غلبه بر اعتیاد به الکل

غلبه بر اعتیاد به الکل

آیا آماده هستید که الکل را ترک کنید یا آن را کاهش دهید؟ نکات ذیل به شما کمک می کند تا مسیر بهبودی را شروع کنید و این راه را به درستی طی کنید.

چگونه اعتیاد به الکل را ترک کنم؟

غلبه بر اعتیاد به الکل می تواند فرایندی طولانی و مشکل باشد. حتی ممکن است انجام نشدنی و بی فایده به نظر برسد. اما اینطور نیست، اگر آمادگی ترک الکل را دارید و نیاز به حمایت دارید، مهم نیست چقدر میزان مصرفتان زیاد است یا چقدر احساس ناتوانی می‌کنید.

شما می‌توانید از اعتیاد به الکل و سوء مصرف الکل رها شوید. می توانید  هر زمان که بخواهید در خود تغییر ایجاد کنید. چه بخواهید الکل را به طور کامل ترک کنید یا آن را کاهش دهید، این راهبردها می توانند به شما کمک کنند تا از امروز بهبودی را شروع کنید.

اکثر افراد معتاد به الکل تلاش نمی کنند که تغییر بزرگی ایجاد کنند یا عادت نوشیدن خود را تغییر دهند. بهبودی معمولاً فرآیندی تدریجی است. در مراحل اولیه تغییر و شروع بهبودی، انکار یک مانع بزرگ است. حتی پس از اعتراف به اعتیاد به الکل، ممکن است بهانه بیاورید و کنار بروید.

مهم است که دوگانگی خود را در مورد ترک الکل بپذیرید. اگر هنوز مطمئن نیستید که آماده ترک هستید یا در تصمیمتان برای ترک مشکل دارید، فکر کردن به هزینه ها و مزایای هر انتخاب به شما کمک می کند.

ارزیابی هزینه ها و مزایای الکل

جدولی مانند تصویر زیر تهیه کنید و هزینه ها و مزایای نوشیدن الکل را با هزینه ها و مزایای ترک بسنجید.

فواید نوشیدن الکل

  • به من کمک می کند تا مشکلاتم را فراموش کنم.
  • وقتی مشروب میخورم لذت میبرم.
  • الکل راهی برای استراحت و رهایی من از یک روز پر استرس است.
  • غیره

فواید عدم نوشیدن الکل

  • روابط من احتمالا بهتر می شود.
  • از نظر روحی و جسمی حال مساعدی دارم.
  • برای افراد و فعالیت هایی که به آن ها اهمیت می دهم، زمان و انرژی بیشتری خواهم داشت.

هزینه ها و عوارض مصرف الکل

  • باعث ایجاد اختلال در روابط من شده است.
  • احساس افسردگی، اضطراب و شرمندگی می کنم.
  • مانع عملکرد شغلی و مسئولیت های خانوادگی من می شود.

هزینه های عدم نوشیدن الکل

  • من باید راه دیگری برای مقابله با مشکلاتی مثل استرس پیدا کنم.
  • دوستان شرابخوارم را از دست خواهم داد.
  • باید با مسئولیت هایی که نادیده گرفته ام، روبرو شوم.

نیاز دارید با کسی صحبت کنید؟

شماره تماس جهت رزرو وقت مشاوره ازدواج مرکز مشاوره ستاره ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰  به وسیله موبایل از طریق شماره های ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷امکان پذیر است.

هدف گذاری کنید و برای ترک آماده شوید

هنگامی که تصمیم به تغییر گرفتید، گام بعدی، تعیین اهداف ترک الکل است. هرچه اهداف شما واقع بینانه تر و واضح تر باشد، بهتر است.

مثال شماره ۱: هدف من برای ترک الکل

من مصرف الکل را ترک خواهم کرد. تاریخ ترک من __________ است.

مثال شماره ۲: هدف من برای ترک

از تاریخ __________ در روزهای هفته الکل را ترک می کنم.

من مصرف الکل خود را در روزهای شنبه و یکشنبه به بیش از سه نوشیدنی الکل در روز یا پنج نوشیدنی در آخر هفته محدود می کنم. بعد از سه ماه، مصرف الکل آخر هفته خود را حتی به حداکثر دو نوشیدنی در روز و سه نوشیدنی در آخر هفته کاهش خواهم داد.

آیا می خواهید الکل را به طور کامل متوقف کنید یا فقط کاهش دهید؟ اگر هدف شما کاهش مصرف الکل است، تصمیم بگیرید چه روزهایی و چه تعداد الکل بنوشید. سعی کنید حداقل دو روز در هفته را متعهد باشید که اصلاً الکل ننوشید.

چه زمانی می خواهید الکل را ترک کنید یا کمتر مشروب بنوشید؟ فردا؟ در یک هفته؟ ماه آینده؟ ظرف شش ماه؟ اگر می‌خواهید الکل را ترک کنید، تاریخ مشخصی برای ترک آن تعیین کنید.

چگونه به اهداف خود برسید؟

پس از اینکه اهداف خود را برای ترک یا کاهش نوشیدن الکل تعیین کردید، چند ایده در مورد اینکه چگونه می توانید به خود کمک کنید، یادداشت کنید. مثلا:

از شر وسوسه ها رها شوید. تمام الکل، ظروف بارور و سایر لوازم مرتبط با الکل را از خانه و محل کار خود بردارید.

هدف خود از ترک را اعلام کنید. اجازه دهید دوستان، اعضای خانواده و همکاران بدانند که در حال تلاش برای ترک یا کاهش مصرف الکل هستید. اگر اطرافیانتان مشروب می نوشند، از آن ها بخواهید با انجام ندادن این کار در حضور شما، به بهبودی شما کمک کنند.

در مورد محدودیت های جدید خود آماده باشید. مثلا: نوشیدن الکل در خانه تان را ممنوع کنید یا ممکن است نتوانید در مراسمی که در آن الکل می نوشند، شرکت کنید.

از تأثیرات افراد بد دوری کنید. از افرادی که از تلاش های شما برای ترک  را بیهوده می دانند یا از محدودیت هایی که تعیین کرده اید حمایت نمی کنند، فاصله بگیرید. این ممکن است به معنای کنار گذاشتن برخی از دوستان و ارتباطات اجتماعی باشد.

از گذشته یاد بگیرید. به تلاش های قبلی برای ترک یا کاهش نوشیدن خود فکر کنید. چه کار کردید؟ چرا موفق نشدید؟ این بار چه کاری می توانید انجام دهید تا در دام وسوسه ها قرار نگیرید؟

کاهش یا ترک کامل الکل

اینکه آیا می‌توانید با موفقیت الکل خود را کاهش دهید یا نه، به شدت اعتیاد شما بستگی دارد. اگر الکلی هستید و نمی توانید مصرف الکل خود را کنترل کنید، بهتر است سعی کنید به طور کامل الکل را ترک کنید. اما اگر برای ترک کامل آماده نیستید یا مشکل سوء مصرف الکل ندارید، اما به دلایل شخصی یا سلامتی می‌خواهید مصرف آن را کاهش دهید، نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند:

هدف خود را تعیین کنید. محدودیتی برای مقدار مصرف الکل خود انتخاب کنید، سعی کنید چند روز در هفته بنوشید

هدف خود را یادداشت کنید تا به شما در رسیدن به بهبودی کمک کند. به مدت ۳ تا ۴ هفته، هر بار که نوشیدنی می خورید، میزان نوشیدنی خود را یادداشت کنید. با خواندن دفتر یادداشت، ممکن است از عادت های هفتگی نوشیدنی خود تعجب کنید.

مصرف الکل را در خانه کاهش دهید. سعی کنید الکل را از خانه خود محدود یا حذف کنید. اگر وسوسه ها را حذف کنید، دوری از نوشیدن الکل بسیار ساده تر است.

هنگام نوشیدن، الکل را به آرامی میل کنید و ۳۰ دقیقه یا یک ساعت بین نوشیدنی ها استراحت کنید. یا بین نوشیدنی های الکلی نوشابه، آب یا آبمیوه بنوشید. نوشیدن را با معده خالی انجام ندهید و مطمئن شوید که هنگام نوشیدن غذا میل کرده باشید.

هر هفته یک یا دو روز را بدون الکل برنامه ریزی کنید. سپس سعی کنید به مدت یک هفته نوشیدنی را متوقف کنید. در مورد احساس جسمی و روحی خود در این روزها یادداشت کنید، شناخت فواید کاهش الکل به شما کمک می کند تا برای همیشه  آن را کاهش دهید.

گزینه های درمان و غلبه بر اعتیاد به الکل

برخی از افراد می‌توانند به تنهایی، با کمک برنامه، سایر گروه‌های پشتیبانی نوشیدنی را متوقف کنند. اما برخی دیگر به نظارت پزشکی نیاز دارند تا با خیال راحت  از الکل دوری کنند.

اینکه کدام یک از موارد ذکر شده برای شما بهتر است بستگی به میزان مصرف الکل، مدت زمان اعتیادتان ، ثبات وضعیت زندگی شما و سایر مشکلات سلامتی که ممکن است داشته باشید، دارد.

اولین قدم اغلب مشورت با پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک عمومی است. پزشک شما می تواند الگوهای مصرف الکل شما را ارزیابی کند، هر گونه اختلال همزمان را تشخیص دهد ، سلامت کلی تان را ارزیابی کند و ارجاعات درمانی لازم را ارائه دهد. آن ها حتی ممکن است دارویی برای کمک به ترک سیگار برایتان تجویز کنند.

نمونه هایی از برنامه های درمان و غلبه بر اعتیاد به الکل

درمان اقامتی: شامل زندگی در مرکز درمانی می باشد. درمان فشرده به صورت روزانه می باشد که به طور معمول از ۳۰ تا ۹۰ روز طول می کشد.

بستری شدن جزئی در بیمارستان:  این برای افرادی است که نیاز به نظارت مداوم پزشک دارند اما وضعیت زندگی پایداری دارند. این برنامه های درمانی معمولاً ۳-۵ روز در هفته، ۴-۶ ساعت در روز در بیمارستان برگزار می شوند.

برنامه های فشرده سرپایی (IOP):  بر پیشگیری از عود و برگشت به الکل تمرکز دارد و اغلب می تواند در محل کار یا مدرسه برنامه ریزی شود.

درمان (فردی، گروهی یا خانوادگی): به شما کمک می کند تا علل اصلی مصرف الکل خود را شناسایی کنید، روابط خود را بهبود ببخشید، و مهارت‌هایی را بیاموزید که بتوانید چگونه با محرک‌هایی که باعث عود اعتیادتان می شوند، مقابله کنید.

نکاتی برای یافتن بهترین درمان اعتیاد

هیچ راه جادویی یا درمان واحدی که برای همه مفید باشد، وجود ندارد. نیازها و برنامه درمان هر کس متفاوت است، بنابراین مهم است که برنامه ای را پیدا کنید که مناسب شما باشد. هر برنامه باید برای مشکلات و موقعیت منحصر به فرد شما تنظیم شده باشد.

درمان نباید به پزشکان و روانشناسان محدود شود. بسیاری از مددکاران اجتماعی و مشاوران نیز خدمات درمان اعتیاد را ارائه می دهند.

درمان باید بیش از مصرف الکل مورد توجه شما قراربگیرد. اعتیاد بر کل زندگی شما، از جمله روابط، شغل، سلامت و رفاه روانی شما تأثیر می گذارد. موفقیت درمان بستگی به بررسی و پذیرش تأثیر الکل بر شما و ایجاد یک روش جدید زندگی دارد.

تعهد و پیگیری مهم هستند. بهبودی از اعتیاد به الکل فرآیندی سریع و آسان نیست. به طور کلی، هر چه مصرف الکل طولانی تر و شدیدتر، درمان هم طولانی تر و شدیدتر است. اما صرف نظر از طول مدت برنامه درمانی در هفته یا ماه، پیگیری های طولانی مدت برای بهبودی شما نیز بسیار مهم است.

برای سایر مشکلات پزشکی یا سلامت روانی تحت درمان قرار بگیرید. مردم اغلب برای کاهش علائم مشکل سلامت روانی تشخیص داده نشده مانند افسردگی یا اضطراب، از الکل استفاده می کنند.

همانطور که برای غلبه بر اعتیاد به الکل به دنبال کمک هستید، مهم است که برای هر مشکل روانی دیگر درمان شوید. بهترین شانس شما برای بهبودی، دریافت ترکیبی از درمان سلامت روان و اعتیاد از یک مشاور یا تیم درمان است.

ترک الکل با خیال راحت

هنگامی که مکرر و زیاد الکل می نوشید، بدن شما از نظر فیزیکی به الکل وابسته می شود و اگر به طور ناگهانی آن را متوقف کنید، دچار علائم ترک می شود. علائم ترک الکل از خفیف تا شدید متغیر است و شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • لرزش
  • تعریق
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اضطراب و بی قراری
  • گرفتگی معده و اسهال
  • مشکل در خواب یا تمرکز
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون

علائم ترک الکل

علائم ترک الکل معمولاً ظرف چند ساعت پس از ترک الکل شروع می شود، در یک یا دو روز به اوج خود می رسد و در عرض پنج روز بهبود می یابد. اما در برخی از الکلی ها، ترک نه تنها خوشایند نیست، بلکه زندگی شان را تهدید می کند.

اگر مدت زیادی است که الکل مصرف می‌کنید، ممکن است نیاز به سم‌زدایی تحت نظارت پزشکی داشته باشید.

سم زدایی را می توان به صورت سرپایی یا در بیمارستان یا مرکز درمان الکل انجام داد، جایی که برای جلوگیری از عوارض پزشکی و تسکین علائم ترک، دارو برای شما تجویز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا متخصص اعتیاد خود صحبت کنید.

اگر هر یک از علائم ترک زیر را تجربه کردید، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید:

  • استفراغ شدید
  • سردرگمی
  • تب
  • توهم
  • تحریک شدید
  • تشنج

علائم ذکر شده در بالا ممکن است نشانه نوع شدیدی از ترک الکل به نام دلیریوم ترمنس یا DTs باشد. این وضعیت نادر و اورژانسی است و باعث ایجاد تغییرات خطرناک در نحوه تنظیم گردش خون و تنفس توسط مغز می شود، بنابراین مهم است که در این شرایط فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

دریافت حمایت

اگر بخواهید اعتیاد خود به الکل را با مراجعه به مراکز توانبخشی، برطرف کنید، دریافت حمایت ضروری است. سعی نکنید به تنهایی پیش بروید. بهبودی از اعتیاد یا سوء مصرف الکل زمانی که شما افرادی را دارید که برای تشویق، آرامش و راهنمایی می توانید به آن ها تکیه کنید، بسیار آسان تر است.

حمایت می‌تواند از جانب اعضای خانواده، دوستان، مشاوران، سایر الکلی‌های در حال بهبودی، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و افرادی از اطرافیان شما باشد.

به دوستان نزدیک و خانواده تکیه کنید، داشتن حمایت دوستان و اعضای خانواده دارایی ارزشمندی در بهبود است. اگر تمایلی به مراجعه به عزیزان خود ندارید زیرا قبلاً آن ها را ناامید کرده اید، به مشاوره زوجین یا خانواده درمانی مراجعه کنید.

یک شبکه اجتماعی فعال تشکیل دهید. اگر زندگی اجتماعی قبلی شما حول محور الکل می چرخیده، لازم است چند ارتباط جدید ایجاد کنید.

مهم است که دوستان هوشیاری داشته باشید که از بهبودی شما حمایت کنند. سعی کنید در کلاس شرکت کنید، به جلسات مذهبی بپیوندید، داوطلب شوید یا در رویدادهای جامعه خود شرکت کنید.

جلسات را در اولویت قرار دهید، به یک گروه پشتیبانی بهبودی مانند الکلی های گمنام  بپیوندید و به طور منظم در جلسات شرکت کنید.

گذراندن وقت با افرادی که درک می کنند شما چه چیزی را تجربه می کنید، بسیار شفابخش و موثر است. همچنین از تجربیات مشترک اعضای گروه بهره مند می شوید و یاد می گیرید که دیگران برای ترک و بهبودی چه کارهایی انجام داده اند.

معنای جدیدی در زندگی پیدا کنید

در حالی که هوشیار شدن اولین قدم مهم است، اما فقط آغاز بهبودی شما می باشد. توانبخشی یا درمان حرفه ای، شما را در مسیر بهبودی قرار می دهد اما برای اینکه در طولانی مدت الکل را متوقف کنید، باید یک زندگی جدید و معنادار بسازید که در آن نوشیدن الکل جایی ندارد.

پنج قدم برای یک سبک زندگی هوشیار

مراقب خودت باش: برای جلوگیری از اختلالات خلقی و مبارزه با هوس، روی تغذیه مناسب و خواب کافی تمرکز کنید. ورزش همچنین کلیدی است که اندورفین را آزاد می کند، استرس را تسکین می دهد و رفتار عاطفی را ارتقا می دهد.

شبکه پشتیبانی خود را بسازید: اطراف خود را با تأثیرات مثبت افرادی احاطه کنید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهند. هر چه بیشتر روی افراد و جامعه خود سرمایه گذاری کنید، بیشتر به شما کمک می کند که انگیزه داشته باشید و در مسیر بهبودی باقی بمانید.

فعالیت ها و علایق جدید را توسعه دهید: سرگرمی های جدید، فعالیت های داوطلبانه یا کاری را پیدا کنید که به شما حس هدف می دهد و برایتان رضایت بخش است، اموری که باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و نوشیدن الکل جذابیت کمتری برایتان پیدا کند.

درمان را ادامه دهید: اگر در گروه حمایتی مانند الکلی‌های گمنام شرکت می‌کنید، یک حامی مالی دارید، یا درگیر درمان سرپایی هستید، شانس شما برای بهبودی بهتر می شود.

با استرس به روشی سالم مقابله کنید: سوء مصرف الکل اغلب تلاشی غلط برای کاهش استرس است. راه‌های سالم‌تری برای کنترل استرس خود پیدا کنید، مانند ورزش، مدیتیشن، یا تمرینات تنفسی یا سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب.

برای محرک ها و هوس ها برنامه ریزی کنید

میل به الکل، به خصوص در شش ماه اول پس از ترک می تواند شدید باشد. درمان خوب شما را برای این چالش‌ها آماده می‌کند و به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را برای مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا، هوس‌های الکلی و فشار اجتماعی برای مصرف الکل یاد بگیرید.

دوری از محرک های مصرف الکل

از چیزهایی که میل شما را به نوشیدن تحریک می کند دوری کنید مانند: افراد، مکان ها یا فعالیت‌های خاصی  که باعث وسوسه شما می‌شوند.

این به معنای ایجاد تغییرات کلی در زندگی شما است، مانند یافتن چیزهای جدید برای انجام با دوستان قدیمی خود در نوشیدن الکل، یا حتی دست کشیدن از آن دوستان و یافتن دوستان جدید .

در موقعیت های اجتماعی «نه» گفتن به الکل را تمرین کنید. مهم نیست چقدر سعی می کنید از الکل دوری کنید، احتمالاً به شما پیشنهاد الکل می دهند، با قاطعیت و مؤدبانه، «نه متشکرم»، برای پاسخ دادن خود از قبل آماده شوید.

مدیریت میل به الکل

وقتی میل به الکل دارید، این راهکارها را امتحان کنید:

با فردی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید: این فرد معتمد می تواند حامی مالی خود، یکی از اعضای خانواده یا دوستان حامی خود، یا فردی از اطرافیان باشد.

حواس خود را پرت کنید تا زمانی که هوس از بین برود. به پیاده روی بروید، به موسیقی گوش دهید، نظافت منزل را انجام دهید یا خود را به کاری مشغول کنید.

اهداف خود را یادآوری و مرور کنید. وقتی هوس الکل می کنید، ممکن است اثرات مثبت آن را به خاطر بسپارید و نکات منفی را فراموش کنید. اثرات نامطلوب درازمدت نوشیدن زیاد الکل را به خود یادآوری کنید و اینکه چگونه حتی در کوتاه مدت احساس بهتری در شما ایجاد نمی کند.

هوس را بپذیرید و به جای مبارزه با آن، آن را کنار بگذارید.. هوس خود را مانند یک موج اقیانوسی در نظر بگیرید که سریع اوج می گیرد، می شکند و از بین می رود. وقتی هوس را کنار می گذارید، بدون اینکه بخواهید قضاوت کنید، یا نادیده بگیرید، خواهید دید که سریعتر از آنچه فکر می کنید، از بین می رود.

سه مرحله اساسی موج سواری هیجانی:

میل شدیدتان را ارزیابی کنید. روی یک صندلی راحت بنشینید و پاهای خود را دراز کنید و دستان خود را در وضعیتی آرام قرار دهید. چند نفس عمیق بکشید و به خودتان تمرکز کنید، به قسمتی از بدنتان توجه کنید که در آن هوس می کنید و این احساسات چگونه است.

بر روی یک منطقه که در آن تمایل دارید تمرکز کنید. احساسات در آن ناحیه چگونه است؟ به عنوان مثال، ممکن است احساس گرما، سرما، گزگز یا بی حسی می کنید؟ آیا عضلات شما منقبض یا ریلکس هستند؟

این منطقه چقدر بزرگ است؟ احساسات را برای خود توصیف کنید. «دهان من خشک شده است. تنش در لب و زبانم وجود دارد. من به قورت دادن ادامه می دهم. با بازدم، می توانم بوی تلخ الکل را تصور کنم.»

این کار را در هر قسمت از بدنتان تکرار کنید. چه تغییراتی در احساسات رخ می دهد؟ توجه کنید که چگونه این میل می آید و می رود.

توجه داشته باشید که هدف از موج‌سواری هیجانی، ناپدید کردن هوس‌ها نیست، بلکه تجربه آن ها به شکلی جدید است. با این حال، با تمرین، یاد خواهید گرفت که چگونه هوس های خود را تا زمانی که به طور طبیعی از بین بروند، از بین ببرید.

مدیریت مشکلات در بهبودی

بهبودی از الکل فرآیندی توام با شکست است. اگر عود کردید یا لغزیدید، تسلیم نشوید. عود به این معنی نیست که شما شکست خورده اید یا هرگز نمی توانید آن را ترک کنید. هر عود فرصتی برای متعهد شدن مجدد به هوشیاری است، بنابراین احتمال عود در آینده کمتر خواهد بود.

در صورت لغزش چه باید کرد:

  • از شر الکل خلاص شوید و از محیطی که در آن مست کرده اید، دور شوید.
  • به خود یادآوری کنید که لازم نیست یک نوشیدنی کوتاه مدت به یک عادت تبدیل شود.
  • اجازه ندهید احساس گناه یا شرم شما را از ترک باز دارد.
  • برای کمک فوراً با حامی، مشاور یا دوست خود تماس بگیرید.

چگونه به کسی کمک کنیم که الکل را ترک کند

سوء مصرف الکل و اعتیاد فقط بر روی فرد معتاد تأثیر نمی گذارد، بلکه بر خانواده و عزیزان او نیز تأثیر گذار است. تماشای یکی از اعضای خانواده که اعتیاد به الکل دارد ناراحت کننده و دردناک است.

اما اگر نمی توانید غلبه بر اعتیاد را برای عزیزتان انجام دهید، عشق و حمایت شما می تواند نقش مهمی در بهبودی طولانی مدت او داشته باشد.

با فرد در مورد اعتیادش صحبت کنید. نگرانی های خود را با دقت بیان کنید و دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را پیشنهاد کنید که از آن ها کمک بگیرند. سعی کنید بی طرف بمانید و بحث و اندرز نکنید، سخنرانی نکنید، متهم نکنید و تهدید نکنید.

اطلاعات خود را در زمینه اعتیاد افزایش دهید. درباره انواع درمان های موجود تحقیق کنید و این گزینه ها را با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود در میان بگذارید.

اقدام به برگزاری یک جلسه خانوادگی کنید، اما خود را در موقعیت خطرناک قرار ندهید. در هر مرحله از بهبودی، حمایت خود را ارائه دهید اما مسئولیت کارهای فرد را به عهده نگیرید.

برای رفتار عزیزتان بهانه نیاورید. فردی که اعتیاد به الکل دارد باید مسئولیت اعمال خود را بپذیرد. دروغ نگویید و چیزی را پنهان نکنید تا او را از عواقب مصرف الکل دورکنید.

از همه مهم تر هرگز خودتان را سرزنش نکنید، شما مقصر مشکل اعتیاد عزیزتان نیستید و نمی توانید آن ها را تغییر دهید.

منبع : غلبه بر اعتیاد به الکل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -