ال اس دی | نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دی

قرص ال اس دی، نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دی

قرص ال اس دی (LSD) چه قرصی می باشد و در چه مواقع از آن استفاده می شود؟ قرص ال اس دی یک ماده توهم زا می باشد و در دسته داروهای توهم زا قرار دارد، جوانان برای این که هیجان را بیشتر تجربه کنند از این قرص استفاده می کنند.

این قرص باعث می شود فرد دچار توهم شود و مرز بین خیال و واقعیت را از بین می برد، به همین دلیل مصرف کننده نمی تواند مرز میان خیال و واقعیت را تشخیص دهد.

این قرص عوارض بسیاری دارد و زمانی که والدین متوجه می شوند فرزندشان این قرص را استفاده می کند دچار اضطراب و استرس شده و ممکن است اقدامات عجولانه ای انجام دهند.

در این شرایط والدین باید آگاهی کامل در این خصوص را داشته باشند تا بتوانند به کمک مشاور بهترین روش رو به رو شدن با فرد مصرف کننده را پیدا کنند و فرزندشان ترک اعتیاد راحت تری داشته باشد.

قرص ال اس دی

ال اس دی  از ترکیب نوعی قارچ و ماده دی اتیل آمید تشکیل می شود و ماده توهم زای نیمه صنعتی می باشد که برخی از افراد به آن اعتیاد پیدا می کنند. این ماده باعث فعال شدن گیرنده های سروتیونین می شود، این گیرنده ها در درک و تفسیر واقعیت نقش بسیار مهمی دارند.

هم چنین مغز به طور طبیعی باعث فیلتر شدن محرک های اضافی و نامربوط می شود و باعث می شود تا فرد به درک صحیح تری از واقعیت های اطرافش برسد.

در صورتی که این گیرنده ها بیش از حد فعال شوند باعث به وجود آمدن و پردازش محرک های نامربوطی در مغزش می شوند که درک واقعیت را برای فرد سخت می کند.

زمانی که فرد LSD را مصرف می کند خیال می کند چیزی را انجام داده است در حالی که این احساس در مغزش به وجود می آید و گاهی حواس او با مشکلات و تداخلاتی رو به رو می شود. به عنوان مثال او از دیدن صداها و یا شنیدن رنگ ها حرف می زند.

ماده LSD به صورت خوراکی و در شکل های متنوع، کپسول، قرص، آدامس و قطره مورد استفاده قرار می گیرد و این ماده توهم زا بعد از مصرف حدود ۶۰ دقیقه اثراتش را نشان می دهد.

نوروفارماکولوژی قرص ال اس دی

همانطور که بیان شد ال اس دی یک نوع ماده توهم زا می باشد که به طور مستقیم بر روی گیرنده های سروتونرژیک اثر می گذارد.

این ماده با جلوگیری از بازجذب دوپامین و راه اندازی هورمون های دوپامین و نورآدرنالین باعث فعال سازی مسیر پاداش می شود و زمانی که این ناقل ها افزایش می یابد، فرد دچار توهم می شود و هم چنین ال اس دی فعالیت سیستم پاراسمپاتیک و تحریک سمپاتیک را کم می کند.

اثرات بالینی قرص ال اس دی

روش های مصرف ماده ال اس دی متنوع می باشد این ماده اگر به صورت تزریقی مورد استفاده قرار گیرد، فوری واکنش نشان می دهد و اگر به شکل خوراکی باشد، اثرات آن یک ساعت بعد نشان داده خواهد شود.

اثرات این ماده حدود ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن باقی می ماند و میزان اثر گذاری آن به مقدار مصرف بسته است.

زمانی که فرد این ماده را استفاده می کند ممکن است تلقین پذیری و تاثیر پذیری او افزایش یابد، هم چنین درک تجربه های لذت بخشی مانند توهمات بینایی و تجارب ناخوشایند مانند افسردگی و از دست دادن حس زمان و مکان از تاثیرات بالینی این ماده توهم زا می باشد.

نشانه های مصرف قرص ال اس دی

ال اس دی تاثیرات زیادی دارد و بر روی حواس پنجگانه، احساسات و تفکرات اثراتی را به جای می گذارد، برخی از این اثرات شامل موارد زیر می باشد:

  • بینایی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و به شکل دیدن رنگ های تند، دید تار، هاله نور و تغییر در شکل و رنگ اجسام نشان داده می شود.
  • فرد مصرف کننده احساس هایی مانند فشار بر بدن، لرزش و سبکی در سر را تجربه می کند.
  • مصرف کننده احساس سرخوشی، خوشبختی و آرامش و زندگی در رویا دارد و به طور همزمان اضطراب و گیجی را تجربه می کند و تغییرات بسیار سریعی در خلق او صورت می گیرد.
  • درک کردن زمان ممکن است برای فرد سخت باشد و گذر زمان به صورت تند و کند برای او اتفاق بیفتد.
  • فرد دچار حس برتری می شود و افکاری که غیرمعمول هستند از ذهن و فکر او عبور می کنند.

عوارض مصرف ال اس دی

عوارض LSD متنوع می باشد و برخی از آن ها مدتی بعد از مصرف از بین می رود و برخی از آن ها اثرات بلندمدتی دارند که اثرات آن به صورت طولانی و تا پایان عمر در فرد باقی می ماند.

