کلاهک گهواره | عوارض و ۱۱ درمان قطعی

کلاهک گهواره، درماتیت سبورئیک، بیماری پوستی کرادل کپ و پوسته سرشیرخواران ( cradle cap) یک بیماری پوستی بی ضرر است که به صورت لکه های پوسته پوسته زرد رنگ ایجاد می شود. از هر ۱۰ نوزاد حدود ۷ نوزاد بین دو تا شش هفته تولد دچار کلاه گهواره می شوند.

آیا سر نوزاد زیبای شما پوسته‌دار شده یا لکه های چربی دارد؟ این احتمالاً مشکلی است که یک بیماری پوستی بسیار رایج به عنوان درماتیت سبورئیک می باشد. این لکه ها را می توان آن را روی پیشانی، صورت، پشت گوش، در ناحیه پوشک، زیر بغل و سایر چین و چروک های پوستی کودک یافت. اما نیازی به نگرانی نیست زیرا کلاهک گهواره معمولاً پس از چند هفته یا چند ماه خود به خود پاک می شود.

کلاه گهواره یک بیماری پوست سر است که در اکثر نوزادان اتفاق می افتد. به طور کلی یک وضعیت بی ضرر است که باعث درد، خارش یا ناراحتی نگشته و به ندرت پس از ۱۲ ماهگی در نوزادان دیده می شود.

این مشکل در سه دوره زندگی رخ می دهد:

  • ۳ ماه اول شیرخوارگی
  • در دوران بلوغ
  • بین ۴۰ تا ۶۰ سال

علائم درماتیت سبورئیک

  • لکه های پوسته پوسته شدن یا پوسته های ضخیم روی پوست سر
  • پوست چرب یا خشک سفید یا زرد پوسته پوسته شده
  • قرمزی خفیف
  • کلاهک گهواره گاهی با درماتیت آتوپیک اشتباه گرفته می شود. تفاوت عمده بین این بیماری های پوستی این است که درماتیت آتوپیک معمولاً باعث خارش قابل توجهی می شود. کلاه گهواره به احتمال زیاد والدین را بیشتر از کودک آزار می دهد.

به ندرت ممکن است این ناحیه عفونی شود. علائم عفونت عبارتند از:

  • بسیار قرمز یا دردناک به نظر می رسد.
  • پوسته های بزرگتری ایجاد می شود.
  • بوی بد
  • جوش یا تاول.

کلاهک گهواره چه شکلی است؟

کلاهک گهواره معمولاً به صورت یک لایه پوسته‌دار زرد یا قرمز تیره روی پوست سر نوزاد ظاهر می‌شود که ممکن است چرب به نظر برسد. پوست در زیر پوسته ها طبیعی به نظر می رسد. با این حال، ظاهر درماتیت سبورئیک می تواند به صورت زیر باشد:

  • پوست لکه دار و قرمز
  • لکه های پوسته پوسته گسترده
  • لکه های پوسته قهوه ای
  • پوست قرمز احاطه شده با لکه های صورتی
  • کلاه گهواره می تواند طوری به نظر برسد که گویی پوست سر کودک شما پوسته پوسته شده یا شوره دارد.

کلاه گهواره برای کودکان و بزرگسالان دیگر مسری نیست. از طرف دیگر دقت داشته باشید که کلاهک گهواره به دلیل حساسیت یا عدم رعایت بهداشت یا عفونت یا قارچ نیست و جای زخم باقی نمی‌گذارد بنابراین لازم نیست نگران باشید.

اگر کلاهک گهواره احساس حرارت، بوی بد یا خروج مایعات داشته باشد، ممکن است عفونت رخ داده باشد.

نحوه درمان و پیشگیری از کرادل کپ |درمان خانگی درماتیت سبوریک

کلاهک گهواره در شش تا دوازده ماهگی بهبود می یابد. اگر متوجه شدید که علائم کودکتان بدتر می شود، یا اگر در مورد درمان پوست، مو یا ناخن کودک خود سؤالی دارید، با یک متخصص پوست کودک صحبت کنید.

  1. پوست سر کودک خود را روزانه ۲ تا ۳ بار در هفته با شامپوی ملایم بشویید. این می تواند به شما کمک کند تا پوسته ها را برطرف کنید.
  2. روغن درمانی. مقدار کمی (به اندازه یک سکه) از یک روغن خالص مانند روغن زیتون ارگانیک، روغن نارگیل یا روغن بادام را در دست خود بریزید و سپس آن را به آرامی روی پوست سر کودک خود بمالید. روغن را به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر بگذارید و سپس پوست سر را با یک شامپو بچه ملایم بشویید.
  3. بعد از شامپو زدن آن را مرطوب کنید. هنگامی که پوست سر کودک هنوز مرطوب و گرم است، از یک مرطوب کننده طبیعی ملایم برای نوزاد استفاده کنید تا به حفظ رطوبت در پوست کمک کند. این می تواند به جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک کند یا از خشک شدن سر جلوگیری کند.
  4. موهای کف شده را به آرامی با انگشتان دست یا دستمال ماساژ دهید.
  5. پس از ناپدید شدن پوسته ها، موهای کودک خود را دو تا سه بار در هفته شامپو بزنید تا از بازگشت کلاهک گهواره جلوگیری کنید. سپس شامپوها را به دو بار در هفته کاهش دهید.
  6. ابتدا به آرامی پوست سر کودک را با انگشتان خود ماساژ دهید تا پوسته ها شل شوند. سپس به آرامی پوست سر کودک خود را با یک برس نرم بشویید تا پوسته ها بیشتر شل شوند.
  7. از یک مرطوب کننده استفاده کنید. افزودن رطوبت بیشتر به کاهش خشکی پوست کودک کمک می کند.
  8. اگر نواحی دیگر تحت تأثیر درماتیت سبورئیک قرار گرفته باشند، شستشوی منظم به بهبود آن کمک می کند. از کرم نرم کننده پس از صابون روی پوست آسیب دیده استفاده کنید.
  9. از شامپوی مناسب استفاده کنید. از شامپو بچه بدون عطر استفاده کنید.
  10. درمان ترکیبی اغلب توصیه می شود.
  11. در صورت نیاز، یک کرم ضد قارچ دارویی ممکن است توسط پزشک شما تجویز شود. کرم هایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از: کلوتریمازول، اکونازول یا میکونازول. به ندرت، اگر التهاب شدیدتر باشد، ممکن است پزشک کرم استروئیدی ملایم تجویز کند.

علت کلاهک گهواره

علت اصلی کلاهک گهواره مشخص نیست. یکی از عوامل موثر در کرادل کپ می تواند هورمون هایی باشد که قبل از تولد از مادر به نوزاد منتقل می شود. این هورمون ها می توانند باعث تولید بیش از حد چربی (سبوم) در غدد چربی و فولیکول های مو شوند.

عامل دیگر ممکن است مخمر (قارچ) به نام مالاسزیا باشد که همراه با باکتری در سبوم رشد می کند. درمان های ضد قارچی مانند کتوکونازول اغلب موثر هستند ولی باید زیر نظر پزشک انجام شوند.

به یاد داشته باشید که کلاهک گهواره مسری نیست و به دلیل بهداشت ضعیف ایجاد نمی شود.

اگر درماتیت سبورئیک باقی ماند و در صورت یا بدن کودک پخش شد، پزشک ممکن است شامپوی دارویی را پیشنهاد کند.

آیا برخی از نوزادان احتمال بیشتری دارند تا به کلاهک گهواره ای مبتلا شوند؟

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به اگزما یا آسم باشد، نوزادان احتمالاً کلاهک گهواره ای را تجربه می کنند. میزان وقوع درماتیت سبورئیک بین زن و مرد برابر است و بر یک قومیت بیشتر از قومیت دیگر تأثیر نمی گذارد.

توجه داشته باشید کلاه گهواره درماتیت سبورئیک است که به پوست سر کودک شما محدود می شود. اگر کودک شما قرمزی و پوسته پوسته شدن روی پلک‌ها، چین‌های گردن و زیر بغل، پشت گوش‌ها و روی صورت و نواحی پوشک دارد، این درماتیت سبورئیک یا سبوره نامیده می‌شود و باید به پزشک اطلاع داده شود.

دانشمندان فکر می کنند تغییر سطح هورمون در بدن مادر در دوران بارداری ممکن است باعث تولید بیش از حد غدد چربی کودک شود.

تفاوت اگزما و کلاهک گهواره

علامت اگزما مانند کلاهک گهواره پوست قرمز و پوسته پوسته می باشد. بر خلاف کلاه گهواره، اگزما برای نوزاد بسیار ناراحت کننده و دردناک می باشد. اغلب با خارش همراه است و اگر خاراندن زخم را باز کند، ممکن است باعث درد و عفونت شود. اگزما می تواند در همان نقاط مشترک با بدن مانند درماتیت سبورئیک رخ دهد، اما علائم آن متفاوت است. هیچ ارتباط مستقیمی بین اگزما و کلاهک گهواره وجود ندارد.

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرید

درمان درماتیت سبوریک نوزادان معمولاً مورد نیاز نیست، زیرا این وضعیت خفیف است، جدی نیست و معمولاً هیچ ناراحتی برای نوزاد ایجاد نمی کند. درماتیت سبورئیک معمولا خود به خود در نهایت برطرف می شود. در شرایط زیر اما لازم است با دکتر خود تماس بگیرید:

  • اگر درماتیت سبورئیک ظرف یک هفته پس از شروع درمان برطرف نشد یا بهبود نیافت.
  • اگر درماتیت سبورئیک گردن، زیر بغل، ناحیه پوشک یا سایر نواحی فراتر از پوست سر را درگیر کرده باشد.
  • اگر کلاهک گهواره بیش از ۱۲ ماهگی ادامه یابد.
  • اگر کلاهک گهواره متورم و قرمز به نظر می رسد یا در حال گسترش به خارج از پوست سر است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال عفونت وجود دارد.

به ندرت ممکن است ناحیه کلاهک گهواره عفونی شود. علائم عفونت عبارتند از:

  • بسیار قرمز یا دردناک به نظر می رسد.
  • پوسته های بزرگتری ایجاد می شود.
  • بوی بد
  • جوش یا تاول.

اگر کلاهک گهواره نوزادتان بعد از چند هفته بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر به نظر می رسد که هر قسمت دیگری از بدن یا صورت کودک شما تحت تأثیر قرار گرفته است با دکتر خود مشورت کنید و از نظرات او استفاده کنید.

تاثیر درماتیت سبوریک بر موی کودک

کلاه گهواره از رشد موهای کودک شما جلوگیری نمی کند یا باعث طاسی نمی شود و فقط در موارد بسیار نادری باعث ریزش موی موقت می شود.

درماتیت سبورئیک نوزادان محدود نمی شود. شوره سر، پوسته هایی که روی پوست سر افراد نوجوان یا بزرگتر ایجاد می شود نیز به عنوان درماتیت سبورئیک بزرگسالان (ASD) شناخته می شود.

از آنجایی که این بیماری مسری نیست، کودک شما می تواند به مهدکودک برود یا در بازی های دست جمعی شرکت کند، اما اگر عفونتی نیز وجود دارد (گاهی اوقات عفونت باکتریایی می تواند در اثر خاراندن ایجاد شود)، از قرار دادن سایر کودکان در معرض کودک خود خودداری کنید.

منبع : کلاهک گهواره | عوارض و ۱۱ درمان قطعی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.