مشاوره تحصیلی و استعدادیابی

مشاوره تحصیلی و استعدادیابی

هر کسی در برهه ی خاصی از زمان, احتیاج دارد تا با فردی متخصص مشورت کند و درباره ادامه راه از او یاری بخواهد. اعضای خانواده و اقوام نمی توانند این نقش را برای شما بازی کنند چرا که تخصص و مهارت لازم را نخواهند داشت و یا به علت وابستگی بیش از حدی که به شما دارند، ممکن است به نفع خود شما را راهنمایی کنند

یکی از این مراحل سخت, مرحله انتخاب رشته تحصیلی می باشد. شما باید این مرحله را با بهترین انتخاب و نهایت دقت انجام دهید، زیرا آینده ی شما به همین برگه و محتویات آن بستگی دارد.

مشاوران تحصیلی با آزمون های سنجش رغبت استعداد شما را راهنمایی می کنند تا آن رشته ای که به آن تعلق دارید را انتخاب کنید و در آن موفق شوید.

هدف از مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی به هدف های مختلفی انجام می شود که به چند مورد از آنان خواهیم پرداخت:

۱ ) مدیریت صحیح زمان

۲ ) درمان مشکلات یادگیری

۳ ) افزایش دادن اعتماد به نفس

 ۴ ) آموزش کنترل اضطراب

۵ ) آموزش کنترل خشم

 ۶ ) افزایش انگیزه در دانش آموز

۷ ) از بین بردن حس کمال گرایی

۸ ) مشاوره روانی و حتی خانوادگی با دانش آموز

استعداد یابی شغلی و تحصیلی چیست و چه مزایایی دارد؟

یک مشاور تحصیلی یا شغلی فردی متخصص و کارشناس است که دوره های مربوط به نیازهای شما را گذرانده و آماده ی مشاوره ی صحیح و بدون حب و بغض به شماست.

ممکن است یک دانش آموز در چندین مراحل دوره ی تحصیلی خود به مشورت با یک مشاور تحصیلی احتیاج داشته باشد که یکی از این مراحل اتمام مدرسه و ورود به دانشگاه است.

علت نیاز به مشاوره شغلی و تحصیلی

هر فردی در زندگی شغلی خود ممکن است دچار تردید و یا ابهام درباره ی انتخاب شغل خود شود. این تصمیم گیری نمی تواند سهل و ساده باشد، پ بنابراین نظر یک متخصص را لازم دارید. یک مشاور شغلی به شما اطلاعات جامع و کافی نسبت به مشاغل مختلف را می دهد و تحصیلات مورد نیازی که برای ورود به آن نیاز دارید را به شما شرح می دهد.

برای این که مشاوره تحصیلی و شغلی مفیدی داشته باشید لازم است که این سوالات را از خود بپرسید :

 ۱ ) من در چه اموری مهارت دارم؟

۲ ) من از چه کارهایی لذت می برم؟

۳ ) کدام یک از فعالیت ها می تواند برای من هیجان انگیز و سرگرم کننده باشد؟

۴ ) من چه نوع مدارک تحصیلی دارم؟

 ۵ ) چه مقدار پول من را راضی خواهدکرد؟

۶ ) آیا راضی به سفرهای کاری هستم؟

۷ ) آیا امنیت شغلی برای من اهمیت دارد؟

یک نمونه مثال درباره استعدادیابی در زمینه شغلی و تحصیلی :

سارا یک بانو با ۳۰ سال سن, مدعی می شود که به عنوان وکیل از شغل خود ناراضی می باشد اما کاملا مطمئن نیست که چگونه می تواند این نارضایتی را رفع کند؟

او دلش می خواهد به شغلی مشغول باشد که با استرس بسیار کمتر بتواند به مردم خدمت کند اما مشاغلی که مد نظر اوست به تحصیلات بسیار بیشتری نیازمند است.

بعد از گذراندن یک جلسه و تحلیل موقعیت او حالا سارا می گوید به نظر می آید نمی توانم با این شرایط در شغل فعلی خودم باقی بمانم. او حالا متوجه شده برای این که شرایط کمی بهتر شود احتیاج دارد تا تحصیلات خود را به روز کند.

استعدادیابی تحصیلی

همان طور که می دانید پایه های شغلی هر کس در دوران تحصیل او شکل می گیرد. یک انسان آگاه در دوران تحصیل خود نسبت به مهارت ها و علایق خود تحقیق می کند تا بهترین رشته را متناسب با شرایط خود انتخاب کند و برای رسیدن به آن تلاش کند.

این جست و جو و تحقیق نیازمند یک فرد خبره و کارشناس است که نسبت به رشته های مختلف آگاه باشد و به خوبی شما را در این مسیر یاری کند. استفاده از تست های رغبت سنج یکی از کارهایی است که مشاوران انجام می دهند تا متوجه شوند شما قلبا به چه رشته ای علاقه دارید.

هدف از استعدادیابی تحصیلی چیست؟

هیچ دانش آموزی بدون تحقیق و بررسی رشته ها موفق نشده است. اگر سرسری و بدون هیچ گونه آگاهی انتخاب رشته کنید بعدها حسرت این کم کاری را خواهید خورد.

رابطه استعداد تحصیلی شما با تست های شخصیت شناسی

شناخت استعدادهایتان به شما کمک می کند تا تصمیم عاقلانه تری بگیرید. در این گونه تست ها به یک سری سوال پاسخ می دهید و در آخر مشاور با بررسی پاسخ های شما نتیجه می گیرد که به کدام حیطه علاقمند هستید.

دلایل توجه ویژه به استعدادیابی تحصیلی

۱) هویدا شدن مهارت های واقعی کودک

هر کودکی وقتی متولد می شود از خداوند توانا موهبتی دریافت می کند که زمینه ساز موفقیت و رشد اوست. برای شناخت این استعداد باید در درون افراد جست و جو کرد.

ممکن است خانواده دانش آموزان کنکوری, به دلیل هزینه های نسبتا بالای اخذ مشاور تحصیلی ترجیح دهند تا خودشان برای سرنوشت کودک خود تصمیم بگیرند در صورتی که قبولی در دانشگاه های متفرقه هزینه های گزاف تری را به دنبال خواهد داشت.

انتخاب صحیح رشته تحصیلی

بسیاری از دانش آموزان پس از این که خودشان کاملا سطحی و بدون در نظر گرفتن استعداد ها و علایق خود انتخاب رشته می کنند ادعا می کنند که از رشته تحصیلی خود دلزده و پشیمان هستند.

وقتی یک مشاور خبره در این زمینه به شما کمک کند, همه ی جوانب را خواهد سنجید و رشته ای را برای شما انتخاب می کند که اطمینان دارد قلبا به او علاقه دارید و نسبت به آن استعداد دارید.

آینده کاری موفق

برای ورود به برخی رشته ها احتیاجی نیست که حتما تحصیلات عالیه دانشگاهی داشته باشید اما برای برخی دیگر نیازمند کارنامه ی تحصیلی عالی خواهید بود.

یک مشاور خوب علاوه بر آینده تحصیلی موفق به فکر آینده شغلی شما نیز هست و همه جوانب را برای موفقیت شما در نظر خواهد داشت.

کلام آخر

متاسفانه بعضی از دانش آموزان مسئولیت خطیر و مهم انتخاب رشته را به والدین دل سوز اما دل کم تجربه خود می سپارند و این تصمیم ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات مالی انجام پذیرد.

با این که شرایط بد اقتصادی عرصه را بر عمده ی مردم تنگ کرده اما باید توجه داشته باشید که با پرداخت مبلغی برای انتخاب رشته و قبول شدن در یک دانشگاه دولتی از پرداخت باقی مخارج معاف خواهید شد.

منبع : مشاوره تحصیلی و استعدادیابی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.