پس از خیانت چگونه زندگی مشترکمان را حفظ کنیم؟

بسیاری از افراد در ذهن خود دائما این پرسش را می پرسند که پس از خیانت باید برای حفظ زندگی مان چه کاری انجام دهیم؟ در ادامه ی این مقاله با روش هایی برای حفظ زندگی مشترک پس از خیانت، آگاه خواهید شد.

روانشناسی بعد از خیانت

خیانت یکی از تلخ ترین و دردناک ترین چالش های موجود در زندگی مشترک برخی زوجین به حساب می آید که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. زندگی مشترک بسیار با ارزش است پس  به همین علت سعی کنید سریعا اقدام به جدایی نکنید، خصوصا اگر صاحب فرزندی هستید زندگی خود را فدای این اتفاق نکنید. بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی این مقاله را مطالعه کنید و با یک مشاور خانواده مشورت کنید.

مدیریت شرایط پس از بر ملا شدن یک رابطه خارج چارچوب و نامشروع بسیار دشوار است. افراد مختلف در برخورد با وقوع خیانت ممکن است عکس العمل های مختلفی از خود بروز دهند. اکثر این علائم عبارتند از: اختلال در خواب، افسردگی، اضطراب و اختلال در امور روزانه. این افراد با تصور داشتن رابطه جنسی با افراد دیگر افراد توسط همسر خود دچار تنش و اضطراب می شوند و روان خود را تحت الشعاع قرار می دهند.

پیشنهاد مشاور: میزان تعهدپذیری در رابطه + تست خیانت سنجی

برقراری امنیت و شرایط قبلی پس از خیانت همسر

اگر با وجود خیانت همسر خود تمایل دارید هنوز با او زندگی کنید و این زندگی را ادامه دهید لازم است مطمئن شوید رابطه نامشروع وی به طور کامل قطع شده است. برای رخ ندادن دوباره خیانت فرد، لازم است شرایط را تغییر دهید. مثلا اگر خیانت در محیط کاری او رخ داده لازم است محل کار او را تغییر دهد. فرد خیانت کار، نباید سریعا از همسر خود توقع بخشش و برخورد پر آرامش داشته باشد. درک متقابل می تواند هر دوی شما را سریعتر به زندگی پر آرامش قبلی بازگرداند.

کشف رابطه خارج چارچوب خانواده

داشتن رابطه نامشروع با افراد دیگر نوعی فریب همسر به حساب می آید و فرد خیانت کار می خواهد همسرش این مسئله را سریعا و به سادگی فراموش کند.

یکی از روش های مفید و کار آمد برای مقوله اصلاح خیانت، بیان عاطفی کنترل شده است که طی آن زوج در شرایط کنترل شده احساسات خود را بی پرده بیان می کنند. ممکن است حین فکر کردن به خیانت همسر خود سعی کنید آن را از بین ببرید و حواس خود را به موضوعی دیگر پرت کنید اما این فرار کردن چیزی را عوض نمی کند و شرایط را سخت تر می کند. پس بهتر است به احساسات خود پرو بال دهید.

دلجویی بعد از خیانت

اگر سوال و ابهامی دارید از او بپرسید او موظف است به سوالات شما به طور واضح پاسخ دهد و اشتباهات قبلی خود را بپذیرد.

پس از خیانت همسر موضوع را به خانواده خود نگویید

اگر تصمیم دارید این زندگی را ادامه دهید نباید قضیه این خیانت را به خانواده خود بگویید چون این مسئله موجب می شود همسر شما را تا مدت ها قضاوت کنند و نسبت به او مادام العمر بدبین شوند.

برقراری رابطه ای مجدد پس از خیانت همسر

بعضی وقت ها زوجین خطاهای یکدیگر را می بخشند ولی حس می کنند رابطه شان آن رابطه ای نیست که دوست دارند. آن ها باید از رابطه خود درس بگیرند تا بعدا مشکلات قبلی را تکرار نکنند.

گاهی اوقات ممکن است روابط نامشروع به دلایل مختلفی نظیر رابطه جنسی ضعیف، کمبود تنوع و هیجان در رابطه و تعامل ضعیف با همسر به وقوع بینجامد. بهتر است برای داشتن یک رابطه ی قوی این مشکلات را رفع کنیم و جذابیت جنسی خود را افزایش دهیم.

نقص های خود را نیز ببینید و بپذیرید

در رابطه ای که خیانت رخ داده لازم است منصفانه عمل کنیم و همه تقصیرات را بر گردن فرد خیانت کار نیندازیم. اگر فکر می کنید نقصی از طرف شما باعث شده همسر شما به فکر خیانت بیفتد، لازم است آن را کاملا رفع کنید. البته همه خیانت ها دلیل های این چنینی ندارد و اکثر آن ها به علت هوس های زود گذر رخ می دهد.

برای از یاد بردن خیانت همسر خود به خودتان زمان بدهید

لازم است برای فراموش کردن و بخشش همسر خود مدتی را در نظر بگیرید. شاید تصور کنید ظرف چند روز می توانید به زندگی عادی خود برگردید و همسر خود را فراموش کنید در صورتی که این چنین نیست.

برای حل کردن مشکل خود به روان شناس مراجعه کنید

مسائل پیچیده ای مانند خیانت به سادگی قابل حل نیست و مستلزم مراجعه به روان شناس است. مراجعه به یک روان شناس شما را کمک می کند تا راحت تر با شرایط چنین زندگی کنار بیایید.

نکاتی برای زوجین بعد از افشای خیانت زناشویی

طبق صحبت های یک روانشناس ادامه زندگی زوجین پس از خیانت بصورت نرمال و مثل قدیم مسیر نخواهد بود.

نگاه تک بعدی بر خیانت اشتباه است و عوامل بسیار زیادی بر بروز خیانت دخیل هستند. این مشکل پیچیده تر از آن است که سریعا و بدون در نظر گرفتن هیچ عواقبی حل شود. علاوه بر این موضوع پس از فاش شدن خیانت زوجین ممکن است دست به اقدامات عجولانه و احمقانه ای همچون خودکشی بزنند.

این روانشناس اشاره کرد: فاش شدن خیانت زوجین بسیار هراس انگیز است در عین حال یکی از بزرگ ترین اشتباهات فرد خیانت کار تلاش برای مخفی نگه داشتن حقیقت از همسر خود است چون تلاش برای نگفتن حقایق برای آسیب رساندن به همسر می تواند آسیب بسیار بیشتری بر روان همسر خود وارد کند.

گاهی اوقات همسر خیانت دیده گمان می کند همه چیز را می داند و دیگر چیزی قادر نیست او را دوباره به هم بریزد اما با شنیدن یک حقیقت دیگر بیش از پیش مشکل می شود. شاید همسر خیانت کار معتقد باشد گفتن پله پله و به مرور حقیقت ممکن است بهتر باشد. در صورتی که بیان یکباره حقیقت فرد را از لحاظ روحی زودتر آماده خواهد کرد و همچنین نشان دهنده صداقت و راستگویی فرد خیانت کار است.

 اولین چیزی که فرد خیانت کار باید نسبت به همسر خویش رعایت کند اجتناب از حالت تدافعی است. دست کم گرفتن عدم تعهد، سرزنش کردن همسر خیانت دیده و یا حتی سرزنش نفر سوم راه حل خوبی نیست و یکی از مواردی که لازم است در این باره رعایت شود اجتناب از حالت تدافعی می باشد.

همسر عهد شکن لازم است مسئولیت بی وفایی خود را بپذیرد

همسر خیانت کار لازم است مسئولیت اعمال ناپسند خود را بپذیرد و از هر عملی برای کسب دوباره اطمینان همسرش استفاده کند. این رواشناس معتقد است یکی از راه ها برای حل مشکل زوجینی با این مشکل صحبت کردن درباره  احساسات فعلی آن ها است. وی همچنین افزود: فرد آسیب دیده گاهی ممکن است یک سوال را چندین بار بپرسد و یا به موضوعی تاکید خاص داشته باشد. 

همسر خیانت کار در این مواقع تصور می کند همسر او قصد ملامت کردن او را دارد در صورتی که فرد خیانت دیده به علت عدم تمرکز ممکن است فراموش کند چند دقیقه پیش این سوال را پرسیده. پس توصیه می شود همسر خیانت کار با حوصله و آرامش به سوال ها پاسخ دهد حتی اگر لازم است چندین بار پاسخ ها را تکرار کند.

در بعضی موارد نیز همسر خیانت کار شروع به عیب شماری همسر خود می کند و عیوب همسر خود را علت خیانت خود معرفی می کند. هیچ کس بدون عیب نیست و در همه ی انسان ها عیوبی وجود دارد اما بازگو کردن آن ها در چنین موقعیتی تنها اعتماد سازی را سخت تر می کند.

می توانید به جای این کار در یک موقعیت مناسب و آرام نقایص فرد را به طور غیر مستقیم بازگو کنید و در صدد رفع آن با همسر خود برآیید.

رنج پس از برملا شدن خیانت برای هر دو فرد به قدری زیاد است که ممکن است هر دوی آنها احتیاج به مراجعه به مشاوره داشته باشند.

در بعضی مواقع همسر آسیب دیده افکار سمی خود را نشخوار می کند و هر از گاهی رابطه همسر خود و نفر سوم را تصور می کند و موجب پرخاشگری او می شود. همسر عهد شکن نیز پس از مشاهده چنین رفتارهایی فکر می کند همسرش تلاش می کند او را تنبیه کند در نتیجه او هم برای رفع مشکل روانی همسر خود کمکی نمی کنند و از ادامه صحبت خودداری می کند.

اگر همسر آسیب دیده احساسات خود را بیان نکند و آن ها را سرکوب کند در آینده ای نه چندان دور مثل یک بمب منفجر می شود و دوباره این احساسات را با خشم بیشتری بروز می دهد.

 یکی دیگر از اشتباهات زوجین این است که تصور می کنند با یک فرمول ساده می توانند آن را به طور کامل حل کنند. باید توجه کنید که هر عهد شکنی چالش های خاص خود را خواهد داشت و راه حل آن نیز منحصر به فرد است. از آن جایی که عکس العمل هر فرد نسبت به دیگری نیز متفاوت است بهتر است تفاوت های فردی پذیرفته شود.

8 راه ترمیم رابطه پس از خیانت

متاسفانه همیشه در زندگی مشترک همه چیز بر وفق مراد پیش نمی رود و گاهی یک شیطنت و اشتباه کوچک موجب می شود زندگی و اعتماد یک زوج از دست برود. بعضی از زوجین پس از  وقوع خیانت، تمایلی به ادامه رابطه خود ندارند و تقاضای طلاق می دهند اما بعضی دیگر دوست دارند بدانند چگونه می توانند رابطه خود را بازسازی کنند. در این مقاله قصد داریم راه هایی برای ترمیم اعتماد پس از خیانت معرفی کنیم.

با اینکه پس از وقوع خیانت اختلافات و بحث های زیادی بین زوجین پیش می آید اما اگر زوجین بخواهند رابطه خود را بازسازی کنند راه های بسیار زیادی وجود دارد. فراموش نکنید که در این راه باید پشتکار فراوانی به خرج دهید.

راهکارهایی برای احیای رابطه بعد از وقوع خیانت

سعی کنید اعتماد او را جلب کنید

شاید فکر کنید دیگر نمی توانید اعتماد همسر خود را بدست آورید در صورتی که این طور نیست. شما می توانید رابطه ای حتی بهتر از رابطه قبلی تان بسازید اما باید در این راه صبور باشید زیرا این کار مستلزم زمان زیادی است. اعتماد یعنی تو امن هستی و رابطه ما امن است. پس از وقوع خیانت این دنیای امن تخریب می شود و بازسازی آن نیز زمان زیادی می برد.

صبور و بردبار باشید

برای این که اعتماد همسر خود را جلب کنید در وهله اول لازم است که به او نشان دهید تا چه اندازه از کار زشت خود پشیمان و متاسف هستید و تمایل دارید اعتماد او را جلب کنید لازم است همسر شما جسارت شما را ببیند تا به شما اعتماد کند.

اجازه دهید احساساتش را بروز دهد

برای او زمانی را در نظر بگیرید تا هر احساسی دارد تخلیه کند. ممکن است فریاد بزند گریه کند و یا سوال هایی از شما بپرسد یا حتی شما را ملامت کند عصبانی نشوید و تحمل کنید. بابت کارهای خود از او عذرخواهی کنید و به او بگویید درکش می کنید و به او حق می دهید.

مسئولیت اشتباه های خود را قبول کنید

باید زمانی را برای خود اختصاص دهید تا رفتار خود را نقد و بررسی کنید. چرا خیانت کرده اید؟ به همین منوال می توانید ضعف خود و رابطه تان را بررسی کنید.

همیشه در دسترس باشید

خوش قول باشید. سر وقت خانه باشید. اگر قرار بوده به او تلفن بزنید پس این کار را سر وقت انجام دهید. همسر خود را از برنامه روزانه تان با خبر کنید. در دسترس بودن موجب می شود اعتماد همسر شما سریع تر جلب شود.

سخاوتمندانه ابراز عشق کنید

در برابر سرزنش های همسرتان روحیه خود را حفظ کنید. تلاش کنید تا بیش از پیش علاقه خود را به او ابراز کنید. به او بگویید تا چه اندازه از رنجی که برای او درست کرده اید شرمنده و پشیمان هستید.

مهربان باشید

مسیر بازسازی اعتماد بسیار طولانی است. با محبت و مهربانی می توانید این مسیر را هموارتر و کوتاه تر کنید. به همسر خود توجه کنید و بگویید که قدردان کارهایش هستید.

منبع : پس از خیانت چگونه زندگی مشترکمان را حفظ کنیم؟ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -