علل گرایش به ماریجوانا یا گل، عوامل اصلی را بشناسید

علل گرایش به ماریجوانا یا گل، عوامل اصلی را بشناسید

علل گرایش جوانان به گل یا ماریجوانا چی می باشد؟ بر اساس آمار مصرف ماریجوانا در میان جوانان روز به روز در حال افزایش می باشد و جوانان بسیاری درگیر این ماده مخدر می شوند. اما برای کاهش مصرف این ماده مخدر چه باید انجام داد؟ در ابتدا باید علل و گرایش جوانان را به مصرف مواد مخدر مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم از درگیر شدن آن ها با مواد جلوگیری کنید.

در ترک دادن افراد معتاد و درمان آن ها، آسیب شناسی و پیشگیری مقدم بر درمان می باشد. عواملی مانند وجود فرد معتاد در خانواده، فشارهای زندگی، اطرافیان و گروه همسالان در گرایش به ماریجوانا نقش بسیاری دارد.

در این مقاله به بررسی گرایش و تمایل افراد به سمت گل می پردازیم و در اگر زمینه اعتیاد نیاز به مشورت دارید می توانید از مشاوره ترک اعتیاد کمک بخواهید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند.

علل گرایش به ماریجوانا، ماریجوانا یا گل چیست؟

ماریجوانا ماده مخدر گل تغییر یافته می باشد که از گیاه شاهدانه به دست می آید و خاصیت روان گردان دارد بسیاری از افراد فکر می کنند که این ماده اعتیاد آور نمی باشد در حالی که یکی از مرگ آور ترین مواد مخدر است. وابستگی جسمی به گل نسبت به مواد مخدر دیگر کمتر است اما وابستگی روانی شدیدی در فرد ایجاد می کند که احتمال ترک موفقیت آمیز را به شدت پایین می آورد.

در مصارف اولیه حالت های سرخوشی کاذبی در فرد به وجود می آید اما در مصرف های بعدی تنها به خاطر وابستگی شدید است که فرد به سمت آن کشیده می شود و مجبور به مصرف می شود به گونه ای که بدون مصرف ماریجوانا نمی تواند هیچ کاری را انجام دهد.

ماده ماریجوانا عوارض بسیاری دارد که برخی از آن ها را در زیر بیان می کنیم:

  • سرگیجه
  • تنفس کم عمق
  • چشم های قرمز و گشاد شدن مردمک چشم
  • دهان خشک
  • افزایش اشتها
  • واکنش کند
  • حس تحریک شده از زمان
  • تفکر تصادفی
  • پارانویا
  • اضطراب
  • افسردگی
  • فراموشی کوتاه مدت

علل گرایش به ماریجوانا یا گل: دلایل اصلی

به طور کلی باید دلایلی که باعث گرایش فرد به مواد مخدر مانند گل می شود مورد بررسی قرار گیرد که در اینجا به چند مورد از علل گرایش به گل یا ماریجوانا اشاره شده است:

  1. عدم داشتن اطلاعات کافی و صحیح

یکی از دلایل گرایش افراد به گل عدم داشتن اطلاعات کافی در مورد عوارض و آسیب های مواد مخدر و ماریجوانا بر روی روح و جسم می باشد. ماده ماریجوانا هم مانند دیگر مواد مخدر باعث وابستگی فرد شده و پس از مدتی دیگر نمی تواند وابستگی و اعتیاد خود را کنترل کند و به آن معتاد شده است، بسیاری از جوانان تصور می  کنند که ماری جوانا اعتیاد آور نمی باشد و کم خطر است و همین باور اشتباه باعث می شود تا به سمت مصرف آن بروند.

علاوه بر این در مدارس نوجوانان تصور می کنند که ماریجوانا باعث افزایش تمرکز آن ها می شود و با این نظریه برای خود مصرف ماریجوانا را موجه می کنند و آن را مورد استفاده قرار می دهند.

  1. وجود فرد معتاد در خانواده

افرادی که در خانواده آن ها فردی معتاد وجود دارد به احتمال بیشتری گرفتار مواد مخدر می شوند و همچنین یکی از زمینه های گرایش افراد به ماریجوانا کوتاهی والدین و شرایط نامناسب خانوادگی می باشد و در صورتی که نیازهای اساسی جوان در خانه تامین نشود در این صورت به بیرون از خانه و به مصرف مواد پناه می آورند.

علاوه بر این، خانواده هایی که خشک و سرد هستند و رفتار صحیحی با فرزندشان ندارند در این صورت فرزند به دلیل ارتباط ضعیف و ناکارآمد والدینش از آن ها ناامید می شود و به دنبال سرخوشی و لذت می رود و از موادی استفاده می کند که حس سرخوشی و لذت را در او به وجود آورد.

همچنین خانواده هایی که به طور مداوم در حال جر و بحث و دعوا می باشند و گاهی اوقات فرزندشان را مورد خشونت کلامی و فیزیکی قرار می دهند احتمال گرفتارشدن به مواد مخدر افزایش می یابد زیرا باید در خانواده نیاز های کودکان و نوجوانان مانند محبت، امنیت، تشویق، تایید، بازی آزاد، تحرک و تغذیه صحیح، دوست و همراه به طور طبیعی و صحیحی بر طرف شود.

  1. علل گرایش به گل، فشار و تشویق گروه همسالان

یکی از عوامل گرایش جوانان به سمت ماریجوانا دوستان  و همسالان مصرف کننده می باشند، زمانی که یک نفر ماریجوانا مصرف می کند و حالت های سرخوش و لذت اولیه را تجربه می کند آن را به دوستان خود پیشنهاد داده و از آن ها می خواهد ماریجوانا را مورد استفاده قرار دهند.

بسیاری از افرادی که معتاد شده اند به خاطر پیشنهادات وسوسه انگیز دوستان شان شروع به مصرف کرده اند و در دام اعتیاد قرار گرفته اند و همچنین گاهی اوقات گروهی از دوستان شرایطی را تعیین می کنند که مثلا همه افراد عضو در این گروه باید مواد مخدر مصرف کنند وگرنه داخل گروه پذیرفته نمی شوند و نوجوانانی که اعتماد به نفس کمی دارند برای این که در گروه دوستانشان پذیرفتع شوند هر کاری را انجام می دهند.

در این شرایط وظیفه والدین است تا از فرزندان خود محافظت کند و دوستان او را بشناسد و روش تربیتی صحیح و مناسبی را در نظر بگیرد تا آگاهی لازم را به فرزند خود بدهد.

  1. تبلیغات گسترده رسانه ای در مورد ماریجوانا

متاسفانه در بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک تبلیغات گسترده ای در مورد مصرف ماریجوانا یا ماده مخدر گل انجام داده می شود و از این طریق جوانان ترغیب می شوند تا آن را مورد استفاده قرار دهند.

تبلیغات رسانه ای به گونه ای است که تصویر ماریجوانا که به شکل برگ است بر روی لیوان، کلاه و لباس فرد چاپ می شود و آن را منتشر می کنند و از طریق تبلیغات رسانه ای و به واسطه عکس و فیلم های خارج کشور به طور ناخودآگاه بر روی ذهن فرد تاثیر می گذارند و آن ها را به مصرف مواد مخدر ترغیب می کنند.

در بسیاری از افراد خاصیت نشاط بخشی و عوارض زودگذر آن ها پررنگ تر می کنند و افراد را جذب مواد مخدر کرده در حالی که به آسیب های آن اشاره ای نمی کنند.

  1. علل گرایش به ماریجوانا یا گل: نقش عوامل دیگر

دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود فرد ماریجوانا را مورد استفاده قرار دهد  و گاه برای فرار از مشکلات به سمت مواد مخدر می روند که در زیر نمونه هایی از این علل را بیان می کنیم:

  • افسردگی
  • خشم
  • ناامیدی
  • فشارهای روانی زندگی روزمره
  • مشکلات روحی و روانی
  • محل سکونت نامناسب
  • اعتماد به نفس پایین افراد
  • دسترسی راحت به گل
  • ریسک پذیری بالای افراد
  • عدم توانایی در حل مشکلات

افرادی که به دنبال سرخوشی هستند نیز از ماریجوانا استفاده می کنند اما سرخوشی تنها به اولین مصرف آن ها مربوط می شود و در دفعه های بعدی خبری از سرخوشی نیست و فقط وابستگی روانی و فیزیکی را به همراه خواهد داشت در صورتی که احساس کردید که نوجوان شما مصرف کننده مواد مخدر می باشند یا تمایل به مصرف دارند می توانید از روانشناس کمک بگیرید.

نقش خدمات روانشناسی در ترک گل یا ماریجوانا

بر اساس مطالبی که بیان شد ماریجوانا بیش از وابستگی جسمی باعث وابستگی روانی می شود و بسیاری از افراد معتقدند که چون وابستگی جسمی آن کم است به راحتی و هر موقع که دوست داشتند می توانند آن را کنار بگذارند در صورتی که این افراد زمانی که بخواهند ترک کنند بارها با مشکلاتی در ترک رو به رو شده اند و به سمت مصرف مواد مخدر دیگری گرایش پیدا کرده اند.

در صورتی که قصد دارید این ماده را ترک کنید از یک فرد متخصص کمک بگیرید و در این خصوص روانشناس به شما کمک می کند تا بر وابستگی روانی خود غلبه کنید و ترک موفقیت آمیزی داشته باشید و از طرف  دیگر والدین برای این که بخواهند از اعتیاد فرزندان جلوگیری کنند می توانند از روانشناس کمک بخواهند تا راهکارهای اصولی و صحیح و علمی را در اختیار آن ها قرار دهند و در این زمینه به آن ها کمک کنند.

مراکز مشاوره به صورت تلفنی و حضوری پاسخگو شما می باشد و راهکارهای صحیح را در اختیارتان قرار می دهند.

منبع : علل گرایش به ماریجوانا یا گل، عوامل اصلی را بشناسید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -