صمیمیت بین خواهر و برادر | راه های بهبود رابطه خواهر و برادر

صمیمیت بین خواهر و برادر، راه های بهبود رابطه خواهر و برادر

صمیمیت خواهر و برادر در بسیاری از خانواده ها مورد توجه بوده و برای این که این صمیمیت در میان آن ها نقش بندد باید هر کدام از اعضای خانواده تلاش کنند.

روابط خواهر و برادر  نقش مهمی در رفتارهای ضد اجتماعی و اجتماع پسند کودکان و برخی ابعاد شخصیت، هوش و پیشرفت آن ها دارد. سازگاری خواهر و برادرها و کنار آمدن با یکدیگر باعث می شود تا احساس امنیت به دیگران انتقال داده شود.

کودکان در روابط تنگاتنگ و صمیمی خود با خواهر و برادرشان مهارت های اجتماعی و شناختی را کسب می کنند، بسیار مهم است تا بین آن ها روابط صمیمانه وجود داشته باشد.

در ادامه این مقاله عوامل موثر بر صمیمیت بین خواهران و برادران، نقش والدین در ایجاد صمیمیت و راه های افزایش صمیمیت بین فرزندان را بیان می کنیم، هم چنین در این خصوص می توانید از مشاوره تخصصی کمک بگیرید تا به کاهش های تنش ها میان فرزندان خود کمک کنید.

صمیمیت بین خواهر و برادر –  چرا خواهر برادرها با هم دعوا می کنند؟

برخی از عوامل بر روی روابط صمیمانه خواهر و برادر تاثیر می گذارد و آن ها را بهتر می کند، به طور مثال اگر فاصله سنی میان فرزندان بیش از چهار سال باشد احتمال صمیمیت در میان آن ها بیشتر است. هم چنین روابط دو خواهر و یا دو برادر دارای صمیمیت بیشتری نسبت به روابط خواهر برادری است.

برخی از عوامل باعث به وجود آمدن نقش مثبت و نقش منفی در کیفیت روابط خواهر و برادر دارند، که در ادامه این مقاله پررنگ ترین عوامل تاثیرگذار بر صمیمیت خواهر برادر را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. برخورد متفاوت والدین با هر یک از فرزندان

اکثر پدر و مادرها اعتقاد دارند که با فرزندانشان، رفتارهای یکسانی دارند، اما در حقیقت به دلیل تفاوت هایی که کودکان با یکدیگر دارند ( سن، جنسیت، خلق و غیره) والدین رفتار یکسانی با فرزندانشان ندارند.

در صورتی که والدین دو فرزند هم سن داشته باشند ممکن است تا حد زیادی رفتارهای آن ها یکسان باشد در غیر این صورت احتمال یکسان بودن رفتارهای والدین کاهش می یابد.

برای مثال مادری که با فرزند کوچکتر خود مهربان تر است و بر روی رفتار و اعمال او کنترل بیشتری دارد، در این صورت خواهر و برادرهای بزرگتر حساس می شوند و احساس بی ارزشی می کنند.

زمانی که کودک برخورد متفاوت والدین و فرق گذاشتن بین فرزندان را به دلیل بی توجهی والدین و دوست داشتنی نبودن خودش بداند در این حالت اختلاف در میان خواهر و برادر بیشتر می شود، در حالی که پدر و مادر ها اگر با همه بچه های خود مهربان باشند و به آن ها رسیدگی کنند اختلاف میان خواهر و برادر به شدت کاهش می یابد.

  1. خواهر برادر، خلق و خوی بچه ها

هر کودکی خلق و خوی منحصر به فرد خودش را دارد، کودکانی که رفتارهای هیجانی دارند و میزان تحرک و رفتارهای تکانشی آن ها بالا است روابط منفی تری با خواهر و برادرشان خواهند داشت.

بر اساس مشاهدات انجام شده، خصوصیات فرزند اول تعیین کننده حال و هوای روابط دیگر خواهر و برادران خواهد بود. خلق و خوی بد فرزند اول بر روی فرزندان دیگر اثر می گذارد بدون آن که به خلق و خوی فرزندان کوچک تر توجه شود که چگونه بوده است.

  1. کیفیت رابطه زن و مرد

میان مشکلات روابط زناشویی و افزایش اختلافات خواهر و برادرها رابطه ای وجود دارد.

زمانی که والدین با یکدیگر دعوا می کنند باعث به وجود آمدن اضطراب در میان فرزندان شده و برخورد و تنش ارتباطی میان فرزندان بیشتر می شود. در صورتی که صمیمیت در میان زوجین وجود داشته باشد تضمینی بر وجود صمیمیت در میان اعضای خانواده و فرزندان می باشد.

  1. وسایل و مکان مشترک

در صورتی که خواهر و برادر اتاق و وسایل های مشترکی داشته باشند باعث دعوا و جر و بحث در میان فرزندان می شود و زمانی که هر دو آن ها بخواهند از یک وسیله در یک زمان استفاده کنند، دعوا و جر و بحث شروع می شود.

اگر به هر دلیل آن وسیله خراب شد دعوای بزرگی در میان آن ها به وجود می آید. هم چنین بچه ها سعی دارند تا برای خودشان حریم شخصی و مستقلی داشته باشند و اگر به صورت طولانی اتاق مشترکی داشته باشند باعث جنگ و دعوا در میان آن ها می شود.

  1. خواهر برادر، تفاوت سنی

در صورتی که تفاوت سنی فرزندان بسیار زیاد باشد به دلیل تفاوت در آزادی فرزندان در خانواده و محدودیت هایشان با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شوند.

به طور مثال فرزند بزرگ شما می تواند به تنهایی از خانه بیرون برود و با دوستانش بازی کند اما فرزند کوچک تان این اجازه را ندارد و این محدودیت ها را نمی تواند به درستی درک کند در نتیجه این مسئله باعث وجود اختلاف و جر و بحث در میان خواهر و برادر می شود.

  1. رقابت طلبی

توجه و تحسین والدین یک وسیله بسیار خوشایند برای فرزندان می باشد اما در برخی از مواقع همین تشویق کودکان باعث اختلاف فرزندان می شود.

فرزندان برای این که به والدین شان ثابت کنند که باهوش تر و باارزش تر از دیگری هستند با یکدیگر به جر و بحث و دعوا می پردازند به همین دلیل والدین باید نسبت به تعریف و تمجید فرزندشان مراقب باشند و سعی کنند به یک اندازه از فرزندشان تعریف کنند.

نقش والدین در ایجاد صمیمیت بین خواهر و برادر

  1. والدین باید کودکان را تشویق کنند تا به خواهر و برادر خود احترام بگذارند، نباید بی احترامی و رفتارهای آسیب زای بین فرزندان را تحمل کنند، باید به فرزندشان احترام بگذارند تا این طریق احترام گذاری را به آن ها یاد دهند و این نگرش را به آن ها انتقال دهند.
  2. برای هر کدام از فرزندان وقت کافی بگذرانید و سعی کنید به فعالیت های مورد علاقه آن ها بپردازید، با این کار نه تنها صمیمیت با فرزندان را تقویت می کنید بلکه رقابت میان خواهر و برادران را از بین می برید. هم چنین توجه داشته باشید که تبعیض میان فرزندان عامل دشمنی در میان آن ها می شود. والدین باید سعی کنند برای هر کدام از آن ها به طور جداگانه وقت بگذرانند تا احساس مورد توجه و مهم بودن را به تک تک فرزندان خود بدهند.
  3. آزادی در خانواده باعث می شود تا کودکان در خانه فرصت اظهارنظر داشته باشند شما باید به کودکتان فرصت بدهید تا بتواند آزادانه حرف هایش را بزند و به او اجازه دهید تا نظراتش را هر چند پیش پا افتاده بیان کند، بدون آن که نگران قضاوت شدن باشد.
  4. به فرزندان تان یاد بدهید که اختلاف نظر طبیعی می باشد و برای این که با یکدیگر به نتیجه برسند نیاز به مذاکره دارند . اگر میان فرزندان دعوایی پیش آمد باید وقفه ای بیندازید و از خواهر و برادر بخواهید تا نفس عمیقی بکشند و مدتی از یکدیگر فاصله بگیرند. هم چنین از آن ها بخواهید تا خواسته هایشان را بیان کنند و سعی کنند اختلاف نظرشان را با آرامش حل نمایند.
  5. سعی کنید از قبل برای مسائل قابل پیش بینی قوانینی را در نظر بگیرید و در زمانی که میان فرزندان جر و بحث و کشمکش به وجود آمد قوانین را به آن ها یادآوری کنید و از آن ها بخواهید تا نسبت به این قوانین پایبند باشند و به آن احترام بگذارند.

راه های افزایش صمیمیت بین خواهر و برادر

اگر رابطه خودتان با خواهر و برادرتان صمیمی باشد می توانید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید، در این صورت علاوه بر داشتن یک حامی، راه را برای داشتن یک خانواده سالم هموارتر کرده اید. به نکات زیر توجه کنید:

  1. هرگز پشت سر اعضای خانواده تان بدگویی نکنید به خصوص زمانی که با دوستانتان هستید نسبت به اعضای خانواده و خواهر و برادر بزرگترتان بد نگویید.
  2. اگر ازدواج کرده اید و یا جدا از یکدیگر زندگی می کنید سعی کنید با یکدیگر صمیمی برخورد کنید و روابط رسمی را کنار بگذارید.
  3. خوب صحبت کردن را یاد بگیرید و سعی کنید با زبان مناسب و لحن خوب از یکدیگر انتقاد کنید. اما در مورد انتقادات به خصوص در ارتباط با خواهر و برادر بزرگتر سعی کنید انعطاف پذیری بالاتری داشته باشید و او را مورد سرزنش و نصیحت قرار ندهید.
  4. تفاوت عقیده در هر خانواده ای وجود دارد و این امر در میان اعضای خانواده بسیار طبیعی می باشد در صورتی که شما با خواهر و برادرتان تفاوت دیدگاه دارید سعی کنید با آن ها بحث نکنید و احترام یکدیگر را نگه دارید.
  5. با انجام کارهایی هر چند کوچک یکدیگر را خوشحال کنید و به بهانه های مختلف برای شاد کردن یکدیگر به هم هدیه دهید. دادن هدیه یا صرف غذا در کنار هم بیرون از خانه می تواند روابط شما را صمیمانه تر کند. هم چنین به خواهر و برادر خود نشان دهید از خوشحالی آن ها خوشحال هستید و از ناراحتی آن ها غمگین می شوید.
  6. با خواهر و برادرتان صادقانه برخورد کنید و سعی کنید با آن ها رابطه واقعی و حقیقی داشته باشید و نشان دهید از دیدنشان خوشحال می شوید و چقدر برای شما ارزشمند هستند و دوستشان دارید. در صورتی که با خواهر و برادر خود روابط صمیمانه ای داشته باشید می توانید روابط میان فرزندانتان را بهبود بخشید و خانواده سالمی را برای خود تشکیل دهید. این امور باعث ایجاد صمیمیت در خانواده می شود و خشونت و اختلاف میان اعضای خانواده را به شدت کاهش می دهد.

سن جدا کردن خواهر برادر و تاثیر آن بر صمیمیت فرزندان

خواهر و برادر به دلیل تفاوت های جنسی که دارند باید در سنین مشخصی از یکدیگر جدا شوند، از سنین ابتدایی به بعد بچه ها راجع به تفاوت و هویت جنسی آگاهی دارند و در این شرایط حمام رفتن و هم اتاقی بودن کار چندان درستی نمی باشد.

ممکن است والدین در این شرایط نگران ناراحتی فرزندان  و از بین رفتن صمیمیتشان باشند در حالی که اگر برخورد صحیحی با بچه ها داشته باشید این اتفاق نمی افتد.

در این شرایط سعی کنید وسایل اتاق بچه ها را مشابه انتخاب کنید تا نسبت به این موضوع دچار مشکل نشوند هم چنین با هر کدام از آن ها به صورت جداگانه و به  اندازه فهمشان در مورد تفاوت های جنسی توضیحاتی بدهید تا علت این کار را متوجه شوند.

توجه داشته باشید که صحبت کردن در مورد تفاوت های جنسی و تربیت جنسیتی کودکان مسئله بسیار مهمی می باشد به همین دلیل باید قبل از هر گونه صحبتی ابتدا با روانشناس مشورت کنید و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید تا بتوانید به راحتی و به صورت صحیح اطلاعات لازم را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

نکاتی جالب علمی در مورد خواهر برادرها

  1. خواهر و برادرها بخش عظیمی از زندگی شان را با یکدیگر می گذارند پس دعوا و جر و بحث میان آن ها یک امر طبیعی می باشد.
  2. خواهر برادرهایی با جنس مخالف، روابط عاطفی عمیق تری را تجربه می کنند و نسبت به تفاوت های جنسیتی و هویتی آگاهی بیشتری را به دست می آورند.
  3. بر اساس تحقیقات انجام شده، نشان داده شده است که افرادی که خواهر و برادر دارند به احتمال کمتری با خطر چاقی مواجه هستند البته توجه کنید این مسئله کاملا قطعی نمی باشد بلکه تنها آمار موجود در جامعه است.
  4. خواهر برادرها بر روی یکدیگر اثر می گذارند و می توانند بر روی عادت های خوب و بد یکدیگر تاثیر بگذارند و آن ها تقویت کنند.
  5. بر اساس تحقیقات انجام شده فرزندان بزرگ تر باهوش تر از سایر فرزندان هستند و فرزندان کوچک تر سرکش تر هستند.

در صورتی که فرزندان با یکدیگر سازگار باشند حس خوشایند و آرامش بخشی را برای والدین به وجود می آورند البته توجه داشته باشید علاوه بر خصوصیات رفتاری و شخصیتی هر یک از بچه ها، نحوه برخورد والدین در ایجاد رابطه دوستانه بین فرزندان نقش بسیار موثری خواهد داشت.

سخن آخر

صمیمیت میان خواهر برادرها بسیار مهم می باشد زیرا اگر جنگ و دعوایی میان فرزندان باشد آرامش خانه را از بین می برد و برعکس صمیمیت میان فرزندان باعث سلامت اعضای خانواده می شود.

البته با وجود نکات بیان شده ممکن است میان فرزندان مشکلاتی به وجود آید در این صورت باید حتما از روانشناس کمک بگیرید تا شرایط و مشکلات فرزندان را ریشه یابی کند و برای بهبود روابط راهکارهای لازم را ارائه نماید.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و تلفنی ارائه می دهند تا بتوانند در این زمینه شما را یاری کند.

منبع : صمیمیت بین خواهر و برادر | راه های بهبود رابطه خواهر و برادر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات متداول

1 -