عوارض نوروفیدبک در کودکان|سلامت روانی کودک را بهبود بخشید

عوارض نوروفیدبک در کودکان، نوروفیدبک مغز را تقویت می کند و به مغز می آموزد که چگونه خود را تنظیم کند تا فرد بتواند تمرکز کند، آرام باشد و یاد بگیرد. بدون تنظیم سیستم عصبی، فرد نمی تواند توجه کند، بیاموزد یا اقدامی موثر و بهینه انجام دهد.
نوروفیدبک به طور ایمن و موثر تغییرات پایداری را در طول زمان در مغز ایجاد می‌کند، زیرا فعالیت امواج مغزی را بررسی می کند تا به حالت پاراسمپاتیک آرام و متمرکز برود، و این چیزی است که ما برای فرزندانمان می‌خواهیم.

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش مغز و بدنی سالم داشته باشد تا بتواند دائماً احساس خوبی داشته و به خودش اطمینان داشته باشد. بچه ها وقتی اعتماد به نفس ندارند، نمی توانند در زندگی به موفقیت برسند، چه از نظر تحصیلی و چه از نظر اجتماعی.

نوروفیدبک چیست و چگونه کمک می کند؟

نوروفیدبک حدود سی سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، اما در سال های اخیر بیش از قبل شناخته شده است. این روش بر اساس اصول بنیادی بایوفیدبک یا بازخورد زیستی می باشد و هدف اصلی ان ثبات کارکرد مغز است.

تا همین اواخر اگر به دنبال سلامت روان خود بودید تنها دو گزینه وجود داشت، روان درمانی و دارو و دارودرمانی، اما امروزه گزینه سومی به نام درمان نوروفیدبک وجود دارد.

هنگامی که با یک درمانگر ملاقات می کنید که از نوروفیدبک استفاده می کند، خواهید دید که الکترودهایی روی سر شما میگذارد که بدون ضرر هستند.

سنسورها فعالیت الکتریکی مغز شما را ثبت می کنند. این فعالیت الکتریکی تقویت شده و روی کامپیوتر به  صورت باندهای فرکانسی مجزا دیده می شود. فرکانس هایی که اندازه گیری می شوند عبارتند از دلتا، تتا، الفا و بتا. مغز از این بازخوردها استفاده می کند تا تا الگوهای التریکی مشکل دار را تغییر دهد.

نوروفیدبکیک روش ایمن، طبیعی و بسیار موثر برای تنظیم سیستم عصبی و تأثیر مستقیم بر عملکرد امواج مغزی ما است. همه ما امواج مغزی یکسانی داریم، اما بسته به اینکه از آن ها برای چه کاری استفاده می کنیم تغییر می کنند. به عنوان مثال، زمانی که می خوابیم، اغلب در حالت دلتا هستیم. اگر آرام باشیم، ممکن است در حالت آلفا قرار بگیریم.

امواج بتا امواج مهمی هستند زیرا با تمرکز گره خورده اند. امواج مغزی ما می‌تواند در نواحی خاص کم‌رنگ شود یا در نواحی دیگری بیش از حد شوند و این زمانی است که اختلال ظاهر می‌شوند. مشکلات تمرکز، تحریک یا بدخلقی، مسائل یادگیری، مسائل رفتاری و غیره همه به این دلیل می باشند. بیشتر رفتارها ناشی از اختلال در تنظیم سیستم عصبی است و خبر خوب این است که می‌توانیم با تنظیم امواج مغزی با نوروفیدبک، امواجی مغزی و رفتار را تنظیم کنیم.

فواید نوروفیدبک چیست

فواید نوروفیدبک بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

  1. در بسیاری از موارد نوروفیدبک به اندازه دارو موثر است و  برای کسانی که مایلند از درمان روان‌دارویی خودداری کنند انتخاب بسیار مناسبی می باشد.
  2. نتایج مطالعات نشان داده اند که روی طیف وسیعی از اختلالات تاثیر می گذارد: سر درد، افسردگی، ناتوانی های یادگیری، اختلال بیش فعالی و نقص توجه، اضطراب و حملات پانیک، اختلالات وسواس جبری، اختلالات خواب، اعتیاد، اختلال استرس پس از سانحه، آسیب مغزی، سکته، کما، سندروم خستگی مزمن، فیبرومیالژی و صرع.
  3. هم چنین اختلالات دیگری نیز از نوروفیدبک تاثیر می گیرند مثل رعشه و لرزش بدن، افراد پرخاشگر، کاهش خشم، مشکلات حافظه و مشکلات گفتار.
  4. نوروفیدبک هم چنین برای افزایش عملکرد موسیقیایی نیز مورد استفاده می شود. ناسا چندین سال است که از نوروفیدبک به منظور افزایش تمرکز خلبانان خود استفاده می کند.
  5. نوروفیدبک تمرکز و توجه را تقویت می کند و به کودکان می آموزد که چگونه بدن خود را آرام و ذهن خود را پاک کنند.
  6. نوروفیدبک به کودکان می آموزد که چگونه احساسات خود را تنظیم کنند.
  7. آموزش خود تنظیمی
  8.  دفعات و شدت اپیزودهای افسردگی، اضطراب، حملات پانیک و موارد دیگر را کاهش دهد.
  9. بهبود عملکرد شناختی
  10. نمرات IQ بهبود می یابند
  11. اثرات طولانی مدت
  12. اضطراب، عصبانیت، افسردگی. این فقط بزرگسالان نیستند که با این احساسات دست و پنجه نرم می کنند. یک واقعیت تلخ این است که هم اضطراب و هم افسردگی در جوانان در حال افزایش است. اگر کودک شما درگیر این احساسات است نوروفیدبک می تواند کمک کند.

نوروفیدبک می تواند به موارد زیر کمک کند و در عین حال عوارض نوروفیدبک در کودکان بسیار کمی را به دنبال داشته باشد:

  • تکانشگری. مطالعات نشان داده است که تکانشگری و میل به مصرف موراد ارتباط قوی دارند. نوروفیدبک یک درمان موثر برای کاهش رفتار تکانشی و دوری از مواد مخدر می باشد. 
  • بیش فعالی، نوروفیدبک سریع ترین درمان بیش فعالی می باشد.
  • اختلال نافرمانی 
  • اوتیسم. نوروفیدبک برای اختلال طیف اوتیسم بسیار مفید می باشد، این درمان الگوهای امواج مغزی بیمار را برای دستیابی به تعادل بهینه‌ امواج مغزی تقویت می‌کند. 
  • افسردگی. درمان نوروفیدبک یک درمان موثر برای انواع اختلالات و شرایط از جمله افسردگی بالینی است.
  • اضطراب
  • اختلالات تشنجی یا صرع. با (EEG) یا نوروفیدبک می‌توان مغز را آموزش داد تا به جای ریتم‌هایی که منجر به ایجاد و انتشار تشنج می‌شوند بر ریتم‌هایی تأکید شود که احتمال وقوع تشنج را کاهش می‌دهند.
  • آسیب های تروماتیک مغزی
  • اختلالات رشد عصبی
  • دلبستگی
  • تروما و PTSD. هدف نوروفیدبک التیام آسیب های دوران کودکی یا تغییر وقایع نیست. در عوض، نوروفیدبک روی تأثیراتی که این ضربه روی مغز شما می گذارد تمرکز می کند. هدف درمان دستیابی به یک حالت بهینه است که در آن هر دو سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک در تعادل کار می کنند.
  • میگرن، سردرد و مشکلات گوارشی
  • مشکلات خواب. نوروفیدبک تأثیر مثبتی بر خواب دارد، زیرا بر روی نواحی از مغز که خواب را  تنظیم می کند، اثر می گذارد. با نوروفیدبک، اکثر مردم می توانند مغز خود را آموزش دهند تا الگو سالمی برای خواب داشته باشند.
  • خودکشی. 

آیا نوروفیدبک درمان قطعی بیش فعال است

نوروفیدبک یک درمان امیدوارکننده برای بیش فعالی است. تحقیقات اخیر ثابت کرده اند که ۳۰ جلسه درمان نوروفیدبک می تواند به اندازه دارو درمانی در کاهش علائم ADHD موثر باشد. پس از درمان نوروفیدبک فرد دیگر به داروهای ADHD نیاز نداشته و می تواند دارو درمانی را برای همیشه کنار بگذارد.

میزان موفقیت نوروفیدبک چقدر است؟

میزان موفقیت نوروفیدبک در کودکان که توسط پزشکان و در تحقیقات علمی منتشر شده است برای نوروفیدبک ۸۰-۷۵ درصد است که بسیار درخشان می باشد.

نوروفیدبک باید حداقل دو بار در هفته رخ دهد.  اکثر افراد فرآیند نوروفیدبک  را آرامش بخش می دانند اما هر بیمار متفاوت است. اکثر بیماران فواید و نتیجه نوروفیدبک را در ۳-۴ هفته یا ۶-۸ جلسه احساس می کنند.

آیا درمان نوروفیدبک دائمی است؟

نتایج حاصل از درمان نوروفیدبک به تحریک خارجی یا داروها وابسته نیست، بنابراین عوارض نوروفیدبک در کودکان بسیار نادر، کوتاه مدت و خفیف هستند.

از آنجایی که نتایج حاصل از آموزش نوروفیدبک توسط خود فرد تولید می‌شود، بیماران توانایی «تغییر» رویکرد ناقص به یک الگوی عملکرد سالم‌تر را حتی پس از پایان درمان نیز ایجاد می‌کنند.

نوروفیدبک مانند یادگیری تعادل در دوچرخه با استفاده از چرخ های تمرینی است، می تواند به شما نشان دهد که عملکرد صحیح مغز چگونه به نظر می رسد و به مغز شما اجازه می دهد الگوهای امواج مغزی سالم تر و کاربردی تر را تولید کند.

بنابراین به طور کلی می توان نتیجه گرفت که درمان نوروفیدبک می‌تواند یک گزینه درمانی طولانی‌مدت، ایمن، مؤثر و بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان باشد، نبود عوارض نوروفیدبک در کودکان آن را به روشی بسیار بهتر از دارو درمانی تبدیل می کند.

نوروفیدبک چگونه باعث درمان نقص توجه و بیش فعالی می شود؟

اختلال نقص توجه و بیش فعالی بیشترین مشکلی است که افراد را به سمت درمان با نوروفیدبک می برد.

مطالعات نشان داده اند که نوروفیدبک می تواند تا ۸۰ درصد علائم این اختلال را بهبود بخشد، و هوشبهر را ۶ تا ۱۵ نمره بالاتر می برد این آمار بسیار درخشان می باشد و مهم ترین نکته این است که درمان بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان انجام می دهد.

متداول ترین شاخص برای اختلال بیش فعالی نسبت باندهای فرکانسی تتا به بتا در نواحی مرکزی سر می باشد. اگر این نسبت بسیار بالا باشد، می توان با استفاده از نوروفیدبک این نسبت را کوچکتر کرد و حیطه توجه را افزایش داد و تکانشگری را کم کرد.

گاهی اوقات باند فرکانسی آلفا نیز در نواحی جلوی سر بزرگتر است و با کاهش آن می توان توجه متمرکز و باقی ماندن روی تکلیف را افزایش داد.

درمان قطعی استرس کودکان نی نی سایت

اضطراب یک اختلال روانی رایج است که در بین کودکان کشف شده است. دارو فقط تا حدی موثر است و می تواند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشد بنابراین در این شرایط نوروفیدبک اهمیت زیادی دارد.

به صورت کلی درمان با نوروفیدبک برای اضطراب بسیار مفید می باشد، و به روش های مختلفی انجام می شود.

در این حالت بتای بالایی در نواحی پشت سر دیده می شود و هدف درمان کاهش بتا در این نواحی است. هم چنین بتای بالا (نزدیک به گاما) در کاهش علائم اضطراب موثر است.

طول زمان درمان در طول جلسات افزایش می یابد. زمان نوروفیدبک اولین جلسه معمولا ۲۰ دقیقه است. جلسه دوم معمولاً ۲۵-۳۰ دقیقه است. برای چند جلسه بعدی زمان درمان ۳۰ دقیقه برگزار می شود. هنگامی که مشخص شد که پیشرفت در راه است، زمان واقعی نوروفیدبک به ۴۰-۵۰ دقیقه در هر جلسه افزایش می یابد. اما به طور کلی این جلسات به ویژگی های فرد بستگی دارد.

نوروفیدبک چگونه در بهبود افسردگی موثر است؟

در بیماران افسرده معمولا بین توان باندهای فرکانسی در دو نیمکره مغز در نواحی پیشانی عدم توازن دیده می شود، مخصوصا در باند فرکانسی آلفا. ناحیه پیشانی چپ ما را به سمت چیزی که می خواهیم می برد و ناحیه راست ما را از آنچه نمی خواهیم دور می کند.

در افراد افسرده ناحیه چپ فعالیت کمتری در مقایسه با نواحی راست نشان می دهد. در نوروفیدبک فعالیت در نواحی چپ پیشانی را تقویت کرده و فعالیت نواحی راست را کمتر می کنیم و بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان افسردگی را به طور کامل درمان می کنیم.

آیا نوروفیدبک تاثیر دارد؟ |عوارض نوروفیدبک در کودکان

میزان اثربخشی درمان نوروفیدبک به نوع اختلالی که فرد دارد بستگی دارد.

در حدود ۵۰ تا ۹۵ درصد. درمان را می توان تا جایی ادامه داد که نتیجه حداکثر را بگیرد. برخی مغزها به صورت دوره ای نیاز به تنظیم دارند.

نتیجه بستگی به عوامل بسیاری دارد از جمله مدت زمانی که وضعیت مورد نظر (مثلا افسردگی) را دارا هستید، طول مدت کافی جلسات نوروفیدبک، مهارت های فرد مورد درمان، و تناسب لازم بین فرد و دستگاه.

به طور معمول، کودکان و نوجوانان از بازخوردی که دریافت می کنند لذت می برند. اغلب ما نشانه هایی از بهبود شرایط در طی ۱ یا ۲ جلسه مشاهده می کنیم. با ادامه جلسات، پیشرفت ها عمیق تر، گسترده تر و ثابت تر می شوند.

درمان نوروفیدبک را مانند دماسنج در نظر بگیرید. همانطور که دماسنج دمای شما را بدون تغییر اندازه گیری و ثبت می کند، نوروفیدبک نیز فقط فعالیت امواج مغزی شما را بدون تغییر اندازه گیری و نمایش می دهد، اما با نمایش فعالیت امواج مغزی می توانید تغییرات مطلوبی را در فعالیت امواج مغزی آغاز  کنید.

عوارض نوروفیدبک در کودکان

تاکنون عوارض نوروفیدبک در کودکان گزارش نشده اند.

گاهی سردرد یا احساس خستگی ذهنی در گزارش ها آمده اند که خفیف و گذرا بوده اند. در برخی موارد بی خوابی و یا مه مغزی ثبت شده اند، اما با این وجود در مدت زمانی کوتاه از بین می روند و اغلب با یک چرت آرام یا آرامش به سرعت حل می شود.

توجه داشته باشید که با یک درمان گر آموزش دیده و مجرب هرگز دچار مشکل نخواهید شد و عوارض نوروفیدبک در کودکان را تجربه نخواهید کرد.

درک این نکته مهم است که چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند امواج مغزی ما را منحرف کند، مانند ژنتیک، استرس مزمن و بیماری های عفونی. حتی استرس می تواند تغییری در عملکرد امواج مغزی ما ایجاد کند. ما به اشتباه به این باور رسیده ایم که همه مشکلات رفتاری، توجهی یا خلقی ناشی از انتقال دهنده عصبی است، در حالی که این مسائل به احتمال زیاد به دلیل استرس طولانی مدت و بیماری های عفونی ایجاد یا تشدید می شوند. در دنیای پر استرس امروزی، حتی شادترین بچه ها هم می توانند تحت تاثیر استرس مزمن قرار بگیرند.

آیا نوروفیدبک می تواند شما را باهوش تر کند؟

نوروفیدبک می تواند عملکرد و کارایی شناختی را بهبود بخشد، تحقیقات نشان داده است که درمان نوروفیدبک نمرات IQ را بهبود می بخشد و به عملکرد بهتر کمک می کند تا افراد بهره وری کلی، عملکرد و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند و تمام این اتفاقات بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان رخ می دهد.

وقتی امواج مغزی ما خیلی آهسته یا خیلی سریع هستند، ممکن است احساس تنبلی یا بیش از حد عصبانیت داشته باشیم. امواج مغزی هماهنگ برای احساس خوب و عملکرد در محدوده بهینه ضروری هستند، نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که به شما کمک می کند امواج مغزی خود را به طور طبیعی (بدون دارو) و بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان، هماهنگ کنید.

طرز کار دستگاه نوروفیدبک

برای درمان نوروفیدبک ابتدا کلاهی را روی سر شما قرار می گیرد که دارای ۲۰ سوراخ در مکان های خاص است. ژل که معمولا روی پوست سر شما احساس خنکی ایجاد می کند، در هر یک از سوراخ ها قرار می گیرد این ژل کمک می کند که  حسگرهایی در هر یک از این سوراخ ها تعبیه شده اند و می توانند تکانه های الکتریکی مغز شما را ثبت کنند.

در درمان نوروفیدبک، دستگاه (EEG) الگوهای امواج مغزی شما را کنترل می کند. این الگوها روی صفحه کامپیوتر به صورت خطوط، نمودارها یا حتی بازی های ساده نشان داده می شوند. شما می توانید آگاهانه فعالیت امواج مغزی خود را کنترل کنید تا خطوط یا نمودارها حرکت کنند.

نوروفیدبک تکنیک های خودتنظیمی را به بیماران می آموزد تا عملکرد امواج مغزی آن ها را به سمت الگوهای مطلوب تری هدایت کند و امکان تمرکز آن ها را افزایش می دهد.

تاریخچه درمان نوروفیدبک

در دهه ۱۹۶۰ دکتر جوزف کامیا از دانشگاه شیکاگو توانست که با موفقیت ثابت کند که با کنترل امواج مغزی می توان برخی از اختلالات را درمان کرد. تقریباً در همان زمان، بری استرمن از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) دریافت که نوروفیدبک می تواند به بیماران مبتلا به صرع کمک کند، این نتایج باعث تغییر بسیاری از شیوه های درمانی شد.

نوروفیدبک از دهه ۱۹۸۰ برای درمان افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده شده است. از اواخر دهه ۱۹۹۰، برای کودکان اوتیستیک استفاده می شود. امروزه نوروفیدبک درمان ثابت شده و بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان برای استرس، اضطراب، وسواس، افسردگی و بسیاری از اختلالات دیگر می باشد.

امواج مغزی با توجه به احساس شما یا کاری که انجام می دهید تغییر می کند. به عنوان مثال، امواج مغزی شما زمانی که آرام هستید یا می خوابید کندتر است و زمانی که هوشیار و متمرکز هستید سریعتر می شود.

چگونه برای یک جلسه نوروفیدبک آماده می شوید؟

برنامه ریزی و آماده شدن برای جلسه نوروفیدبک می تواند پیشرفت به سمت اهداف درمان را بهبود بخشد. در اینجا چندین پیشنهاد وجود دارد که ممکن است بخواهید قبل از جلسه نوروفیدبک در نظر بگیرید:

  • شب قبل استراحت کافی داشته باشید
  • تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید
  • از مصرف کافئین در آن روز اجتناب کرده یا آن را کاهش دهید
  • موهای خود را بشویید تا تمیز و خشک شوند
  • به جای تمرکز بر افکار خود در جلسه، روی تنفس خود تمرکز کنید. ممکن است فکر کنید این دستورالعمل ساده تأثیر چندانی ندارد، اما در هشت سال گذشته دیده‌ام که مشتریان نوروفیدبک که تنفس آگاهانه یا تمرین ذهن آگاهی را تمرین می‌کنند، نتایج بهتری را گزارش می‌دهند و عوارض نوروفیدبک در کودکان با رعایت این شرایط کم تر می باشد.

منبع : عوارض نوروفیدبک در کودکان|سلامت روانی کودک را بهبود بخشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.