مبارزه با بیماری سرطان | چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیم؟

مبارزه با بیماری سرطان، چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیم؟

مبارزه با بیماری سرطان مسئله ای است که هر دو بعد روحی و جسمی را درگیر می کند به همین دلیل نباید تاثیر شرایط روحی و جسمی را در سیکل درمان نادیده بگیرید و دست کم گرفته شود.

توجه داشته باشید برای درمان سرطان علاوه بر درمان جسمی، مراقبت از سلامت ذهنی و عاطفی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا شرط اصلی شکست سرطان داشتن انگیزه قوی و از دست ندادن امید می باشد.

عواملی مانند استرس، نگرانی و خشم باعث تضعیف شدن ایمنی بدن می شود در این شرایط باید سلامت روان و روحیه قوی داشت تا بتوان با سرطان مبارزه کرد. روحیه افراد و بهزیستی روانی نقش بسیار مهم و حساسی برای مقابله با سرطان دارد.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته می شود و در مورد نحوه تغییرات رفتاری و شخصیتی، نحوه بهبود و تقویت روحیه و نقش خانواده در افراد مبتلا به بیماری سرطان توضیحاتی را بیان می کنیم.

مبارزه با بیماری سرطان

چگونه سرطان یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد

زمانی که فرد متوجه بیماری سرطان خود می شود احساسات منفی مانند غم، اندوه، خشم، ناامیدی، بی حوصلگی و ترس به سراغش می آید، در ابتدا درک این بیماری سخت است و شما حق دارید غمگین و ناراحت باشید اما این حالت نباید ادامه داشته باشد شما باید این احساسات منفی را شکست دهید.

زمانی که دچار این احساسات می شوید اطرافیان متوجه تغییر ناگهانی در شخصیت و رفتار شما می شوند برخی از این تغییرات رفتاری و شخصیتی در بیماران سرطانی دیده می شود که در صورتی که به آن رسیدگی نشود شدت آن زیاد شده که برخی از این علائم شامل موارد زیر می شود:

  1. افسردگی حاد
  2. اضطراب
  3. نوسانات رفتاری و خلقی شدید
  4. تحریک پذیری سریع از عوامل و تغییرات خارجی
  5. عدم انگیزه و علاقه به زندگی
  6. رفتارهای اجتماعی و فرهنگی نامقبول
  7. عدم داشتن تمرکز
  8. مشکل در تشخیص احساس خود و دیگران

چرا بعد از ابتلا به سرطان افراد تغییر رفتار و شخصیت می دهند؟

افرادی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند باید بدانند که این بیماری چطور بر روی روحیه و رفتار و شخصیت آن ها تاثیر می گذارد، البته سرطان با دردها و عوارضی همراه می باشد که دردها و عوارض بی تاثیر نیست و بر روی رفتار و روحیه تاثیر می گذارد.

در ادامه این مقاله جنبه های مختلفی که بر روی رفتار و شخصیت فردی که مبتلا به سرطان است را بیان می کنیم در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره کنترل استرس و اضطراب می تواند مفید باشد و مشکلات روانی را کاهش دهد و هم چنین در تغییر رفتار و شخصیت فرد کمک کننده باشد.

سلامت روان

هیچ کس زمانی که متوجه می شود که سرطان دارد احساس خوبی نسبت به آن بیماری نخواهد داشت، مسئله ای که  در این جا اهمیت دارد این است که زمانی که از بیماری خود باخبر شده اید به جای این که احساسات خود را انکار کنید باید تلاش کنید شرایط و حالات خود را به درستی درک کنید.

در صورتی که بتوانید استرس خود را مدیریت کنید و مهارت ذهن آگاهی را تمرین کنید خواهید توانست به خودتان کمک کنید تا سریع تر مورد درمان قرار گیرید و از لحظاتی که در کنار دوستان و اشنایان و خانواده تان هستید لذت ببرید.

استرس و اضطراب

در صورتی که فرد به خاطر بیماری به استرس و اضطراب دچار می شود علاوه بر پیامدهای روحی و روانی، از نظر فیزیکی اثرات شدیدی بر روی آن ها ایجاد خواهد کرد.

زمانی که شما دچار استرس و اضطراب می شوید احساسات منفی مانند خستگی مفرط، خواب آلودگی، عدم تمرکز، بروز حملات شدید روانی یا تنگی نفس به سراغ تان خواهد آمد در این شرایط مراجعه به مشاور بسیار مهم می باشد و به شما کمک می کند تا بتوانید در برابر بیماری های روان تنی از خودتان محافظت کنید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

افسردگی

افرادی که به بیماری طولانی مدت سرطان مبتلا می شوند، مشکلات روحی و روانی بسیاری را تجربه می کنند البته توجه داشته باشید زمانی که درگیر آسیب های روحی می شوند به راحتی این آسیب ها قابل درمان نخواهد بود حتی اگر مبتلا به سرطان باشید.

در این شرایط باید از مشاوره افسردگی کمک بگیرید تا به درمان مشکلات و مسائل بهداشت روانی، استرس ،اضطراب و افسردگی بپردازد در این حالت راحت تر می توانید با جنبه های سرطان رو به رو شوید و برای درمان سرطان اقداماتی را انجام دهید.

تغییرات شیمی مغز و شخصیت افراد مبتلا به سرطان

سروتونین یک ماده شیمیایی می باشد که پیام ها را بین نورون های مغز حمل می کند و نقش مهمی بر روی تنظیم خلق و خوی، اشتها و فشار خون دارد، در صورتی که فعالیت سروتونین مغز کاهش یابد باعث به وجود آمدن رفتارهای نامناسبی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، بی تحرکی، افسردگی و بدخلقی می شود.

هم چنین دشواری در تمرکز، یادگیری و یا سایر مسائل روانشناختی می تواند بر روی زندگی تاثیر منفی بگذارد و اختلالاتی در زندگی به وجود آورد. اما در این بین پدیده ای که بسیار اهمیت دارد خشم شیمیایی می باشد که در ادامه این مقاله به طور کامل توضیحاتی در مورد آن بیان می کنیم.

خشم شیمیایی

زمانی که فرد مبتلا به سرطان می شود خشمگین و ناراحت است و در این حالت خشم یک عکس العمل و پاسخ کاملا معقول و طبیعی نسبت به بیماری سرطان و مشکلات می باشد، برخی از افرادی که به سرطان مبتلا می شوند خشم و درگیری های ناگهانی و غیر وابسته به عوامل خارجی نشان می دهند.

در برخی از اوقات رفتار فرد بسیار پرخاشگرانه و نامناسب می شود این نوع رفتار یک نوع هشدار برای فرد مبتلا و سرطان و عزیزانش می باشد تا هر چه سریع تر برای درمان اقدام کند و با کمک پزشک برای درمان خود تلاش کند.

خشم فرد مبتلا مانعی در فرآیند مبارزه با بیماری سرطان

در صورتی که به این رفتارهای پرخاشگرانه خود ادامه دهید به مرور زمان سلامت عاطفی و ذهنی شما با مشکلاتی رو به رو می شود البته ممکن است به خاطر مصرف دارو و سیکل درمانی این رفتار پرخاشگرانه شدت بیش تری یابد و سلامت ذهنی را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور معمول درمان سرطان با مصرف استروئیدها همراه می باشد تا درمان سریع تر و موثرتر صورت گیرد و از برخی عوارض جانبی درمان جلوگیری گردد.

متاسفانه مصرف استروئیدها تاثیر بالقوه بر روی افزایش نوسانات خلقی، تحریک پذیری و خشم دارد و در صورتی که نگرانی و خشم به صورت مزمن ادامه داشته باشد باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود این مسئله نقش اساسی در درمان و مبارزه با بیماری سرطان دارد.

در این شرایط باید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد. در این خصوص فرد متخصص روانشناس می تواند نحوه کنترل احساسات منفی را به شما آموزش دهد تا بتوانید به خوبی این احساسات را مدیریت کنید.

توجه داشتن به نقش خانواده، دوستان و مراقبین در مبارزه با بیماری سرطان

فرد در اثر بیماری سرطان و شیمی درمانی دچار تغییرات شخصیتی می شود  این مسئله بسیار ناراحت کننده می باشد زیر فرد رفتار مناسبی با نزدیکانش ندارد و یا ممکن است به راحتی نتواند با کسانی که دوستش دارد ارتباط برقرار کند و ارتباط برقرار کردن برای او سخت باشد.

در این مواقع شخص باید حمایت های لازم را از  خانواده، دوستان و کسانی که دوستش دارد دریافت نماید.

اطرافیان باید آگاهی لازم را داشته باشند تا بتوانند به افرادی که مبتلا به بیماری سرطان می شوند کمک کنند، در این شرایط صحبت کردن با کسانی که شما را درک می کند بسیار کمک کننده خواهد بود و کمتر احساس تنهایی خواهید کرد.

هم چنین در این شرایط می توانید خوبی ها و زیبایی های زندگی تان را ببینید و خاطراتی خوبی که با دوستان و عزیزان و کسانی که دوستشان داشته اید به یاد آورید. زمانی که شرایط برای شما سخت و دشوار است می توانید در کنار دیگران احساسات خوبی را دریافت نمایید.

برای درمان و مبارزه با بیماری سرطان خود چه کاری می توانم بکنم؟

برای مبارزه با بیماری سرطان باید با مشاور روانشناس صحبت کنید و مسائل عاطفی، مشکلات و احساسات  خود را بیان کنید تا بتوانند راهکارهای لازم برای مبارزه با بیماری سرطان را در اختیار شما قرار دهند. در این شرایط مشاوره به اندازه درمان فیزیکی برای شما مفید و اثر بخش می باشد.

هم چنین برای حل کردن مشکلات عاطفی، استرس، اضطراب و افسردگی می توانید از داروهای ضد افسردگی که توسط پزشک تجویز شده است استفاده نمایید و بهره گیری از جلسات مشاوره روانشناسی به شما کمک می کند تا بتوانید استرس، اضطراب، افسردگی، ناراحتی و پرخاشگری کنترل کنید.

در نهایت توصیه می شود ارتباط سرطان با استرس را نادیده گرفته زیرا عوارض استرس بسیار زیاد است و بر روی بدن تاثیرات منفی می گذارد.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با چندین سال سابقه خدماتی در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی و تحصیلی با کیفیت ترین حالت ممکن ارائه می کند و جز بهترین و جامع ترین مراکز خدمات روانشناسی  می باشد.

امروزه افراد به خاطر مشغله های زندگی فرصت لازم برای مشاوره حضوری را ندراند و در این خصوص مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با استفاده از ابزارهایی مانند تلفن و اینترنت به مراجعین این امکان را می دهد تا در کمترین زمان با متخصصان در ارتباط بوده و برای حل مشکل شان راهنمایی های لازم را بگیرند.

منبع : مبارزه با بیماری سرطان | چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -