسم به صورت تنش، پرخاشگری و آسیب به خود نشان داده می شود البته توجه داشته باشید که این دارو عوارض جانبی بسیاری مانند خستگی، افزایش وزن و حرکات غیرارادی را به همراه خواهد داشت.

حدود ۷۰ درصد از افرادی که دچار اوتیسم هستند به بیماری های روانی نیز مبتلا شده اند به همین دلیل دکتر برای درمان اضطراب، افسردگی، بیش فعالی یا دیگر اختلالات روانی ممکن است داروهایی را تجویز کند.

منبع : خودآزاری در کودکان اوتیسم | علت خودزنی ها در کودک اوتیسم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -