همه چیز درباره تاب آوری

همه چیز درباره تاب آوری

تاب آوری چیست؟

تاب آوری به معنای ظرفیت مقابله کردن با دشواری ها، استرس ها و گذشتن از آن ها می باشد، در صورتی که انسان ویژگی تاب آوری راداشته باشد می تواند در مقابل اتقافات سخت پایدار باشد و با دشواری ها و سختی ها مقابله کند و آن ها را پشت سر بگذارد تا به موفقیت ها و شایستگی هایی در زندگی اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود برسد.

موضوع تاب آوری در روند آزمون و خطا در زندگی ایجاد می شود و در افراد مختلف متفاوت است به طوری می تواند باعث رشد و ارتقا فرد شود یا رسیدن به رشد و موفقیت فرد کاهش یابد.

تاب آوری محصول ویژگی های شخصیتی فرد و محیط می باشد و از طریق آموزش، یادگیری، تکرار و تمرین و تجربه به دست می آید.

تعریفی دیگری از تاب آوری این است، زمانی که فرد در زندگی پیشین خود با موانع و مشکلاتی رو به رو شده است و به دنبال راه های جدید برای مقابله با این مشکلات می باشد.

تاب آوری مرز باریکی دارد میان قوی تر شدن پس از به وجود آمدن یک حادثه و با ناامیدی و شکست. زمانی که فرد در برابر حادثه تحمل کرد بعد از موفقیت به شخصی قوی تبدیل می شود.

تاب آوری در افراد چگونه است؟

  1. افراد نسبت به خودشان احساس ارزشمند بودن دارند و به توانایی هایی که به دست آورده اند افتخار می کنند.

آن ها سعی می کنند نقاط مثبت شان را شناسایی کنند و آن ها را پرورش دهند هم چنین با بررسی نقاط منفی آن ها را از خودشان دور کنند. آن ها نقاط منفی را پنهان نمی کنند و آن را به عنوان ویژگی های خود قبول دارند.

  1. افراد تاب آور به آینده امیدوار هستند و اعتقاد دارند که می توانند خودشان آن طور که دوست دارند آینده شان را بسازنند، احساس امیدواری و هدفمندی در این افراد به خوبی نشان داده می شود.
  2. افراد تاب آور مهارت های اجتماعی را به خوبی یاد گرفته اند و می توانند سنگ صبور دیگران باشند و در موقعیت های بحرانی و سخت انرژی خودشان را حفظ کنند.
  3. یکی از ویژگی های این افراد همدلی آن ها با دیگران و برقراری رابطه آرامش بخش با افراد می باشد.
  4. اعتماد به نفس این افراد بالا است و به خودشان و توانایی هایشان ایمان دارند و می توانند به خوبی از پس مشکلات برآیند.
  5. افرادی که ویژگی تاب آوری دارند در موقعیت هایی که لازم است از مشاور، روانشناس، کتاب یا خانواده کمک می گیرند تا مشکلاتشان را حل کنند.
  6. این افراد خودشان را قربانی و ناتوان تصور نمی کنند بلکه سعی می کنند شخصیتی نجات دهنده داشته باشند و باور دارند که می توانند با مشکلات مقابله کنند و از پس مشکلات برآیند.
  7. افراد تاب آور با مهارت حل مسئله به خوبی آشنا هستند و با استفاده از آن می توانند به راه حل های امن و مطمئن برسند در حالی که دیگران در این موقعیت ها نمی توانند به راه حل مفیدی برسند و با مشکلاتی رو به رو می شوند.
  8. آن ها این موضوع را به خوبی درک می کنند که زندگی پر از مشکلات است و آگاه هستند که مشکلات در زندگی همه افراد وجود دارد در نتیجه ناامید نمی شوند و سعی می کنند مشکلات را به خوبی حل کنند.

تاب آوری آموختنی است یا ارثی؟

شاید در ابتدا تصور کنید افرادی که دارای ویژگی تاب آوری هستند از ابتدا این شکلی زاده شده اند اما این فکر کاملا غلط است همانطور که هیچ قهرمانی، قهرمان به دنیا نیامده است.

ویژگی تاب آوری یک نوع مهارت است و فرد می تواند آن را یاد بگیرد، توجه داشته باشید تاب آوری ذاتی نبوده و با آموزش، تمرین و تجربه می توان آن را کسب کرد. در صورتی که این ویژگی را در خودتان ندارید با تمرین می توانید آن را در خودتان تقویت نمایید.

چگونه تاب آور شویم؟

قطعا این سوال برای شما پیش آمده است که فرد در تاب آوری چه کاری انجام می دهد.

افرادی که دارای ویژگی تاب آوری هستند از موقعیت های دشوار زندگی شان برای خود فرصت ایجاد می کنند، نگرش آن ها متفاوت است و به جای آن که مشکل را بزرگ و تبدیل به فاجعه کنند و یا در تبعات آن گیر کنند سعی می کنند با استفاده از ویژگی ها و توانایی هایشان از پس مشکل برآیند و برای آن راه حلی را پیدا کنند.

این افراد زمانی که با مشکلات و گرفتاری رو به رو می شوند روحیه خودشان را از دست نمی دهند و دچار آسیب هایی روانی نمی شوند، بلکه سعی می کنند از سختی های ایجاد شده برای خودشان فرصت بسازند و برای حل مشکلشان راه حلی پیدا کنند.

  1. هدف داشته باشید:

سعی کنید در زندگی تان هدف داشته باشید و برای رسیدن به آن تلاش کنید، افرادی که هدف ندارند و برای هیچ موضوعی تلاش نمی کنند زمانی که با یک شوک کوچک رو به رو می شوند از هم می پاشند و به راحتی انگیزه و امیدشان را از دست می دهند.

  1. افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس:

بر اساس پژوهش های انجام شده عزت نفس و اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی در کنار آمدن با مشکلات زندگی دارد، در صورتی که فرد به ویژگی ها و توانایی هایش اعتماد داشته باشد در برابر مشکلات و چالش ها پیش رو می تواند بسیار موثرتر می تواند عمل کند.

  1. منعطف باشید:

زندگی همواره در حال تغییر می باشد باید سعی کنید در برابر این تغییرات منعطف باشید و اگر نتوانید با این تغییرات کنار بیایید و انعطاف پذیر باشید در برابر مشکلات تاب آوری پایینی خواهید داشت و شکست می خورید.

  1. ارتباطات خود را حفظ کنید:

یکی از راه هایی که باعث افزایش تاب آوری می شود این است که ارتباطات خود را گسترش  دهید و سعی کنید روابط عاطفی و اجتماعی مستحکمی بسازید و این مسئله عامل بسیار مهمی در سلامت روان شما به شمار می آید و زمانی که عصبانی می شوید به عنوان یک پشتوانه به حساب می آید.

  1. ایمانتان را افزایش دهید:

برای کسب مهارت تاب آوری معنویت را در خودتان افزایش دهید و سعی کنید ایمان قوی داشته باشید و رابطه خود را با خدا تقویت کنید و در کنار تلاش کردن برای حل مشکل، به خدا توکل داشته باشید و باور کنید که خداوند همه چیز را درست می کند.

  1. خوش بین باشید:

نسبت به موضوعات زندگی تان خوش بین باشید و سعی کنید واقع بینانه و با مثبت اندیشی به مسائل نگاه کنید، هم چنین نسبت به موضوع درک درستی داشته باشید و مناسب عمل کنید.

  1. سبک زندگی سالم داشته باشید:

برای این که مهارت تاب آوری را کسب کنید باید سبک زندگی سالم را سرلوحه خود قرار دهید و زمانی که متناسب با سبک زندگی سالم تان حرکت کنید خواهید توانست با مشکلات مقابله کنید و راه چاره ای برای آن پیدا کنید.

  1. ندیدن بحران ها:

اگر چه نمی توانیم حقیقت موضوع را به درستی درک کنیم اما می توانیم موضوع را تفسیر کنیم و تفسیر خودمان را نسبت به موضوع پیش آمده تغییر دهیم.

  1. به تغذیه توجه کنید:

همیشه گفته شده است که عقل سالم در بدن سالم می باشد پس برای این که بهتر بیندیشید و از عقلتان استفاده کنید باید تغذیه سالمی داشته باشید و ورزش کنید تا از نظر جسمی و روحی سالم باشید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله بیان شد تاب آوری به معنی مقابله کردن و ایستادن در برابر سختی ها و دشواری ها می باشد و این ویژگی یک نوع مهارت است که فرد باید آن را یاد بگیرد و ارثی نمی باشد، افرادی که دارای این مهارت هستند اعتماد به نفس بالایی دارند و به خوبی در برابر مشکلات مقاومت می کنند.

افراد تاب آور ویژگی های زیادی دارند که در بالا به برخی از آن ها اشاره کردیم به طور مثال امیدواری، مثبت اندیشی، مهارت حل مسئله از ویژگی های آن ها می باشد، برای این که این مهارت را در خود تقویت کنیم باید شخصیتی منعطف داشته باشیم و ایمان و اعتماد به نفس مان را افزایش دهیم.

منبع : همه چیز درباره تاب آوری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -