نواربهداشتی یا تامپون ❤️ هرچیزی که درباره فواید و معایب باید بدانید

تامپون چیست؟ تامپون استخری. تامپون برای مجردها. نواربهداشتی و تامپون‌ها دو مورد از رایج‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای مهار خون در دوره پریود هستند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر محصول می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام یک برای شما بهترین انتخاب می باشد.

نواربهداشتی چیست؟

پدها تکه های مستطیلی شکل هستند که می توانید آن ها را به داخل لباس زیر خود بچسبانید. این ماده معمولاً سوراخ های کوچکی در داخل خود دارد بنابراین خون پریود را به درون خود می کشد، این کار از نشت خون جلوگیری می کند. 

چگونه نوار بهداشتی مناسب را برای خود انتخاب کنم؟ نواربهداشتی ها می توانند در اندازه های مختلف باشند. ممکن است مجبور شوید چند سایز را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است. همچنین می توانید بر اساس سبک یا سنگین بودن جریان خون در دوره عادت ماهانه نواربهداشتی مناسب را انتخاب کنید. 

برچسب و اطلاعات روی بسته بندی پد معمولاً در مورد جزئیات اندازه و مناسب بودن آن برای جریان خون پریود به شما اطلاعات لازم را می دهند.

حتی اگر پریودهای سنگینی ندارید، باید هر 3 تا 4 ساعت یک بار پد خود را تعویض کنید. اگر پریودهای واقعاً سنگینی دارید، ممکن است لازم باشد آن را بیش از هر 3 تا 4 ساعت عوض کنید.

وقتی پدهای خود را به طور مرتب عوض می کنید، از رشد میکروب های مضر به نام باکتری جلوگیری می کنید. تعویض منظم پدها به کنترل بو نیز کمک می کند.

آیا می توانم از نواربهداشتی های معطر استفاده کنم؟

نباید از پدهای حاوی عطر استفاده کنید زیرا غیر ضروری هستند و می توانند واژن شما را تحریک کنند. واژن شما خود تمیز شونده است و نیازی به صابون، مواد شیمیایی یا عطر ندارد.

استفاده از نوار بهداشتی معطر می تواند PH طبیعی واژن شما را به هم بزنند و مشکلاتی از جمله واژینوز باکتریایی و عفونت های قارچی ایجاد کنند.

واژینوز باکتریایی نوعی التهاب واژن است که زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌هایی که به طور طبیعی در واژن شما یافت می‌شوند بیش از حد رشد کنند. این می تواند باعث ترشحات خاکستری، سفید یا سبز، بو، خارش و سوزش در هنگام ادرار شوند. عفونت قارچی می تواند باعث خارش، سوزش، قرمزی واژن شود. 

مزایا و معایب استفاده از پد

مزایا

  • نوار بهداشتی گزینه‌ای عالی برای خانم‌هایی هستند که از قرار دادن چیزی در بدن خود خوششان نمی‌آید. از آنجایی که می‌توانید آن را ببینید، به‌خوبی به یاد می‌آورید که چه زمانی باید آن را تعویض کنید. می توانید نوار بهداشتی هایی پیدا کنید که بسیار نازک هستند تا احساس ناراحتی را بین پاهای خود نداشته باشید. ‌
  • حتی اگر پدها باعث سندرم شوک سمی شوند، این خطر در مقایسه با تامپون بسیار کمتر است. هنوز هم باید به یاد داشته باشید که باید پدها را مرتباً عوض کنید

معایب

  • وقتی در حال شنا هستید نمی توانید به راحتی پد بپوشید. اگر به دنبال این فعالیت می باشید، تامپون استخری می تواند گزینه بهتری باشد. همچنین، مهم نیست که نوار بهداشتی شما چقدر نازک باشد، ممکن است زیر لباس های تنگ قابل مشاهده باشند.

تامپون چیست؟

تامپون از موادی مشابه پد ساخته شده است، اما شبیه یک لوله کوچک است. شما باید آن را با انگشتان خود یا اپلیکاتوری که تامپون را درون آن نگه می دارد وارد واژن خود کنید. اگر تازه شروع به استفاده از آن کرده اید، ممکن است استفاده از اپلیکاتور که یک لوله پلاستیکی یا مقوایی است که به شما کمک می کند تامپون را به داخل واژن خود هدایت کنید، آسان تر باشد. ‌

تامپون ها معمولاً دارای یک رشته هستند که به انتهای آن متصل است. این رشته برای قرار گرفتن در خارج از بدن شما ساخته شده است تا زمانی که تامپون شما پر شد و نیاز به تعویض داشت، بتوانید از آن برای بیرون کشیدن آن استفاده کنید. 

چگونه تامپون مناسب خود را انتخاب کنم؟

تامپون ها در اندازه های مختلف برای جریان خون سنگین و سبک وجود دارند. ممکن است لازم باشد قبل از انتخاب تامپون مناسب خود، چند اندازه مختلف را آزمایش کنید. 

آیا ممکن است تامپون در بدن من گم شود؟

غیرممکن است که تامپون را در بدن خود گم کنید. دهانه رحم برای عبور تامپون شما بسیار کوچک است.

هر چند وقت یک بار باید تامپونم را عوض کنم؟

شما باید هر 4 تا 6 ساعت یکبار تامپون خود را عوض کنید. مهم است که این کار را به خاطر بسپارید، زیرا گاهی اوقات فراموش می کنید که از آن ها استفاده می کنید. اگر مدت طولانی تری آن را نگه دارید، می تواند باعث رشد باکتری های مضر شود. این باکتری ها می توانند از طریق واژن وارد بدن شده و باعث بیماری شوند. 

بسیار مهم است که هر 4 تا 6 ساعت یکبار تامپون خود را عوض کنید. هرگز تامپون را برای مدت طولانی داخل نگذارید، به خصوص در تمام روز یا تمام شب. اگر این کار را انجام دهید، شانس خود را برای ابتلا به یک بیماری جدی پزشکی به نام سندرم شوک سمی (TSS) افزایش می دهید. این سندرم در اثر استفاده از پد نیز رخ دهد، اما بسیار نادرتر است.

مزایا و معایب تامپون

مزایا

  • تامپون استخری برای خانم هایی که شنا می کنند یا فعالیت های ورزشی دیگری انجام می دهند گزینه بسیار خوبی است. همچنین زیر لباس کمتر دیده می شوند. برخی از خانم‌ها تامپون‌ها را ترجیح می‌دهند، زیرا حمل آن‌ راحت‌تر است و آن‌ها را مانند پدها احساس نمی‌کنید.
  • می توانید آن ها را در حین رابطه جنسی بپوشید.
  • وقتی به درستی وارد می شوند، نمی توانید آن ها را احساس کنید.

معایب

  • خطر سندرم شوک سمی با تامپون بیشتر است. با این حال، ابتلا به سندرم شوک سمی از طریق استفاده نیز کم می باشد.
  • قرار دادن آن ها می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص هنگام امتحان یک نوع جدید
  • آن ها گاهی اوقات می توانند واژن شما را تحریک کرده، خشک کنند و باعث خارش و ناراحتی شوند.

برخی از نکاتی که برای استفاده ایمن از تامپون باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

  • حتی اگر قبلاً از تامپون استفاده کرده اید، دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید. 
  • قبل و بعد از استفاده از تامپون دست های خود را بشویید.
  • اگر از تامپون استفاده می کنید و علائم سندرم شوک سمی را تجربه می کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سندرم شوک سمی چیست؟

سندرم شوک سمی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که از برخی عفونت های باکتریایی ایجاد می شود.

علائم سندرم شوک سمی عبارتند از: 

  • تب شدید
  • استفراغ
  • اسهال
  • دردهای شدید عضلانی
  • احساس ضعف شدید یا سرگیجه
  • جوش هایی که شبیه آفتاب سوختگی است

چگونه از تامپون بدون اپلیکاتور استفاده کنیم؟

قبل از قرار دادن آن، مطمئن شوید که دست های خود را بشویید تا از ورود باکتری های مضر روی دست ها به واژن جلوگیری کنید. ممکن است چند بار تلاش کنید، اگر آن را به درستی وارد کرده باشید، احساس نمی کنید که آنجاست.

  • ابتدا قسمت پایین تامپون را بین انگشت اشاره و شست نگه دارید.
  • در مرحله بعد، بایستید و یک پا را بالا ببرید یا روی توالت بنشینید.
  • سپس آن را با انگشت وسط وارد واژن خود کنید. بند را بیرون از بدنتان آویزان کنید.
  • آن را کمی جلوتر فشار دهید تا زمانی که آن را احساس نکنید. اگر احساس ناراحتی کردید آن را بردارید و دوباره با تامپون جدید امتحان کنید.
  • پس از اتمام کار دست های خود را بشویید.ش

منبع : نواربهداشتی یا تامپون ❤️ هرچیزی که درباره فواید و معایب باید بدانید 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.