عوارض کوتاه مدت

خطرات ال اس دی را نمی توان پیش بینی کرد زیرا بدن هر شخصی نسبت به این ماده واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد. مواردی مانند ذهنیت، توقعات، افکار، محیط، استرس و روحیه فرد در زمان مصرف ال اس دی بر روی آن اثر می گذارد و باعث می شود اثرات متفاوتی از خود نشان دهد.

مصرف ال اس دی احساس های متفاوتی را در فرد به وجود می آورد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • احساس بهزیستی و ارتقاء بینش نسبت به خلاقیت و حل مسئله
  • به علت قابل پیش بینی نبودن اثرات، ممکن است مصرف ال اس دی به یک کابوس تبدیل شود.
  • احتمال دارد فرد احساس ترس شدید، پارانویا و گسست از خویشتن را تجربه کند.
  • گاهی فرد احساس مرگ می کند و یا این که در جهنم زندگی می کند.

هم چنین داروی ال اس دی بر روی جسم اثر می گذارد که برخی از تاثیرات آن شامل موارد زیر می شود:

  • گشادی مردمک، افزایش تعریق، بالا رفتن ضربان قلب، افزایش فشار خون و دمای بدن
  • کاهش اشتها، خشکی دهان، سرگیجه و بی خوابی
  • لرزش و احساس ضعف و بی حسی

عوارض بلند مدت

ماده LSD اگر به صورت زیاد مورد استفاده قرار گیرد در بدن تحمل ایجاد می کند و در دفعات بعدی به دوز بیشتری نیاز دارد تا فرد بتواند لذت قبلی را تجربه کند.

این حالت در ماده ال اس دی بسیار شدید است به طوری که اگر سه روز متوالی از یک دوز مشابه استفاده شود روز سوم هیچ تاثیری نشان نمی دهد و در این شرایط فرد مجبور است میزان دوز را افزایش دهد تا بتواند اثرات قبلی را تجربه کند.

فرد از نظر جسمی به ال اس دی وابسته نمی شود بلکه این ماده اعتیاد روانی بسیار زیادی دارد و با عوارض و آسیب هایی همراه می باشد. به عنوان مثال فردی که ال اس دی استفاده می کند ممکن است در بلند مدت به بیماری اسکیزوفرنی بسیار شدیدی مبتلا شود.

هم چنین از عوارض بلند مدت آن می توان به فلش بک اشاره نمود. فلش بک به معنای ادراک ( نه یادآوری) مجدد توهمات زمان مصرف و ایجاد شدن اختلالاتی در جهت یابی می باشد. فرد ممکن است با یک بار استفاده از ماده ال اس دی گرفتار این حالت ناخوشایند شود.

احتمال دارد این دارو باعث اعتیاد در فرد شود و فرد تمایل داشته باشد مواد جدیدی را امتحان نماید.

درمان و ترک ال اس دی

ترک ماده ال اس دی به عواملی مانند دوز مصرفی، مدت زمان مصرف، شخصیت و محیط بیمار بستگی دارد.

برای ترک بهتر است از مشاور فردی و روان درمانی استفاده کرد تا فرد ترک موفقیت آمیزی داشته باشد زیرا این ماده وابستگی و اعتیاد جسمی ندارد اما عوارض و اعتیاد روانی آن بسیار شدید است و باعث می شود فرد دچار اختلالات روان شناختی شود.

برای ترک از روش های روان درمانی های گوناگونی استفاده می شود که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • درمان های شناختی – رفتاری
  • درمان های انگیزشی
  • گروه درمانی
  • خانواده درمانی

در همه روش ها ریشه اعتیاد به طور جدی مورد بررسی قرار می گیرد و آسیب هایی روانی که ممکن است فرد با آن رو به رو شود مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس این آسیب ها برنامه درمانی متناسب با مشکل در نظر گرفته می شود.

درمان فقط مربوط به ترک ماده نمی باشد و برای دوران بعد از ترک هم باید راهکارهایی در نظر گرفت. توجه به وسوسه ها و پیشگیری از مصرف مجدد بعد از ترک از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در این حالت مراقبت های بسیاری صورت گیرد.

انتخاب مرکز مشاور ستاره ایرانیان برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا

همه افرادی که درگیر مواد توهم زا می شوند به دنبال روش هایی برای رهایی از این اعتیاد می باشند اما مشکلات روانی و جسمی که به وجود می آید رهایی از اعتیاد را سخت تر می کند، در این شرایط باید از مشاور و روانشناس کمک گرفت.

مشاور کمک می کند تا فرد در محیطی امن و آرام بدون استفاده از روش های سنتی، مورد درمان قرار گیرد و از اعتیاد رها شود، هم چنین مشاور به افراد این اطمینان را می دهد که در کمترین زمان دوران پاکسازی را سپری کند و به زندگی عادی خود برگردد.

برخی از افراد تمایل ندارند تا خانواده و دوستانشان در جریان اعتیادشان قرار گیرند در این حالت، مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به آن ها اطمینان می دهد که روند درمان آن ها به صورت راز باقی بماند و اطلاعات آن ها محفوظ نگه داشته شود.

سخن آخر

ال اس دی ماده توهم زایی می باشد که اثرات بسیار خطرناکی دارد و با عوارض جسمی و روانی همراه است به همین دلیل کسی که به این ماده اعتیاد پیدا می کند به راحتی نمی تواند آن را ترک کند.

در این شرایط برای ترک بهتر است از مشاور و روانشناس کمک بگیرد تا ترک موفقیت آمیزی داشته باشد.

منبع : ال اس دی | نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -