علائم والدین مضطرب

علائم والدین مضطرب

برخی از والدین بدون اینکه متوجه باشند، رفتارهای نادرستی انجام می دهند که باعث ایجاد اضطراب در فرزندشان می شود؛ میزان بالای اضطراب و استرس اثرات منفی و مخربی در آینده کودکان می گذارد.

این والدین معمولا به دنبال این هستند که فرزندشان هیچ کمبودی احساس نکند و نگرانند که مبادا مشکلی برای آن ها پیش بیاید، این والدین حتی با تغییرات آب و هوا هم نگران می شوند، زیرا می ترسند که فرزندشان بیمار شود یا آسیبی ببیند.

در این قسمت از مشاورانه قصد داریم علائمی که نشان دهنده والدین دلواپس و نگران است را بیان کنیم.

والدین مضطرب – والدینی که مدام با نگرانی با فرزندشان صحبت می کنند.

والدین مضطرب به طور مداوم در مورد احتمال آسیب دیدن و با ابراز نگرانی با کودک خود صحبت می کنند. برای مثال دائما به کودک می گویند، مراقب باش زمین نخوری، با احتیاط حرکت کن و از این دست جملات. ترس های زیاد آن ها در مورد فرزندشان به یک فوبیا تبدیل شده است.

اگر شما از این دست والدین هستید بای بدانید که، انجام این کار و تکرار این رفتارها باعث ایجاد اضطراب در فرزند شما می شود، شما باید خود را کنترل کنید و بهتر است به جای تذکر دادن و ابراز نگرانی، راه کارهایی که باعث جلوگیری از آسیب خوردنش می شود را به او یاد بدهید.

چیزهای مختلفی را از دسترس کودک خارج می کنند.

والدینی که چیزهای خاصی را از دسترس کودک خود خارج می کنند نیز والدینی مضطرب هستند. گاهی اوقات ترس های ما بی جا و احمقانه است. کودک شما نباید با ترس های شما بزرگ شود، زیرا این باعث ایجاد استرس و اضطراب زیاد در او خواهد شد.

شما باید دلیل و منشا ترس های خودتان را شناسایی کنید و هر نوع محرکی که باعث افزایش این ترس می شود را از محیط حذف کنید. اگر نتوانید با این کار، ترس خود را کنترل کنید باید حتما از مشاور کمک بگیرید.

کودک خود را ۲۴ ساعت زیر نظر دارند.

والدین مضطرب عموما دچار وسواس هستند و هر ثانیه کودک خود را تحت نظر دارند و حواسشان به او است و حتی کوچک ترین اشتباه فرزندشان را به او گوشزد می کنند؛ این رفتار والدین، کودک را کلافه می کند.

شما باید این را بدانید که کنترل همه چیز در دست شما نخواهد بود. شما باید فقط روی بخشی از کارها و رفتارهای کودک تمرکز داشته باشید و بهتر است که او را به حال خودش بگذارید.

همه خواسته های کودکشان را برآورده می کنند.

والدینی که همه درخواست های فرزند خود را برآورده می کنند تا مبادا ناراحت شود یا غر بزند و همچنین والدینی که به طور مدام دنبال راضی کردن فرزند خود هستند، جز والدین مضطرب و همیشه نگران دسته بندی می شوند.

گاهی لازم است که خواسته های کودک را نادیده بگیرید و به دنبال برآوده کردن همه خواسته فرزند خود نباشید.

مدام از فرزندشان سوال می پرسند.

از آن جا که والدین مضطرب، همیشه نگران و دلواپس هستند، دوست دارد از کوچک ترین جزئیات همه چیز مطلع باشند. به همین خاطر مدام از فرزند خود سوال می پرسند تا جزئیات کارها و اتفاقات آن ها را بفهمند و اگر فرزندشان اشتباهی کرده باشد، با اغراق و بزرگنمایی با آن موضوع برخورد می کنند.

تمرکز بیش از حد روی رفتار فرزند و جزئیات کارهایش، قطعا والدین و فرزند را دچار دردسر خواهد کرد.

بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید افکار منفی را از ذهن خود دور کنید، زیرا در غیر این صورت شرایط بدتر و پیچیده تر خواهد شد. این را بدانید که نگرانی هایی که اکثر اوقات به سراغ شما می آید، بی اساس بوده و هیچ گاه به واقعیت نمی پیوندند.

اجازه نمی دهند که فرزندشان رازی داشته باشد.

والدین مضطرب می خواهند از همه چیز سر در بیاورند، پس اگر بفهمند که فرزندشان چیزی را پنهان می کنند، از دستش ناراحت می شوند. شما قرار نیست فرزند خود را برای گفتن هر چیزی تحت فشار قرار دهید و او را مجبور به گفتن مسائل خصوصیش کنید، شما با این رفتار فقط به او آسیب می زنید و در تربیت او مشکل ایجاد خواهید کرد.

شما باید این مساله را بپذیرید که فرزند شما هم به عنوان فردی مستقل می تواند برای خودش رازی داشته باشد که شاید گفتن آن ها باعث خجالت زدگی و شرمندگی او می شود. پس بهتر است فاصله خود را با فرزندتان حفظ کنید و به حریم شخصی او احترام بگذارید.

اجازه نمی دهند که فرزندشان به تنهایی کاری انجام دهد.

والدین مضطرب علاوه بر اینکه به دیگران اعتماد ندارند، به اینکه فرزندشان کاری را به تنهایی و بدون دخالت آن ها انجام دهد هم اعتماد ندارند و با همین رفتار مانع رشد و پیشرفت فرزندشان می شوند. والدین باید به فرزند خود فضا بدهند تا آن ها بتوانند مستقل شوند و مستقل عمل کنند.

شما نباید مدام فرزند خود را کنترل کنید و در انجام هر کاری دخالت کنید. تمرکز خود را فرزندتان و کارهایش بردارید و فقط سعی کنید که برای رشد و پرورش او، محیطی امن بسازید. این را بپذیرید که حتی اگر فرزندتان مرتکب اشتباهی شود، در نهایت از آن تجربه ای کسب می کند که می تواند در آینده از آن استفاده کند.

منبع : علائم والدین مضطرب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -